Ålesund sjukehus

Babyverdens redaksjon

Betatt av forumet
⭐️ Babyverden Stab ⭐️
VIP
Telefon: 70 10 59 40 / 70 10 59 42
Nettside: https://helse-mr.no/avdelinger/kvinneklinikken/fodebarsel-alesund
Adresse: Åsehaugen 5, 6017 Ålesund (vis på kartet)

Fødeavdelingen tilbyr følgende typer smertelindring:
- Epidural
- Steriltvannspapler
- Akupunktur
- Badekar

Fødeavdelingen tilbyr også vannfødsel.

Barseltilbud og visittider:
Vi har fire fødestuer og 13-16 sengeplasser inne på barselavdelingen. På barselhotellet er det 8 rom.
Far/partner og søsken er velkomne i barselavdelingen og i barselhotellet. I barselavdelingen er det hviletid for mor og barn mellom kl. 13.00 – 15.00. Andre besøkende kan komme mellom kl. 15.00 og 19.00.

Gjennomsnittlig liggetid: Flergangsfødende skrives ut etter 2 dager og førstegangsfødende skrives ut etter 2-3 dager. Liggetid etter keisersnitt er vanligvis 3 dager.

Her finner du Spedbarnsboken: Boken står i egen monter slik at foreldrene kan forsyne seg selv.

Parkering: Parkering skjer på tilviste plasser ved sykehusets besøksparkering. Parkeringsavgift betales på etterskudd med bankkort eller kontant. Veil. pris er p. t. kr. 80,- pr. døgn.
Antall fødsler i året ca 1400.

Nyttige telefonnummer:
Barselavdeling: 70 10 59 30
Barselhotell: 70 10 66 99
Svangerskapspoliklinikk: 70 10 54 45
Ammepoliklinikk: 70 10 59 30
Kirurgisk avdeling 1 (gynekologisk seksjon): 70 10 56 70 / 70 10 56 67 / 70 10 56 95
Gynekologisk poliklinikk: 70 10 54 45 / 70 10 54 44
Ultralyd: 70 10 54 45
 
Last edited by a moderator:
Har født 2 stykker på Ålesund. Har vært veldig fornøyd begge ganger. Første gang var jeg veldig glad for å føde på et sykehus hvor neonatalavdelingen er en av landets beste. Fødte på overtid, barnet var stort og trolig stjernekikker. Ble sittende fast med skuldra og de fant ikke puls når han kom ut. Da var det fantastisk godt å ha neonatalavdelingen så nært. 3 døgn i respirator og nedkjøling, men fikk ingen senskader. Fikk enerom på barsel og alle var helt supre. Nummer to kom i stor fart og vi fikk nesten ikke tenkt oss om før alt var over. Ble liggende på Barsel denne gangen også - i 4 dager siden jeg ikke fikk i gsng urinveiene. Lå på 3 mannsrom med 1 og 2 andre. På natten tok de barna ut slik at vi mødrene fikk slappet av.

Det eneste minus jeg har å si - er at dessverre har de tatt bort lystgassen etter at førstemann kom til verden. Men med nummer 2 hadde vi ei fantastisk jordmor og hun ga megoksygenmaske å puste i, slik at jeg fikk noe å konsentrere meg når riene sto på som verst.

Ser fram til et nytt hyggelig opphold til våren... :) :)
 
Jeg fødte på sykehuset i 2009 og er i grunnen ganske fornøyd med det oppholdet. Ser frem til å gjenta det i jan/feb. ifølge min jordmor er jordmødrene på sykehuset på kurs på østlandet for å lære om vannfødsel i disse tider, så jeg håper dette er en mulighet for meg! :) Jeg husker dessverre ikke hvor mye vi fikk av utstyr på sykehuset, men mener der var vertfall bleier og klær, samt bind til mor. kan jo være at ting er endret siden den gang, da det er mye som er i endring på sykehuset.
 
noen som vet om det blir slutt på barselhotellet etter nyttår? har nemlig hørt snakk om d..
 
da jeg fikk prinsessa mi november 2012, va d utlån av baby klær, bind til mor og en gangs truser :)
og god mat faktisk :)
og kjempe hyggelige jordmødre :D
 
Jeg fødte der i desember 2006. Jordmoren som tok imot meg var helt nydelig.. Dessverre var det vaktskifte etter 1 time, og hun som tok over meg var rett og slett et rævhøl. Oppholdet på barselavdelingen var fryktelig. Lå på rom med 1-2 andre. De nektet å ta ungen min om natten, så jeg hadde 8 timers søvn på 3 døgn. Jeg slet med å få igang ammingen, og de ville ikke la meg dra hjem. Jeg gråt meg til å få komme hjem (Det var jo umulig å få sove der når ungene på rommet skrek på skift) og fikk tørt fra ene barnepleieren der "jaja.. det blir ikke første gang et barn sover seg inn i evigheten..." (pga ammingen) Jeg kunne faktisk drept vedkommende da...

Jeg ser dessverre ikke særlig frem til å føde der på nytt nå i juli. Men tenker at det kan vel kun bli en bedre opplevelse enn hva det var sist.
 
Hadde en fantastisk flott fødselsopplevelse på ålesund sykehus :) de har starta med vannfødsel og vi var heldige å få den fødestua da vi kom inn. Var skeptisk til å føde i vann først og skulle egentlig bare bruke badekaret som smertelindring, men når jeg først lå i vannet fant jeg ut at det var best å bli der :) fordel m vannfødsel var at det var to jordmødre og en barnepleier m på fødsel.

jordmor var helt fantastisk og vi fikk god oppfølging hele veien :) tre timer etter fødsel ble vi flytta til barselhotellet. Flinke jordmødre og barnepleiere som hjalp til m det vi lurte på. Alt av klær og bleier til baby og bind til mor. Eneste som er litt styr m barselhotell er mat til faste tider og ikke alltid det passer innm babyens rutiner. Men deilig m eget rom og bad for seg selv, samt at pappaen kunne overnatte.
 
