April 2021

Vi har faktisk en liten diskusjon gående i heimen om nettopp det! :eek: Jeg har egentlig bare gått ut i fra at det de har sagt om eggkvaliteten min stemmer, det er jo de som har peiling. Jeg fikk ut 16 egg, 12 ble befruktet. De resterende 4 var for små og ble ikke forsøkt befruktet. 10 av de 12 befruktede eggene hadde feil utvikling, jeg har bilder av de og det er helt klart masse feil med de. Det var faktisk skikkelig ubehagelig å se på. Han som fulgte med og vurderte utviklingen deres sa at de så det tydelig at eggene mine er av dårlig kvalitet, og at det var bra vi gikk over til IVF fordi IUI ikke ville ført til at jeg ble gravid uansett. At førstemann er et mirakel. Så jeg har egentlig forsont meg med det o_O Men kona mener at man ikke kan si noe så bombastisk basert på bare ett uttak. Hun mener at det er hormonene som gjorde at kvaliteten ble dårlig, og spesielt siden jeg fikk ut mange egg.

Jeg vet ikke helt jeg altså. Men jeg har jo også lest om alle de som har fått bedre resultater ved neste uttak. Vanskelig å vite hvem jeg skal tro på :bored:


Jeg har hatt litt samme greie, mange egg ut på de to første forsøkene vi hadde, men bare 1 som overlevde til innsett.
Tredje forsøket vi hadde brukte de icsi, som visstnok blir brukt ved dårlig befruktning (mannens sæd er tipp topp så ikke derfor de brukt icsi), og da ble mange flere befruktet og flere overlevde. Så tror ikke det er bare eggkvaliteten som sier noe om hvor mange som overlever. Og som du sier, hvilke typer hormoner har nok også litt å si. Jeg har fått bedre resultat med menopur framfor gonal f for.eks. men det kan jo være tilfeldigheter også.
Men dette er bare min synsing da :happy:
Jeg har forøvrig pcos, og da er vel mye av greia at det er mange egg, men ikke alltid de modner skikkelig tror jeg.
 
Ja, jeg er jo heller ingen lege, men her er jeg enig med kona di. Altså, det kan jo hende eggkvaliteten er redusert, men at det høres litt bastant ut å konkludere med det allerede. Forhåpentligvis sitter spiren, så dere slipper å tenke mer på det ❤

Vi har diskutert litt frem og tilbake i dag, og jeg tror jeg heller mot å være enig med dere. Forstår ikke at kvaliteten kan ha sunket så kraftig siden sist, da var jo alt helt perfekt sa de... Det er bare litt over 2 år siden jeg ble gravid med førstemann, og jeg er bare 26 år. Jeg skal be om en samtale med legen dersom el testene fremdeles ikke viser stigning i morgen, jeg har en del ting jeg lurer på rundt det her opplegget :confused: Kona mener forøvrig at vi bør avbryte dersom det ikke er noe stigning på testene i morgen. Hun syns syklusen er for ustabil, og er redd for at et innsett nå uansett er "dødsdømt". Jeg tror jeg er enig med henne. Men fy FAEN for noe å dritt å i så fall få tredje innsettet på rad avbrutt :smiley-angry017
 
Ja det kan jo være en syklus uten EL
...:( Men også mulig at follikelen vokser senere enn vanlig og at positiv test plutselig dukker opp. Heier på follikelen din!

Takk for at du heier ❤ Håper jo såklart at det på magisk vis ordner seg, men tvilen kommer snikende...
 
Jeg har hatt litt samme greie, mange egg ut på de to første forsøkene vi hadde, men bare 1 som overlevde til innsett.
Tredje forsøket vi hadde brukte de icsi, som visstnok blir brukt ved dårlig befruktning (mannens sæd er tipp topp så ikke derfor de brukt icsi), og da ble mange flere befruktet og flere overlevde. Så tror ikke det er bare eggkvaliteten som sier noe om hvor mange som overlever. Og som du sier, hvilke typer hormoner har nok også litt å si. Jeg har fått bedre resultat med menopur framfor gonal f for.eks. men det kan jo være tilfeldigheter også.
Men dette er bare min synsing da :happy:
Jeg har forøvrig pcos, og da er vel mye av greia at det er mange egg, men ikke alltid de modner skikkelig tror jeg.

