Bekymringstråd

Har ikke vært på ultralyd, og neste er ikke før om tre uker. Hvor skal jeg ringe for å få ultralyd? Sykehuset?
Jeg hadde ringt til offentlig gynekolog og hørt om du kan få en time, om du har hatt noe oppfølging en plass tidligere for celleprøver eller lignende så ring der. Det gjorde jeg når jeg mistenkte MA og fikk komme inn dagen etter. Ellers hadde jeg ringt en privat gynekolog om de ikke har mulighet. Men nå har jeg vært gjennom flere aborter så jeg er nok litt hysterisk og har behov for svar raskt. :Heartbigred Jeg leser om mange som blør i uke 10-11-12 som er uskyldige blødninger, men greit og få sjekket ut? :love7

Hei dere - nå var det min tur til å bli bekymret.

Drev og ordnet meg noen brødskiver på kjøkkenet og når jeg gikk til stua så fikk jeg veldig trykk og strålesmerter i hele området rundt magen, tissen og rumpa. Satt meg ned på sofaen og fikk vondt der jeg traff rumpa, og måtte liksom legge meg halvveis ned.

Deretter kjente jeg plutselig en varm følelse i trusa, som at jeg tisset på meg, men det var ferskt blod.

Gikk på do og det rant ned i doen. Drypper fortsatt og har fortsatt vondt i samme område.

Ringte legevakten, men de kan selvfølgelig ikke hjelpe med noe som helst.

Er 9+6 i dag, i morgen skulle være 10+0.

Hva tenker dere som har erfaring med blødning i svangerskapet (så sent) eller som har lest/kan mye om det?
Det er helt hårreisende at man ikke får hjelp av legevakten når man blør så mye i graviditeten. Man ønsker jo å få sjekket om alt står bra til med mageboeren. Det hadde tatt 5 minutter med transvaginal UL og et spekel for å sjekke sjeden.
Kunne du ringt legevakten for å få henvisning til gynekolog med avtale? Jeg fikk en slik henvisning etter blødninger i uke 9. Da betalte jeg bare 75,- fordi jeg var gravid.

Så ja jeg har litt erfaring med slike bløsninger og alt står bra til enda. Sjekket senest 11+5 hos fastlegen, er 12+0 i dag.

Masse masse lykke til! Det var flere som svarte meg på mine bekymringer da jeg blødde og vi er visst mange som har hatt større eller mindre blødninger men det har gått fint med alle. :Heartred Det er heldigvis slik at de aller fleste årsaker til blødninger er uskyldige.

Last edited:

Drev og ordnet meg noen brødskiver på kjøkkenet og når jeg gikk til stua så fikk jeg veldig trykk og strålesmerter i hele området rundt magen, tissen og rumpa. Satt meg ned på sofaen og fikk vondt der jeg traff rumpa, og måtte liksom legge meg halvveis ned.

Deretter kjente jeg plutselig en varm følelse i trusa, som at jeg tisset på meg, men det var ferskt blod.

Gikk på do og det rant ned i doen. Drypper fortsatt og har fortsatt vondt i samme område.

Hva tenker dere som har erfaring med blødning i svangerskapet (så sent) eller som har lest/kan mye om det?
Nei huff så ekkelt! Krysser fingrene og håper for deg :Heartred kanskje fastlegen din har tilgang på ultralydapparat? Eventuelt kan du kanskje få en henvisning? Det er ingen private i nærheten heller?

Har ikke vært på ultralyd, og neste er ikke før om tre uker. Hvor skal jeg ringe for å få ultralyd? Sykehuset?
Sykehuset/føde-gyn tar ikke inn før du har vært på TOUL. De sier du må dra til legevakt eller fastlege. Men legevakten gjør ingenting de heller og fastlegen kan ikke nødvendigvis ta deg inn på hastetime ettersom de uansett ikke får stanset en eventuell abort og da er det ikke hast. At den gravide står i en, for mange, ekstremt stor psykisk påkjenning og vil ha svar, betyr tydeligvis ikke noe... jeg blir helt matt.
Men som sagt fikk jeg henvisning til gynekolog med offentlig avtale av legevakten tilslutt. Ellers må du gå fullprivat, men det er jo svinedyrt.

