Håperbaby2025
Flørter med forumet
Hopper inn her jeg også
TR idag
44 B3 PP4 EL 22/11 IKM 7/12
TR idag
44 B3 PP4 EL 22/11 IKM 7/12
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Denne glemte jeg å svare på!Ja, vi ammer både natt og dag fremdeles. Jeg har blitt gravid to ganger mens jeg har ammet (nr. 1), så dette her er litt nytt for meg (en MA og en som akkurat er blitt et år). Skikkelig kjedelig… har du gått på prevensjon etter fødsel? Jeg fjorde det mellom nr. 1 og nr. 2, men har ikke gått på det etter fødsel denne gangen. Har en rar teori om at det nullstilte kroppen litt
Skjønner veldig godt sånn sett haster det ikke for oss, vi har jo allerede to barn og er bare 27 år! Men vil egentlig veldig gjerne ha to tettere nå (3 år mellom de jeg har nå).
Så koselig å se deg her! Selv om jeg selvsagt skulle ønske du ble gravid altså DET hadde jo vært verdens fineste bursdagsgave! Vi satser på at det er det spiren har ventet påDa hopper jeg inn her, TR i dag
Har bursdag 18 november så da blir jeg 41.. Ønsker meg en ny Spire i bursdagsgave så håper den sitter denne mnd
Ametyst83 - 41 - B4 - PP5 - EL 25/11 - IKM 8/12
Så stas med nye! Velkommen! Har du hengt i noen annen gruppe de andre tre syklusene?Jm95 - B2 - PP4 - EL24/11 - IKM8/12
Litt småstressa av at jeg nå passerte 3 mnd prøving, da det gikk på 3 forsøk sist, og ja jeg vet det høres teit ut, men av og til litt vanskelig å holde motet oppe Har PCOS og tar letrozol så er veldig gira på å bli raskt gravid, da vi ønsker to tette før vi gir oss
Mannen min mener jeg er gal med den teorien, og det kan jo hende mulig jeg bestiller meg en legetime for å ta litt blodprøver og sjekke verdier.Denne glemte jeg å svare på!
Du sier noe der… jeg har ikke gått på prevensjon, for vi ønsket egentlig to tette - men kanskje det noe i teorien din, at faktisk prevensjon kunne nullstilt litt! Spennende!
Skal tenke på det om vi bestemmer oss for at vi ønsker tre unger - kanskje jeg da tester ut å begynne på prevensjon etter neste fødsel
Ja har vært med i de tre andre syklusene også, men med nye folk hver gang virker det som pga syklusen min er 33-34 dagerSå stas med nye! Velkommen! Har du hengt i noen annen gruppe de andre tre syklusene?
Takk Ja, herregud det hadde vært så koselig. Men, er virkelig ikke optimistisk for tiden! Altså, har lest meg opp og ned nå på overvekt, graviditet osv.. Ble bestevenn med ChatGPT i går , så den fikk kjørt seg om tema "bli gravid 40+, BMI på 38, vekt nedgang"Så koselig å se deg her! Selv om jeg selvsagt skulle ønske du ble gravid altså DET hadde jo vært verdens fineste bursdagsgave! Vi satser på at det er det spiren har ventet på
Ja, har ikke fått med meg nicket ditt, men jeg har og lange sykluser, så skal noe å klaffe på gruppen da Veldig fint å ha en til med lange sykluser og skravle med!Ja har vært med i de tre andre syklusene også, men med nye folk hver gang virker det som pga syklusen min er 33-34 dager
Oh, kan du ikke si litt essensen i det? Eller et kanskje bare essensen - sjansen et liten når man er gammel og overvektig? Hadde ikke trodd noe annet egentlig (er i samme kategori selv altså). Du skal ha for at du orker å lese det! Jeg "vet" det jo, men har ikke lyst å få det slengt i ansiktet egentlig. For jeg får ikke gjort noe med det raskt (og får gjort ingenting med alderen), så da blir det bare en ekstra sorg oppi altTakk Ja, herregud det hadde vært så koselig. Men, er virkelig ikke optimistisk for tiden! Altså, har lest meg opp og ned nå på overvekt, graviditet osv.. Ble bestevenn med ChatGPT i går , så den fikk kjørt seg om tema "bli gravid 40+, BMI på 38, vekt nedgang"
Herregud, Man blir jo helt manisk når man prøver og bli gravid.. men, går heldigvis ikke i kjelleren lenger når testen ikke blir som jeg ønsker
