• Drømmen om lillebrøster •

29 + 4
Kontroll av blodtrykk og urin unnagjort, og blodtrykket ligger dessverre stabilt høyt. Ingen endring siden sist, så må inn på ny kontroll neste uke. Hadde heldigvis ikke protein i urinen nå heller, så da er det bare å følge med..

Fikk igjen beskjed om å ta kontakt om det forverrer seg, og hodepinen er nok et resultat av blodtrykket, og jeg glemte såklart å spørre om det er noe jeg kan/bør gjøre, for er lite fristende å gå rundt sånn de neste 2 mnd :arghh:

Ellers ble jeg videre sykmeldt, bare to uker, men sjansene for at jeg kommer tilbake i jobb er nok minimale, og jeg kjenner det er veldig greit! Tvilsomt at blodtrykket plutselig går ned liksom :sorry:

29 + 3
Hodepinen kommer og går, og jeg liker det ikke.. Heldigvis skal jeg på ny kontroll i morgen, men jeg kjenner jeg er nervøs! Hevelsene er også meget tilstede nå, og jeg kan ikke sitte med beina ned i et varmt rom, da svulmer alt opp :arghh:

Livredd det skal ende i svangerskapsforgiftning, og er nesten sikker på det er dit det bærer med disse symptomene..

Ellers har jeg fått et sykt vondt/ømt/sviende punkt på magen som plager meg veldig for tiden! Kjenner det ikke når jeg ikke er i bevegelse, men så fort jeg gjør den minste ting blir det sykt ømt! Skjønner ikke hva dette kommer av, og hadde det ikke med storebror, så ja, forstår som sagt ikke hva det er.. Hadde håpt resten av svangerskapet skulle gå knirkefritt nå, men den gang ei gitt.. Lei av plager :arghh:

Sånn punkt hadde jeg også i begge graviditetene, men fikk aldri noe svar på hva det var...

Sånn punkt hadde jeg også i begge graviditetene, men fikk aldri noe svar på hva det var...
Hmm, det er veldig merkelig altså! Kjenner absolutt ingenting når jeg sitter/ligger, men med en gang jeg er i bevegelse gjør det sykt vondt! Kan nesten ikke bøye meg i ene sekundet, og i andre kjenner jeg ingenting.. Legen visste heller ikke hva det kunne komme av o_O

Hvor høyt blodtrykk har du og hva ligger det på til vanlig? Godt du ikke hadde protein i urin, i hvert fall!
Sist vart det 137/62 og nå lå det på 135/65 så det er jo ikke helt på villspor enda. Vet ikke helt va det vanligvis ligger på, men på første kontroll var det 110/70 og 125/68 på andre, så det har jo vært stigende siden da.. Ja huff, men det fikk jeg faktisk ikke sist heller, til tross for absolutt alle andre symptomer o_O

Æsj altså, det lover ikke så bra med alt dette som foregår i kroppen min.. Satt på gulvet å lekte med gutten min etter middag og fikk en bølge av svimmelhet kastet over meg! Kjente det nesten svartnet for øynene mine og måtte bare gå å sette meg i sofaen. Mannen er såklart på jobb til langt på natt, og siden jeg ikke stoler på meg selv med dette her ringte jeg søsteren min som heldigvis kommer og assisterer meg til lillemann er lagt for kvelden. Skikkelig ubehagelig altså, så jeg er så takknemlig for å ha så mange gode mennesker rundt meg ❤️

At dette blir januarbaby er vel heller tvilsomt med denne formen :nailbiting:

Æsj altså, det lover ikke så bra med alt dette som foregår i kroppen min.. Satt på gulvet å lekte med gutten min etter middag og fikk en bølge av svimmelhet kastet over meg! Kjente det nesten svartnet for øynene mine og måtte bare gå å sette meg i sofaen. Mannen er såklart på jobb til langt på natt, og siden jeg ikke stoler på meg selv med dette her ringte jeg søsteren min som heldigvis kommer og assisterer meg til lillemann er lagt for kvelden. Skikkelig ubehagelig altså, så jeg er så takknemlig for å ha så mange gode mennesker rundt meg ❤️

At dette blir januarbaby er vel heller tvilsomt med denne formen :nailbiting:
Du er tøff alså! Kan du ikke be om en sjekk på føden/ mer utredning ? Det må da ikke være slik ut svangerskapet vel.. kanskje det finnes noe medisiner du kan ta? Føler sånn med deg.

