FruHåpefulls dagbok: Prøver litt til på nr. 2

Det hørtes litt rart ut at IVF ikke hadde noe å si for dere. Jeg vil jo absolutt tro at IVF er relevant hvis man mener det er eggkvalitet og alder som er iallefall en del av problemet, da man får «mange prøveperioder i en». Som mitt første IVF forsøk fikk jeg ut 8 modne egg - jeg ser på det som 8 prøveperioder i en. 2 embryoer var normale ved dag 3, 1 ble satt inn ved dag 3 og de dyrket det siste videre til dag 5 (blasto) og fryste det ned. Så det siste vet jeg er en normal blasto, men vet jo ikke om det genetisk er bra, kun visuell vurdering er lov i norge, men i utlandet så kan de gentestes også, slik at da setter man inn igjen de som har normal befruktning og består gentesten. Ved IVF uten gentest er sjansen for MA/SA like høy som ved normal prøving så kanskje det er det legen sikter til, men man må jo vurdere tidsaspektet også siden IVF «korter ned prøvingen». Har forstått det slik at du er i utlandet så du kan jo sjekke om pgt-a testing er lov der hvor du er.
Problemet her er at jeg ikke får ivf her pga alder. Det er ikke tillatt, verken offentlig eller privat ved fylte 43, så rekker ikke det ❤️

Det jeg syns er rart er at de antar at egget er problemet, når dere er utredet og de ikke har funnet noe. Da kan det jo like gjerne være mannen som bærer med eg noe som ikke er oppdaget, som at du gjør det? I utlandet kan de jo pgd teste, så der kan de jo faktik vurdere kromosomale avvik før man setter inn en blastocyt. Det koster jo litt ekstra, men da vet man ihvertfall at spiren har ett godt utgangspunkt. Eggdonasjon er jo også dyrt, og veldog lang ventetid pga få donorer. Men altså, ivf er jo en stor og dyr prosess uansett, så forstår om dere ikke ønsker eller kan gå den veien.
Ja, helt enig med deg. Nå får vi ikke ivf her, så får se hva vi gjør. Vi må iaf ta en diskusjon på dette. Ivf hadde vært intr. mtp egguttak, og faktisk se stoda litt.

Så rart. Jeg fikk blodfortynnende i 2023
Ja, i noen sammenhenger er det vel bevist at blodfortynnende hjelper? Mulig det ikke har å si i starten når man ikke har noen problemer. Synes alt dette er så vanskelig når leger sier så forskjellig. Jordmor jeg var til i april ba meg ta aspirin, selv om hun sa «det burde jeg ikke si, da legene ikke gir slike råd».

Åh da så, da skjønner jeg hvorfor. Men rart att eggdonasjon er lov ved fylte 43 men ikke ivf :confused004
Ja, ikke sant? Men de gjør det ikke i Frankrike, da må man få egg fra Slovenia eller Spania, eller noe sånt. Men de kunne hjelpe oss med prosessen, tror jeg. Måtte bare si fra hva vi ønsket. Dette er på et stort/anerkjent sykehus i Paris.

Ja, ikke sant? Men de gjør det ikke i Frankrike, da må man få egg fra Slovenia eller Spania, eller noe sånt. Men de kunne hjelpe oss med prosessen, tror jeg. Måtte bare si fra hva vi ønsket. Dette er på et stort/anerkjent sykehus i Paris.
Skjønner ❤️ Eventuelt om dere vil vurdere å gjøre det utenfor Frankrike. Vi har vurdert Danmark hvis vi ikke får det til på våre 3 offentlige forsøk siden de gjør pgt-a testing i Danmark (mener jeg iallefall de gjør. Men er ikke aktuelt akkurat nå så skal sette meg inn i det hvis det blir aktuelt ❤️)

Skjønner ❤️ Eventuelt om dere vil vurdere å gjøre det utenfor Frankrike. Vi har vurdert Danmark hvis vi ikke får det til på våre 3 offentlige forsøk siden de gjør pgt-a testing i Danmark (mener jeg iallefall de gjør. Men er ikke aktuelt akkurat nå så skal sette meg inn i det hvis det blir aktuelt ❤️)
Absolutt noe vi kan snakke om og evt teste ut. Er veldig glad i Danmark og gjør meg ikke noe å måtte reise dit. Håper det går med de forsøkene dere har, så dere slipper Danmark. Vi var klarert for IVF på Rikshospitalet i 2021, men ble da gravid med datter naturlig, så da ble det ikke noe av. Etterpå var jeg for gammel til å få det dekket av det offentlige.

Absolutt noe vi kan snakke om og evt teste ut. Er veldig glad i Danmark og gjør meg ikke noe å måtte reise dit. Håper det går med de forsøkene dere har, så dere slipper Danmark. Vi var klarert for IVF på Rikshospitalet i 2021, men ble da gravid med datter naturlig, så da ble det ikke noe av. Etterpå var jeg for gammel til å få det dekket av det offentlige.
Veldig glad for at dere ble gravid naturlig og fikk en datter mens dere skulle igang med IVF, det er jo helt fantastisk og ble sikkert en stor overraskelse og glede for dere! :smiley-angelic003:Heartred Men håper jo også at prosessen dere er i nå gir resultater snart, men kan være en ide å diskutere og undersøke litt utenlands, kanskje dere blir gravid naturlig igjen når dere har fått alt godkjent :joyful: Neida, håper det klaffer for dere selvsagt naturlig nå assp :smiley-angelic001

Ja håper jeg slipper Danmark, men er villig til å ta en 3 pakke privat potensielt i Danmark skulle det vise seg å være nødvendig. Men håper det klaffer snart , vil så veldig veldig gjerne få en liten baby å gi all min omsorg og kjærlighet til :shy::Heartred

