Haukeland universitetssjukehus

Nei, men skriv det gjerne i fødebrevet ditt.

Vi har fått begge gangene.
Spør sikkert teit no :hilarious: men hva er ett fødebrev?? Eller er dette kanske sånn som jordmor forteller når den tid kommer?
 
Spør sikkert teit no :hilarious: men hva er ett fødebrev?? Eller er dette kanske sånn som jordmor forteller når den tid kommer?
Et brev du skriver og tar med deg på sykehuset når du skal føde. I det brevet skriver du ned hva du ønsker gjennom fødselen. Feks om du ønsker at de tar ekstra hensyn ifht ulike ting, om du ønsker smertelindring eller ikke, om du ønsker at far skal bli involvert umiddelbart dersom noe skulle skje babyen under fødsel og de må ta han ut, om du ikke ønsker at de skal ta på deg for å gi deg trøst og støtte, om du ønsker familierom dersom det er ledig, om du ønsker de skal tørke av baby før du får han på brystet, om du har spesielle behov eller lignende

Du kan egentlig skrive alt du tenker på, ønsker eller bekymrer deg over i fødebrevet.
 
Spør sikkert teit no :hilarious: men hva er ett fødebrev?? Eller er dette kanske sånn som jordmor forteller når den tid kommer?

Ser du fikk godt svar under :)

Jeg skrev f.eks noe sånt: «dette er vårt første barn, vi ønsker derfor familierom om mulig. Vi er heller ikke vandt med babyer fra før så ønsker gjerne å bli vist stell, bad av baby etc.»
 
Ser du fikk godt svar under :)

Jeg skrev f.eks noe sånt: «dette er vårt første barn, vi ønsker derfor familierom om mulig. Vi er heller ikke vandt med babyer fra før så ønsker gjerne å bli vist stell, bad av baby etc.»
Tusen takk for svar :)
 
Noen som har vært på KK i det siste?
Nå er det ikke lenge igjen her, er på overtid.
Er det travelt? Kjekt? Koselig? Følte du deg ivaretatt? :)
 
Noen som har vært på KK i det siste?
Nå er det ikke lenge igjen her, er på overtid.
Er det travelt? Kjekt? Koselig? Følte du deg ivaretatt? :)
Hvordan ble oppholdet ditt da? :) hører det er lite travelt på føden der akkurat nå for tiden, men sånt går jo lett opp og ned.
 
Hvordan ble oppholdet ditt da? :) hører det er lite travelt på føden der akkurat nå for tiden, men sånt går jo lett opp og ned.

Hei!
Jeg ble lagt inn fredag 25 januar for igangsettelse og merket veldig travelheten da ja. Fikk smertefulle styrtriet nøyaktig 21.05, noe jeg husker veldig tydelig siden jeg fikk klyster 10 minutter tidligere og endte opp med å spy i vasken og besjet i do :p

Jeg fikk ingen oppfølging eller støtte og det gikk to timer før noen på en måte gjorde noe; dette skjedde kun fordi hun jeg lå på rom med ringte og krevde at jeg fikk hjelp. Da hadde jeg spydd på gulvet. Rier hvert andre minutt fyttirakkern.

Men etter å ha ankommet føden fra det oppbevaringsrommet følte jeg meg godt ivaretatt. Vi hadde risiko for keisersnitt mye av natten pga dårlig hjertelyd hos baby men jeg ville virkelig ikke ta keisersnitt og følte virkelig at de gjorde alt de kunne for at jeg skull eslippe det.

Fikk også familierom etterpå og vi ble i tre dager med tilbud om mer. Vi var stort sett alene men hadde god oppfølging når vi ringte etter hjelp, jordmor hentet baby en natt for at jeg skulle få sove og alt i alt veldig fornøyd.

De var travel og jeg vet de var underbemannet men de var så omorgsfulle. Veldig fornøyd :)
 
Fødte 1. mai 2019 på Storken. Er veldig for dop i fødsel, men valgte Storken for å få først sjanse til å få familierom. Fødte førstemann med epidural på Ullevål i 2015, og mer fornøyd med fødselen på Storken uten.