Ej fødde på Ålesund sjukehus no den 7.mai.2013:) fødselen va veldi raske så oss hadde samme jordmor fra ej ringte inn til ho va fødd:) oss hadde en kjempe fin opplevelse:) snille,omsorgsfulle å kjekke jordmødre:) etter noken tima fikk oss komme ned på barselhotelle ( så heldigvis ikke he blitt lagt ned enda) blei tatt godt i mot ta kjekke jormødre og barnepleiera:) på romme va d alt va utstyr både til mej å lille gulle:) første natta passa dei ne litt me så oss sku få søve litt...:) visst d e noke ej ska sette fingeren på så må d vêr hjelp me amminga, ditta e da andre ungen min å sida amminga jekk bra sist så trur ej dei tok d litt forgitt at d sku gå bra dinna gangen me, men ej følte på mej ho ikke fekk i sej nok, dei sa bere at de kjøme å råmelka helde no dei føste dagene til melka e sikkeli i gang, men magefølesens va rett, første natta heime hylte ho heile natta å dagen etter på måtte oss inn i jen på Ammapoliklinikken. D viste dej ej hadde altfor lite melk å her måtte oss til med pumping å tillegg, men heldigvis etter god hjelp fra dei kom melka til slutt:)
Men sammenlagt vil ej skryte ta Ålesund sjukehus;) he fått to nydelige jente der inne å følt oss godt tatt vare på:)
 
Linken virker ikke. Og opplysninger om visitttider er meget utdatert. Barselshotellet er nedlagt for flere år siden.
Jeg skal antakelig føde der i vinter, og ser mørkt på å ligge der alene hele dagen. Er tidlig hjemreise noe alternativ her, tro?

Det går vel bra, føde der skal nok gå fint, men jeg blir helst ikke liggende lenger enn nødvendig
 
Last edited:
Linken virker ikke. Og opplysninger om visitttider er meget utdatert. Barselshotellet er nedlagt for flere år siden.
Jeg skal antakelig føde der i vinter, og ser mørkt på å ligge der alene hele dagen. Er tidlig hjemreise noe alternativ her, tro?

Det går vel bra, føde der skal nok gå fint, men jeg blir helst ikke liggende lenger enn nødvendig

Hei, du har helt rett i at mye av infoen er utdatert. Jeg skal føde her i august, men det var ikke mitt førstevalg pga avstand. Men så oppdaget de på UL at babyen har cyster på en av nyrene, så da er det ikke spørsmål engang om at jeg skal dit pga ekspertisen på sykehuset.
Har prøvd og finne litt ny info, og slik jeg forsto det så er der tilgjengelige enerom/familierom på Kvinneklinikken som skal være til først og fremst førstegangsfødende og så er der flermannsrom på barselavd. Jeg er førstegangsfødende så håper der er ledig et familierom til oss. Og slik jeg også forstår det, er det fullt mulig å reise hjem igjen ganske fort om du ønsker det, såfremt det ikke oppstår noen komplikasjoner. Vet om ei som var inn og ut av sykehuset på 13 timer, så det er nok mulig ;) Ta en tlf og snakk litt med de og forklar gjerne hva og hvorfor du ønsker det slik du gjør:)
 
Trenger man neonatal er dette stedet og føde, ingen tvil om det.

Enerom er jo ofte "til dem som trenger det". Om jeg først må ligge der er det samme for meg om jeg deler rom, jeg vil bare hjem til familien min, mat slik jeg liker det, vise frem babyen til besteforeldre og sånn. Men jeg skal holde ut så lenge som jeg må av hensyn til babyen, selvsagt.
 
Skal føde der i oktober å gruer meg fælt.
Ettersom barselhotellet er nedlagt så må man dele rom uansett, folk jeg har snakket med sier det er kun 3 og 4 mannsrom, kun de som virkelig trenger det får være alene, kommer til å kreve å få reise hjem så fort som mulig!

jeg er heller alene hjemme med en nyfødt enn på rom sammen med 3 andre.
 
Jeg fikk med papirer sammen med innkalling til ul der i går, og da sto det at de hadde "barselahotell" i 9 etg og vanlig barsel i 8.?
 
Men jeg drar glatt fort hjem om jeg lå dele rom.
 
ja, vet det står at det er i 9 etasje, men om det er fullt blir visst også de romma fyllt opp..

Reise også heller hjem enn å dele med mange andre, har vært på andre avdelinger på sykehuset på 3mannsrom og det funker rett og slett ikke for meg, så om det ikke funker på ei vanlig avdeling, hvordan går det da når det er 4 babyer på rommet i tillegg.
 
Jeg har delt rom på barneavdelingen da jeg ble innlagt med min to uker gamle datter og delte rom med ei som hadde en på tre mnd. Det funker jo, men var ikke så gøy. Nå var vi begge med baby med rs, så det var sykepleier inne og ga medisin gjennom natta, og de var ikke på samme syklus, er hver tredje og en hver fjerde time og noe greier. På dagen var faren til hennes der hele tiden nesten. Vi hadde jo storebror, som ikke fikk slippe inn, så mannen min var innom en liten tur etter jobb før han måtte hente storebror i bhg.

Det var... Ikke gøy.
 
Back
Topp