Du er tøff alså! Kan du ikke be om en sjekk på føden/ mer utredning ? Det må da ikke være slik ut svangerskapet vel.. kanskje det finnes noe medisiner du kan ta? Føler sånn med deg.
Jo jeg kommer til å gjøre det om det ikke blir noe bedring, kan ikke gå rundt sånn her i over 2 mnd til, det makter jeg ikke :arghh:

Æsj, så kjipt at det ikke var noen bedring. Høres slitsomt ut å gå med de symptomene. Håper du kan få noe for det på neste kontroll. God klem ❤️

Æsj, så kjipt at det ikke var noen bedring. Høres slitsomt ut å gå med de symptomene. Håper du kan få noe for det på neste kontroll. God klem ❤️
Ja, så nå er det nok sånn det blir helt til han er ute :arghh: Håper det ikke blir for ille den kommende tiden, eller iallefall at han slipper å bli født i romjulen :rolleyes:

Bestiller iallefall fødsel før jul om det ikke er noe som kan gjøres :angelic:

Sist vart det 137/62 og nå lå det på 135/65 så det er jo ikke helt på villspor enda. Vet ikke helt va det vanligvis ligger på, men på første kontroll var det 110/70 og 125/68 på andre, så det har jo vært stigende siden da.. Ja huff, men det fikk jeg faktisk ikke sist heller, til tross for absolutt alle andre symptomer o_O
Mitt har på det høyeste dette svangerskapet vært 130/74. Ingen kommentarer på det. Vet jeg startet med høyere blodtrykk denne gangen enn forrige svangerskap. Den gangen la de meg inn ved 140/87. Startet vel på 112/62 sist (13uker) og 125/78 denne gangen (16ish uker). Hadde ingen plager eller spesielt mye ødemer da. Tok ca en uke til før jeg fikk det.
Se på det første BT de målte i svangerskapet så ser du nogenlunde hva du startet med ihvertfall.

Håper formen ihvertfall ikke blir verre

Huff, så leit at du kjenner deg i så dårlig form❤️
Når det gjelder blodtrykket ditt, så er det ikke behandlingstrengende før det over over 150/100 og med protein i urinen på 2 + i urinen eller mer, uavhengig av hva utgangsblodtrykket ditt er. Håper formen din kommer seg, og at blodtrykket holder seg lavt. Sender deg en styrkeklen❤️

Når det gjelder blodtrykket ditt, så er det ikke behandlingstrengende før det over over 150/100 og med protein i urinen på 2 + i urinen eller mer, uavhengig av hva utgangsblodtrykket ditt er. Håper formen din kommer seg, og at blodtrykket holder seg lavt. Sender deg en styrkeklen❤️
Man kan ha preklampsi uten proteinuri også. Og hvor mye som skal være (+1/+2/+3) er veldig forskjellig ifra sykehus til sykehus alså.

Hvordan føler du deg idag ?

Man kan ha preklampsi uten proteinuri også. Og hvor mye som skal være (+1/+2/+3) er veldig forskjellig ifra sykehus til sykehus alså.

Mener ikke å være kvervulerende, altså, men i Veileder i Fødselshjelp, som er veileder for all norsk fødselshjelp, er dette definisjonen:
  • Vedvarende BT ≥140 mmHg systolisk og/eller ≥90 mmHg diastolisk som oppstår etter 20. svangerskapsuke, og proteinuri ≥0.3 g per 24 timer eller total protein/kreatinin ratio >0.3 (eller ≥ +1 på urin stix ved minimum to målinger
https://legeforeningen.no/Fagmed/No...nsive-svangerskapskomplikasjoner-og-eklampsi/

Mitt har på det høyeste dette svangerskapet vært 130/74. Ingen kommentarer på det. Vet jeg startet med høyere blodtrykk denne gangen enn forrige svangerskap. Den gangen la de meg inn ved 140/87. Startet vel på 112/62 sist (13uker) og 125/78 denne gangen (16ish uker). Hadde ingen plager eller spesielt mye ødemer da. Tok ca en uke til før jeg fikk det.
Se på det første BT de målte i svangerskapet så ser du nogenlunde hva du startet med ihvertfall.

