UNN Tromsø pikene

Tusentakk for mange gode tips. ❤️

Vi har vandelsattest klar men ikke bosted, så dette skal jeg få ordnet asap.

Alt som gjør at ting går fortere er gull! Ventet hele 5 måneder fra henvisning til jeg fikk gynekologisk undersøkelse tidligere i år.

Så gøy å finne denne gruppen!

Tusentakk for mange gode tips. ❤️

Vi har vandelsattest klar men ikke bosted, så dette skal jeg få ordnet asap.

Alt som gjør at ting går fortere er gull! Ventet hele 5 måneder fra henvisning til jeg fikk gynekologisk undersøkelse tidligere i år.

Så gøy å finne denne gruppen!
Velkommen! :) Har sjøl funnet veldig mye støtte og god informasjon gjennom forumet her, som har gjort det lettere å stå i prosessen underveis. Bare si ifra om du lurer på noe!

Hei Kamilla L!

Om du fortsatt følger med i denne gruppen :-) Ser vi hadde oppstartsamtale med UNN samme uke.

Har dere hørt noe mer fra UNN angående oppstart?

Blir med dere på reisen videre, håper det er litt aktivitet her fremover. Starter opp med ivf på UNN på nyåret, etter funn av to tette eggledere i starten av desember. Har fra før av et barn så til "alles" overrakelse har de blitt tette på veien.

Blir med dere på reisen videre, håper det er litt aktivitet her fremover. Starter opp med ivf på UNN på nyåret, etter funn av to tette eggledere i starten av desember. Har fra før av et barn så til "alles" overrakelse har de blitt tette på veien.
Masse lykke til, de er flinke på UNN :Heartred

Lykke til! Bare spør om du lurer på noe. Fint å være på UNN :-)

@1984håp jeg må reise med fly til UNN. Lurer på om jeg får reise hjem samme dagen som egguttak eller om jeg må være i Tromsø til egginnsett? Har du erfaring i forhold til dette? . Håper selv på å kunne få reise hjem samme dag.

@1984håp jeg må reise med fly til UNN. Lurer på om jeg får reise hjem samme dagen som egguttak eller om jeg må være i Tromsø til egginnsett? Har du erfaring i forhold til dette? . Håper selv på å kunne få reise hjem samme dag.
Jeg har reist med fly fra Finnmark og når du ringer Pasientreiser fikser de enten reise så du kommer og drar samme dag, eventuelt kan du komme dagen før og/eller reise dagen etter. Bare å spørre når du ringer og si hva du helst ønsker. Medisinsk skal det ikke være noe problem å reise hjem mellom uttak og innsett, men eneste er at innsettet kan skje alt fra 2-5 dager etter uttak, og det vet de ikke før etter uttaket. Jeg har familie i Tromsø, så jeg var der ei ukes tid. Hvordan gjorde du det, @Kinelill?

Jeg har reist med fly fra Finnmark og når du ringer Pasientreiser fikser de enten reise så du kommer og drar samme dag, eventuelt kan du komme dagen før og/eller reise dagen etter. Bare å spørre når du ringer og si hva du helst ønsker. Medisinsk skal det ikke være noe problem å reise hjem mellom uttak og innsett, men eneste er at innsettet kan skje alt fra 2-5 dager etter uttak, og det vet de ikke før etter uttaket. Jeg har familie i Tromsø, så jeg var der ei ukes tid. Hvordan gjorde du det, @Kinelill?
Jeg tok fly opp og ned samme dag, så ble det heller på litt kort varsel mtp innsett (kostnaden er jo Pasientreiser sitt problem uansett). Etter to avbrutte forsøk (alle egg falt fra før de ble blasto) bestemte de seg for å sette inn 3dagers på tredje forsøket. Selv da fikk jeg beskjed om å dra hjem i mellomtiden. Pasientreiser her avtale med SAS, så det blir de du flyr med med mindre de er utsolgt. For uttak måtte jeg fly opp dagen før siden timen er så tidlig (og du kan ikke ta risikoen med at du ikke rekker timen mtp hvor nøyaktige de er på når eggløsningssprøyte skal settes). @IvfPernille

