* Skravletråd - assistert befruktning *

Hei! Jeg er også helt ny i IVF-verden. Har lest et par gode bøker om prosessen og lest på forumet her, men stresser meg ofte litt opp ved å lese mye om hele greia – det er jo et slags kontrollbehov, som jeg kan kontrollere det ved å vite mest mulig. Så prøver å regulere det litt.
Skal ha videokonsultasjon om behandlinga i midten av november, og har akkurat hatt min aller første positive graviditetstest (naturlig), før jeg mista etter bare ei lita uke.

Prøver å gjøre hyggelige ting for meg selv mens jeg venter på veien videre. Gråter sånn av alt blodet (blør ennå), men balanserer med te, pledd og varmeflaske, god bok, strikketøy, podcast, ser på fuglene på fuglemateren (vi har fått sidensvanser utenfor her og de er så pene!), skriver og ser på TV. Burde røre meg mer, tror jeg. Ut i dagslyset/mørket. Og så hjelper det for meg å gjøre små hverdagslige ting som å rydde og ta ut av oppvaskmaskinen, vaske klær, etc, fordi jeg føler meg litt mer nyttig da. Har heldigvis en veldig støttende partner, så vi snakker mye om alt dette. Sykemeldt ut uka, men jobber normalt sett 100% på et kontor.
Hvordan går det med deg?
 
Ble gravid igjen i romjula, spontant, men fikk en MA og måtte avslutte svangerskapet med medisinsk abort i dag, 8+4.
Så utrolig vondt :( sender deg en styrkeklem ❤️ vært igjennom to MA selv, helt jævlig :arghh:
 
Så utrolig vondt :( sender deg en styrkeklem ❤️ vært igjennom to MA selv, helt jævlig :arghh:
Takk! Min første. Spontanaborterte i uke 4 sist og det var ikke så ille. Medisinsk abort er faenmeg noe dritt. Mye smerter og jeg kasta masse opp. Begynner å føle meg litt bedre nå. Har heldigvis hatt min fantastiske samboer der hele tida som har tatt vare på meg og hatt sykehuset på telefonen da jeg ble dårligere enn forventa.
 
Takk! Min første. Spontanaborterte i uke 4 sist og det var ikke så ille. Medisinsk abort er faenmeg noe dritt. Mye smerter og jeg kasta masse opp. Begynner å føle meg litt bedre nå. Har heldigvis hatt min fantastiske samboer der hele tida som har tatt vare på meg og hatt sykehuset på telefonen da jeg ble dårligere enn forventa.
Huff, forferdelig med medisinsk abort :( forrige gang måtte jeg ta tre kurer uten at fosteret kom ut, og endte med utskrapning på sykehuset. Personlig synes jeg utskrapning var 100% bedre enn medisinsk abort.

Godt å høre at du har god støtte rundt deg :Heartred
 
Last edited:
Hei alle kunnskapsrike sjeler!
Jeg hadde uttak i går, og på telefonen i dag sa de at det blir innsett på dag 5, men at de ringer meg hvis det skulle bli endringer og de vil sette inn tidligere.
I farten glemte jeg helt å stille spørsmål, og nå sitter jeg og undrer på hvorfor det eventuelt skulle bli behov for tidligere innsett, og i forlengelsen av det kom jeg til å tenke på hvorfor det er noen som har innsett på dag 3 mens andre har innsett dag 5?
I følge google skjønner jeg at det er større sjanse for et vellykket svangerskap med et 5-dagers blasto, så i hvilke tilfeller er grunn til tidligere innsett?
Følte meg brått veldig kunnskapsløs her
 
Jeg har satt inn 2 dagers 4 ganger og 3 dagers en gang. Ble gravid og mista to ganger, har ei jente på 3 år og gravid nå.
Aldri fått inn 5 dagers.
 
