Er dere gift?

Bryllup trenger ikke å være dyrt altså. Vi hadde kun nærmeste familie, og kjole, ringer, dresser og middagen kom på rundt 12,000 kr til sammen. Ble tinghuset da ingen av oss er religiøse. Men har du ikke lyst er det ikke et must liksom :)

Jeg er enig i at det ikke må være dyrt, meeeen :p om jeg skulle gifta meg skulle det vært fancy. Det skulle vært fri bar hele kvelden. Det skulke vært på hotell. Mulig det hadde blitt på jobben, noe gratis og noe spons, men dyrt hadde det blitt. Og siden jeg aldri kommer til å ha råd til det, blir det ikke noe ;)
 
Jeg er enig i at det ikke må være dyrt, meeeen :p om jeg skulle gifta meg skulle det vært fancy. Det skulle vært fri bar hele kvelden. Det skulke vært på hotell. Mulig det hadde blitt på jobben, noe gratis og noe spons, men dyrt hadde det blitt. Og siden jeg aldri kommer til å ha råd til det, blir det ikke noe ;)
Hehe, ja.. for noen er det sånn.. for oss var ekteskapet viktigere enn selve bryllupet :)
 
Men man er da like glad i hverandre selv om vi ikke har papir på det. Jeg skal være samme min mann resten av mitt liv, vi elsker hverandre, og derfor fikk vi også barn.
Veldig fint at dere utrykket deres følelser med å gifte dere, men det å leve resten av livet sammen kan man uansett gift eller ei. Man jobber ikke mer for forholdet selv om man har papir på det :)
"Man jobber ikke mer for forholdet selv om man har papir på det"
Vel, jo faktisk, det viser all statistikk! :) Bare så det også har blitt nevnt i tråden. Se her feks: https://www.nrk.no/vestfold/faerre-skiller-seg_-men-flere-gar-fra-hverandre-1.14070545 Ingen som er i et godt forhold og har det bra her og nå vil tro at man kommer til å skille lag, men statistikken viser rett frem at man jobber mer for forholdet når man har papir på det :happy:
 
"Man jobber ikke mer for forholdet selv om man har papir på det"
Vel, jo faktisk, det viser all statistikk! :) Bare så det også har blitt nevnt i tråden. Se her feks: https://www.nrk.no/vestfold/faerre-skiller-seg_-men-flere-gar-fra-hverandre-1.14070545 Ingen som er i et godt forhold og har det bra her og nå vil tro at man kommer til å skille lag, men statistikken viser rett frem at man jobber mer for forholdet når man har papir på det :happy:

Men det har rett og slett noe med at færre gifter seg. Ingen av mine venner er gift men de alle er sammen enda selv etter masse problemer. Dermed av de som jeg kjenner som har giftet seg er de fleste skilte idag. Statistikk kan man vri dit man vil. Er man glad i mennesket man bor med lar man ikke den seile uten å jobbet for å fikse på det papir eller ei.
Det handler rett og slett om kjærlighet og gift eller ei så håper jeg ikke man sløser bort livet å er ulykkelige fordi de har ett papir på forholdet.
Det er livet for kort til☺️
 
Ja, men vi fikk barn først. ;) Har vært gift før, det ekteskapet skulle jeg gjerne vært foruten.

Ekteskap er ikke det optimale for alle. Mine gudforeldre har vært sammen i 45år, fortsatt ikke gift. Mine foreldre var gift flere ganger hver, gikk til helvete hver gang. Det viktige er et forhold som fungerer, ikke at man har et papir som det står vielsesattest på.
 
Men det har rett og slett noe med at færre gifter seg. Ingen av mine venner er gift men de alle er sammen enda selv etter masse problemer. Dermed av de som jeg kjenner som har giftet seg er de fleste skilte idag. Statistikk kan man vri dit man vil. Er man glad i mennesket man bor med lar man ikke den seile uten å jobbet for å fikse på det papir eller ei.
Det handler rett og slett om kjærlighet og gift eller ei så håper jeg ikke man sløser bort livet å er ulykkelige fordi de har ett papir på forholdet.
Det er livet for kort til☺️
Nei, det har ikke med det å gjøre. Statistisk går man lettere fra hverandre når man ikke har papir på det. Hva folk da ser og kjenner til hos bekjente er da likegyldig, dette er sjekkede fakta det er gjort statistikk av. Det er flere som jobber mindre for forholdet hvis man bare er samboere enn gifte. Men fint at folk her sier de jobber for den de er sammen med!!
 
