Skal vi se! Alle apotekene jeg har vært borti har vært supre, jeg har tilfeldigvis endt opp med Apotek1 oftere enn andre bare på grunn av lokasjon. Selv her var det bare én som visste om denne garantien de hadde, så ikke sikkert de vet noe om den. Mitt håp var jo alltid at jeg skulle bli gravid og at sprøytene aldri trengte å bli brukt, men det skjedde jo ikke
For å få refundert penger til medisin (over egenandelen, ca 20 000) må du ha spesifiserte kvitteringer. Apoteket vet hva det er og spør deg kanskje om du trenger det. De er ganske lange og står vanligvis navn på legen osv på, samt at de på apoteket signerer og stempler den. De er også veldig kjekke å ha når du skal søke refusjon for da må du oppgi medisin, pris, dato osv. Du må ta vare på alle kvitteringer siden du må "bevise" at du har dekket opp egenandelen. Så ta vare på alt fra og med første sprøyte
Når det gjelder å dele: jeg har gode og dårlige erfaringer med det! Veldig godt å dele hva man står i, for vår del ble det mange turer til Tromsø og mange tanker. Godt å ha noen å støtte seg på. Etterhvert ble det delt med litt fler i nærmeste familie og et par venner. Det endte dessverre opp med å gi meg mye stress. Folk maser (i beste mening) og lurer på hvordan det går. Føler også at folk forventet at vi skulle si ifra i uke 5 hvis det viste seg å funke. Etter et par runder med fullstendig nederlag i Tromsø og en tidlig spontanabort bestemte jeg meg for at jeg var ferdig med å dele. Så siste forsøket vårt var det ingen som visste om. Det var helt fantastisk å få ha det i fred. Vi fikk dele nyheten om graviditeten når det passet oss og fikk faktisk lov til å overraske noen! Det er det beste valget jeg har tatt, å ikke dele.
Hvis jeg skulle valgt om igjen hadde jeg nok delt hva vi stod i, men ikke detaljer som feks når vi holdt på med et forsøk og detaljene rundt det. Det ble mye mas fra familien og jeg måtte få mannen til å dele nyheter som at turen til Tromsø var avlyst fordi alle embryoene var søppel...
Her er man selvfølgelig utrolig forskjellig, så gjør det som føles best for deg! Og tør å si ifra hvis det blir for mye. Jeg måtte til slutt si at det ble for mye for meg å skulle dele på detaljnivå, så det var det stopp på. Selv om jeg tror en del følte at "akkurat de" kunne nå få vite, så respekterte folk avgjørelsen. Og ingen vet hva du går igjennom. Selv ikke andre som har gjort IVF deler akkurat din opplevelse! Så pass på at du er en god advokat for deg selv og tar vare på deg og partner i prosessen
Dette ble jo ekstremt langt, men da tror jeg du har fått mitt viktigste tips