Hei alle kunnskapsrike sjeler!
Jeg hadde uttak i går, og på telefonen i dag sa de at det blir innsett på dag 5, men at de ringer meg hvis det skulle bli endringer og de vil sette inn tidligere.
I farten glemte jeg helt å stille spørsmål, og nå sitter jeg og undrer på hvorfor det eventuelt skulle bli behov for tidligere innsett, og i forlengelsen av det kom jeg til å tenke på hvorfor det er noen som har innsett på dag 3 mens andre har innsett dag 5?
I følge google skjønner jeg at det er større sjanse for et vellykket svangerskap med et 5-dagers blasto, så i hvilke tilfeller er grunn til tidligere innsett?
Følte meg brått veldig kunnskapsløs her
Jeg er ikke helt sikker, så kan være noen kan gi et bedre svar enn meg, men jeg mener å ha lest at dersom alle eggene utenom ett faller fra underveis, så hender det de vil sette inn det siste tidligere fordi det har bedre sjanser i livmoren enn utenfor. Men jeg kan ta feil også, så kanskje noen andre vil svare også :happy:
 
Hei alle kunnskapsrike sjeler!
Jeg hadde uttak i går, og på telefonen i dag sa de at det blir innsett på dag 5, men at de ringer meg hvis det skulle bli endringer og de vil sette inn tidligere.
I farten glemte jeg helt å stille spørsmål, og nå sitter jeg og undrer på hvorfor det eventuelt skulle bli behov for tidligere innsett, og i forlengelsen av det kom jeg til å tenke på hvorfor det er noen som har innsett på dag 3 mens andre har innsett dag 5?
I følge google skjønner jeg at det er større sjanse for et vellykket svangerskap med et 5-dagers blasto, så i hvilke tilfeller er grunn til tidligere innsett?
Følte meg brått veldig kunnskapsløs her
Hvorfor- vel det er nok noe individuelt fra pasient til pasient, og hvilken klinikk.. Jeg gikk satt inn 2 dagers ferskt etter uttak, mens de dyrket de 11 andre til dag 5 før de frøs dem ned. Alle av topp kvalitet så hadde ikke noe med det å gjøre. Og de fleste jeg kjenner som går på samme offentlig klinikk har fersk innsett dag 2/3. Og de dyrker til 5 dagers før frys.

Det er noe ulik praksis mellom privat og offentlig, men også innad mellom ulike klinikker i begge fløyer.

Forskning viser at for dem under 30 år opplever ca 66% graviditet etter fersk forsøk, mens 59% oppnår det ved frysforsøk.

Mellom 30-34 år fersk: 55% frys: 58%

Mellom 35 - 37år fersk: 47% frys: 48%

Så suksessraten avhengiger av mer enn bare frys/fersk innsett. Kvalitet, antall egg, egget alder, kvinnens alder..
 
Ivf of prøverørs par!
Vi har prøvd å bli gravide i 17 månder. Vært på utredning for infertilitet og fått vite at det gubben som er grunnen til at vi ikke har blitt gravide, veldig få levende svømmere så vi har fått vite at det er prøverør som blir løsningen for oss for å dårlig babyen vi ønsker oss ♡
Søker derfor en tråd med tips og et sted å søke støtte og flere i samme situasjon
 
Ivf of prøverørs par!
Vi har prøvd å bli gravide i 17 månder. Vært på utredning for infertilitet og fått vite at det gubben som er grunnen til at vi ikke har blitt gravide, veldig få levende svømmere så vi har fått vite at det er prøverør som blir løsningen for oss for å dårlig babyen vi ønsker oss ♡
Søker derfor en tråd med tips og et sted å søke støtte og flere i samme situasjon
Er omtrent i samme situasjon, her var det ingen sædceller i prøven fra samboer. Men det finnes hjelp! Vi er i gang med behandling og skal ha vårt tredje innsett snart. Du kan kikke rundt her på assistert, bruk søkefunksjonen, eller bare spør i en av trådene hvis du lurer på noe. Det finnes prøvergrupper hvor du finner de som er i behandling akkurat nå (mest aktive nå er januar og februar 2024). Eller kan du søke på behandlingsted, hvis du vil finne de som hører til samme klinikk som dere :)
Hvor langt har dere kommet i prosessen?
 