Nei, det har ikke med det å gjøre. Statistisk går man lettere fra hverandre når man ikke har papir på det. Hva folk da ser og kjenner til hos bekjente er da likegyldig, dette er sjekkede fakta det er gjort statistikk av. Det er flere som jobber mindre for forholdet hvis man bare er samboere enn gifte. Men fint at folk her sier de jobber for den de er sammen med!!
Du kan jo ikke konkludere så enkelt som det. Statistikken viser at de som er gifte går sjeldnere fra hverandre enn samboere. Årsaken kjenner man ikke. Det er ikke sikkert at de som er gifte jobber mer for forholdet,det kan hende at flere av de som er samboere er usikre på forholdet eller er i dårlige forhold feks. Altså at flere av de som gifter seg har bedre forhold eller er mer sikre på forholdet før de gifter seg. De fleste i dag er samboere før de gifter seg, hadde folk gått rett i ekteskapet så kunne jo statistikken sett annerledes ut. Det kan være mange forklaringer, statistikken sier ikke noe om årsakene men kun at et ekteskap har større sjanse for å vare enn et samboerskap.
 
Dette med å være gift før ekteskap har jo ikke den samme funksjonen i samfunnet i dag som tidligere, men dets betydning vil jeg likevel framlegge som ideell før man bestemmer seg for å få barn, nemlig at den en har parret seg med er en person man vil dele livet med til døden skiller en ad i gode og onde dager ;)

Når det er sagt, vil jeg fortsatt si at det er bedre at man flytter fra hverandre hvis dysfunksjon i forholdet gjør at samlivet mer til skade enn til gode for barna. :)

Vi er forresten ikke gift, men har lyst til å bli det i dets symbole betydning.
 
Du kan jo ikke konkludere så enkelt som det. Statistikken viser at de som er gifte går sjeldnere fra hverandre enn samboere. Årsaken kjenner man ikke. Det er ikke sikkert at de som er gifte jobber mer for forholdet,det kan hende at flere av de som er samboere er usikre på forholdet eller er i dårlige forhold feks. Altså at flere av de som gifter seg har bedre forhold eller er mer sikre på forholdet før de gifter seg. De fleste i dag er samboere før de gifter seg, hadde folk gått rett i ekteskapet så kunne jo statistikken sett annerledes ut. Det kan være mange forklaringer, statistikken sier ikke noe om årsakene men kun at et ekteskap har større sjanse for å vare enn et samboerskap.
Jada, mye rett i det du sier også altså. Jeg orket bare ikke utbrodere så langt.. :p For å si det på en annen måte da: barn av gifte foreldre har større sannsynlighet for at de ikke får foreldre som skiller lag. Dette være seg av forskjellige grunner.. (Og en annen ting da er vel at mange som er sammen og får barn, kanskje ikke burde vært sammen, hvis forholdet ikke er sunt nok til at man vil gifte seg. Ikke for å kverulere altså.) Og jeg skjønner at mange idag ikke ser noen funksjon av ekteskapet, men likevel er like trofaste som mange gifte. Synd det er sånn bare!! Det jeg mente var bare rent statistisk da, tar man en like stor gruppe gifte og samboere, vil flere samboere gå fra hverandre enn av de gifte. Grunnen kan være så mangt!
 
Giftet oss i 2015 og fikk barn 3 år etter.. Var ikke så viktig, men uansett gøy med en liten fest for alle inviterte.

Ironiske er at mine egne foreldre (er fra Island opprinnelig) valgte å ikke gifte seg..Så jeg er vel teknisk en "bastard" :woot::angelic:
 
Men man er da like glad i hverandre selv om vi ikke har papir på det. Jeg skal være samme min mann resten av mitt liv, vi elsker hverandre, og derfor fikk vi også barn.
Veldig fint at dere utrykket deres følelser med å gifte dere, men det å leve resten av livet sammen kan man uansett gift eller ei. Man jobber ikke mer for forholdet selv om man har papir på det :)
Jeg er enig med deg i det, men for meg føles det riktig når jeg vil være sammen med noen resten av livet å formalisere det :)

Skal sies at hele «bryllupet» vårt kostet 4000kr(ca?). Vi viet oss på tinghuset, og gikk på restaurant med foreldrene våre etterpå.

Vi giftet oss ikke for å ha et flott bryllupp, og for mannen min var ikke selve bryllupet så viktig, han følte at vi allerede hadde tatt «steget» da vi forlovet oss, for da hadde vi jo bestemt oss for å gifte oss.

Men allerede i mange år før det var vi jo sikre på at vi ville være sammen resten av livet. Så det var mer en formalisering.

Jeg er nok litt gammeldags også. Jeg synes det er koselig at det er formelt, at man har samme navn og at det er automatisk at far føres opp som far og man ikke trenger fylle ut farskapsattest.