Takk for svar @1984håp @Kinelill vet UNN ved egguttak når eggene skal settes inn igjen eller ringer de dagen før å sier at man må reise dit for egginnsett?
Lyktes dere med å bli gravide? ❤️
Jeg har fått beskjed mens jeg var inne til egguttak når de skal settes inn igjen. Jeg tror de prøver seg med å vente til dag 5 hvis de har nok egg og har folk på jobb (jeg har vært på uttak en lørdag, de har noen helger mulighet til å ha behandling i helgene). For min del bytta vi til dag 3 i håp om at eggene klarte seg bedre, da alle sluttet å utvikle seg de to første rundene mine.

Jeg har hatt fire uttak; to avbrutt (altså uttak men ingen innsett, da ringte de dagen før innsett og sa at jeg ikke skulle komme fordi de ikke hadde egg å sette inn:sad010) pga manglende utvikling, et uttak som endte med ett innsett (mista i tidlig spontanabort i uke 6) og nå er jeg 17 uker på vei med egg fra det fjerde uttaket vårt :Heartred fikk også syv blastocyster på frys etter det siste uttaket. Helt tydelig at noe som har gått feil på alle de andre, plutselig gikk rett på fjerde uttak :love017

Vi begynte med uttak i februar og har hatt et ganske heftig år med fire uttak før september, men enn så lenge ser det ut som det går vår vei.

Krysser fingrene for at du slipper like mange runder, men vær forberedt på at det kan være noen skuffelser involvert. For min del var det nok eggkvaliteten som var problemet, så det tok litt tid. Plutselig blir du litt overstimulert (typisk hvis de får ut veldig mange egg) og da må du vente før du får lov å gjøre innsett. I det store bildet er et absolutt det beste for deg, men det kan være skikkelig kjipt der og da. Eneste man vil er jo å bli gravid!

Her må du bare spørre om alt du kommer på, har noen runder erfaring nå :) tror jeg og @1984håp er enige om at de fleste folkene på klinikken i Tromsø er utrolig hyggelige folk, så de tar nok godt vare på deg.

Når skal du begynne behandling?

Ser dere går gjennom IVF. UNN skal åpne for assistert befruktning av enslige, noen som vet om det gjelder IUI også eller bare IVF? Syns det er lite info ute om det. Finner en nrk artikkel og det er alt

Ser dere går gjennom IVF. UNN skal åpne for assistert befruktning av enslige, noen som vet om det gjelder IUI også eller bare IVF? Syns det er lite info ute om det. Finner en nrk artikkel og det er alt
Hei!

Ser det står i artikkelen at de skal komme i gang så snart de har egnede lokaler. De håper vel å få flytte snart, men akkurat nå er det meget trangt på klinikken der. Vil tro at det kanskje dessverre enda er ei stund til. Men tenker du kan ringe og høre? Ingen skade skjedd ved en kjapp telefon :happy:

Vil tro de gjør IUI også hvis de skal i gang med donor uansett

@Kinelill Ååh så bra at dere lyktes og at det ser ut til å gå veien nå :Heartred.

Jeg har forbedret meg en del på at det kanskje ikke går, vi har jo "heldigvis" et barn fra før. Men det er allikevel veldig sårt fordi jeg iallfall så for meg å få to barn.

Det virker som det er veldig god kapasitet på UNN, jeg føler at vi har fått rask hjelp etter oppstartssamtalen i forhold til ufrivillig barnløshet. Timen vi ventet i et halvt år på for å dra til Hammerfest sykehus føles unødvendig, etter 6 mnd ventetid så konkluderte de der med at det mest sannsynlig var alt i orden siden vi har et barn fra før. Irriternde når det ikke viser seg å stemme. Angrer på at vi ikke gikk privat for utredning, men gjort er gjort nå må vi bare se fremover.

Jeg var på saltvannssanografi i begynnelsen av desember, fikk speøyteopplæring samme dag og begynner allerede ved første menstruasjon i januar med sprøytesetting. Så nå føler jeg det endelig går fort :happy093

@Kinelill Ååh så bra at dere lyktes og at det ser ut til å gå veien nå :Heartred.