Nei, alderen får vi ikke gjort noe med. Men, kropp og helse kan vi ta tak i selv om det kan være vanskelig å gå ned i vekt. Det skulle vært like lett å slanke seg som det var å legge på segOh, kan du ikke si litt essensen i det? Eller et kanskje bare essensen - sjansen et liten når man er gammel og overvektig? Hadde ikke trodd noe annet egentlig (er i samme kategori selv altså). Du skal ha for at du orker å lese det! Jeg "vet" det jo, men har ikke lyst å få det slengt i ansiktet egentlig. For jeg får ikke gjort noe med det raskt (og får gjort ingenting med alderen), så da blir det bare en ekstra sorg oppi alt
Takk for at du tok deg tid å kopiere det inn! Jeg får prøve å tro på det, det er vel mer det. Og uansett er det jo ikke skadelig, det er jo uansett bare positivt for helsen å være lettere, selv om man ikke nødvendigvis skulle bli gravid av det. Så får det nå bare ta den tiden det tar (å gå ned i vekt). Men husker jeg rett at du skulle teste slik perioder med fasting?Nei, alderen får vi ikke gjort noe med. Men, kropp og helse kan vi ta tak i selv om det kan være vanskelig å gå ned i vekt. Det skulle vært like lett å slanke seg som det var å legge på seg
Men deler:
Kan høy bmi gjøre at egget ikke fester seg?
Ja, en høy BMI kan potensielt påvirke sjansene for at et befruktet egg fester seg i livmoren, selv om det er mye variasjon fra person til person. Her er noen måter høy BMI kan påvirke implantasjonen:
Hvordan høy BMI kan påvirke festing av egget:
1. Hormonell ubalanse: Overvekt og fedme kan påvirke hormoner som østrogen, insulin og leptin, som alle spiller en rolle i reproduksjon. En hormonell ubalanse kan påvirke slimhinnen i livmoren (endometriet), som er stedet der egget fester seg.
2. Endret livmorslimhinne: Studier antyder at høy BMI kan endre egenskapene til livmorslimhinnen, noe som kan redusere sjansen for at et befruktet egg fester seg ordentlig.
3. Inflammasjon (betennelse): Høy BMI kan føre til kronisk lavgradig inflammasjon, noe som kan påvirke både eggløsningen og miljøet i livmoren, og potensielt gjøre det vanskeligere for egget å feste seg.
4. Insulinresistens: Ved insulinresistens, som er mer vanlig blant personer med høy BMI, kan insulin- og blodsukkernivåene påvirke reproduktive hormoner og livmorens evne til å ta imot et egg.
Hva kan bidra til bedre implantasjon?
Hvis du prøver å bli gravid med høy BMI, finnes det tiltak som kan optimalisere sjansene for at egget fester seg, som å stabilisere blodsukker, vurdere lett vektnedgang om mulig, og fokusere på et balansert kosthold rikt på antiinflammatoriske matvarer.
Det er lurt å snakke med en lege for å få individuell veiledning og eventuelt få hjelp til å overvåke hormonbalansen og insulinresistens, hvis det er relevant.
Jeg veier 120 kilo og er 177 cm høy. Vil bli gravid. Hvor mye burde jeg gå ned for at det skal bli lettere å bli gravid?
Med en vekt på 120 kilo og en høyde på 177 cm har du en BMI på rundt 38, som ligger i kategorien fedme grad 2. Selv om mange kvinner med høy BMI blir gravide uten problemer, kan vektnedgang øke sjansene for å bli gravid og redusere risikoen for svangerskapskomplikasjoner.
Hvor mye vektnedgang er til hjelp?
Forskning viser at et moderat vekttap på 5-10 % av kroppsvekten kan ha stor positiv effekt på fruktbarheten, hormonbalansen og eggløsningsmønsteret. For deg, med en vekt på 120 kilo, tilsvarer dette å gå ned rundt 6–12 kilo. Selv et vekttap i dette området kan bidra til:
1. Bedre hormonbalanse: Selv et lite vekttap kan redusere østrogennivået, noe som kan stabilisere eggløsningen.
2. Lavere insulinresistens: Hvis vektnedgangen reduserer insulinresistens, kan det gi bedre regulering av reproduktive hormoner.