Men for å ha gjentatt det, alt gikk fint selv om jeg blødde og hadde smerter! :Heartred

Last edited:
Sykehuset/føde-gyn tar ikke inn før du har vært på TOUL. De sier du må dra til legevakt eller fastlege. Men legevakten gjør ingenting de heller og fastlegen kan ikke nødvendigvis ta deg inn på hastetime ettersom de uansett ikke får stanset en eventuell abort. At den gravide står i en, for mange, ekstremt stor psykisk påkjenning og vil ha svar, betyr tydeligvis ikke noe... jeg blir helt matt.
Men som sagt fikk jeg henvisning til gynekolog med offentlig avtale av legevakten tilslutt. Ellers må du gå fullprivat, men det er jo svinedyrt.
Kvinnehelse i Norge er så ufattelig tragisk :crybaby2

Det er helt hårreisende at man ikke får hjelp av legevakten når man blør så mye i graviditeten. Man ønsker jo å få sjekket om alt står bra til med mageboeren. Det hadde tatt 5 minutter med transvaginal UL og et spekel for å sjekke sjeden.
Kunne du ringt legevakten for å få henvisning til gynekolog med avtale? Jeg fikk en slik henvisning etter blødninger i uke 9. Da betalte jeg bare 75,- fordi jeg bar gravid og selve undersøkensen skal være gratis når man er gravid.

Så ja jeg har litt erfaring med slike bløsninger og alt står bra til enda. Sjekket senest 11+5 hos fastlegen, er 12+0 i dag.

Masse masse lykke til! Det var flere som svarte meg på mine bekymringer da jeg blødde og vi er visst mange som har hatt større eller mindre blødninger men det har gått fint med alle. :Heartred Det er heldigvis slik at de aller fleste årsaker til blødninger er uskyldige.
Ja, de går bare ut ifra at det er spontanabort og sier noe sånn som ta på bind, følg med, ring tilbake hvis du føler deg uvel. Veldig hjelpsomt.

Jeg hadde en blødning i uke 4, og den varte i 7 dager. Denne gangen gjør det derimot veldig vondt. Blodet er likevel helt ferskt og rent.

Nei huff så ekkelt! Krysser fingrene og håper for deg :Heartred kanskje fastlegen din har tilgang på ultralydapparat? Eventuelt kan du kanskje få en henvisning? Det er ingen private i nærheten heller?
Jeg skal ringe legevakten igjen, og evt. prøve fastlegen i morgen tidlig. Hun har dessverre ikke noe ultralyd, men kanskje hun kan henvise til offentlig gynekolog.

Er ganske lite interessert i å betale for en dritdyr, akutt time på en privat klinikk kun for å få stadfestet det verste utfallet. Men ja, det er flere i området jeg kan velge mellom.

Jepp!
Jeg fikk faktisk sjokk av hvor lite hjelp man får når man står i en sånn krise. Det tar seriøst 5 minutter å sjekke... Blir så sint og provosert! :angry7
Jeg kan skrive under på det samme etter 4 aborter, null oppfølging i ettertid og to innleggelser der jeg ble plassert på FØDEavdelingen med andre som nylig hadde født på samme rom. Babyer som skrek om natta og der skulle jeg ringe på alarmen hver gang jeg var på do så de skulle se om det hadde kommet ut noe foster. Nei uff, helt grusomt. Kvinnehelse i Norge har kommet utrolig kort på vei sammenlignet med veldig mange andre land til tross for at vi skal være ett rikt land.

Jeg har lært at en ikke kommer langt om en er ‘’unnskyld at jeg er til’’, men må stå opp for seg selv, selv om det er vanskelig når en er i en sårbar situasjon.