Jeg har forbedret meg en del på at det kanskje ikke går, vi har jo "heldigvis" et barn fra før. Men det er allikevel veldig sårt fordi jeg iallfall så for meg å få to barn.

Det virker som det er veldig god kapasitet på UNN, jeg føler at vi har fått rask hjelp etter oppstartssamtalen i forhold til ufrivillig barnløshet. Timen vi ventet i et halvt år på for å dra til Hammerfest sykehus føles unødvendig, etter 6 mnd ventetid så konkluderte de der med at det mest sannsynlig var alt i orden siden vi har et barn fra før. Irriternde når det ikke viser seg å stemme. Angrer på at vi ikke gikk privat for utredning, men gjort er gjort nå må vi bare se fremover.

Jeg var på saltvannssanografi i begynnelsen av desember, fikk speøyteopplæring samme dag og begynner allerede ved første menstruasjon i januar med sprøytesetting. Så nå føler jeg det endelig går fort :happy093
Hvordan utredet de i Hammerfest? Vi ble utredet for infertilitet ved Finnmarkssykehuset i Kirkenes. De var grundige og vi fikk sjekket om eggledere var tette med HSG-røntgen, jeg fikk en Letrozol-kur og livmorhals ble dilatert. Til slutt var konklusjonen at de ikke fant noen årsak, og vi ble henvist videre til IVF. Jeg ble likevel gravid for første gang etter utredningen, før vi ble godkjent for Ivf-behandling. Kanskje hadde Letrozol-kuren virkning på eggløsning. Det siste året har jeg blitt gravid fem ganger, og mistet fire, men ikke med IVF. Har hatt to egguttak. Er gravid nå etter fryseforsøk, i uke 6.

Hvordan utredet de i Hammerfest? Vi ble utredet for infertilitet ved Finnmarkssykehuset i Kirkenes. De var grundige og vi fikk sjekket om eggledere var tette med HSG-røntgen, jeg fikk en Letrozol-kur og livmorhals ble dilatert. Til slutt var konklusjonen at de ikke fant noen årsak, og vi ble henvist videre til IVF. Jeg ble likevel gravid for første gang etter utredningen, før vi ble godkjent for Ivf-behandling. Kanskje hadde Letrozol-kuren virkning på eggløsning. Det siste året har jeg blitt gravid fem ganger, og mistet fire, men ikke med IVF. Har hatt to egguttak. Er gravid nå etter fryseforsøk, i uke 6.
Høres ut som de gjorde en grundigere undersøkelse i Kirkenes.
I Hammerfest tok de innvendig ultralyd av livmor og eggstokker og livmorhalsprøve, alt så forsåvidt fint ut. Men jeg har bestandig hatt nogenlunde regelmessig menstruasjon og testet positivt på eggløsningstest. Jeg måtte ta blodprøve noen dager etter menstruasjon og noen dager før i etterkant av den timen. Gynekologen der mente det ikke var nødvendig med sædprøve og heller ikke blodprøver av mannen. Ble henvist rett etter timen til UNN.
Så bra at du lykkes med graviditet, håper den sitter hele veien :Heartred.

Last edited:
Dere som måtte bestille inn medikamenter til nærmeste apoteket, hvor lang tid tok det fra bestilling og til de kom inn til apoteket? Lurer på om det holder å bestille de 14 dager før eller om man må være tidligere ute? :smiley-bounce012

Dere som måtte bestille inn medikamenter til nærmeste apoteket, hvor lang tid tok det fra bestilling og til de kom inn til apoteket? Lurer på om det holder å bestille de 14 dager før eller om man må være tidligere ute? :smiley-bounce012
Du kan kjøpe medisinene på UNN på sykehusapoteket når du er der :-) Så lenge medisinene er på lager sentralt, får de fleste apotek tak i det du trenger, men kan variere litt fra kjede til kjede. De har ulike leverandører. Tror de har ca en ukes leveringstid, men for min del har det vært enklere å bruke sykehusapoteket, eller farmasiet.no

Back
Topp