Er dere gift?

Vi giftet oss rett etterpå. Rett og slett for å ha like navn hele gjengen. Jeg synes d er like bindende å få unge som å gifte seg, så her var d et kriterie for at vi skulle ha mannens etternavn på barna og ikke mitt.
Sant. Men fars rettigheter er ikke de samme uansett hva man syntes
 
Nei. Vi ser ikke poenget med å gifte oss. Er ikke religiøse og vi trenger ikke et papirark der det står at vi er sammen.
Det er ikke det eneste riktige for alle ;)
Å gifte seg eller ikke har ingenting med religion å gjøre. Hvor tar du det fra?
 
Nei vi er ikke gift og kommer heller aldri til å bli det, vi er ikke religiøse og vi trenger ikke noe «gift» status for å ha kjærlighet for hverandre og være en komplett familie. Vi har også tatt hensyn til div regelverks forskjeller når det gjelder samboer/gift.

Det at man må gifte seg for å bo sammen eller før man får barn mener jeg er en gammeldags tankegang, men forstår jo også at det for enkelte føles riktig å gifte seg på grunn av kjærligheten og et ønske om det.
Hvorfor drar du religion inn i denne diskusjonen?
 
Hvorfor drar du religion inn i denne diskusjonen?


Fordi giftemål handler for mange også om religion. Er jo en grunn til at mange gifter seg feks i kirken. Men jeg sier jo ikke at det er eneste grunnen til at folk gifter seg, jeg sier bare at vi ikke er religiøse og derfor er det også en av de flere grunnene til at vi ikke kommer til å gifte oss.
 
Nei hvis man er ego og ikke tenker på fars rettigheter så er det jo greit å la være
Åja, det er slik det skal være :p
Ærlig talt, hvis man ikke er gift betyr ikke det at man nekter faren å ha noe med barnet å gjøre :rolleyes:
Jeg syns det er mer ego å gifte seg kun ved å tenke på barnet, likeså å fortsette å være gifte kun pga barn. Det funker ikke, man må ville gifte seg for sin egen skyld!
 
Åja, det er slik det skal være :p
Ærlig talt, hvis man ikke er gift betyr ikke det at man nekter faren å ha noe med barnet å gjøre :rolleyes:
Jeg syns det er mer ego å gifte seg kun ved å tenke på barnet, likeså å fortsette å være gifte kun pga barn. Det funker ikke, man må ville gifte seg for sin egen skyld!


Hvordan vet du at det ikke funker å gifte seg pga barna da?
Vi gjorde det, og forholdet våres er mye sterkere nå enn hva det var da vi giftet oss.
Barna skaper en helhet i det.
 
Å gifte seg eller ikke har ingenting med religion å gjøre. Hvor tar du det fra?
Fra før i tiden var ekteskap i all hovedsak religiøst. Det er en grunn til at folk i all hovedsak gifter seg i kirken.
Og som jeg skrev: jeg er ikke religiøs.
Som jeg også skrev: jeg trenger ikke et papirark for å vise at gubben min er gubben min. Så har heller ikke planer om å gifte meg av ikke religiøse grunner.
 
Hvordan vet du at det ikke funker å gifte seg pga barna da?
Vi gjorde det, og forholdet våres er mye sterkere nå enn hva det var da vi giftet oss.
Barna skaper en helhet i det.
Det nytter hvertfall ikke å forbli gift for barnas skyld, jeg er et levende eksempel på det (ang mamma og pappa)...jeg kommer ikke til å gifte meg, enkelt og greit at jeg mistet troen på ekteskapet ved å se og oppleve mange brudd rundt meg. Det betyr IKKE at jeg ønsker å ta fra barnefar alle rettigheter, de fleste ønsker vel å ha den andre forelderen inni bildet. Det er det som er viktig for meg ang barn, at de har oss begge, ikke at vi er gift.
Hvor lenge har du vært gift? :)
 
Ikke gift, spørs om vi noen gang blir det :p
 
Faren blir ikke automatisk ført opp for far hvis man ikke er gift.

Nei, men det blir ordnet på en jm time i god tid før fødsel her hvertfall ;)

Er det et utbredt problem at mødre nekter å oppføre faren som far?
 
Etter å ha lest gjennom tråden føler jeg det er mange misunnelige kvins som sku ønske de var gift før barn... :p

Tror de fleste kunne vært gift om de ønsket det, jeg har i allefall en mann som har ventet i 6 år på at vi skal gifte oss. Jeg synes det er sløsing av penger og ser virkelig ikke vitsen med å gifte seg for å ha ett papir. Men ja jeg har blitt enig med min mann at vi gifter oss nå om ett år, for han ønsker det. Jeg kan ikke bli mer bindt enn jeg er nå, har tre barn. Så nei tror nok ikke noen er bitre pga at man ikke er gift, er ikke spesielt vanskelig å bli gift om man ønsker det. Men slike holdninger som Ts har er gamledagse og hører ikke til i 2019
 
Ja, det er sant. Men jeg må er det blir riktig fordi da har pappaen sterkere rettigheter ved ett eventuelt brudd. Han føres automatisk opp som får ved fødsel. Familien har samme etternavn. Fars rettigheter er svekket om man ikke er gift. Det mener jeg er feil

Far føres automatisk opp som far om dere har bodd sammen i mange år også, han har ikke noen mindre rettigheter for barna selv om vi ikke er gift :) Samme etternavn er ikke noe man automatisk får når man gifter seg, jeg kommer ikke til å ta mannen sitt etternavn om vi gifter oss. Min identitet blir ikke utslettet selv om jeg har funnet en mann å dele livet med. Synes det er veldig gammeldags at kvinnen skifter navn når de blir gift :)
 
Hoi, snakk om a blast from the 1800-past med enkelte holdninger her :p No wonder at Donald Trump kan bli valgt inn til president i "dagens samfunn" når det finnes slike holdninger ... yikes :D

Er FlowTooLow og BadCow den samme personen, har vedkommende skifta nick ila diskusjonen? Jeg er litt forvirra :)
 
Etter å ha lest gjennom tråden føler jeg det er mange misunnelige kvins som sku ønske de var gift før barn... :p

Hihi, det kommer nok litt ann på øyet som leser, jeg får ikke det inntrykket:)

Mitt eget svar er nok litt farget av at jeg synes det har vært mye mas vedr giftemål (vi har vært sammen i 13 år så har hørt det noen ganger ja) og mulig en smule irritasjon over ts sin siste setning om at det er det eneste riktige, som kan være det er riktig for de, men som jeg leser hun mener er det riktige for alle andre også.
 
Back
Topp