Interessant! Av de 12 eggene som ble forsøkt befruktet, så ble faktisk alle 12 befruktet. Uten ICSI. Så jeg tror ikke at det er sædcellene som er problemet egentlig. Alle embryoene utviklet seg frem til dag 3, da døde noen av de mens resten ble destruert pga feil utvikling. To var normale og ble fryst. Legen sa også at strået med donorsæd vi fikk sendt fra Danmark var et "prakteksemplar". Vi har fått et barn med samme donor, og det skjedde jo med IUI. Så alt i alt virker det som om det er kvaliteten på eggene som var problemet.

Jeg heller mot at det er hormonene som førte til mange egg med dårlig kvalitet, og ikke at jeg har permanent dårlige egg. Jeg har AMH på 22 som vistnok er normalt sa de. Jeg gikk på en veldig lav dose Bemfola fordi legen var redd for å overstimulere meg siden jeg er undervektig. Men jeg ble jo overstimulert likevel. Dersom vi blir nødt til å ha ett uttak til vil jeg enten ha lavere dose Bemfola eller prøve en annen type.
 
Interessant! Av de 12 eggene som ble forsøkt befruktet, så ble faktisk alle 12 befruktet. Uten ICSI. Så jeg tror ikke at det er sædcellene som er problemet egentlig. Alle embryoene utviklet seg frem til dag 3, da døde noen av de mens resten ble destruert pga feil utvikling. To var normale og ble fryst. Legen sa også at strået med donorsæd vi fikk sendt fra Danmark var et "prakteksemplar". Vi har fått et barn med samme donor, og det skjedde jo med IUI. Så alt i alt virker det som om det er kvaliteten på eggene som var problemet.

Jeg heller mot at det er hormonene som førte til mange egg med dårlig kvalitet, og ikke at jeg har permanent dårlige egg. Jeg har AMH på 22 som vistnok er normalt sa de. Jeg gikk på en veldig lav dose Bemfola fordi legen var redd for å overstimulere meg siden jeg er undervektig. Men jeg ble jo overstimulert likevel. Dersom vi blir nødt til å ha ett uttak til vil jeg enten ha lavere dose Bemfola eller prøve en annen type.
Menopur feks er jo kjent for å gi litt færre egg, og bedre kvalitet. Kan jo være verdt å vurdere med klinikken, men forhåpentligvis går det med den perfekte dere har på frys allerede ❤
 
Interessant! Av de 12 eggene som ble forsøkt befruktet, så ble faktisk alle 12 befruktet. Uten ICSI. Så jeg tror ikke at det er sædcellene som er problemet egentlig. Alle embryoene utviklet seg frem til dag 3, da døde noen av de mens resten ble destruert pga feil utvikling. To var normale og ble fryst. Legen sa også at strået med donorsæd vi fikk sendt fra Danmark var et "prakteksemplar". Vi har fått et barn med samme donor, og det skjedde jo med IUI. Så alt i alt virker det som om det er kvaliteten på eggene som var problemet.

Jeg heller mot at det er hormonene som førte til mange egg med dårlig kvalitet, og ikke at jeg har permanent dårlige egg. Jeg har AMH på 22 som vistnok er normalt sa de. Jeg gikk på en veldig lav dose Bemfola fordi legen var redd for å overstimulere meg siden jeg er undervektig. Men jeg ble jo overstimulert likevel. Dersom vi blir nødt til å ha ett uttak til vil jeg enten ha lavere dose Bemfola eller prøve en annen type.

Jeg skal i gang med første forsøk i mai og ble litt nysgjerrig når jeg leste dette. Jeg er 40 år og har også en AMH på 22. Det ble sagt på klinikken at det var bra for min alder, men når det også blir regnes som normalt for en som er 15 år yngre så blir jeg jo nysgjerrig! Hvilken dose Bemfola ble du satt på? Hadde du mange antrale folikler?
 
Menopur feks er jo kjent for å gi litt færre egg, og bedre kvalitet. Kan jo være verdt å vurdere med klinikken, men forhåpentligvis går det med den perfekte dere har på frys allerede ❤

Jeg håper virkelig at vi slipper å komme dit jeg også, har veldig lite lyst på en runde til med stimulering når kroppen min bruker SÅ lang tid på å komme seg etterpå :banghead: Men om vi kommer dit igjen så vil jeg høre hva de tenker om Menopur, har også fått med meg at mange opplever kvalitet over kvantitet med den :)
 
Jeg skal i gang med første forsøk i mai og ble litt nysgjerrig når jeg leste dette. Jeg er 40 år og har også en AMH på 22. Det ble sagt på klinikken at det var bra for min alder, men når det også blir regnes som normalt for en som er 15 år yngre så blir jeg jo nysgjerrig! Hvilken dose Bemfola ble du satt på? Hadde du mange antrale folikler?

Det må jo være veldig gode verdier! :) Jeg mener at jeg tok 125 av Bemfola, men det kan hende det var lavere. Hadde ingen kontroll før dag 11 i syklusen, og da var det 4 store follikler og "en hel haug" med follikler som lå rundt 16 mm mener jeg. Hadde uttak på dag 14 og fikk da ut 16 egg totalt med 12 som var modne. Har jo også hatt totalt 6 runder med IUI, og på alle de kontrollene har jeg alltid hatt rundt 12 eggposer. I halvparten av rundene har jeg faktisk hatt to modne follikler, og den siste runden med IUI sa de at det var stor risiko for tvillinger. Dette er jo uten stimulering i det hele tatt, bare min naturlige produksjon :)
 
Dagens EL test var ikke noe å skryte av :arghh: Har aldri opplevd å få SÅ svak strek før!
 
Interessant! Av de 12 eggene som ble forsøkt befruktet, så ble faktisk alle 12 befruktet. Uten ICSI. Så jeg tror ikke at det er sædcellene som er problemet egentlig. Alle embryoene utviklet seg frem til dag 3, da døde noen av de mens resten ble destruert pga feil utvikling. To var normale og ble fryst. Legen sa også at strået med donorsæd vi fikk sendt fra Danmark var et "prakteksemplar". Vi har fått et barn med samme donor, og det skjedde jo med IUI. Så alt i alt virker det som om det er kvaliteten på eggene som var problemet.

Jeg heller mot at det er hormonene som førte til mange egg med dårlig kvalitet, og ikke at jeg har permanent dårlige egg. Jeg har AMH på 22 som vistnok er normalt sa de. Jeg gikk på en veldig lav dose Bemfola fordi legen var redd for å overstimulere meg siden jeg er undervektig. Men jeg ble jo overstimulert likevel. Dersom vi blir nødt til å ha ett uttak til vil jeg enten ha lavere dose Bemfola eller prøve en annen type.
Husk at AMH i seg selv ikke sier noe om kvaliteten på eggene. Da må du også se på FSH.
Jeg har en AMH på 7.95 og har hatt det siden mine første prøver i 2015. Fikk ut 16 egg på første uttak, 14 på andre uttak og 12 på tredje uttak. Alle egg var modne alle 3 ganger. Siste uttak fikk jeg bedre kvalitet på eggene og 50 % ble til blasto. Så de medisinene jeg fikk på siste forsøk hjalp på min FSH og ga derfor bedre resultat.
 
Jeg skal i gang med første forsøk i mai og ble litt nysgjerrig når jeg leste dette. Jeg er 40 år og har også en AMH på 22. Det ble sagt på klinikken at det var bra for min alder, men når det også blir regnes som normalt for en som er 15 år yngre så blir jeg jo nysgjerrig! Hvilken dose Bemfola ble du satt på? Hadde du mange antrale folikler?
Ja det var en høy og fin verdi til din alder! Du har ikke tilfeldigvis PCOS eller noe slikt (lange, uregelmessige sykluser)? Det henger ofte sammen med høy AMH. Jeg har det, er 33 år og har en AMH på rundt 50.
 
Husk at AMH i seg selv ikke sier noe om kvaliteten på eggene. Da må du også se på FSH.
Jeg har en AMH på 7.95 og har hatt det siden mine første prøver i 2015. Fikk ut 16 egg på første uttak, 14 på andre uttak og 12 på tredje uttak. Alle egg var modne alle 3 ganger. Siste uttak fikk jeg bedre kvalitet på eggene og 50 % ble til blasto. Så de medisinene jeg fikk på siste forsøk hjalp på min FSH og ga derfor bedre resultat.

Det er sant :) Vet ikke hva FSH ligger på, vet bare at de sa at den var veldig fin. Skal be om å få tilsendt alle verdier, hadde vært interessant å få en mer helhetlig oversikt. Hvilke medisiner gikk du på siste forsøket?
 
Det er sant :) Vet ikke hva FSH ligger på, vet bare at de sa at den var veldig fin. Skal be om å få tilsendt alle verdier, hadde vært interessant å få en mer helhetlig oversikt. Hvilke medisiner gikk du på siste forsøket?
Var lang protokoll siste forsøk. Gikk da på synarela og fostimon 150 IE.
 
Dagens EL test var ikke noe å skryte av :arghh: Har aldri opplevd å få SÅ svak strek før!
Skal du snakke med klinikken i dag? Husk å ha i bakhodet at det er bedre med en god syklus for optimale forhold, enn en halveis og ikke så bra syklus bare fordi man er utålmodig :Heartred
 
Nå sitter jeg her og stresser litt, ingen mens dag 9 på Synarela. Tusen spørsmål i hode mitt nå :arghh:
Hva kan det bety for meg? Hva hvis den ikke kommer i det hele tatt? Noen erfaringer?

Jeg vet at det er for tidlig men begynner å bli bekymret.
Har kontroll 22.04 det står at jeg skal kontakte Riksen hvis jeg ikke har fått mensen senest 3 dager før kontrollen.
 
Last edited:
Nå sitter jeg her og stresser litt, ingen mens dag 9 på Synarela. Tusen spørsmål i hode mitt nå :arghh:
Hva kan det bety for meg? Hva hvis den ikke kommer i det hele tatt? Noen erfaringer?

Jeg vet at det er for tidlig men begynner å bli bekymret.
Har kontroll 22.04 det står at jeg skal kontakte Riksen hvis jeg ikke har fått mensen senest 3 dager før kontrollen.
Den kommer nok skal du se. Du må kanskje gå litt lengere på sprayen og starte med sprøyter senere enn hva du hadde sett for deg. Tror det skal mye til for at mensen ikke kommer. Min kom på dag 13 på synarela.
 
Den kommer nok skal du se. Du må kanskje gå litt lengere på sprayen og starte med sprøyter senere enn hva du hadde sett for deg. Tror det skal mye til for at mensen ikke kommer. Min kom på dag 13 på synarela.

Ja, den kommer nok. Må bare smøre meg med tålmodighet :happy: Takk, det gjøre meg litt roligere i hvertfall.
 
Ja det var en høy og fin verdi til din alder! Du har ikke tilfeldigvis PCOS eller noe slikt (lange, uregelmessige sykluser)? Det henger ofte sammen med høy AMH. Jeg har det, er 33 år og har en AMH på rundt 50.

Kanskje et snev av PCOS?

Nei, jeg vet egentlig ikke, men jeg har faktisk begynt å lure litt på det selv etter å ha lest om AMH-verdier, men jeg har ikke målt AMH før nå så jeg har ingen anelse om hva denne lå på da jeg var yngre.
Jeg har en syklus som ligger på 27-28 dager, og har heller ikke andre tegn på PCOS som jeg vet om, men det holder kanskje bare å ha "mange" egg?
 
Back
Topp