Jeg er ikke helt sikker, så kan være noen kan gi et bedre svar enn meg, men jeg mener å ha lest at dersom alle eggene utenom ett faller fra underveis, så hender det de vil sette inn det siste tidligere fordi det har bedre sjanser i livmoren enn utenfor. Men jeg kan ta feil også, så kanskje noen andre vil svare også :happy:
Det gir jo i grunnen mening - takk:happy:
 
Er omtrent i samme situasjon, her var det ingen sædceller i prøven fra samboer. Men det finnes hjelp! Vi er i gang med behandling og skal ha vårt tredje innsett snart. Du kan kikke rundt her på assistert, bruk søkefunksjonen, eller bare spør i en av trådene hvis du lurer på noe. Det finnes prøvergrupper hvor du finner de som er i behandling akkurat nå (mest aktive nå er januar og februar 2024). Eller kan du søke på behandlingsted, hvis du vil finne de som hører til samme klinikk som dere :)
Hvor langt har dere kommet i prosessen?

Vi har ikke startet ivf prosessen enda, mannen skal ta ny prøve om 3 månder og når vi har svar på de skal vi avgjøre om vi skal henvises da eller vente. Men da er det snart sommerferie og sånn så vi har på en måte bestemt oss for at vi skal be om henvisning i september hvis jeg ikke blir gravid naturlig i løpet av sommerferien.
Men vi vet at det er prøverør som blir tingen for oss.
 
Hei alle kunnskapsrike sjeler!
Jeg hadde uttak i går, og på telefonen i dag sa de at det blir innsett på dag 5, men at de ringer meg hvis det skulle bli endringer og de vil sette inn tidligere.
I farten glemte jeg helt å stille spørsmål, og nå sitter jeg og undrer på hvorfor det eventuelt skulle bli behov for tidligere innsett, og i forlengelsen av det kom jeg til å tenke på hvorfor det er noen som har innsett på dag 3 mens andre har innsett dag 5?
I følge google skjønner jeg at det er større sjanse for et vellykket svangerskap med et 5-dagers blasto, så i hvilke tilfeller er grunn til tidligere innsett?
Følte meg brått veldig kunnskapsløs her
Jeg spurte hva som var mest sannsynlig for meg (første forsøk offentlig), da fikk jeg beskjed om at hvis jeg hadde mange egg så venta de til dag 5. Hvis det ble henta ut få egg, så var de mer redde for eggene og de trodde eggene trives bedre i en livmor enn uttafor - så da satte de inn 2dagers heller. Alltid 5dagers hvis det skal fryses. I alle fall der jeg går.

Hvis jeg skulle gjetta, så vil jeg tro sannsynligheten er større for vellykket svangerskap med 5dagers fordi noen bil slutte å utvikle seg mellom dag 2 og dag 5. Kanskje man får "luket bort" de eggene ved å vente til dag 5?
 
Jeg spurte hva som var mest sannsynlig for meg (første forsøk offentlig), da fikk jeg beskjed om at hvis jeg hadde mange egg så venta de til dag 5. Hvis det ble henta ut få egg, så var de mer redde for eggene og de trodde eggene trives bedre i en livmor enn uttafor - så da satte de inn 2dagers heller. Alltid 5dagers hvis det skal fryses. I alle fall der jeg går.

Hvis jeg skulle gjetta, så vil jeg tro sannsynligheten er større for vellykket svangerskap med 5dagers fordi noen bil slutte å utvikle seg mellom dag 2 og dag 5. Kanskje man får "luket bort" de eggene ved å vente til dag 5?
Ja nettopp, dette gir jo veldig mening! Takk for god forklaring :)
 
Er det noen av dere som har vært gjennom prøverørs prosessen gjennom st.olav? Ossen er de der og ossen gikk dere frem med sprøyter og ossen funket det? Hvor lang tid tok det fra henvisning til dere fikk time :) ♡☆
 
Er det noen av dere som har vært gjennom prøverørs prosessen gjennom st.olav? Ossen er de der og ossen gikk dere frem med sprøyter og ossen funket det? Hvor lang tid tok det fra henvisning til dere fikk time :) ♡☆
Det ligger en hel egen tråd her for prøvere hos St Olav, der er det nok mye hjelp å få
 
Back
Topp