Alkohol og gravid

Hu er 1 år yngre enn meg. På det tidspunktet var mi jente 2 år. Så jeg var vel 21 da. Hu var mao 20 år... Jeg var 18 når jeg ble gravid og visste fremdeles bedre.

Hu skulle visst feire graviditeten...

Jeg er 20 år, gravid og jeg kan si at hun der virker ikke være særlig klok nei. Når jeg fant ut at jeg var gravid var det fullstendig stopp på alkohol. Ikke savner jeg det heller :p

Last edited:
Synes IKKE det er greit!

Det er jo en ting man ikke skal gjøre. Norge har vel den " strengeste" regelen med null toleransefor alkohol i svangerskap. De tar seg et glass vin til mat i andre land. Det KAN skade barnet, men de vet ikke etter hvor mye/ lite så hvorfor ta sjansjen?
Fest å graviditet er iallefall helt på tryne. Bare moralen i det blir helt feil.

Fikk en flaske vin da jeg var gravid. Jeg takket fint å sa denne skulle jeg spare til sommeren. Da fikk jeg et" åh ? Du kan jo ta deg et glass å to nå? Det har jeg gjort i mine svangerskap"
For meg blir det helt feil!
Hadde ikke klart å nyte et glass engang.

Men røyking er like ille!!

Ikke greit.. vet heldigvis ikke om noen som er så fjerne..

Det er jo en ting man ikke skal gjøre. Norge har vel den " strengeste" regelen med null toleransefor alkohol i svangerskap. De tar seg et glass vin til mat i andre land. Det KAN skade barnet, men de vet ikke etter hvor mye/ lite så hvorfor ta sjansjen?
Fest å graviditet er iallefall helt på tryne. Bare moralen i det blir helt feil.

Fikk en flaske vin da jeg var gravid. Jeg takket fint å sa denne skulle jeg spare til sommeren. Da fikk jeg et" åh ? Du kan jo ta deg et glass å to nå? Det har jeg gjort i mine svangerskap"

Merkelig å fi alkohol til gravide, "gni inn" noe man ikke kan nyte... Det er som å gi et lite barn alkohol; det skader sikkert ikke alvorlig men altså, man vet jo at det ikke er bra..

Jeg trodde alle visste at de ikke skulle drikke under graviditeten, det er liksom en selvfølge. Tenkte at de som gjorde det var alkoholikere med et stort problem, ikke folk som ikke har et alkoholproblem men som tror det er greit med et glass eller to. Men 2 av 5 gravid i Norge er visstnok ikke avholdt, det er MANGE! Det anslås å at det fødes over 600 alkoholskadde babyer hvert år i Norge :o Da kan man jo begynne på at det er en grunn for at noen unger har adhd-lignende synptomer (men ikke har adhd).
http://m.dinside.no/395999/alkoholskadde-barn-faar-ikke-diagnose

Huff. Jeg blir helt dårlig når jeg ser eller hører om gravide som drikker!

Hadde fest for et par år tilbake, og da var det også invitert en som var gravid. Synlig gravid (rundt 6.mnd vil jeg tippe). Og hun drakk vin. Hun sa selv det var alkoholfritt. Men jeg klarte ikke helt å tro på det. Blandt annet fordi hun hadde en pose rundt vinflasken sin. Jeg spurte henne flere ganger i løp av kvelden men fikk beskjed at det var alkoholfritt. Så jeg tok det for god fisk. Helt til dagen etter da jeg så posen med flasken hennes var dyttet godt ned i bosset... Da klarte jeg ikke å dy meg og gravde den like gjerne opp av bosset for så å finne ut det var langt i fra alkoholfri vin..
Denne jenten hadde bøtter innpå en hel flaske vin...
Men jeg visste ikke hvordan jeg skulle takle dette i ettertid da jeg egentlig ikke kjente vedkommend...
Men det plager meg at jeg ikke tok bedre tak der og da! Jeg burde ha gjort noe!

Alkohol og graviditet hører overhodet ikke sammen i mitt hode og ingen av mine venner eller bekjente har rørt alkohol under svangerskapene sine. Det er for meg en selvfølgelighet at man ikke drikker alkohol som gravid!

Er virkelig ikke greit! Har ei venninne som mente at ett glass vin til maten var greit. Hun skiftet mening da hun ble gravid;) drømte at jeg drakk I natt. Våknet I full panikk! Røyking og snusing er forresten like ugreit I mine øyner..

Enig! Da man ikke nøyaktig vet ettervirkningene av det (tenker på småå mengder) men at man vet det kan slå ganske ille ut, hva er vitsen med å ta risikoen? For meg var det et kjempeenkelt valg.. Ingen røyk, snus eller alkohol. Samme med maten som man skal holde seg unna, klarer meg fint uten det mtp at man bringer et barn fram til verden.

