Hcg - blodprøveresultater

«Når du nå er blitt 6 uker, vil en gynekolog kunne se fosteret med hjerteaksjon ved vaginal ultralydundersøkelse. Det er nå ingen grunn til å kontrollere HCG–verdiene videre, da ultralydundersøkelse vil kunne avklare om svangerskapet utvikles normalt.» Hcg spiller ingen rolle for å konstatere om svangerskapet om svangerskapet går som den skal. Hcg stiger også ved BO og exu.

kilde: https://www.google.no/amp/s/www.lommelegen.no/graviditet-og-f%C3%B8dsel/legesvar/hcg-verdier-i-svangerskapet/69024284/amp
Du kan ikkje argumentere med eit personlig svar fra ein lege til ein person. Som sagt, ved exu følger dei fremdeles med på hcg verdiene f.eks. er ikkje alltid UL er det beste redskapet. Mange tar heller ikkje TUL, då det er dyrt og krever ein del. Men å få eit par hcg blodprøver for å få bekreftelse på stigning og graviditet er det mange som får, også etter uke 6. Her er det individuelt, så absolutt. Men ingenting er absolutter, som at hcg-måling etter uke 6 har ingenting for seg, for det har det.

Om eg skal pirke på han legen sitt svar så er det faktisk ikkje alle GY som finner hjerteaktivitet etc i uke 6, så blir liksom feil å sei det som eit absolutt..

Me må ha rom for alt, og ikkje setta noko som helst som fasit, for ein graviditet er veldig individuel:happy:
 
Da har jeg fått svar på min andre blodprøve :cat:
3+2: 24
4+1: 655

dette er vel en fin stigning?
 
Tok prøve i går 5+3, fikk akkurat svar, målte 17935 ❤ Det lettet meg litt, enn så lenge. :shy:
 
Jeg har tatt en del hcg prøver da jeg har tett oppfølgning pga ex som endte meget dårlig.
Her er mine målinger på en uke.
Hcg 07.10.20
352
Hcg 08.10.20
553
Hcg 09.10.20
976
Hcg 12.10.20
3570
Hcg 15.10.20
9718
 
Jeg har tatt en del hcg prøver da jeg har tett oppfølgning pga ex som endte meget dårlig.
Her er mine målinger på en uke.
Hcg 07.10.20
352
Hcg 08.10.20
553
Hcg 09.10.20
976
Hcg 12.10.20
3570
Hcg 15.10.20
9718
Kor langt er du på vei?
 
Tok test 20 daga etter innsett, (5+1), den va på 450... di på sykehuse ville æ sku ta en ny idag (5+3), æ jikk helt i kjellern å trudde alt va gådd galt... men rett før æ va ferdi på jobb idag fikk æ svare.. 860. Så det e jo ei dobbling.. herregud kor letta æ blei. Syns den e veldig lav, men sålenge den dobble sæ, så e æ førnøyd
 
Fikk svar idag på hcg prøven jeg tok igår. Den er 449 og jeg var 5+0. Kjenner jeg er litt bekymret over at den er så lav. Venter på time til TUL neste uke. Legen mente det var passelig med tanke på hvor langt jeg er på vei.
Noen med erfaringer? ❤️

Æ fikk ca samme hcg måling på dag 5+1, å blei veldig bekymra.. kordan går det me dæ? Min dobbla sæ di neste 2 dagan, men føle mæ ikke trygg ennu.. gått å se at d e flere såm har lav hcg
 
Æ fikk ca samme hcg måling på dag 5+1, å blei veldig bekymra.. kordan går det me dæ? Min dobbla sæ di neste 2 dagan, men føle mæ ikke trygg ennu.. gått å se at d e flere såm har lav hcg

Føler selv alle har så fine og høye målinger, så var godt å høre fra noen andre :happy:
Jeg har det fint, har symptomer (litt kvalme, trøtt, ømme bryst) og ingen blødninger eller smerter. Var på TUL 6+1 og der var alt som det skulle, men så ikke hjertedunk. Mulig fordi jeg er kortere på vei. Fikk ny time til ul etter 3uker (nå er det 2uker til). Prøver å ikke tenke for mye på det og håper alt er fint. :Heartred
 
Føler selv alle har så fine og høye målinger, så var godt å høre fra noen andre :happy:
Jeg har det fint, har symptomer (litt kvalme, trøtt, ømme bryst) og ingen blødninger eller smerter. Var på TUL 6+1 og der var alt som det skulle, men så ikke hjertedunk. Mulig fordi jeg er kortere på vei. Fikk ny time til ul etter 3uker (nå er det 2uker til). Prøver å ikke tenke for mye på det og håper alt er fint. :Heartred

Så bra:) da får du nokk se et dunkanes hjerte om 2 uke:) æ skal åsså på tul om 2 uke, må ringe imårra å bestille:) æ blei helt knust når æ fikk det første svare, førr alle andre her har så fine høye tall..
Her har æ heller ikke mest symptoma.. trøtt å sliten, men æ sov ektremt dårli, det har æ bestandi jort.. ømme puppa, å småkvalm til tilder.. å våkne hvær natt å må så tisse at d jør ont:p
 
Jeg fikk svar på min hcg blodprøve fra i går 4+0 den var på 223. Aner ikke om dette er bra eller dårlig:oops:

Er så redd for at det skal gå galt nok en gang:(
 
Jeg fikk svar på min hcg blodprøve fra i går 4+0 den var på 223. Aner ikke om dette er bra eller dårlig:oops:

Er så redd for at det skal gå galt nok en gang:(

Det er veldig gode tall :) høyere enn normalt! Men som det har blitt skrevet mange ganger så er alt avhengig av det neste tallet/stigningen :) skjønne godt du e bekymra, men enn så lenge vokser ein liten baby inni deg, prøv å finn glede i det også ❤
 
Det er veldig gode tall :) høyere enn normalt! Men som det har blitt skrevet mange ganger så er alt avhengig av det neste tallet/stigningen :) skjønne godt du e bekymra, men enn så lenge vokser ein liten baby inni deg, prøv å finn glede i det også ❤


Har gått igjennom IVF så var bare den blodprøven som var rekvirert.. Burde jeg ta flere?:oops:
 
Jeg har også målt hcg hos legen, men har ikke fått selve tall resultatet. Jeg fikk beskjed ved melding på helsenorge om at hcg var seksdoblet mellom de to prøvene mine (tatt med 4 dagers mellomrom).

dere som får selve tallverdiene - ber dere om de eller gir legen det uoppfordret ?
 
Har gått igjennom IVF så var bare den blodprøven som var rekvirert.. Burde jeg ta flere?:oops:

Nei sikkert ikkje, du skal vel på UL i veke 6-7 uansett då rekner eg med? Det er eit godt og høgt tall for å være i veke 4, så rekner med klinikken berre ville bekrefte graviditet, og det har dei jo gjort :)

Om du likevell kjenner deg bekymra kan du spør om å få ta ein til tenker eg :)
 
Back
Topp