Du må nok gå privat tipper jeg. Evt kontakte fastlege og si at du er så urolig og har behov for å sjekke dette og håpe at legen kan henvise deg til sykehus for UL. Ikke noe gøy opplevelse:( Masse lykke til! Krysser fingrene for deg❤️

Jeg kan skrive under på det samme etter 4 aborter, null oppfølging i ettertid og to innleggelser der jeg ble plassert på FØDEavdelingen med andre som nylig hadde født på samme rom. Babyer som skrek om natta og der skulle jeg ringe på alarmen hver gang jeg var på do så de skulle se om det hadde kommet ut noe foster. Nei uff, helt grusomt. Kvinnehelse i Norge har kommet utrolig kort på vei sammenlignet med veldig mange andre land til tross for at vi skal være ett rikt land.

Jeg har lært at en ikke kommer langt om en er ‘’unnskyld at jeg er til’’, men må stå opp for seg selv, selv om det er vanskelig når en er i en sårbar situasjon.
For et hån! Jeg er så lei meg på dine vegne! :Heartred

Det var samme venterom for gravide og de som gjennomgikk IVF på Riksen før... Og alle måtte registrere seg i skranken vad adkomst og det var da ufrivillig barnløse og gravide om hverandre både i køen og på sitteplassene i lokalet.
Føden var i samme oppgang så man hørte spedbarnsgråt bak dørene og nyfødte ble ofte trillet gjennom venterommet. :banghead:

Uff jeg håper dette ordner seg :Heartred Er så forferdelig skummelt med blod og å stå i usikkerhet.. Helt feil at man skal måtte jage sånn etter hjelp og svar. Håper du har en offentlig gyn du har vært inne hos før? Evt fastlege som kan henvise raskt eller mulighet til å gå privat. Veldig kjipt å måtte bruke penger på det når man burde fått hjelp offentlig, men er nok verre å stå i usikkerheten.. Krysser alt jeg har for deg:Heartred og har også lest om mange mrd blødninger så sent og senere i svangerskapet som det har gått bra med. Har inntrykk av at det er vanligere enn hvert fall jeg var klar over. Men det er jo alltid forferdelig skummelt med blod som gravid

Hei. Har du prøvd å ringe til føden? Når jeg fikk blødninger forrige uke ringte jeg direkte dit, og de ordnet en time hos gynekolog til meg for å få sjekket blødningene og hvor de kom fra. Alle blødninger skal tas på alvor, og iallefall hvis det er smerter involvert. Blødninger trenger ikke bety at det går galt. Hos meg var det en blødning fra morkaka, og et lite hematom som tømte seg. Krysser fingrene for at din blødning også er uskyldig :Heartpink Du kan evt. ringe til legen din og spørre om de kan henvise deg til en ultralyd for å sjekke stå’a. Om det viser seg å være vanskelig der du bor, har du evt. mulighet til å ta en privat ultralyd? Syns det er synd om du skal ligge hjemme og bekymre deg :sorry:

Oppdatering:

Jeg ringte fastlegen så fort hun var på jobb i dag. Hun ringte videre til sykehuset hvor jeg har fødeplass, men av en eller annen grunn tok de ikke telefonen på gyn der. Så hun ringte videre til Ullevål (som uansett er mitt lokalsykehus), og de ba meg komme inn til gyn-mottaket. Fikk beskjed om at det var en del folk der som ventet, men det viser seg nå at de venter på å få komme inn på selve føden, ikke til gynekolog. Har allerede fått tatt blodprøve, og venter på tid hos legen. Glad for at fastlegen min var så på, og at de på Ullevål kunne ta meg inn.

Er 10+0 i dag og har fortsatt et håp om at det er en annen grunn til blødningen, så har ikke gått helt i kjelleren enda. Det har roet seg nå, og er kun rosa på papiret når jeg tørker meg. Har ingen andre symptomer eller sykdomstegn.

