.

Synes egentlig den tråden ble ganske så dum og dømmende.
Men nei, jeg brøler ikke til min sønn, men jeg kan heve stemmen. Nå er han bare 2,5 år og har ikke hatt det behovet.
Jeg synes det er helt utrolig at du utaler deg på vegne av alle som har blitt kjefta og brølt til jeg da. For jeg skal love deg du tar fullstendig feil, er ikke alle barn som blir redde. Jeg har vært ett barn som ble kjefta og brølt til og jeg kan med hånden på hjerte si at jeg aldri har vært REDD for min foreldre har kjeftet på meg.
Jeg har bestandig vært trygg på mine foreldre, så har ikke hatt behov for å være redd.
Samme med min søster.

ORIGINAL: Tøsa FTW

Gjør det, hater det. Prøver å styre meg da, så det er ikke ofte...

Noen ganger koker det over, jeg roper, og angrer rett etterpå, da roer jeg ned og snakker vanlig til de.

ORIGINAL: *mumfie*

Ja, de får kjeft, og ja de er blitt brølt til.... Om jeg har dårlig samvittighet? Nope, det har jeg ikke.

Samme her. Jeg er et menneske, ikke et overmenneske. flott for dem som er født med mindre temperament enn meg! Men, de er ikke bedre foreldre av den grunn.

ORIGINAL: Lilletrille

Definisjonen på høylytt er jo litt relevant da.. Jeg hvisker ikke når jeg irrettersetter ungen min liksom...Men jeg skriker aldri eller roper annet ved lange avstander... Men hender jeg hever stemmen og gjør den litt mørkere ja... Og jeg er 100% sikker på at måten jeg gjør det på ikke skader henne.

sign. visste ikke helt hva jeg skulle velge på avstemmingen, så ble ingenting [:)]

Kan kjefte høylytt (ikke skriking, men jeg hever stemmen) og det er ikke for å skremme ungene, men de hører aldri etter, og da blir en sliten mamma frustrert...

Ja, det hender seg, og jeg hater at jeg gjør det!

Er selv oppvokst med veldig mye høylytt kjefting, og ønsker ikke at datteren min skal oppleve det. Men desverre er jeg bare ett menneske, og til tider er jeg så sliten og tom for tolmodighet at jeg ikke klarer og forhindre det.

Føler dog dette var en veldig dømmende tråd, der det virker som du går ut ifra at folk kjefter bevisst, skriker og bærer seg, for og utøve makt og skade barna sine. Det blir litt for dumt i mine øyne!

Må legge til at det også er ett definisjonsspørsmål hva som er høylytt og hva som er kjefting. Noen mener høylytt kjefting er skriking og skråling, andre mener høylytt kjefting er litt heving av stemmen, med ett bestemt tonefall. Så en slik avstemning sier egentlig ikke så veldig mye.

Selvfølgelig kan man jobbe med problemet, og det går jeg faktisk ut ifra at de aller fleste som kjefter eller er høylydtge og ikke liker det gjør. At man bare er ett menneske er ikke en dårlig unnskyldning, det er ikke en unskyldning i det hele tatt, det er en forklaring. Og at man kommer med den påstanden betyr da vel ikke at man ikke forsøker og gjøre noe med problemet?

Nei, dette var bare utrolig provoserende!

ORIGINAL: Legally blonde

ORIGINAL: Dollface

ORIGINAL: Froskegele

Og sånn by the way - det var DU som spurte, ville du ikke ha ærlige svar så burde du kansje spesifisert det.. Og hvis du VIL ha ærlige svar, så bør du kansje tenke over hva du skriver når noe svarer deg [;)]

Ja, jeg spurte og jeg utdypte klart og tydelig hva min mening var i det første innlegget, så jeg regner med du forstod at jeg ikke ville applaudere at du kjefter høylytt? [;)]

sNei, men om intensjonen din - slik det fremstår nå - er å kritisere og komme med "gode råd til hvordan unngå dette" til de som faktisk er ærlige nok til å svare deg, så blir jo "diskusjonen" en helt annen.

