❤️ IKM Uke 18 ❤️

What! Bør man ikke drikke kaffe ila eggløsning? :bored:
Ja, dessverre :dead:

Kaffe og eggløsning har en viss sammenheng, men den er ikke helt svart-hvitt. Her er det viktigste du bør vite:

1.
Moderate mengder kaffe er OK

Forskning viser at moderat koffeininntak (under 200 mg per dag) – tilsvarende ca. 1–2 kopper kaffe – ikke ser ut til å påvirke eggløsning eller fruktbarhet negativt for de fleste kvinner.

2.
Høyt koffeininntak kan påvirke fertilitet

Høye mengder koffein (over 300–500 mg daglig, altså mer enn 3–4 kopper kaffe) kan være knyttet til forsinket eggløsning eller redusert sjanse for å bli gravid. Det finnes studier som antyder at for mye koffein kan forstyrre hormonnivåene.

3.
Viktig ved prøving på barn

Siden du prøver å bli gravid og har vært gjennom mye allerede:

Det tryggeste og mest «fertilitetsvennlige» valget er å holde koffeininntaket lavt til moderat (maks 1–2 kopper kaffe daglig), eller bytte ut noe av det med koffeinfri kaffe eller urtete.

Ja, dessverre :dead:

Kaffe og eggløsning har en viss sammenheng, men den er ikke helt svart-hvitt. Her er det viktigste du bør vite:

1.
Moderate mengder kaffe er OK

Forskning viser at moderat koffeininntak (under 200 mg per dag) – tilsvarende ca. 1–2 kopper kaffe – ikke ser ut til å påvirke eggløsning eller fruktbarhet negativt for de fleste kvinner.

2.
Høyt koffeininntak kan påvirke fertilitet

Høye mengder koffein (over 300–500 mg daglig, altså mer enn 3–4 kopper kaffe) kan være knyttet til forsinket eggløsning eller redusert sjanse for å bli gravid. Det finnes studier som antyder at for mye koffein kan forstyrre hormonnivåene.

3.
Viktig ved prøving på barn

Siden du prøver å bli gravid og har vært gjennom mye allerede:

Det tryggeste og mest «fertilitetsvennlige» valget er å holde koffeininntaket lavt til moderat (maks 1–2 kopper kaffe daglig), eller bytte ut noe av det med koffeinfri kaffe eller urtete.
Whaaaat dette er helt ukjent for meg :hilarious: Jeg bytter jevnlig ut kaffen med koffein fri og urte-te heldigvis! Men den siste uken har jeg drukket en del :bookworm: Ouch! Jeg får ta med meg videre

Ja men da ser man at det er mulig ja, men utrolig vondt at det ikke gikk veien :sorry::Heartred Hvis et ungt og friskt par i gjennomsnitt blir gravid første prøveåret (25% sjanse) så er det ikke rart 35+ bruker lengre tid nei… dessverre (15% sjangs hver syklus og dalende) :arghh: Men ser jo flere av de jentene her inne rundt 40 som har prøvd en stund har endt opp gravid mens jeg kom inn her for et par måneder siden, det er så nydelig å se :shy: Men kan ta tid ja!
Ja, mamma og resten av kvinnene på hennes side har jo blitt gravide bare mannen så på de. Alle fikk barn i 30 årene, så kom resten av flokken når de var 40+. Mamma fikk lillesøster når hun ble 44 og ble gravid samme mnd hun tok ut spiralen, mormor fikk onkelen min når hun ble 47 år. Jeg må bare beregne at det tar tid pga 1 eggleder..

Tenker man ikke skal henge seg sånn opp i statistikk, leste at det ofte går på gener osv og ingen er like :) statistikker gjør meg deppa :hilarious:

Gikk fra "gårdagens sterke var bare en lurestrek" til "oi shit den er jo snart positiv" ganske fort!
Tempen ramlet også, så da er nok EL i sikte :excited001
Aksjelegging igår, idag og se om vi klarer å snike oss bort på campen i morgen :hilarious:

1000002393.jpg
1000002395.jpg

Ja, mamma og resten av kvinnene på hennes side har jo blitt gravide bare mannen så på de. Alle fikk barn i 30 årene, så kom resten av flokken når de var 40+. Mamma fikk lillesøster når hun ble 44 og ble gravid samme mnd hun tok ut spiralen, mormor fikk onkelen min når hun ble 47 år. Jeg må bare beregne at det tar tid pga 1 eggleder..

Tenker man ikke skal henge seg sånn opp i statistikk, leste at det ofte går på gener osv og ingen er like :) statistikker gjør meg deppa :hilarious:

Hahah heldig gjeng det da ja! :hilarious:
Nei, men jeg føler jeg bruker mer statistikken for å tenke litt at jeg ikke må bli for skuffa og bekymret hvis ting ikke skjer med en gang jeg da - tenke at det kan være vanlig at det kan ta litt tid nå etter 35+ :shy:

Hahah heldig gjeng det da ja! :hilarious:
Nei, men jeg føler jeg bruker mer statistikken for å tenke litt at jeg ikke må bli for skuffa og bekymret hvis ting ikke skjer med en gang jeg da - tenke at det kan være vanlig at det kan ta litt tid nå etter 35+ :shy:
Jaaa.. Noen som har det :hilarious:
Det er ikke like lett å bli gravid som man ser på filmer.. 1 dupp og de kjenner at dem er med barn :laughing002
Enig, kan være fint med statistikk sånn sett.. Jeg bare hater de man ser når du er 40+ :laughing002

Jaaa.. Noen som har det :hilarious:
Det er ikke like lett å bli gravid som man ser på filmer.. 1 dupp og de kjenner at dem er med barn :laughing002
Enig, kan være fint med statistikk sånn sett.. Jeg bare hater de man ser når du er 40+ :laughing002
Ja hahaha! Men som sagt, man ser jo en etter en her inne 40+ settes som gravid, selv om det kan ta litt tid :Heartred Så blir det nok :Heartred selv om det nok er lettere sagt enn gjort når man står i det :sorry:

Last edited:
Da har alle de andre EL testene vært sånn her + ikke-fruktbar utflod + tegn på økt prog.:
IMG_3319.jpeg
Så da har dere nok hatt rett, takk til dere behjelpelige damer her inne :Heartpink :bookworm:
5 måneder etter uttak av hormon-spiral kan det da virke som om syklusen er på plass igjen nå da med EL rundt dag 14 :angelic: Får håpe den er stabilisert :couchpotato:

Kan ikke reise på Harry Handle uten og sjekke om det stiger :hilarious: Tenker jeg får topp i kveld når jeg er hjemme igjen! Da er det eggløsning i morgen kveld, så senge vals i går i dag og i morgen… :cool05

Vedlegg

• IMG_4736.jpeg
    IMG_4736.jpeg
    1,4 MB · Visninger: 19
  • IMG_4740.jpeg
    IMG_4740.jpeg
    667 KB · Visninger: 19
  • IMG_4749.jpeg
    IMG_4749.jpeg
    86,4 KB · Visninger: 19

Skriv svaret ditt ...
Back