UNN Tromsø pikene

Må bare dele med dere siden jeg foreløpig ikke deler med så mange enda. I går var det egguttak og jeg fikk ut 14 egg, i dag fikk jeg beskjed om at 9 var befruktet. Så jeg er så fornøyd enn så lenge. Er det normalt at mange egg faller fra etter befruktning? Hva er deres erfaring? :happy:
Så bra! Det er kjempefine tall. Tror nok du skal forberede deg på at flere faller i fra, men det kan også gå kjempebra. Mitt aller beste forsøk så fikk jeg 50% uttelling etter uttak og befruktning. Altså 14 befruktet normalt etter dag1 og jeg fikk 7 på frys. Andre forsøk har hatt mye dårligere prosenter, så her er nok alt mellom 0-100% mulig! Statistisk sett får du nok ikke 9 embryo, men krysser fingrene for at du får masse fine blastocyster! :happy:

Last edited:
Så bra! Det er kjempefine tall. Tror nok du skal forberede deg på at flere faller i fra, men det kan også gå kjempebra. Mitt aller beste forsøk så fikk jeg 50% uttelling etter uttak og befruktning. Altså 14 befruktet normalt etter dag1 og eg fikk 7 på frys. Andre forsøk har hatt mye dårligere prosenter, så her er nok alt mellom 0-100% mulig! Statistisk sett får du nok ikke 9 embryo, men krysser fingrene for at du får masse fine blastocyster! :happy:
Tusen takk, krysser fingre og tær for at gullegget er der :Heartred. Fryser de ned på dag5 eller dag3 på UNN? :happy:

Tusen takk, krysser fingre og tær for at gullegget er der :Heartred. Fryser de ned på dag5 eller dag3 på UNN? :happy:
Dag 5, har ikke hørt om at de fryser ned noe før blastocyst. De kan godt sette inn dag3, spesielt hvis eggene klarer seg dårlig (dette skjedde med meg), da de tror eggene kanskje kan ha en bedre sjans i kroppen enn på labben!

Må bare dele med dere siden jeg foreløpig ikke deler med så mange enda. I går var det egguttak og jeg fikk ut 14 egg, i dag fikk jeg beskjed om at 9 var befruktet. Så jeg er så fornøyd enn så lenge. Er det normalt at mange egg faller fra etter befruktning? Hva er deres erfaring? :happy:
Så bra! Dette blir spennende.
Jeg er selv i gang med stimulering neste syklus, som er om noen uker.

Hvor mange dager gikk det fra oppstart med sprøyter til uttak?

Jeg bare sniker litt. Var alle modne til å befruktes? Jeg fikk ut 11 sist gang, men bare 8 kunne befruktes av de. De andre var dessverre ikke store nok :-)

Jeg fikk ut 14 egg på andre uttak. 12 ble befrukta og 2 overlevde til dag 5 og nedfrysing/innsett. Det er veldig individuelt siden det er så ulike grunner til at folk går til IVF-behandling :-) Første uttaket fikk de ut 8 egg og 5 ble befrukta, ingen overlevde.

Tusen takk for svar! Ettersom det ikke står noe om det på nett heller gir det mening.
Det er likevel verdt å tenke på både mannens og sitt eget kosthold. Jeg ble gravid første gang etter han gikk ned 12 kilo.

Så bra! Dette blir spennende.
Jeg er selv i gang med stimulering neste syklus, som er om noen uker.

Hvor mange dager gikk det fra oppstart med sprøyter til uttuttak?
For min del var jeg satt opp med stimulering i 9 dager, men måtte stimulere i 3 dager til da eggene ikke hadde respondert så mye ved første ultralyd. Så dermed ble ikke uttak for min del før 13 dager etter at jeg startet stimulering :happy:.

Jeg bare sniker litt. Var alle modne til å befruktes? Jeg fikk ut 11 sist gang, men bare 8 kunne befruktes av de. De andre var dessverre ikke store nok :-)
Litt usikker, jeg spurte ikke spesifikt om det. Jeg spurte om alle så fine ut og fikk til svar at det gjorde de. Så litt usikker på om det tolkes som om alle var store nok eller ikke :happy:.

Jeg fikk ut 14 egg på andre uttak. 12 ble befrukta og 2 overlevde til dag 5 og nedfrysing/innsett. Det er veldig individuelt siden det er så ulike grunner til at folk går til IVF-behandling :-) Første uttaket fikk de ut 8 egg og 5 ble befrukta, ingen overlevde.
Takk for svar :happy:. Da satser jeg på at iallfall en del overlever, vi har egentlig annen faktor enn at begge mine eggledere er tette. Vi har et barn laget naturlig og legene mente at det var et godt tegn.
Blir utrolig spennende med innsett på mandag. Hvordan er det i forhold til graviditstest etter egginnsett? Er det 2 uker etter innsett eller anbefales det bare blodprøve?