3. Redusert betennelse: En lavgradig betennelse kan påvirke implantasjonen av egget, og vekttap kan redusere denne betennelsen.
Hvorfor moderat vekttap ofte er nok
Moderat vekttap kan gjøre en stor forskjell uten at det føles uoppnåelig. Mange opplever bedre energi, økt velvære og lavere risiko for komplikasjoner både før og under graviditeten. Hvis du ønsker å gå mer ned i vekt, kan dette også bidra positivt, men det er viktig at vektnedgangen skjer gradvis og på en sunn måte, gjerne i samarbeid med helsepersonell.
Anbefalinger videre
Hvis målet er graviditet, er det lurt å prioritere et sunt og balansert kosthold, regelmessig fysisk aktivitet, stressmestring, og eventuell veiledning fra lege eller ernæringsfysiolog.
Jeg syntes det faktisk var motiverende å lese at mye kan bli bedre bare av å gå ned 6-12 kilo
Er bare hyggelig å kunne dele videre det man selv lærerTakk for at du tok deg tid å kopiere det inn! Jeg får prøve å tro på det, det er vel mer det. Og uansett er det jo ikke skadelig, det er jo uansett bare positivt for helsen å være lettere, selv om man ikke nødvendigvis skulle bli gravid av det. Så får det nå bare ta den tiden det tar (å gå ned i vekt). Men husker jeg rett at du skulle teste slik perioder med fasting?
Hvordan er den å kombinere med familielivet? Jeg har jo helst ikke lyst av ungene skal "legge merke til det", om du skjønner.Er bare hyggelig å kunne dele videre det man selv lærer
Er jo bare kjempe fint å endre matvaner og gå med i vekt frem til man bli gravid og fortsette med sunne matvaner videre i svangerskapet. For med høy BMI så skal man helst ikke gå opp i vekt.
Starta på det igjen, men så har det vært så mye sykdom her hjemme at jeg la det på hylla.
Nå er alle friske så starta på nytt i dag
Jeg gikk på det for mange år siden, måtte få av meg noen kilo, og vekta raste. Da faster jeg alt i fra 16-20 timer. Periodisk faste er faktisk veldig sunt for kroppen. Men, det er også viktig med et sunt kosthold og ikke spise masse dårlig mat.
Bruker en app som heter Zero, den er veldig fin å bruke til fasting.
Du kan velge når du vil starte å faste, jeg starter etter middag. Spiser ikke seinere en 19:00. Så de hjemme merker ikke/tenker ikke over hvorfor jeg ikke spiser.Hvordan er den å kombinere med familielivet? Jeg har jo helst ikke lyst av ungene skal "legge merke til det", om du skjønner.
Jeg har vært veldig heldig sånn sett i livet, både blitt gravid relativt enkelt, og aldri hatt noen problemer i noen av svangerskapene til tross for overvekten. Og ikke lagt på meg mer enn nødvendig (å være overvektig er jo ikke ensbetydende med at man spiser for mye og tar dårlige valg det vet du jo selv).
Ja, da kan det jo nesten høres ut som du kan ha fordel av å gå ned litt, når erfaringen din er som den er mtp. vekt og graviditet Om det ikke er mer enn et par kilo som skal til, da er det god motivasjon, altså! You can do itDu kan velge når du vil starte å faste, jeg starter etter middag. Spiser ikke seinere en 19:00. Så de hjemme merker ikke/tenker ikke over hvorfor jeg ikke spiser.
Samme her, har egentlig alltid vært veldig slank og blitt gravid bare mannen ser på meg, men nå så er det plutselig vanskelig Jeg har alltid lagt på meg masse i graviditetene, og fått det av meg relativt fort. Var nede i 110 når jeg ble gravid i mai, men har lagt på meg 10 kilo siden og etter at jeg mista i Juni så ble det en liten periode med deppe boble også har det fokuset på å få av meg baby fettet og de som var før lagt på hylla. Klarte å gå opp 15+ kilo under Korona
Ja, absolutt. Jeg tror virkelig at det er det som er problemet nå egentlig. Så noen kilo ned så håper jeg babyen endelig sitterJa, da kan det jo nesten høres ut som du kan ha fordel av å gå ned litt, når erfaringen din er som den er mtp. vekt og graviditet Om det ikke er mer enn et par kilo som skal til, da er det god motivasjon, altså! You can do it