Håper formen ihvertfall ikke blir verre
Jeg fant igjen papirene mine fra sist svangerskap her om dagen, men har såklart rota de bort igjen, men sist ble jeg lagt inn med skyhøyt undertrykk, så er veldig glad det fortsatt er innafor normalen. Man blir jo gal av hele dette styret.. Synes det er stress også å måtte dra til legen hver eneste uke :arghh:

Ja det er superkjipt, men lite man får gjort med det gitt.. Krysser fingrene for det altså! Tusen hjertelig ❤️

Ja sånn var det sist, fikk aldri protein i urinen, men fikk likevel diagnosen og derfor innlagt og igangsatt. Redd det blir på samme måten igjen, ikke at det gjør noe, men det starta tidligere denne gangen enn sist :arghh:

Formen har vært ganske grei, men hodepinen ligger å murrer hele tiden, og merker det godt i beina idag da jeg har styrt litt for mye. Må bare få unna alt som må gjøres nå, så skal jeg ta det med knusende ro resten av svangerskapet :rolleyes:

30 + 0
Føler det er en milepæl i seg selv :D Nå skal lillebror bare vokse og legge på seg, og lungene må modnes litt mer så er han mer eller mindre klar for å møte verden. Det er helt sykt å tenke på :eek:❤️

Huset står på hodet da jeg har fått meg et ryddeføre og rydder i alt av skuffer og skap. Håper jeg blir ferdig idag så det går an å få litt orden igjen :rolleyes: Neste uke har sambo fri så da skal soverommet vårt males, tak og vegger og alt annet må vaskes, så er det bare å begynne å plukke ned babyutstyr fra loftet. Jeg gleder meg sånn til det! Se de bittesmå klærne og få sortert og vaska ❤️

Ellers er formen helt ok, sett bort fra det som skjedde i gårkveld. Sambo jobber kveld hele uka så jeg er hjemme alene med mini. Vi var en tur på besøk hos svigers, og etterhvert som nærmet seg tid for å dra hjem fikk jeg sykt vondt magen. En mageknip fra en annen verden. (Var sykt plaget med dette for noen år siden, og de fant aldri ut hva som gjorde det til tross for en million prøver i tillegg til en koloskopi eller hva det heter).

Å få lillegutt i seng samtidig som jeg vridde meg i smerter var ikke noe særlig, men etterhvert som han endelig sovna lå jeg i fosterstilling og skalv i senga mi. Måtte på et tidspunkt bare løpe på do, og visste ikke hvilken vei det kom, så satt meg på do med en bøtte i hånda og kasta opp alt jeg hadde i magen. Kan ikke huske å ha følt meg så elendig på hundre år! Skulle både rydde, dusje, spise og alt mulig, men endte med å legge meg fullt påkledd med sminke og alt.. Heldigvis var sambo grei og leverte mini i bhg idag så jeg fikk sove ut. Føler meg helt fin igjen idag, så skjønner nada o_O

Gratulerer med 30 uker

huff, høres absolutt ikke godt ut. Godt du føler deg bedre idag, men kjipt ikke vite hva det var..

Gratulerer med 30 uker

huff, høres absolutt ikke godt ut. Godt du føler deg bedre idag, men kjipt ikke vite hva det var..
Tusen takk :D

Ja veldig rart. Magetrøbbel er jeg vandt med, men kan ikke huske å ha kasta opp pga det før, men det kan jo ha en sammenheng med at jeg er gravid eller noe.. Aner ikke, rett og slett. I dag er det iallefall borte, så er glad det ikke er noen omgangsyke! Kaste opp som gravid er ikke å anbefale :wtf:

Back
Topp