April 2024

Nå ringte legen som hadde egguttaket i går også. Hun sa at det er ikke helt sikkert jeg må fjerne egglederen likevel. De skal se på onsdag om den ser bedre ut eller ikke og skal bestemme det da. Det er jo på en måte bra? Er bare så forvirra over alle forskjellige beskjeder (og mangel info) så jeg vet ikke hva jeg skal føle. Tror jeg er glad :confused013:shy:
 
Det er riksen.
Takk for omtanken søte deg :Heartpink
Det ble overload for meg i går. Jeg beklager at det ble litt mye. (Skal ikke beklage mer nå)

Når har du uttak? :love2
Jeg skal ta ny hystroskopi neste torsdag.. hadde en skillevegg før jeg fikk første som de da operere bort .. livmoren var delt i to.. fikk ett barn på andre ivf etter den var tatt bort. Før jeg gikk i gang med søskenforsøk spurte jeg angående denne da jeg hadde ett ivf før de fant den hvor ingen av gyn jeg var hos såg den. Det var kum Jon hausken selv som fant denne!! Men hausken sa at alt såg Bra ut nå og var den operert bort så var den det.. han såg med ul og ut fra det såg det greit ut. Har hat 4 negative fersk ivf, ingen frys. Derfor ville Jon sjekke denne livmoren , endelig ! Tok hystroskopi forje uke men pga klus hos hausken og dem var hystroskopet i Stavanger og Jon skulle til Oslo. Så ble Arne som utførte den der fant de dødvev mest sannsynlig etter dær skilleveggen en gang har vært, jeg bare tenkte hva har jeg spurt om fra dag 1!!! Arne klippa bort en del og trodde jo alt var bra og skulle i gang med primolut 27 april for å få blødning og nytt forsøk. Men jeg spurte om de kunne få Jon selv til og se på referater etter hystroskopien og hva arne hadde gjort og om alt var greit da jeg hadde på følelsen at det ikke var det, det var det heller ikke. Jon tror det er mer og at Arne ikke fjernet alt så blir ny hystroskopi neste torsdag som ville ta lengre tid da han regner med at det er med han må ta bort. Så får se om jeg får gå rett på forsøk eller hva som skjer etter det. Men håper på oppstart primolut neste helg for det. .
 
Jeg skal ta ny hystroskopi neste torsdag.. hadde en skillevegg før jeg fikk første som de da operere bort .. livmoren var delt i to.. fikk ett barn på andre ivf etter den var tatt bort. Før jeg gikk i gang med søskenforsøk spurte jeg angående denne da jeg hadde ett ivf før de fant den hvor ingen av gyn jeg var hos såg den. Det var kum Jon hausken selv som fant denne!! Men hausken sa at alt såg Bra ut nå og var den operert bort så var den det.. han såg med ul og ut fra det såg det greit ut. Har hat 4 negative fersk ivf, ingen frys. Derfor ville Jon sjekke denne livmoren , endelig ! Tok hystroskopi forje uke men pga klus hos hausken og dem var hystroskopet i Stavanger og Jon skulle til Oslo. Så ble Arne som utførte den der fant de dødvev mest sannsynlig etter dær skilleveggen en gang har vært, jeg bare tenkte hva har jeg spurt om fra dag 1!!! Arne klippa bort en del og trodde jo alt var bra og skulle i gang med primolut 27 april for å få blødning og nytt forsøk. Men jeg spurte om de kunne få Jon selv til og se på referater etter hystroskopien og hva arne hadde gjort og om alt var greit da jeg hadde på følelsen at det ikke var det, det var det heller ikke. Jon tror det er mer og at Arne ikke fjernet alt så blir ny hystroskopi neste torsdag som ville ta lengre tid da han regner med at det er med han må ta bort. Så får se om jeg får gå rett på forsøk eller hva som skjer etter det. Men håper på oppstart primolut neste helg for det. .