Veldig glad for at dere ble gravid naturlig og fikk en datter mens dere skulle igang med IVF, det er jo helt fantastisk og ble sikkert en stor overraskelse og glede for dere! :smiley-angelic003:Heartred Men håper jo også at prosessen dere er i nå gir resultater snart, men kan være en ide å diskutere og undersøke litt utenlands, kanskje dere blir gravid naturlig igjen når dere har fått alt godkjent :joyful: Neida, håper det klaffer for dere selvsagt naturlig nå assp :smiley-angelic001

Ja håper jeg slipper Danmark, men er villig til å ta en 3 pakke privat potensielt i Danmark skulle det vise seg å være nødvendig. Men håper det klaffer snart , vil så veldig veldig gjerne få en liten baby å gi all min omsorg og kjærlighet til :shy::Heartred
Ja, jeg trodde jo faktisk ikke på det. Gråt av fortvilelse fordi det krasjet med oppstart-timen på Riksen. Ringte dem og sa at det garantert var en ny SA, men de bare: Vi kan ikke gjøre noe nå. Men vi håper jo du ikke vil trenge oss. Jeg var redd for å miste min plass i "køen" også fordi jeg akkurat var fylt 39. Hadde små blødninger og tok en privat ultralyd på kvelden da jeg var 5+5. Der fikk jeg se en cashewnøtt sitte midt inni der med hjerteblink. Regelmessige slag og målt til 6+3 eller noe. Så mye tror jeg aldri jeg har grått før, jeg kunne virkelig ikke tro det. Hadde morkake høyt bak, så kjente liv allerede etter 15 uker. Det var så godt og betryggende, så begynte å slappe av fra da og fremover. Nå har vi mistet 4 igjen etter henne, og jeg har mistet troen på at det kan gå bra. Jeg er så takknemlig for henne, og bærer den vissheten i hjertet hver eneste dag. Skulle bare gjerne gitt henne et søsken, og å få oppleve det mirakelet en gang til. Håper vi begge får ønskebarnet vårt :Heartred

Ja, jeg trodde jo faktisk ikke på det. Gråt av fortvilelse fordi det krasjet med oppstart-timen på Riksen. Ringte dem og sa at det garantert var en ny SA, men de bare: Vi kan ikke gjøre noe nå. Men vi håper jo du ikke vil trenge oss. Jeg var redd for å miste min plass i "køen" også fordi jeg akkurat var fylt 39. Hadde små blødninger og tok en privat ultralyd på kvelden da jeg var 5+5. Der fikk jeg se en cashewnøtt sitte midt inni der med hjerteblink. Regelmessige slag og målt til 6+3 eller noe. Så mye tror jeg aldri jeg har grått før, jeg kunne virkelig ikke tro det. Hadde morkake høyt bak, så kjente liv allerede etter 15 uker. Det var så godt og betryggende, så begynte å slappe av fra da og fremover. Nå har vi mistet 4 igjen etter henne, og jeg har mistet troen på at det kan gå bra. Jeg er så takknemlig for henne, og bærer den vissheten i hjertet hver eneste dag. Skulle bare gjerne gitt henne et søsken, og å få oppleve det mirakelet en gang til. Håper vi begge får ønskebarnet vårt :Heartred
Et virkelig mirakel men kan skjønne du var bekymret :shy::smiley-angelic003:Heartbigred Lei meg for at du har måttet gå gjennom SA så mange ganger :sorry: Men håper virkelig dere får et mirakel til, men kanskje det kan gå litt fortere med litt hjelp denne gangen :Heartred

Absolutt øvre aldersgrense for IVF-behandling i Norge er 46 år.
I Norge, ja. I Frankrike er det 43 år både offentlig og privat. Jeg kan prøve privat i Norge :) Må bare se om vi føler det er aktuelt.

Absolutt øvre aldersgrense for IVF-behandling i Norge er 46 år.
Skulle ønske Frankrike hadde samme aldersgrense, og kan ikke skjønne egentlig at de stanser ved 43 år. Men de er mer restriktive både til det og til å gi feks støttemedisiner. Fikk ingenting i et av svangerskapene som endte med MA. Mulig det ikke hadde utgjort noen forskjell, meeeen man tenker jo ...

Skulle ønske Frankrike hadde samme aldersgrense, og kan ikke skjønne egentlig at de stanser ved 43 år. Men de er mer restriktive både til det og til å gi feks støttemedisiner. Fikk ingenting i et av svangerskapene som endte med MA. Mulig det ikke hadde utgjort noen forskjell, meeeen man tenker jo ...
Italia tror jeg ikke har noen grense, om du evt kunne kommet deg dit? :Heartred

CD7: Og så godt som ferdig med den enkleste mensen kanskje noensinne. Dette kan jeg jo like, men det må selvfølgelig være en hake med lette mens nå: migrene. Det har kommet begge de siste syklusene og er utrolig plagsomt fordi det henger i. Klarte å avverge et like kraftig anfall som sist, men det murrer ...

Mannen er mye bortreist, men denne neste pp tror vi at vi skal klare å få timet det OK. Det hadde vært veldig koselig med ny julibaby, men jeg har ikke troen på at det vil skje igjen, så dette og disse prøvingene vi gjør, er mest for å vite at vi har gjort vårt. Jeg vet ikke, men per nå begynner jeg å kjenne på at nok er nok. Det eneste som holder meg i gang er at jeg vet vi vil elske å ha fått en til. Så derfor gir vi det en sjanse.

Høsten er mye sykdom, men dette har vært skikkelig ille. Nå håper vi datter kommer seg etter tredje runden siden medio september. Har så vondt av henne og hosten og den lille kroppen som kjemper :(:Heartred

Back
Topp