* Skravletråd - assistert befruktning *

Shit. Ganske kostbart det her da. Hadde ikke engang tenkt på at det kunne bli sånne summer.
Heeelt vanlige summer. Vi brukte vel rundt 30-40 på medisiner på mini. Hadde to uttak med ca 13000 og fryseforsøk kostet 4500 per stk for medisiner? Pluss avgifter til klinikk.
Ikke medregnet forsamtalen på hausken og fly frem og tilbake(15k?), og utgifter til reising under alle rundene, hotell og kosttilskudd kom i tillegg.
Denne gangen tror jeg vi er på.. 10? 15? Bare fryseforsøk.
Det er nok hensikten også. Men jeg skal ta 2x2 2mg progynova ved neste syklus, så får vi se hvordan ståa er. Synes 19mm folikkel på 2x1 2 mg progynova hørtes stort ut på syklusdag 10, siden pillen skal forhindre det...? Får håpe jeg blir det neste gang.
Jeg synes du ble satt på veldig lav dose med 4mg i døgnet. Jeg har alltid startet på 6mg minst og selv det er for lavt for meg. Måttet ha 8mg for å få noe brukbar slimhinne.

Vårt ble omtrent 7-8 k i medisiner (totalfrys + fryseforsøk i naturlig syklus). Har inntrykk av at dette er absolutt minimum av hva man må betale, da vi hadde lav dose og kun 7 dager stimulering.

Merker at jeg kanskje mangler en del info, eller ikke tenkte på å spørre på timen.. Jeg skal ringe i morgen tenker jeg, men.

Aner eksempelvis ikke hva det her kommer til å koste? Ikke fått noe informasjon om det. Det er sikkert et "hvor langt er et tau" type spørsmål! Også vet jeg heller ikke hva som skjer etter det ultralyden på dag 12 etter Letrozol, er vi liksom inne i et løp nå hvor de SKAL ta ut egg og sette inn, eller skal vi bare være sikre på eggløsning og ligge sammen på riktig tidspunkt? Jeg har blitt gravid fire ganger i år på egenhånd.
Ta vare på ALLE kvitteringer og be om signatur og stempel på kvitteringer fra apotek når du henter ut medikamenter i forbindelse med IVF. ❤️

Vårt første forsøk kom vel på 15.000 i medikamenter. Grensen i år er vel 19.000 eller noe, men den øker vel igjen neste år :(
Hva det vil koste deg kommer ann på hvilke medikamenter de gir deg og varighet på behandling.

Hør med klinikken/sykehuset om de tar i bruk digital dialog via helsenorge eller annen app. Det er ofte enklere enn å måtte ringe dem osv. Mange er vanskelig å få tak i på tlf. Så får generelt sett oftere svar digitalt og fordelen er at man da har alt skriftlig og kan gå tilbake å se ;)

Jeg synes du ble satt på veldig lav dose med 4mg i døgnet. Jeg har alltid startet på 6mg minst og selv det er for lavt for meg. Måttet ha 8mg for å få noe brukbar slimhinne.

Hm. Bør jeg kanskje si ifra? Hadde slimhinne på 5,5 mm på syklusdag 10 og det var litt lite til å være dag 10 visstnok. Hjelper progynova på det? Finnes det noe naturlig for å styrke den også eventuelt, tro? :pompus:

Ta vare på ALLE kvitteringer og be om signatur og stempel på kvitteringer fra apotek når du henter ut medikamenter i forbindelse med IVF. ❤️

Vårt første forsøk kom vel på 15.000 i medikamenter. Grensen i år er vel 19.000 eller noe, men den øker vel igjen neste år :(
Hva det vil koste deg kommer ann på hvilke medikamenter de gir deg og varighet på behandling.

Hør med klinikken/sykehuset om de tar i bruk digital dialog via helsenorge eller annen app. Det er ofte enklere enn å måtte ringe dem osv. Mange er vanskelig å få tak i på tlf. Så får generelt sett oftere svar digitalt og fordelen er at man da har alt skriftlig og kan gå tilbake å se ;)
Ja, jeg har startet så smått med den på Letrozol nå! Hehe. Men hvis det går på kalenderår så er det vel ikke så sannsynlig å komme dit, kanskje.