Håper virkelig det ikke blir flere kjepper i hjulene for deg nå :Heartpink Godt at de endelig tar tak i det og jeg skal krysse alt for at det er dette som skal til og at neste runde blir fulltreffer :Heartpink Etter hva jeg har forstått fra både deg og andre så er du i gode hender hos Jon.
 
Jeg syns det er vanskelig å formulere meg nå, men føler jeg må få ut et eller annet likevel.. og beklager langt innlegg. Forstår om dere ikke orker å lese.

Jeg har opplevd gang på gang at de ikke har lest journalen min og virker oppgitt over at JEG ikke har informert hver nye person om historikken min. (Noe jeg faktisk gjør så godt jeg kan) Alt fra at de både gir meg medisiner som jeg absolutt ikke kan ta pga underliggende sykdom, og at ingen vet at jeg har hatt blodpropp, ble konisert midt i forløpet eller er klar over noe som helst ifht min situasjon og helse. (Jeg har PTSD etter alvorlig feilbehandling som fikk store konsekvenser). Dette føles ekstremt utrygt. Trodde av en eller annen grunn at det skulle være annerledes i dag på selve eggutaksdagen.

Høyre eggleder er delvis ødelagt og har masse sammenvoksninger etter det gikk hull på tarmen min for flere år siden. På UL før helgen fikk jeg beskjed om at venstre så veldig bra ut og jeg hadde 6 fine og modne eggposer.

Under egguttak i dag så ser legen at venstre eggleder er full av væske og at den må fjernes asap. Hun blir også overrasket underveis og sier "du er jo konisert og jo" og jeg syns hun sa til sykepleieren at jeg jo ikke kunne sette inn fersk uansett og virket frustrert. (Hørte ikke tydelig)

Så fortsetter det; "Du skulle gått på antibiotika?? Hvorfor gjør du ikke det?"
Hvordan skal jeg vite det? Jeg forteller at jeg bare har blitt satt på blodfortynnende.
"Hvorfor det? Har du hatt blodpropp? Javel?"
Hun ber flere ganger om at legen som har behandlingsansvar for meg skal komme, men det tar tid og til slutt dukker en annen opp.. Jeg opplever på alle som at alt dette er nytt for dem.. og får følelsen at det er min skyld at de ikke vet.

Jeg misforsto og trodde hun sa at jeg må fjerne både eggleder og eggstokk på venstre side (noe som da hadde vært kroken på døra). Jeg greide ikke holde tårene tilbake lengre og da forklarte de at jeg fortsatt kan bli gravid ved hjelp av ivf selvom de må operere ut egglederen. Dette virket det også som at jeg burde forstått selv..

De har jo ikke tid til å forklare noe som helst under den lille tiden som er satt av til uttak, så jeg fikk en time neste onsdag hvor de skulle forklare og sette meg opp til operasjon..

Fikk et ark med navn og dosering på antibiotika, med beskjed om å hente ut på vei ut å starte med en gang. Men når jeg kommer på apoteket så har jeg resept på to forskjellige som ingen har informert meg om. Hentet ut begge og har sendt melding.. håper de i det minste har sjekket at det de har skrevet ut er trygt for meg å ta. Jeg blir livredd av at det er JEG som må følge med og passe på alt. Jeg har null utdannelse innen helse og stoler absolutt ikke på min egen hjerne nå for tiden.

Det positive oppi alt:
De fant 3 egg. Bedre enn 0.. om det blir noe eller om jeg får satt inn noe etterhvert aner jeg ikke..

Jeg er lei meg, sint, helt tom og fly forbanna på en gang..
Tusen takk :Heartpink Jeg kan ikke få sagt hvor godt det var å lese dette akkurat nå. Jeg har hatt et stort behov å føle meg forstått etter alt i dag og ordene dine gjorde virkelig at jeg føler meg mye mindre lost og alene. De gir meg en følelse av at dette er det bare jeg som hadde følt på..(selvom det kanskje ikke stemmer) Nå kom de første tårene som ikke bare er vonde. Takk.