Takk for støttende ord og gode forslag❤️

Oppdatering:

Jeg ringte fastlegen så fort hun var på jobb i dag. Hun ringte videre til sykehuset hvor jeg har fødeplass, men av en eller annen grunn tok de ikke telefonen på gyn der. Så hun ringte videre til Ullevål (som uansett er mitt lokalsykehus), og de ba meg komme inn til gyn-mottaket. Fikk beskjed om at det var en del folk der som ventet, men det viser seg nå at de venter på å få komme inn på selve føden, ikke til gynekolog. Har allerede fått tatt blodprøve, og venter på tid hos legen. Glad for at fastlegen min var så på, og at de på Ullevål kunne ta meg inn.

Er 10+0 i dag og har fortsatt et håp om at det er en annen grunn til blødningen, så har ikke gått helt i kjelleren enda. Det har roet seg nå, og er kun rosa på papiret når jeg tørker meg. Har ingen andre symptomer eller sykdomstegn.

Takk for støttende ord og gode forslag❤️
Krysser fingrene for deg, og håper alt er i orden ❤️

Etter over tre timer med venting fikk jeg endelig komme inn til gyn for undersøkelse. Blodprøven viste høyt nivå av hcg, og hun gjennomførte en innvendig ultralyd.

Der fikk jeg bekreftet at det var et levende foster, med et blinkende hjerte❤️ Ble målt til 9+6, som stemmer veldig bra med menstermin. Nå er jeg altså så lettet og lykkelig❤️❤️

IMG_2602.jpeg

Edit: Glemte å si at det mest sannsynlig var et blodkar som hadde sprukket og at livmoren hadde blitt irritert, som førte til smertene i går kveld.

Har hatt en del stikninger og strekninger i livmor, men ikke så mye murringer til nå. Er 10+6 og har hatt en del murringer i ettermiddag/kveld. Ikke direkte vondt, men litt ubehagelig og minner om milde menssmerter. Blir jo bekymret med en gang av sånt, siden jeg ikke har hatt det før nå :confused: Prøver å ta til meg alle de vanlige «rådene» om at det ikke er farlig så lenge det ikke er blod eller smertene tar seg veldig opp, men er bare så redd for å bli tatt fra denne drømmen igjen… Håper det bare er livmor som vokser og kommer opp fra bekkenet :Heartred

Etter over tre timer med venting fikk jeg endelig komme inn til gyn for undersøkelse. Blodprøven viste høyt nivå av hcg, og hun gjennomførte en innvendig ultralyd.

Der fikk jeg bekreftet at det var et levende foster, med et blinkende hjerte❤️ Ble målt til 9+6, som stemmer veldig bra med menstermin. Nå er jeg altså så lettet og lykkelig❤️❤️

Vis vedlegget 453289

Edit: Glemte å si at det mest sannsynlig var et blodkar som hadde sprukket og at livmoren hadde blitt irritert, som førte til smertene i går kveld.
Så glad jeg ble på dine vegne nå :Heartred Det må ha vært så godt å se det der etter gårsdagen! Veldig bra de tok deg inn og fikk sjekka :Heartred

Vis vedlegget 453289

Åååååhhh så sinnsykt glad på dine vegne :love017

Så glad jeg ble på dine vegne nå :Heartred Det må ha vært så godt å se det der etter gårsdagen! Veldig bra de tok deg inn og fikk sjekka :Heartred
Takk❤️ Ja, det var en stor lettelse og veldig fint å se at min egen magefølelse var rett! Den sykepleieren på legevakta og de sykepleierne på mottaket gikk alle ut ifra at det var en SA, men jeg syns ikke det virket riktig. Selv om smertene var et dårlig tegn, så var det mange andre ting som tilsa at dette var noe annet.

Jeg er også en person som ser mye yngre ut enn den alderen jeg er, så de fleste antar at dette er min første graviditet. Men det er jo min 3.! Og forrige SA jeg hadde var mye vondere og blødningen var annerledes.

Back
Topp