Legetimer og kontroller

Fastlegen min er helt nyutdannet, så ville blitt veldig overrasket over det.. dessuten må man vel ha innvendig UL så tidlig. Det blir 9+4 når jeg er der!
Jeg tok innvendig. Det virket på meg som om min bare tilbød fordi de hadde apparatet tilgjengelig. Hun kunne ikke love noe, og fikk ikke tatt noen målinger, men det hjalp for å berolige meg uansett:)

Fått innkalling til otul også nå, så nå er dette planen for første trimester:

UL sykehus: idag (7+3)
Første svsk-kontroll hos jordmor: 8 dager (8+4)
Utv. UL hos fastlege: 15 dager (9+4)
Privat UL gynekolog: 19 dager (10+1)
Tidlig ordinær UL: 36 dager (12+4)

Jeg tok innvendig. Det virket på meg som om min bare tilbød fordi de hadde apparatet tilgjengelig. Hun kunne ikke love noe, og fikk ikke tatt noen målinger, men det hjalp for å berolige meg uansett:)
Min fastlege hadde også apparatet stående der inne når jeg var der. Var 7+5 og hadde utvendig ultralyd. Gikk helt fint det også :) Hun tok heller ingen målinger, men fikk høre hjerteslag :)

Idag var første svangerskapskontroll hos fastlegen (10+2). Ble tatt blodprøver, urinprøve og fylt ut helsekort for gravide. En veldig god opplevelse :hello2 Ble målt 3+ i urinen så spent på hva som kommer frem etter dyrking av den neste uke.

Ellers er neste på agendaen OTUL 28. august (12+5):D

Ca en uke til første legetime. Da henviser hun forhåpentligvis til TUL:p

Har aller første legetime i morgen (10+3). Og regner med henvisning til nipt og ul blir sendt da, så håper jeg på rask time til det. Må man ha med urinprøve på første timen? Jeg var ganske sløv i starten på det med førstemann :facepalm:

Har aller første legetime i morgen (10+3). Og regner med henvisning til nipt og ul blir sendt da, så håper jeg på rask time til det. Må man ha med urinprøve på første timen? Jeg var ganske sløv i starten på det med førstemann :facepalm:
Tror det er anbefalt å ta med en urinprøve til de fleste svangerskapskontroller, hvertfall det jeg har fått beskjed om :)

Går dere til jordmor eller lege, eller begge deler? Jeg har ikke tatt kontakt med jordmor ennå, men har heller aldri møtt legen min (bare vikarer, men nå er hun tilbake). Begge to blir dermed helt nye for meg. Noen som har noen anbefalinger?:)

Går dere til jordmor eller lege, eller begge deler? Jeg har ikke tatt kontakt med jordmor ennå, men har heller aldri møtt legen min (bare vikarer, men nå er hun tilbake). Begge to blir dermed helt nye for meg. Noen som har noen anbefalinger?:)
Begge deler! Har vanlige svangerskapskontroller hos jordmor, også blodprøver/UL/skjema til jobb fra fastlegen :happy:

Jeg går til kun jordmor på Helsestasjonen, hun tok også blodprøvene mine. Så ser ingen grunn til å gå til fastlegen for min del. Er egentlig mest fordi jordmor har bedre tid enn hva legen har :happy:

Går kun til legen for blodprøver, sykemeldinger og evt den vaksinen jeg antagelig må ha (.. jeg er rh-, men gubben tror jeg er rh+. Har fått begge deler med gubben dog.)

Ellers jordmor.

Hadde første time hos jordmor idag- var veldig hyggelig, og en fikk mye mer ut av det enn kun legen. Så tror jeg velger jordmor for oppfølging altså! Jeg vet at legen min har lyst til at jeg skal være der, men jordmor kunne forklare mye mer i forhold til hva jeg kan forvente fremover. Det ga meg en større ro som førstegangsfødende :Heartred

Hadde første time hos jordmor idag- var veldig hyggelig, og en fikk mye mer ut av det enn kun legen. Så tror jeg velger jordmor for oppfølging altså! Jeg vet at legen min har lyst til at jeg skal være der, men jordmor kunne forklare mye mer i forhold til hva jeg kan forvente fremover. Det ga meg en større ro som førstegangsfødende :Heartred
Jordmor kan mer og har bedre tid, gjerne ❤️

Så bra! :HeartpinkJeg hadde også så stor nytte av jordmord. Og har der nå også. Jeg gikk vel like mye til lege og jordmor første runden, men det var hovedsakelig fordi jeg var gradert sykmeldt hele svangerskapet (brakk armen 2 dager før positiv test men da det her bra var bekkenet vondt :laughing002). Så endte opp med over dobbelt så mange kontroller som det som «står». Tror jeg baserer meg på jormor denne gangen. Og bruker lege bare til evt sykmelding.

Back
Topp