Jeg har ikke fått noen tegn fra de at de anerkjenner eller forstår hva de har påført meg. (Annet enn at jeg fikk en tlf fra sykepleier i sta hvor hun bekreftet at jeg hadde fått feil beskjed ang antibiotika også. Hun sa hun var like overrasket og forvirra som meg. Hun kan jo ikke utrykke noe mer heller..)

Jeg klarer faktisk ikke å forstå at dette kan skje. Ikke bare en liten glipp, eller to.. Men hele føkkings veien. Jeg har heldigvis verdens beste samboer og pårørende som har kriget for og med meg før. (Det er jo ikke første gangen jeg opplever lignende i helsevesene) Det er lett å tenke at det er jeg som er problemet når det skjer flere ganger og hos uavhengige avdelinger. Jeg har en dårlig tendens til å minimere følelsene og problemene mine og skal være til minst mulig bry. (Har derfor vært avhengig av ressurssterke pårørende for å finne stemmen min i møte med feilbehandling og hvite frakker) Nå kjennes det ut som jeg har fått nok. Og nå gjelder det ikke bare meg lengre. Vi kommer til å gi tydelig beskjed på timen neste onsdag om at dette er langt utenfor. Om de ikke tar ansvar umiddelbart så kommer jeg til å spørre om de mener pasientsikkerheten er ivaretatt og om de forstår hva som hadde vært konsekvensene av alle feil de har gjort om ikke jeg selv avverget det ved å følge med på alt som en hauk.

Jeg forstår fortsatt ikke helt hva som har skjedd og spesielt hva som nå vil skje mtp egglederen. Er det farlig å gå sånn lenge? Hva slags symptomer skal jeg følge med på? Hvorfor sa ikke legen som utførte kontrollen på torsdag INGENTING om dette? Da var den venstre siden tipp topp og klar for uttak. Har dette skjedd ila helga?

Itillegg har jeg ganske sterke smerter til tross for at jeg nå har tatt 2 tramadol og en oxynorm (hadde heldigvis hjemme. "Bare ta paracet om du får smerter")

Hvordan vet jeg om smertene er et tegn på overstimuleringssydrom eller bare hva som er normalt? Hadde jeg bare hatt paracet hadde jeg vært på legevakta nå. Jeg har faktisk ikke lav smerteterskel heller selvom det føles sånn nå, om dette er noe andre takler med kun paracet.

Jeg føler ikke jeg kan slappe av eller stole på noen.

Off, Unnskyld for at jeg bare tyter ned tråden med mine drittgreier nå. Unnskyld til alle dere andre her som står i deres eget. Jeg skal ikke fortsette sånn. :Heartpink
Kjære fix:Heartred Dette er virkelig ikke greit! Blir opprørt bare av lese dette. Jeg har selv hatt en svært uheldig og belastende opplevelse i spesialisthelsetjenesten (ikke ivf-relatert) og kjenner meg så godt igjen i mye av det du skriver. Jeg håper du blir møtt på en ordentlig måte på møtet neste onsdag, at du kan få noen tydelige, klare svar og ikke minst, en genuin unnskyldning, slik at det blir ørlite granne lettere å legge det bak deg. Dere kan også kontakte Pasient- og brukerombudet, de kan bistå dere hvis dere ønsker å klage.

Nå håper jeg med alt jeg har at egget deres er det ene gullegget!!
 
Fikk satt inn et embryo idag som var ok ifølge dem. Det hadde visst ikke åpnet seg/utvidet seg optimalt etter opptining, så har ikke store forhåpninger nå merker jeg.
Da er jeg ruger og ventinga på testing kan begynne
Hurra, så gøy at vi endelig er flere rugere:love7

Jeg testet 10 dpo, og den var negativ. Har ikke testet noe mer siden da, og kommer ikke til å gjøre det. Vil leve lykkelig og håpefull frem til blodprøven på fredag.
 