Bruker Crypho-app til å kommunisere med dem. Heldigvis bor vi typ fem minutter å kjøre fra klinikken i Porsgrunn, så ingen økte kostnader med reise og hotell. Ren flaks.

Det blir spennende hva de svarer i morgen og hva som skjer etter ultralyd da!

Ja, jeg har startet så smått med den på Letrozol nå! Hehe. Men hvis det går på kalenderår så er det vel ikke så sannsynlig å komme dit, kanskje.

Bruker Crypho-app til å kommunisere med dem. Heldigvis bor vi typ fem minutter å kjøre fra klinikken i Porsgrunn, så ingen økte kostnader med reise og hotell. Ren flaks.

Det blir spennende hva de svarer i morgen og hva som skjer etter ultralyd da!
Neida, ikke kalenderår. Går på pr barn man prøver på.

Hei alle! Helt ny på forumet, og fant det i en ventetid som føles ulidelig akkurat nå Hadde første innsett på mandag, og skal ta blodprøve torsdag 9. Dette er min første runde, og fikk ut 7 egg. Dessverre var det kun 1 egg som utviklet seg «perfekt». Ingen på frys. Jeg ble litt overrasket over at det ikke ble flere, så måtte virkelig nedjustere forventningene. Nå virker alt litt mer «risky» og litt mer sommerfugler i magen Noen som har noen ideer for hva man kan gjøre når man venter…?

Velkommen. Ut fra medieoppslag høres IVF ut som om man bestiller en graviditet, og når man da blir møtt med realitetene er det et lite sjokk.

Mht. hva man kan gjøre i ventetiden: det du ellers liker best å gjøre. Gå tur, se Netflix, dra på jobb (kanskje ikke det man liker best å gjøre, men det får dagene til å gå i det minste). Rydde i roteskuffer om man liker slikt. Podcasts. Ta et gratis online-kurs. Sove. Jeg synes den enkleste måten å holde meg opptatt på er å lære noe nytt.

Hei alle! Helt ny på forumet, og fant det i en ventetid som føles ulidelig akkurat nå Hadde første innsett på mandag, og skal ta blodprøve torsdag 9. Dette er min første runde, og fikk ut 7 egg. Dessverre var det kun 1 egg som utviklet seg «perfekt». Ingen på frys. Jeg ble litt overrasket over at det ikke ble flere, så måtte virkelig nedjustere forventningene. Nå virker alt litt mer «risky» og litt mer sommerfugler i magen Noen som har noen ideer for hva man kan gjøre når man venter…?
Heihei, dette er også mitt første IVF forsøk etter over to år med prøving på egenhånd. Forstår godt at man får høye forventninger til IVF når det er overlatt til eksperter, virker mindre tilfeldig som ved prøving hjemme. Men sjansene kan jo likevel være høyere mtp støttemedisiner, nøye utvalgte embryo osv., og resten er jo like tilfeldig som alt annet.

Jeg satte også inn på mandag men har testedag neste onsdag. Har allerede begynt å teste ut Ovitrelle :playful: ellers går dagene sakte, til tross for at jeg ikke gjør noe mindre enn det jeg vanligvis pleier å gjøre når jeg er hjemme (er sykemeldt).

Tips: gå tur hver dag (ingenting er som å komme seg ut og få seg frisk luft og være ute i naturen), les en bok (kanskje om IVF eller annet relevant tema?), bli ferdig med julegaver, se på film/serie, altså alt er lov og tiden går jo. Den bare går altfor sakte:nailbiting:

Heihei, dette er også mitt første IVF forsøk etter over to år med prøving på egenhånd. Forstår godt at man får høye forventninger til IVF når det er overlatt til eksperter, virker mindre tilfeldig som ved prøving hjemme. Men sjansene kan jo likevel være høyere mtp støttemedisiner, nøye utvalgte embryo osv., og resten er jo like tilfeldig som alt annet.

Jeg satte også inn på mandag men har testedag neste onsdag. Har allerede begynt å teste ut Ovitrelle :playful: ellers går dagene sakte, til tross for at jeg ikke gjør noe mindre enn det jeg vanligvis pleier å gjøre når jeg er hjemme (er sykemeldt).