Fikk tilbud om å være på Redet når fødselen ikke var kommet i gang for å slippe å kjøre hjem. Vi bor bare 30 minutter unna. Dro hjem likevel. Fantastisk jordmor, Anette, som var flink til å foreslå og lytte til hva jeg ønsket i fødsel. Dog kunne jeg tenke meg bistand under første amming slik at jeg ikke fikk så såre brystvorter.

Anette kom tilbake på vakt dagen etterpå og satte seg ned for å snakke igjennom fødselen og svare på spørsmålene jeg hadde.

Fikk tomannsrom i 12 timer rett etter fødsel i påvente av familierom. Det var kø av fødende så fikk ikke de to timene i samme rom som fødselen, men det fikk fint for vår del.

De er underbemanna på Haukeland, men de ansatte gjør en super jobb. Jeg har hatt mer vett denne gangen og ringt ukritisk på dem i tide og utide for å få hjelp til amming og fått god hjelp nesten hver gang. Et par gangen har de måttet gå til en fødende, men forklart meg hvorfor og beklaget samt sendt en annen inn så snart det lot deg gjøre. Proffe alle sammen, bortsett fra ledelsen.

Maten er vanlig sykehusmat, men ingen desserter eller kaffemat, det skulle jeg gjerne hatt.
E2FD4473-FB7C-45A4-9FDD-A80AD4D53CB9.jpeg


Mitt beste råd her - og alle andre steder. Ring på jordmødrene ellers kommer det ingen for å hjelpe deg.
 
Jeg har ingenting å utsette på min fødsels og barselopplevelse på føde 2. Bortsett fra at det er trist og gammelt.
Hadde jeg blitt en dag xtra(reiste hjem dag 2) tror jeg at jeg hadde blitt deppa altså. Følte meg litt ensom når barnefar var dratt.
 
Noen som har erfaring med at fødebrev har noe for seg?
Spørs nok hva det handler om. Om dine ønsker kræsjer med den medisinsk vurderingen veier alltid den medisinske vurderingen tyngst.

Fikk "innvilget" noen ønsker i mitt fødebrev ift amming, smertestillende o.l.
 
Fødte i 2016 og nå i 2019 og det var to helt ulike opplevelser, både oppfølgning før, fødsel og barsel var en helt annen nå. Forholdt meg til samme personene stort Sett hele tiden. Kom alltid hjelp når en ringte på, fikk til og med til å amme. Følte meg sett og ivaretatt under hele oppholdet.
 
Fødte i 2016 og nå i 2019 og det var to helt ulike opplevelser, både oppfølgning før, fødsel og barsel var en helt annen nå. Forholdt meg til samme personene stort Sett hele tiden. Kom alltid hjelp når en ringte på, fikk til og med til å amme. Følte meg sett og ivaretatt under hele oppholdet.

Samme erfaring her.
 
Hei! Noen som har blitt henvist av jordmor på overtid for stripping på kk? Jeg er i dag 6 dager over termin, var hos jordmor i dag og hun skulle henvise til kk for undersøkelse/stripping så fort som mulig. Jeg glemte å spørre jm når jeg kunne forvente å komme til på kk. Noen som har erfaring å dele?
 
Heisann!
Parkeringsplassen utenfor KK føler jeg ofte er full. Er det noen som vet hvor man får beskjed om å parkere når man kommer inn til føden? Må man parkere helt oppe ved Haukeland og gå hele veien ute fra Haukeland til KK?
Tenkte det kunne være greit å være litt forberedt, både for meg psykisk og for mannen min mtp hvor han skal parkere:)
 
Heisann!
Parkeringsplassen utenfor KK føler jeg ofte er full. Er det noen som vet hvor man får beskjed om å parkere når man kommer inn til føden? Må man parkere helt oppe ved Haukeland og gå hele veien ute fra Haukeland til KK?
Tenkte det kunne være greit å være litt forberedt, både for meg psykisk og for mannen min mtp hvor han skal parkere:)
Parkeringshuset rett over veien for kk
 
Back
Topp