Da kan jeg settes som ruger :Heartred

Fikk også 2 på frys, også har vi ett som er litt tregere men kommer kanskje på frys i morgen.
Tenker også det, da dette er min første forsøk og ingen utgangspunkt. Ja, hadde innsett nå. Tusen takk :love7
Lykke lykke til :Heartred Nå begynner den fine, men også seige ventinga frem mot testing.

Dere som ruger: venter dere til blodprøve/ klinikkens testdato, eller begynner dere testing hjemme på egenhånd i forkant? I så fall når?
 
Lykke lykke til :Heartred Nå begynner den fine, men også seige ventinga frem mot testing.

Dere som ruger: venter dere til blodprøve/ klinikkens testdato, eller begynner dere testing hjemme på egenhånd i forkant? I så fall når?
Jeg tester fra 8 dpo. Fikk positiv test 8 dpo kveld den gangen det satt (men mistet), så jeg begynner tidlig. Jeg vet at det kan ende i selvpining, men jeg hadde aldri klart å vente til testdato. Det er disse sjansene vi har, så jeg koser meg med testing når jeg først har muligheten :)

Klinikken har egentlig testdato 14 dager etter innsett, ingen blodprøve.
 
Hurra, så gøy at vi endelig er flere rugere:love7

Jeg testet 10 dpo, og den var negativ. Har ikke testet noe mer siden da, og kommer ikke til å gjøre det. Vil leve lykkelig og håpefull frem til blodprøven på fredag.
Flink du er som klarer å legge bort testene. Ser poenget med å vente :Heartred
Har du noen symptomer da? :)
 
Kjære fix:Heartred Dette er virkelig ikke greit! Blir opprørt bare av lese dette. Jeg har selv hatt en svært uheldig og belastende opplevelse i spesialisthelsetjenesten (ikke ivf-relatert) og kjenner meg så godt igjen i mye av det du skriver. Jeg håper du blir møtt på en ordentlig måte på møtet neste onsdag, at du kan få noen tydelige, klare svar og ikke minst, en genuin unnskyldning, slik at det blir ørlite granne lettere å legge det bak deg. Dere kan også kontakte Pasient- og brukerombudet, de kan bistå dere hvis dere ønsker å klage.

Nå håper jeg med alt jeg har at egget deres er det ene gullegget!!
Tusen takk søte deg :Heartpink :shy: Det er faktisk ganske sykt at alt det som har skjedd med både meg, deg og mange andre, faktisk kan skje. Før jeg ble syk, og bare måtte forholde meg til fastlegen ca annenhvert år, så hadde jeg FULL tillit til det norske helsevesenet og at sånn feilbehandling som jeg senere opplevde, ikke skjedde her i landet. Jeg var jo veldig naiv og vet selvfølgelig at de inni hvite frakker også bare er mennesker. Umderbemmanede mennesker under veldig mye press. Det er systemet jeg er sint på. Derfor syns jeg også det er vanskelig å si ifra til menneskene som jeg forstår bare gjør så godt de kan.

Selvom jeg har roet meg ned betraktelig nå så har jeg lagd en liste jeg skal ha med på onsdag. En liste over alle feil de har gjort og som jeg eller samboer har måttet si ifra om. Jeg vil spørre om de er klar over og anerkjenner konsekvensene det ville hatt om vi ikke hadde fulgt med og sagt ifra igjen og igjen.

Det er så viktig for oss dette her(som alle andre som ønsker et barn så sterk) . Så jeg må bare finne en eller annen trygghet i at de egentlig vet hva de driver med og prøve å stole på det. Vi har liksom ikke noe annet valg i den her situasjonen.

Takk igjen fine du. Vi krysser absolutt alt for at de ringer i morgen og forteller at det ene egget vårt har utviklet seg som det skal og fryses.

Det er en spennende og vanskelig ventetid for deg inspirere nå kan jeg bare tenke meg! Du er sterk som klarer å vente med testing! Men jeg forstår deg godt også. Vi finner den styrken vi trenger for å både overleve og å beskytte oss selv. Som regel :Heartpink
Jeg krysser alt for deg og. Fredag er her snart :Heartpink
 
Back
Topp