Takk for svar :happy:. Da satser jeg på at iallfall en del overlever, vi har egentlig annen faktor enn at begge mine eggledere er tette. Vi har et barn laget naturlig og legene mente at det var et godt tegn.
Blir utrolig spennende med innsett på mandag. Hvordan er det i forhold til graviditstest etter egginnsett? Er det 2 uker etter innsett eller anbefales det bare blodprøve?
Du tar blodprøve ca tre uker etter innsett og får med deg rekvisisjon på den. Mange får mensen før den tid. Mange tester selv hjemme. Hvis du tok Ovitrelle før egguttaket må det ha gått minst ti-tolv dager før du tester selv, den kan gi falsk positiv på graviditetstester:-)

Det er likevel verdt å tenke på både mannens og sitt eget kosthold. Jeg ble gravid første gang etter han gikk ned 12 kilo.
Absolutt!! Det er ikke en «hvilepute» at man får hjelp uansett, for det beste er jo å slippe. Forøvrig godt å få eksempler hvor vektnedgang har fungert, så takk for det! (Kanskje det øker motivasjonen?) :Heartred

Hei! Vi er i gang med prosessen. En sønn fra 2020 som er «laget» naturlig. Vi har de to siste årene ønsket oss et barn til. Henvist fra lege i sep 24, samtale nå i januar. Viste seg at mannen har dårlig sædkvalitet. Blir nok icis på oss. Fikk papirer vi skulle fylle ut og blodprøver som skal tas 3. dag i syklus.

Hvordan er prosessen videre? Tok det lang tid før dere var i gang med behandlingen?

Vi er spent på veien videre!

Hei! Vi er i gang med prosessen. En sønn fra 2020 som er «laget» naturlig. Vi har de to siste årene ønsket oss et barn til. Henvist fra lege i sep 24, samtale nå i januar. Viste seg at mannen har dårlig sædkvalitet. Blir nok icis på oss. Fikk papirer vi skulle fylle ut og blodprøver som skal tas 3. dag i syklus.

Hvordan er prosessen videre? Tok det lang tid før dere var i gang med behandlingen?

Hadde samtale med UNN siste dagen i oktober, fikk tatt blodprøver i løpet av november og mannen tok sædprøve da. Var på undersøkelse av eggledere i desember og fikk sprøyteopplæring i etterkant av undersøkelsen. Fikk beskjed om å melde menstruasjon når jeg var klar i januar på grunn av julestengt. Er nå godt i gang med ivf behandling, så syns det gikk overraskende fort etter vi kom i kontakt med UNN. Før det var det utrolig mye venting da vi måtte innom lokalsykehuset først.

Etter oppstartssamtale tok vi noen blodprøver og måtte sende inn bostedsattest/vigselsattest og politiattest. Deretter tok det ca tre uker før vi ble godkjent for behandling. Om jeg husker dette rett skulle vi da ringe inn på dag 1 i syklus, og deretter ha en ultralyd på ca dag 9. Samtidig som ultralyden fikk jeg opplæring i sprøytene og behandlingsplan, og kunne så starte på dag 2 i kommende syklus. (Var det sånn for deg også, @Kinelill? Husker jeg rett?)

For vår del ble det en del forskyvninger og forsinkelser fordi jeg ble gravid naturlig og mistet, gjentatte ganger i løpet av 2024, men etter to IVF-forsøk er jeg nå gravid i uke 13 etter fryseforsøk i november :-)

Absolutt!! Det er ikke en «hvilepute» at man får hjelp uansett, for det beste er jo å slippe. Forøvrig godt å få eksempler hvor vektnedgang har fungert, så takk for det! (Kanskje det øker motivasjonen?) :Heartred
Det er tøft å finne motivasjon til vektnedgang og spesielt hvis man står midt i prosessen med IVF-behandling eller infertilitetsutredning samtidig. Det er litt følelsesmessig berg- og dalbane, og for min del har en del av vekta kommet tilbake. Men er nå gravid i uke 13 etter fryseforsøk :Heartred

Vi ble henvist i juni av gyn, første samtale med UNN i slutten av september, sendte inn papirer, blodprøve osv, fikk brev i jan om at vi var klare for behandling, opplæring sprøyte og behandlingsplan nå starten av feb og i gang med stimulering mot slutten av feb.

Etter oppstartssamtale tok vi noen blodprøver og måtte sende inn bostedsattest/vigselsattest og politiattest. Deretter tok det ca tre uker før vi ble godkjent for behandling. Om jeg husker dette rett skulle vi da ringe inn på dag 1 i syklus, og deretter ha en ultralyd på ca dag 9. Samtidig som ultralyden fikk jeg opplæring i sprøytene og behandlingsplan, og kunne så starte på dag 2 i kommende syklus. (Var det sånn for deg også, @Kinelill? Husker jeg rett?)

For vår del ble det en del forskyvninger og forsinkelser fordi jeg ble gravid naturlig og mistet, gjentatte ganger i løpet av 2024, men etter to IVF-forsøk er jeg nå gravid i uke 13 etter fryseforsøk i november :-)
Åh, jeg husker ikke helt. Jeg vet vi sendte inn papirene i romjulen (da var alt på plass av blodprøver, attester osv) også lurer jeg på om jeg i januar fikk beskjed om å ringe inn når neste syklus startet. Så jeg tror vi var i gang fra februar! Ser i journalen min at første forsøk ble avbrutt i slutten av februar, så jeg var nok i gang ca en mnd etter at vi fikk brev om godkjenning :happy:

Åh, jeg husker ikke helt. Jeg vet vi sendte inn papirene i romjulen (da var alt på plass av blodprøver, attester osv) også lurer jeg på om jeg i januar fikk beskjed om å ringe inn når neste syklus startet. Så jeg tror vi var i gang fra februar! Ser i journalen min at første forsøk ble avbrutt i slutten av februar, så jeg var nok i gang ca en mnd etter at vi fikk brev om godkjenning :happy:
Tenk at de detaljene som føltes så livsviktige er uklare i minnet nå. Går det fortsatt bra med deg og magen? :Heartred

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp