Å få baby etter å ha mistet ❤️

Du får helt sikkert en individuell vurdering av lege, men jeg kan absolutt ikke tro at du må vente et helt år. Be om en anbefaling og en plan for neste svangerskap om du kjenner du vil trenge litt tettere oppfølging. Klem til deg ❤️
Tusen takk! Det skal jeg ❤️
 
Jeg er tante til premature tvillinger selv. Det er tungt for foreldrene! Jeg ønsker dere all lykke framover. Jeg har tenkt mye på deg etter at jeg hørte hvordan det gikk <3 (Jeg leser over alt men gir sjeldent lyd fra meg så ingen merker meg, men dere er alle med meg i tankene).
Tusen takk for gode tanker ❤️❤️ Er en ekstremt tøff tid
 
Noen som har fått noen råd om hvor lenge man bør vente med å prøve på ny? Jeg mistet en av tvillingene mine, men har alltid ønsket tette barn. Da tvillingene nå egentlig skulle være siste og vi ble en familie på fem, så skulle vi ikke ha flere. Men kjenner at jeg gjerne vil ha en til.

Nå sitter jeg her på nyfødtinsentiven med broren og er bare 3 uker siden dødsfallet. Født i uke 30.

googlet litt og så who anbefalte å vente To år!! Det var for lenge for meg. Hva har dere fått beskjed om?
Så utrolig trist å lese Seilefru❤️ Tenker på deg❤️
 
Last edited:
Lurer meg inn her, håper det går greit ❤️

litt om meg: Ble gravid med tvillinger etter 6 års prøving. Alt var fint gjennom hele svangerskapet. Fikk go oppfølging og innvilget keisersnitt i uke 38 siden jeg var førstegangsfødende og begge satt i sete. Hadde tett oppfølging mot slutten(3 ganger i uken). Da jeg kom til kontroll i ule 36 ble det oppdaget at ene tvillingen var død. Hele verden raste sammen, og det ble haste snitt. Det var tøft, og er fremdeles tøft. En berg og dalbane med følelser, alt på en og samme tid. Gla for den som overlevde, og knust over den vi mistet. Dårlig samvittighet om jeg var lei meg, for hadde jo en som levde og trengte meg. samtidig som jeg fikk dårlig samvittighet om jeg var glad, for jeg hadde en som ikke var der med oss.

Nå har jeg akkurat testet positivt, er bare 10 dpo og det er fremdeles tidlig. Er livredd for det jeg skal gå gjennom, samtidig som jeg er super glad. Kommer jeg til å få beholde barnet denne gangen, 1000 tanker og følelser på en og samme tid.
 
Lurer meg også inn her..❤️ Mistet bittelillebror i uke 20 for ett år siden.
Nå har vi akkurat fått positiv test igjen, og er både ekstremt takknemlig og livredd på samme tid. Det gjør enormt godt å lese noen av disse historiene deres❤️ Fin tråd❤️
 
Har lest gjennom denne tråden flere ganger og funnet en del støtte og trøst i den.
Nå er jeg selv på 4+3 i nytt svangerskap :)
 
Hei!
Fikk påvist alvorlig, dødelig sykdom i første svangerskap som førte til medisinsk abort.

Finner masse forskjellig informasjon på nettet om når det er trygt å begynne å prøve igjen. Hvilke beskjeder har dere fått hos leger etter å ha mistet?

Lurer også på når man kan stole på en positiv graviditetstest? Er det en fare for at den viser hormoner fra forrige svangerskap?
 
Hei!
Fikk påvist alvorlig, dødelig sykdom i første svangerskap som førte til medisinsk abort.

Finner masse forskjellig informasjon på nettet om når det er trygt å begynne å prøve igjen. Hvilke beskjeder har dere fått hos leger etter å ha mistet?

Lurer også på når man kan stole på en positiv graviditetstest? Er det en fare for at den viser hormoner fra forrige svangerskap?

Hvor lenge siden er det du har mistet? Har du hatt oppfølgingssamale etter den medisinske aborten?
Skal du utredes i etterkant eller ikke?
Dersom du ikke skal utredes videre pleier de fleste rådene å gå på at man har 1 menstrasjon etter en medisinsk abort eller dødfødsel for at kroppen skal rekke å hente seg inn igjen.
Du kan ta en graviditetstest på et tidspunkt hvor du er helt sikker på ikke å være gravid, for å se om den gir utslag. 4-6 uker etterpå har de fleste gått tilbake til et normalt hcg-nivå. Men dersom du har en menstrasjon mellom kan du jo være helt sikker på at hcg er ute av kroppen uansett.

Leit å høre om det du har vært gjennom ❤️ klem
 
Hvor lenge siden er det du har mistet? Har du hatt oppfølgingssamale etter den medisinske aborten?
Skal du utredes i etterkant eller ikke?
Dersom du ikke skal utredes videre pleier de fleste rådene å gå på at man har 1 menstrasjon etter en medisinsk abort eller dødfødsel for at kroppen skal rekke å hente seg inn igjen.
Du kan ta en graviditetstest på et tidspunkt hvor du er helt sikker på ikke å være gravid, for å se om den gir utslag. 4-6 uker etterpå har de fleste gått tilbake til et normalt hcg-nivå. Men dersom du har en menstrasjon mellom kan du jo være helt sikker på at hcg er ute av kroppen uansett.

Leit å høre om det du har vært gjennom ❤️ klem

Har ikke hatt den ettersamtalen enda nei, tror ikke jeg skal utredes. Alt kom som det skulle og det ble ingen utskrapning eller noe sånn.

Fikk litt forskjellig beskjed på sykehuset. En jordmor sa at så lenge jeg har sluttet å blø, og ellers er i fin form, så er det bare buissness as usual. En annen sa at det kan være greit å ha en mens først, slik at man kan beregne hvor langt man er på vei. Men det har man vel ultralyd til?

Kan det medføre risiko for enten foster eller mor hvis man blir gravid før første mens?

Fikk beskjed om å ta en graviditetstest etter 4 uker.
 
Har ikke hatt den ettersamtalen enda nei, tror ikke jeg skal utredes. Alt kom som det skulle og det ble ingen utskrapning eller noe sånn.

Fikk litt forskjellig beskjed på sykehuset. En jordmor sa at så lenge jeg har sluttet å blø, og ellers er i fin form, så er det bare buissness as usual. En annen sa at det kan være greit å ha en mens først, slik at man kan beregne hvor langt man er på vei. Men det har man vel ultralyd til?

Kan det medføre risiko for enten foster eller mor hvis man blir gravid før første mens?

Fikk beskjed om å ta en graviditetstest etter 4 uker.

Nei, slik jeg har forstått det vil ikke kroppen din bli gravid eller egget vil ikke feste seg om livmoren ikke er klar. Noen blir gravide uten en mens mellom, mens andre trenger flere perioder før ting er klart.
Viktigste er å ha vært helt blødningsfri før man har ubeskyttet samleie.

Hvis testen er negativ etter 4 uker og du har sluttet å blø, vil en økning igjen indikere et nytt svangerskap.

1. Dag i siste mens brukes for å fastsette termin frem til OUL, så det er derfor man gjerne vil ha en sånn dato å forholde seg til.

Det kan ikke medføre noen fare for svangerskapet å bli gravid igjen før en menstrasjon. Lykke til ❤️
 
Nei, slik jeg har forstått det vil ikke kroppen din bli gravid eller egget vil ikke feste seg om livmoren ikke er klar. Noen blir gravide uten en mens mellom, mens andre trenger flere perioder før ting er klart.
Viktigste er å ha vært helt blødningsfri før man har ubeskyttet samleie.

Hvis testen er negativ etter 4 uker og du har sluttet å blø, vil en økning igjen indikere et nytt svangerskap.

1. Dag i siste mens brukes for å fastsette termin frem til OUL, så det er derfor man gjerne vil ha en sånn dato å forholde seg til.

Det kan ikke medføre noen fare for svangerskapet å bli gravid igjen før en menstrasjon. Lykke til ❤️

Tusen takk :) snakket med sykehuset igjen i dag og det virker som om så lenge man er helt blødningsfri (helst etter minst 2 uker) så er det bare å starte prøvingen :) så jeg har regnet meg frem til at dersom syklusen min går tilbake til normalen ganske raskt, og at mens kommer (eller forhåpentligvis ikke kommer) 4 uker etter avbruddet, så er det 2 syklus-muligheter for å bli gravid til jul. Faktisk kan det hende at andre IKM blir rundt julaften :)
DET hadde vært fantastisk det, å bli gravid som verdens beste julegave:) etter denne fæle perioden trenger vi virkelig noe godt å håpe på.

Jeg har også lest at det er litt mer sannsynlig å bli gravid de 3 første mnd etter en MA eller spontanabort, så jeg er forsiktig optimistisk :) krysser alle fingre og tær :)
 
Tusen takk :) snakket med sykehuset igjen i dag og det virker som om så lenge man er helt blødningsfri (helst etter minst 2 uker) så er det bare å starte prøvingen :) så jeg har regnet meg frem til at dersom syklusen min går tilbake til normalen ganske raskt, og at mens kommer (eller forhåpentligvis ikke kommer) 4 uker etter avbruddet, så er det 2 syklus-muligheter for å bli gravid til jul. Faktisk kan det hende at andre IKM blir rundt julaften :)
DET hadde vært fantastisk det, å bli gravid som verdens beste julegave:) etter denne fæle perioden trenger vi virkelig noe godt å håpe på.

Jeg har også lest at det er litt mer sannsynlig å bli gravid de 3 første mnd etter en MA eller spontanabort, så jeg er forsiktig optimistisk :) krysser alle fingre og tær :)

Godt med et klart svar fra sykehuset!
Og masse lykke til med prøving - jeg har hatt henholdvsvis 1 og 2 menstrasjoner etter jeg har mistet og før ny graviditet, så det er absolutt håp for at det skal kunne gå raskt :)
 
Godt med et klart svar fra sykehuset!
Og masse lykke til med prøving - jeg har hatt henholdvsvis 1 og 2 menstrasjoner etter jeg har mistet og før ny graviditet, så det er absolutt håp for at det skal kunne gå raskt :)

Åh, det er så godt å høre :) har lest om flere som har blitt gravid raskt igjen. Håper virkelig det :)
 
Et år i morgen siden vi mistet Sofie ❤️ I dag sitter jeg her med en lite prematurt plaster, som aldri vil bli en erstatning, men et godt plaster.
 
Hei:happy:
Har vært inne på dette forumet mange ganger etter at vi mistet vår lille gutt i sommer. Han fikk 19uker i magen før fødselen startet pga morkakesvikt.

Jeg vil bare si at denne tråden spesielt har vært til mye trøst de tyngste dagene. Tusen takk til alle dere som deler erfaringer, gir gode råd og oppmuntring. For meg har det vært så utrolig viktig. Det har gjort at jeg ikke har følt meg så alene og gitt meg håp:Heartred

Er nå gravid på nytt og venter et hjerteplaster i juni. Føler meg overhode ikke trygg enda, men får kjempe oppfølging på sykehuset her og nå når baby sparker godt fra seg hver dag går ting litt lettere.

Tusen takk til alle dere der ute som kanskje ikke vet at det akkurat du skrev fikk noen igjennom en vanskelig dag.

Sender varme tanker til dere alle og en ekstra en til dere som har det tøft i dag:Heartred
 
Denne tråden var fin:Heartred Vi mistet vår gutt i september 2020 under fødselen i uke 40. Er gravid nå og tenker ikke at jeg kommer til å ha en baby til jul. Tenker at noe går galt før eller siden- og mest sannsynlig siden... Da er det godt å trøste seg litt med disse innleggene!
 
Back
Topp