Svigermor brøt ut av seg at med sin eldste sønn (ikke samboer) så tok hun seg av og til en øl i slutten av svangerskapet(en god del år siden da), for da var jo hun så langt på vei at det "gjorde ingenting", med undertonen at det kunne jeg bare også gjøre om det fristet med ei iskald ei i sommerdteken.. Klarte ikke svare på det helt, men var ganske klar på at jeg fint klarte å vente til neste sommer for den sommerølen :p

Nei, fysj! Jeg var jo ganske gravid i jula, og på nyttårsaften spratt mamma champagnen de skulle ha til bryllupet sitt og insisterte på at jeg måtte smake en munnfull og det ikke gjorde noe. Selv da smakte jeg og spyttet ut.

Søskenbarnet til sambo fortalte meg selv at hun av og til drakk en øl eller tok et glass vin, og når jeg i tillegg vet at hun har røyket gjennom alle sine svangerskap så blir jeg ikke veldig imponert. Eldste jenta hennes er så kortvokst at leger har foreslått veksthormoner, men mor nekter fordi hun selv ikke er så høy og mener det ikke er noe problem. Nåvel, tenker jo at det ikke er sikkert det bare er genetikk som gjør at barnet ikke har vokst så veldig.

Ikke greit med alkohol i svangerskapet!
Det er snakk om en liten periode i livet der du ikke kan drikke den ene ølen eller det ene glasset med vin o.l, og viss man ikke klarer det trenger man ikke og sette et liv til verden..

Hvis man ikke kan klare seg uten alkohol I svangerskapet burde man heller ikke bli gravid!

Enig! Da man ikke nøyaktig vet ettervirkningene av det (tenker på småå mengder) men at man vet det kan slå ganske ille ut, hva er vitsen med å ta risikoen? For meg var det et kjempeenkelt valg.. Ingen røyk, snus eller alkohol. Samme med maten som man skal holde seg unna, klarer meg fint uten det mtp at man bringer et barn fram til verden.

Svigermor brøt ut av seg at med sin eldste sønn (ikke samboer) så tok hun seg av og til en øl i slutten av svangerskapet(en god del år siden da), for da var jo hun så langt på vei at det "gjorde ingenting", med undertonen at det kunne jeg bare også gjøre om det fristet med ei iskald ei i sommerdteken.. Klarte ikke svare på det helt, men var ganske klar på at jeg fint klarte å vente til neste sommer for den sommerølen :p
Tenk om noe iheldig skulle skjedd med babyen.... Hadde klandret meg selv for resten av livet!

Var storrøyker å sluttet tverdt når jeg ble gravid første gang!!
Klarer man ikke holde seg fra fest å alkohol i 9 mnd har man et stort problem vil jeg si

Tenk om noe iheldig skulle skjedd med babyen.... Hadde klandret meg selv for resten av livet!

Var storrøyker å sluttet tverdt når jeg ble gravid første gang!!
Klarer man ikke holde seg fra fest å alkohol i 9 mnd har man et stort problem vil jeg si

Ja. Greit at man ikke trenger å være overhysterisk på alt under graviditeten. Men jeg er ganske en av de :p tenker at dersom det er en risiko eller at man ikke helt er sikker på at det er hundre prosent trygt, så holder jeg meg unna. Føre-var prinsippet står høyt her :)

Så flott at du klarte å slutte med en gang :) Vet hvor tøff røykeslutten kan være :) Snuste før, men plutselig en dag ville jeg ikk lengre ha det. Midt i eksamenstiden, var blitt skikkelig sjuk, og tanken på snus gjorde meg kvalm. viste seg etter eksamensperioden at jeg var ca 7 uker på vei, så priser meg bare lykkelig for at jeg slutta å snuse lenge før jeg selv oppdaga graviditeten :)

Drakk en alkoholfri sprudlevin i dag, mye bedre av de jeg hat smakt med alkohol faktisk!

Nei, fysj! Jeg var jo ganske gravid i jula, og på nyttårsaften spratt mamma champagnen de skulle ha til bryllupet sitt og insisterte på at jeg måtte smake en munnfull og det ikke gjorde noe. Selv da smakte jeg og spyttet ut.

Søskenbarnet til sambo fortalte meg selv at hun av og til drakk en øl eller tok et glass vin, og når jeg i tillegg vet at hun har røyket gjennom alle sine svangerskap så blir jeg ikke veldig imponert. Eldste jenta hennes er så kortvokst at leger har foreslått veksthormoner, men mor nekter fordi hun selv ikke er så høy og mener det ikke er noe problem. Nåvel, tenker jo at det ikke er sikkert det bare er genetikk som gjør at barnet ikke har vokst så veldig.
det trenger ikke være derfor hun må på hormoner evt. Kan bare være genetikk også eller at hun mangler veksthormonet i kroppen.

Back
Topp