Ålesund sjukehus

Kjenner at jeg ikke akkurat gleder meg til å føde der neste år etter å lese disse svarene :O

Jeg håper virkelig at du får en annerledes fødeopplevelse enn hva jeg med flere her i tråden har hatt.
Vær klar i dine valg om du feks skriver fødsels plan, er det noe du absolutt ikke ønsker under fødsel få det notert på helsekortet ditt før jo heller på under merknader.
 
Kjenner at jeg ikke akkurat gleder meg til å føde der neste år etter å lese disse svarene :O

Jeg fødte der i april. Ingenting å grue deg for. Hadde en fantastisk fødselsopplevelse takket være fantastiske jordmødre.

Litt kjedelig på barselhotellet eneste og litt dårlig kommunikasjon mellom dem som jobbet der. Ellers tipptopp. Har født i Volda før, men skal tilbake til Ålesund med en evt nr 3 :) Gled deg !!!

Eneste jeg savna var lystgass, men det er jo en mangelvare på mange sykehus...
 
Fødte der i 2010. Jeg trivdes veldig godt på det sykehuset :) Mindre stress der enn på st.olavs som jeg fødte på året etter.
 
Fødte i november 2015 :) beste førstefødsel til tross for poden som fikk en tøff start. Føde/barsel og neonatal intensiven e super heile gjengen :)
 
Har bare godt å si om fødeavdelingen på Ålesund sykehus[emoji173] Makan til gode og kompetente folk skal en lete lenge etter. Følte meg ivaretatt fra start til slutt.

Fødte i september-16. Det var veldig synd at det var så fullt, så det ble 3-mannsrom og mannen måtte sove hjemme. Men det er ikke de ansatte sin feil.
 
Har bare godt å si om fødeavdelingen på Ålesund sykehus[emoji173] Makan til gode og kompetente folk skal en lete lenge etter. Følte meg ivaretatt fra start til slutt.

Fødte i september-16. Det var veldig synd at det var så fullt, så det ble 3-mannsrom og mannen måtte sove hjemme. Men det er ikke de ansatte sin feil.
Heilt enig :)!

Fødte i september 2016, jeg også :)
 
Noen som har født i vann på dette sykehuset? Erfaringer?
 
Fødte der for noen for noen for noen dager siden.

Fødselen drio ut litt i tid så vi rakk å bli med på hele 4 vaktskifter før den lille var ute, men alle vi traff på av jordmødre, barnepleieren og leger var bare helt fantastiske. Både jeg og samboer ble godt passet på og sitter igjen med bare gode følelser etter fødselen:)
 
Fødte der våren 2016. Førstegangsfødende med en fødsel på rundt 30 timer.. Etter disse 30 timene uten mat og søvn fikk jeg vel ligge i sengen 1 time etter nurket var født før jeg ble kastet i dusjen. Sto i dujsen og blødde som en foss, ikke ante jeg hva som var normalt etter en fødsel da dette var første gangen, så plinget på hjelp og der kom ei lite behjelpelig dame som ba meg bare tørke meg. Kom inn på et tomt tremannsrom (heldigvis) da jeg var helt utslitt.. Dette var sent på kveld og far ble deretter sendt hjem av personalet, vi skjønte ikke hvorfor han ikke kunne sove der da rommet var helt tomt og jeg TRENGTE søvn/hjelp. Men nei, ut måtte han. Fikk lite til ingen hjelp gjennom natten. sov kanskje 1 time til sammen pga en unge som gråt og jeg ikke ante noe som helst. Her lå vi i tre dagen ALENE. Har aldri vært så glad før som den dagen vi fikk dra. Da hadde jeg allerede spurt dagen før om vi kunne dra for jeg ville ha hjelp, men legen hadde jo aldri tid til å ta sjekken. Oppsummering: Veldig trist opplevelse som førstegangsfødende.. Gjennom disse x timene jeg var der møtte jeg heldigvis noen veldig hjelpsomme jordmødre under fødselen, men etter fødsel var det triste greier:sad015:pale
 
Veldig fornøyd når jeg fødte der for ett halvt år siden. Følte meg godt ivaretatt, eneste jeg følte manglet var hyggelige barnepleiere. Men med lille på NFI gjorde det egentlig ikke noe, for der var de flinke og snille :)
 
Fødte der våren 2016. Førstegangsfødende med en fødsel på rundt 30 timer.. Etter disse 30 timene uten mat og søvn fikk jeg vel ligge i sengen 1 time etter nurket var født før jeg ble kastet i dusjen. Sto i dujsen og blødde som en foss, ikke ante jeg hva som var normalt etter en fødsel da dette var første gangen, så plinget på hjelp og der kom ei lite behjelpelig dame som ba meg bare tørke meg. Kom inn på et tomt tremannsrom (heldigvis) da jeg var helt utslitt.. Dette var sent på kveld og far ble deretter sendt hjem av personalet, vi skjønte ikke hvorfor han ikke kunne sove der da rommet var helt tomt og jeg TRENGTE søvn/hjelp. Men nei, ut måtte han. Fikk lite til ingen hjelp gjennom natten. sov kanskje 1 time til sammen pga en unge som gråt og jeg ikke ante noe som helst. Her lå vi i tre dagen ALENE. Har aldri vært så glad før som den dagen vi fikk dra. Da hadde jeg allerede spurt dagen før om vi kunne dra for jeg ville ha hjelp, men legen hadde jo aldri tid til å ta sjekken. Oppsummering: Veldig trist opplevelse som førstegangsfødende.. Gjennom disse x timene jeg var der møtte jeg heldigvis noen veldig hjelpsomme jordmødre under fødselen, men etter fødsel var det triste greier:sad015:pale
Trist at du opplevde dette.
 