En av grunnene til at jeg ikke alltid er 100% ærlig her inne, er fordi jeg ikke orker å forsvare meg ovenfor 100 kaklende høner i evig tid etterpå.. [;)]

Og ja, jeg brøler til ungen min. Hvorfor og alt det der har ingen her noe med.

Stakkars ungen din [:(] Klart jeg kritiserer folk som brøler til barna sine! Dere trenger virkelig å få inn med t-skje hvor jævlig det er og hvor mye dere skader dem!

Jaq, det trenger vi nok deg til og forklare oss, for vi eier jo ikke selvinnsikt, ei heller bryr vi oss om hvordan det påvirker barna våre. Det er virkelig godt vi har deg til og fortelle oss hvordan barna har det, og hva vi gjør feil! [8|]

ORIGINAL: Labambie

Selvom jeg er noget uenig i måten HI legger frem ting og er veldig dømmende, har hun unektelig et godt poeng. Og det er selvsagt et meget meget meget sårt punkt for mange. Man skal være forsiktig med å dømme altfor hardt, de fleste forstår jo at det ikke er bra eller rett. 

Hun har unektelig ett poeng, men det poenget får hun ikke frem da hun bruker det til og rakke ned på folk og være spydig. Det er ikke måten og få folk til og ta noen inn over seg på. Noe HI burde vite selv, med tanke på tråden vi faktisk skriver i her!

ja og jeg synes det er helt greit.

å heve stemmen er ikke ensbetydende med psykisk undertrykkelse. jeg synes ikke det er greit å skremme eller true barna! men om barna er vant til at man gir utrykk for følelser og meninger så blir de ikke redde. i flere kulturer (både norske kulturer og utenlandske) er det mer vanlig å bruke stemmestyrke når man er engasjert. synes det er unaturlig å undertrykke menneskelige reaksjoner og følelser. Og man kan godt drive med psykisk "terror" uten å heve stemmen - men med hva man sier, hvordan man sier det, mimikk, kroppsspråk og også ved "silent treatment" osv osv. Det er maaange som både truer og bruker makt uten å heve stemmen og det er mye værre enn å si ok ting og snakke på en ok måte med høy stemme. Det er bedre å være menneske og vise ærlige følelser overfor barna.

ORIGINAL: Mrs Lutz

å heve stemmen er ikke ensbetydende med psykisk undertrykkelse. jeg synes ikke det er greit å skremme eller true barna! men om barna er vant til at man gir utrykk for følelser og meninger så blir de ikke redde. i flere kulturer (både norske kulturer og utenlandske) er det mer vanlig å bruke stemmestyrke når man er engasjert. synes det er unaturlig å undertrykke menneskelige reaksjoner og følelser. Og man kan godt drive med psykisk "terror" uten å heve stemmen - men med hva man sier, hvordan man sier det, mimikk, kroppsspråk og også ved "silent treatment" osv osv. Det er maaange som både truer og bruker makt uten å heve stemmen og det er mye værre enn å si ok ting og snakke på en ok måte med høy stemme. Det er bedre å være menneske og vise ærlige følelser overfor barna.

*klapper*

Det har nok hendt dessverre, og jeg hater meg selv for det etterpå [&o]

Ja, det hender..
Prøver å unngå det, men fader - det er søren ikke enkelt når ungen ramper rundt og gjør ting ho ikke får lov til[;)]

ORIGINAL: Destiny85

NEI! Jeg kan heve stemmen en sjelden gang, men det er jaggu sjeldent (da er det farlige situasjoner som løping på parkeringsplasser o.l.).

Jeg har ikke respekt for mennesker som roper til meg, så hvordan kan jeg kreve det av barna mine?

Høylytt kjefting forbinder jeg med slitne foreldre.. og tenker at situasjonen blir ikke bedre. Man lærer ungene sine at det er greit.

Tror mange av dere misforstår overskriften jeg!
"kjefte høylytt"!!, ikke snakke med hevet stemme, eller snakke strengt!
Det gjør vel alle?
Jeg snakker om de som roper, kjefter, smeller, brøler osv.
Ser mange synes jeg er dømmende. Jeg kaller det ikke dømmende. Hvis dere hadde lest så mye om de psykiske skadene et barn kan få av "høylytt kjefting" som jeg har, så hadde flere av dere forstått hvor jeg kommer ifra [:)] Og dere som kjefter og smeller på barna må da tåle såpass? Litt kjeft fra meg fordi jeg ikke liker at barna blir redde... barna deres må jo tåle det..