Når man får barn sammen er man knyttet sammen resten av livet enten man liker det eller ei. Forhåpentligvis i en god tone.

Hverken mannen min eller jeg hadde valgt å få barn med den andre om vi ikke var 100% sikre på at vi kunne være sammen resten av livet. Etter 9 år sammen gjennom tykt og tynt var vi sikre på det.

Jeg forstår at man kan ha et like bunnsolid og godt og livslangt forhold uten å gifte seg, så det er jo da egentlig det jeg er ute etter, at det er det beste om man klarer å ha et slikt forhold om man er gift eller ei. ❤️ :)

Jeg føler at formaliseringen ved ekteskapet forplikter litt ekstra. Det er jo en slags avtale
 
Last edited:
Giftet oss i 2015 og fikk barn 3 år etter.. Var ikke så viktig, men uansett gøy med en liten fest for alle inviterte.

Ironiske er at mine egne foreldre (er fra Island opprinnelig) valgte å ikke gifte seg..Så jeg er vel teknisk en "bastard" :woot::angelic:
Mine foreldre var heller ikke gift. De slo faktisk opp mens mora mi var gravid :p

Jeg tror jeg har blitt så «konservativ/gammeldags» fordi jeg har sett så alt for godt hvordan det kan gå med et «fritt og bohemsk» liv som hippie-foreldrene mine hadde. Hvor egoistisk det er og hvor utrygg oppvekst for barnet det kan føre til. De klarte og klarer ikke å sette trygghet og stabilitet og sitt barns oppvekst og lykke først. Den ene forelderen min kommer fra et annet land, og den andre fra motsatt del av Norge enn der jeg vokste opp. Jeg vokste selv opp i leid leilighet, og har ikke noe barndomshjem eller hjemsted, og ikke noe sted jeg føler meg hjemme. men vi bor nå i et hus vi har tenkt å bli gamle i på et koselig sted vi har satt røttene våre.
 
Men det har rett og slett noe med at færre gifter seg. Ingen av mine venner er gift men de alle er sammen enda selv etter masse problemer. Dermed av de som jeg kjenner som har giftet seg er de fleste skilte idag. Statistikk kan man vri dit man vil. Er man glad i mennesket man bor med lar man ikke den seile uten å jobbet for å fikse på det papir eller ei.
Det handler rett og slett om kjærlighet og gift eller ei så håper jeg ikke man sløser bort livet å er ulykkelige fordi de har ett papir på forholdet.
Det er livet for kort til☺️

Statistikken viser at 50% av de som gifter seg blir skilt.. så er det også 50% som ikke blir skilt.
Det finnes de som lever i et dårlig forhold som får barn for å fikse på forholdet, det samme skjer sikkert med ekteskap også.. «bare vi gifter oss så blir det bedre»
Noen ganger går det, andre ganger ikke..
 
Ja, var sammen i 11 år først og hadde to barn. Vi bor i utlandet og gjorde det for «letthetens» skyld i forhold til barna. Samt å sikre meg økonomisk, siden jeg har fulgt etter mannen og hans karriere.
 
Ja, var sammen i 11 år først og hadde to barn. Vi bor i utlandet og gjorde det for «letthetens» skyld i forhold til barna. Samt å sikre meg økonomisk, siden jeg har fulgt etter mannen og hans karriere.

Det handler jo om økonomisk trygghet også. Folk gifter seg av ulike grunner, som ikke nødvendigvis har med religion å gjøre
 
Det handler jo om økonomisk trygghet også. Folk gifter seg av ulike grunner, som ikke nødvendigvis har med religion å gjøre

Jepp! Det ble letter for oss å bo her, siden vi begge to er norske statsborgere. Ble letter å få pass o.l.
 
Vi er gift, men det var ikke fordi vi ville ha barn sammen vi giftet oss.
 
Jeg og kjæresten ble gravide ved et uhell, jeg hadde spiral og fant ikke ut at jeg var gravid før jeg var litt over 4 måneder på vei. Vi er unge foreldre og ingen planer om å gifte oss for øyeblikket. Vi er heller ikke forlovet. Vi har ikke noe behov for å være gift for å få barn, vi har vært sammen i snart 3 år
 
Statistikken viser at 50% av de som gifter seg blir skilt.. så er det også 50% som ikke blir skilt.
Det finnes de som lever i et dårlig forhold som får barn for å fikse på forholdet, det samme skjer sikkert med ekteskap også.. «bare vi gifter oss så blir det bedre»
Noen ganger går det, andre ganger ikke..

Det er faktisk ikke så mange som 50% som skiller seg. :) Statistikken sier rett under 40%.
 
Back
Topp