Fødte der i 2018. Hadde en veldig fin opplevelse med en nydelig skjønn jordmor som på en rolig og fin måte hjalp meg gjennom en relativt ukomplisert fødsel (andregangs). Veldig synd at barselhotellet ikke eksisterer lengre synes jeg. Jeg fikk først et rom for meg selv, men ila natten kom ei dame med baby. De hadde allerede tilbudt seg å ta med seg gutten min ut, da han var urolig pga fostervann i lungene, og jeg nesten ikke hadde sovet natten før heller da jeg lå med rier. De tok også med seg babyen til hun som kom, så første natt var helt fantastisk! Natt nummer to skreik ungene om hverandre, og vi hadde det nok ikke helt greit verken jeg eller hun andre. Ble veldig lite søvn, som jo er det store minuset med flere på samme rom :/ Det var veldig deilig å komme hjem, men er også veldig fornøyd med oppholdet sånn alt i alt. Bare kjekke jordmødre, og de aller fleste barnepleierne kan jeg si akkurat det samme om :)
 
Jeg fødte der i 2016, og syns alt i alt at opplevsen var fin! Men det er stor forskjell på dansk og norsk personalet :

1 : Vi fikk ei dansk jordmor som hadde første vakt på sjukehuset den natten. Tidligere på dagen hadde vi hatt sure jordmødre som tydelig var mer opptatt av ferien de skulle på enn oss. Den danske jm var hyggelig og morsom, men vi merket jo fort at hun var mer naturlig enn de norske. Blant annet drøyde hun ut tiden da jeg egentlig skulle hatt antibiotika etter vannet hadde gått, for hun ville ikke at sønnen min skulle få det. Så 3 t etter at jeg egentlig skulle fått det, fikk jeg det. Og så fikk vi spm om vi skulle gi sønnen vår K-vitamin sprøyte. Dette spørte hun om i 04 tiden på natten, og verken jeg eller mannen min viste noe om hva dette var. Hun mente det var helt unødvendig,og når du har hatt rier i 27 timer og er utslitt så hører du jo på henne. Så han fikk det ikke. Noen timer etter fødsel stormer en jm inn døra på rommet og regelrett kjefter på oss for at han ikke fikk det. Når vi spørte hva det var fikk vi bjeffende svar " GOOGLE DET"! Vi hadde selvfølgelig tatt det om vi viste at det var standar prosedyre. Overlegen ble involvert og det ble mye styr. Såg ikke den dansk jm igjen.

2 : De danske jm var veldig redd for å gi ut smertestillende, noe de norske ikke var.

3 : Store forkskjeller på holdningen til ammingen. De danske sa vi kunne bruke slik skjold, men de norske var helt imot.

Alt i alt, syns jeg opplevsen var fin. Bare litt overraskende at det er så mye forskjellig informasjon, mye for en førstegangsfødende å svelge . Vi fikk ligge 3 dager alene på rommet, og første natten tok de han så vi fikk sove.
 
Fødte der både i 2014 og 2016, veldig fornøyd med oppfølging både før og etter fødsel.
Eneste negative i 2016 var at det var lite fødende, så jordmor hadde altfor mye tid til oss og vi ville ikle være uhøffelige å be henne gå ut. Var unaturlig for oss å prate naturlig med henne der. Var tredje barnet vårt så vi hadde klart oss mer alene i starten.
Gleder meg til å føde der igjen
 
Fødte der 1 juni i år. Veldig travelt i avdelingen, mange fødende den helga. Følte oss likevel godt ivaretatt og alle vi var i kontakt med var vennlige og imøtekommende. Gutten vår kom etter 12 timer på fødestua og jordmor gikk inn og ut helt frem til de siste 4 timene da var hun der konstant. Vi syns det var veldig deilig å få litt tid alene på rommet.
På barsel styrte vi oss omtrent helt selv. Var helt fullt i avdelingen så var dessverre ikke ledig familierom så pappan fikk være sammen med oss på natta, men han var der fra 9-21 på dagen så vi syns det var helt greit :). Merket at det var litt varierende hvor mye man ble sjekket av personalet mtp om livmoren krympet, blødning, amming og om vannlatingen var skikkelig igang etter epiduralen, alt etter hvem som var på vakt. Noen var veldig påpasselig å sjekket dette minst x 1 per vakt og ga uttrykk for at dette var viktig å passe på, mens andre ikke gjorde dette, men kun spurte om alt var ok. Jeg var nok en veldig "enkel pasient" da jeg jobber i heleevesenet selv og styrte og passet på det meste av dette selv og tenkte jeg fikk heller si fra dersom noe var i uorden. Heldigvis gikk alt fint og vi reiste hjem allerede etter to overnattinger som førstegangsfødende selv om vi hadde mulighet til å bli en natt til. Siden det var travelt i avdelingen og jeg lå på flersengsrom så fant jeg ut at vi ville få det bedre hjemme mtp ro rundt den lille og egen seng og dusj.
Fornøyd med oppholdet alt i alt og hadde valgt å gjøre det på samme måten neste gang også hvis det var noe man kunne velge :)
 
Back
Topp