ORIGINAL: Mrs Lutz

Å heve stemmen er noe helt annet enn å skrike, rope og å kjefte høylytt! Å heve stemmen er det ingen som tar skade av. Å jalle med barna er like ille som å skrike til dem. Så jeg er helt enig med alt du skriver. Ærlige følelser er helt greit, men det finnes ytterpunkter som man ikke bør bruke, som f.eks å brøle til barna sine!

Det gjør vel alle?
Ser mange synes jeg er dømmende. Jeg kaller det ikke dømmende. Hvis dere hadde lest så mye om de psykiske skadene et barn kan få av "høylytt kjefting" som jeg har, så hadde flere av dere forstått hvor jeg kommer ifra [:)] Og dere som kjefter og smeller på barna må da tåle såpass? Litt kjeft fra meg fordi jeg ikke liker at barna blir redde... barna deres må jo tåle det..

Du spør om folk kjefter høylydt på barna.. Og i det vil jeg legge det å heve stemma mi.. Og JA det gjør jeg..
Hadde du spurt "Roper, kjefter, smeller og brøler du til ungen din?" hadde du nok fått litt andre svar..
Kjefte høylydt er ikke for meg det samme som å rope og skrike til ungen..

Det gjør vel alle?

Uavhengig av konsekvensene høylydt kjefting medfører synes jeg du er utrolig dømmende. Ikke fordi du mener høylydt kjefting er galt, men fordi du føler behov for og tråkke på de som ikke til enhver tid klarer og unngå dette.

At vi regaerer, og svarer på tiltale, betyr ikke at vi ikke tåler de trangsynte og dømmende kommentarene dine, det betyr nettopp svar på tiltale! Du kommer med dine meninger om oss, vi kommer med våre meninger om deg. Enkelt og greit.

Forskjellen på deg og meg er at jeg ikke er høylydt eller kjefter med vilje, jeg gjør alt jeg kan for og unngå det, mens du er krass, nedlatende og dømmende med åpne øyne. Kjeftingen kommer spontant i det sekundet man blir overopphetet, du sitter på ett forum og formulerer deg skriftlig, og har dermed all mulighet til og lese over det du skriver før du trykker på "ok".

Nope, jeg hyler/kjefter/brøler ikke til noen!

ORIGINAL: Frk. Tvert I. Mot

Det gjør vel alle?

Uavhengig av konsekvensene høylydt kjefting medfører synes jeg du er utrolig dømmende. Ikke fordi du mener høylydt kjefting er galt, men fordi du føler behov for og tråkke på de som ikke til enhver tid klarer og unngå dette.

At vi regaerer, og svarer på tiltale, betyr ikke at vi ikke tåler de trangsynte og dømmende kommentarene dine, det betyr nettopp svar på tiltale! Du kommer med dine meninger om oss, vi kommer med våre meninger om deg. Enkelt og greit.

Forskjellen på deg og meg er at jeg ikke er høylydt eller kjefter med vilje, jeg gjør alt jeg kan for og unngå det, mens du er krass, nedlatende og dømmende med åpne øyne. Kjeftingen kommer spontant i det sekundet man blir overopphetet, du sitter på ett forum og formulerer deg skriftlig, og har dermed all mulighet til og lese over det du skriver før du trykker på "ok".

Tråkker ikke på de som ikke til enhver tid klarer å unngå kjefting. Jeg kritiserer de for måten de håndterer konflikter på! To forskjellige ting. Å heve stemmen er noe annet!
Jeg kommer med mine meninger om å kjefte, rope, brøle osv til barna, mens mange av dere har kommet med usakelige kommentarer til meg som at jeg kler nicket mitt. Slike kommentarer svarer jeg ikke på, fordi det er usakelig. Kjefting kommer ikke spontant hvis man er en person som har bestemt seg for ikke å kjefte! SÅ lett er det faktisk [:D]

Back
Topp