Tips: gå tur hver dag (ingenting er som å komme seg ut og få seg frisk luft og være ute i naturen), les en bok (kanskje om IVF eller annet relevant tema?), bli ferdig med julegaver, se på film/serie, altså alt er lov og tiden går jo. Den bare går altfor sakte:nailbiting:
Så spennende! Da er vi jo ganske likt i prosessen! Unnskyld at jeg spør, men hva er Ovitrelle? Jeg er så utafor når det gjelder alle begreper! Jeg er også delvis sykemeldt, og nå i perioden etter innsett har jeg vært hjemme hver dag. Jeg jobber på skole, og det er så mye sykdom nå at jeg rett og slett ikke turte å dra på jobb… Føler meg litt teit, men er litt stressa for at jeg skal bli syk:nailbiting: Elsker å lære nye ting! Det var en god ide!

Velkommen. Ut fra medieoppslag høres IVF ut som om man bestiller en graviditet, og når man da blir møtt med realitetene er det et lite sjokk.

Mht. hva man kan gjøre i ventetiden: det du ellers liker best å gjøre. Gå tur, se Netflix, dra på jobb (kanskje ikke det man liker best å gjøre, men det får dagene til å gå i det minste). Rydde i roteskuffer om man liker slikt. Podcasts. Ta et gratis online-kurs. Sove. Jeg synes den enkleste måten å holde meg opptatt på er å lære noe nytt.
Ikke sant! For min del handlet det nok mer om at jeg hadde fått så positive tilbakemeldinger fra legene på at alt så så veeeldig bra ut. Og selvom de har gitt tydelig beskjed om statistikk, og sannsynlighet og alt det der - tror jeg at jeg ikke helt klarte å ta det inn før jeg faktisk var der. Også ignorerte jeg glatt den siste delen av setningen «Alt ser veldig bra ut….for alderen din»;)

Så spennende! Da er vi jo ganske likt i prosessen! Unnskyld at jeg spør, men hva er Ovitrelle? Jeg er så utafor når det gjelder alle begreper! Jeg er også delvis sykemeldt, og nå i perioden etter innsett har jeg vært hjemme hver dag. Jeg jobber på skole, og det er så mye sykdom nå at jeg rett og slett ikke turte å dra på jobb… Føler meg litt teit, men er litt stressa for at jeg skal bli syk:nailbiting: Elsker å lære nye ting! Det var en god ide!
Ovitrelle er eggløsningssprøyte som man setter to dager før egguttak, mulig du fikk en annen type? Den inneholder hcg og det tar opptil ti dager før det forsvinner ut av systemet:)

Edit: jeg har googlet og lest mye om IVF men det er alltid noe nytt når man går gjennom det selv.
Fant denne nå i ventetiden (bla ned til "After a blastocyst embryo transfer"): https://nyulangone.org/locations/fe...reezing-embryo-banking/in-vitro-fertilization

Ovitrelle er eggløsningssprøyte som man setter to dager før egguttak, mulig du fikk en annen type? Det inneholder hcg og det tar opptil ti dager før det forsvinner ut av systemet:)
Ah! Da skjønner jeg- jeg er ganske sikker på at jeg fikk den jeg også, men ble litt forvirret for jeg visste ikke at den var i kroppen i 10 dager! Da er det kanskje den jeg kjenner nå- jeg trodde det var progestron tablettene;) Jeg har hatt skikkelig «strekk»-følelse i magen idag. Ikke vondt, i det hele tatt- men kjennes ut som mellomgulvet «strekker» seg. Det kan likeså godt være luft i magen som noe annet- man blir jo litt ko-ko av dette :nailbiting:

Ah! Da skjønner jeg- jeg er ganske sikker på at jeg fikk den jeg også, men ble litt forvirret for jeg visste ikke at den var i kroppen i 10 dager! Da er det kanskje den jeg kjenner nå- jeg trodde det var progestron tablettene;) Jeg har hatt skikkelig «strekk»-følelse i magen idag. Ikke vondt, i det hele tatt- men kjennes ut som mellomgulvet «strekker» seg.
Ja har akkurat samme følelsen, men pleier å ha det etter EL noen sykluser og trodde det var pga progesteronet selv. Mtp at vi er blitt proppet full av hormoner er det jo så vanskelig å se hva som er hva og :confused005 :hilarious:

Just saying, jeg fikk masse luft i magen av progesteron. Det murret og strakk seg i livmora også. Det er veldig likt som å være gravid, så det er vanskelig å si hva som er hva. Eneste jeg tror jeg merket er at symptomene ble forsterket for hver dag som gikk da jeg ble gravid. Det var ikke like framtredende liksom da det ikke festa seg. Har vært gravid 2 ganger ut av 4 innsett. Så har kjent på begge deler. Er utrolig spennende da den ventetiden. Gleder meg litt til jeg skal ha innsett igjen. Krysser fingrene for at dere får positive tester og lykkes. ❤️

<utblaasning>Jeg har kjent mensmurringer nesten hele uka. Jeg fikk jo en blødning som minnet om mens både på farge og konsistens 20. oktober, men det var 4 dager etter UL som viste at jeg hadde en 19 mm folikkel på høyre eggstokk. Andre mente det bare var en cyste og at jeg kunne forvente mens to uker etter jeg var på kontrollen. Nå er det 20 dager etter kontrollen og 30 dager etter første mens.

Når i alle dager skal den teite mensen komme slik at man kan forberede seg til innsettet?</utblaasning> :dead:

Last edited:
<utblaasning>Jeg har kjent mensmurringer nesten hele uka. Jeg fikk jo en blødning som minnet om mens både på farge og konsistens 20. oktober, men det var 4 dager etter UL som viste at jeg hadde en 19 mm folikkel på høyre eggstokk. Andre mente det bare var en cyste og at jeg kunne forvente mens to uker etter jeg var på kontrollen. Nå er det 20 dager etter kontrollen og 30 dager etter første mens.

Når i alle dager skal den teite mensen komme slik at man kan forberede seg til innsettet?</utblaasning> :dead:
Venting på mensen er sååå kjipt! Når man vil den skal komme, kommer den ikke som den skal. Når man ikke vil den skal komme, da dukker den opp :/

Sitter å venter på mensen selv - første mens etter MA... Regelrett skuffet hver morgen den ikke er her.. Selv om alt i kroppen sier den burde vært her nå...

Hei! Jeg er også helt ny i IVF-verden. Har lest et par gode bøker om prosessen og lest på forumet her, men stresser meg ofte litt opp ved å lese mye om hele greia – det er jo et slags kontrollbehov, som jeg kan kontrollere det ved å vite mest mulig. Så prøver å regulere det litt.
Skal ha videokonsultasjon om behandlinga i midten av november, og har akkurat hatt min aller første positive graviditetstest (naturlig), før jeg mista etter bare ei lita uke.

Prøver å gjøre hyggelige ting for meg selv mens jeg venter på veien videre. Gråter sånn av alt blodet (blør ennå), men balanserer med te, pledd og varmeflaske, god bok, strikketøy, podcast, ser på fuglene på fuglemateren (vi har fått sidensvanser utenfor her og de er så pene!), skriver og ser på TV. Burde røre meg mer, tror jeg. Ut i dagslyset/mørket. Og så hjelper det for meg å gjøre små hverdagslige ting som å rydde og ta ut av oppvaskmaskinen, vaske klær, etc, fordi jeg føler meg litt mer nyttig da. Har heldigvis en veldig støttende partner, så vi snakker mye om alt dette. Sykemeldt ut uka, men jobber normalt sett 100% på et kontor.

Definitivt en cyste og ikke follikel som var på UL sist. Nå var den 5,3 cm i diameter. Legen sa at det kunne være at det var resterende etter sist menstruasjon. Eller om at det kunne være noe gullegemet med hormoner (som også kunne være årsaken til mellomblødningene mine). Ny cystekontroll etter neste syklus og da blir det vel bestemt hva man skal gjøre. Men å sette inn noe med en cyste var ikke lurt og jeg er enig.

Finnes det noe som kan minimere disse cystegreine eller? :dead:

Back
Topp