Hvordan ligger babyen i magen deres?

Endelig har noen kyndige sjekket ståa her, for jeg er åpenbart ikke noen jordmorspire selv. [emoji23] (Med mindre han faktisk snudde seg den kvelden jeg nevnte lenger oppe her).

Hodet var ned, men ikke langt nedi. I dont care about the rest. Fornøyd så lenge jeg vet at det nå er minimal sjanse for både ks og setefødsel. [emoji28]
 
Tror hun ligger litt halvveis i tverrleie. Når
Hun strekker seg merker jeg det presser øverst på venstre side og nederst på høyre side. Blir spennende og se på neste kontroll:)
 
Aner ikke hvorfor det er sånn, prøvde å lese litt men virker mer som det bare er en statistisk fakta uten at man vet helt hvorfor [emoji848] Leste at ca 9 av 10 fester seg hos førstegangsfødende og at det er sånn ca omvendt for flergangsfødende, men at det ikke egentlig har noe å si, fordi det fester seg uansett under fødsel [emoji846]

Men greit å vite at navlestrengen ikke vil kunne komme i veien om vannet går da, det er godt selvfølgelig [emoji846]

Det virker som det er mer man IKKE vet om graviditet og enn hva man faktisk vet:D
Med min første hadde ikke hodet festet seg når vannet gikk, så måtte være på sykehus til hodet festet seg. Så hjem og hvile til neste morgen. Der og da var det irriterende å ikke få lov til å dra hjem, hadde ikke rier eller noe.

Med andre var hodet festet seg, så jeg er vel en sånn typisk "mot strømmen-person" , dessuten har jeg klart å få 2 fødsler som starter med at vannet går, tydeligvis skjer det bare ved 10-15% av fødslene :p
I tillegg har jeg rødt hår og er venstrehendt, så klarer å være utenfor "normalen" med det meste:D
 
Aner ikke hvorfor det er sånn, prøvde å lese litt men virker mer som det bare er en statistisk fakta uten at man vet helt hvorfor [emoji848] Leste at ca 9 av 10 fester seg hos førstegangsfødende og at det er sånn ca omvendt for flergangsfødende, men at det ikke egentlig har noe å si, fordi det fester seg uansett under fødsel [emoji846]

Men greit å vite at navlestrengen ikke vil kunne komme i veien om vannet går da, det er godt selvfølgelig [emoji846]

Det har jeg ikke tenkt over, det med at navlestrengen kan komme i veien.....virker ikke som at det var en problemstilling før jeg kom til sykehus ved de andre fødslene...Eller tenker jeg feil nå...? Hvis hodet ikke er festet, er det da risiko for at navlestrengen vil komme i veien? Jeg ser lissom for meg at babyen ligger så godt nede der, selv om hodet ikke har festet seg :)
 
Det virker som det er mer man IKKE vet om graviditet og enn hva man faktisk vet:D
Med min første hadde ikke hodet festet seg når vannet gikk, så måtte være på sykehus til hodet festet seg. Så hjem og hvile til neste morgen. Der og da var det irriterende å ikke få lov til å dra hjem, hadde ikke rier eller noe.

Med andre var hodet festet seg, så jeg er vel en sånn typisk "mot strømmen-person" , dessuten har jeg klart å få 2 fødsler som starter med at vannet går, tydeligvis skjer det bare ved 10-15% av fødslene [emoji14]
I tillegg har jeg rødt hår og er venstrehendt, så klarer å være utenfor "normalen" med det meste:D

Haha ja du sier noe der [emoji23] Men ja, er vel mest det som er dumt hvis hodet ikke fester seg, at man må inn på sykehuset og vente til det fester seg...

Høres ut som du går litt mot strømmen da ja, men det er da ikke noe negativt det [emoji1]
 
Det har jeg ikke tenkt over, det med at navlestrengen kan komme i veien.....virker ikke som at det var en problemstilling før jeg kom til sykehus ved de andre fødslene...Eller tenker jeg feil nå...? Hvis hodet ikke er festet, er det da risiko for at navlestrengen vil komme i veien? Jeg ser lissom for meg at babyen ligger så godt nede der, selv om hodet ikke har festet seg :)

Det var jordmor som sa det til meg på forrige kontroll ihvertfall. Er vel kanskje ikke at den kan blokkere for fødsel eller noe, men det er vel bittelitt risiko for at navlestrengen da kommer rundt hodet/halsen når vannet går og det kan være litt skummelt. Mener å ha hørt at det også er grunnen til at man skal ligge flatt dersom vannet går og hodet ikke er festet. Kanskje derfor du måtte være på sykehuset til hodet festet seg også da [emoji5]
 
Haha ja du sier noe der [emoji23] Men ja, er vel mest det som er dumt hvis hodet ikke fester seg, at man må inn på sykehuset og vente til det fester seg...

Høres ut som du går litt mot strømmen da ja, men det er da ikke noe negativt det [emoji1]

Ja, litt kjedelig å være på sykehus hvis fødselen ikke setter i gang.

Jepp, jeg skal tydeligvis være unik på alle måter:D Nå forventer jeg at fødselen starter med at vannet går, så kommer ikke til å skjønne noe hvis det begynner med rier. Da tror jeg sikkert bare at det er de vanlige sammentrekningene, og så blir det hjemmefødsel til slutt.:nailbiting::p
 
Det var jordmor som sa det til meg på forrige kontroll ihvertfall. Er vel kanskje ikke at den kan blokkere for fødsel eller noe, men det er vel bittelitt risiko for at navlestrengen da kommer rundt hodet/halsen når vannet går og det kan være litt skummelt. Mener å ha hørt at det også er grunnen til at man skal ligge flatt dersom vannet går og hodet ikke er festet. Kanskje derfor du måtte være på sykehuset til hodet festet seg også da [emoji5]

Ja, det var nok derfor jeg måtte være igjen på sykehuset. Rart at ikke sykehuset ville at jeg skulle dra inn med en gang for å få sjekket om hodet hadde festet seg....
 
Tror hun ligger litt halvveis i tverrleie. Når
Hun strekker seg merker jeg det presser øverst på venstre side og nederst på høyre side. Blir spennende og se på neste kontroll:)

Akkurat sånn kjennes det ut for meg også!
 
Hmm. Har du fått bekreftet noe leie nylig a? Har virkelig ikke lyst til at hun ligger i tverrleie og det igjen blir keisersnitt:eek:

Seteleie sist, men føler bevegelsene er litt annerledes nå enn da. Skal inn på mandag igjen for å sjekke! Hvis han ligger i sete/tverr da skal jeg bli henvist til KK for ny UL.
 
Seteleie sist, men føler bevegelsene er litt annerledes nå enn da. Skal inn på mandag igjen for å sjekke! Hvis han ligger i sete/tverr da skal jeg bli henvist til KK for ny UL.
Ja Okey. Blir spennende da. Håper baby ligger riktig da og blir der:)
 
JM så på kontroll i dag at hun kjente liten bevegelse på hodet i bekkenet. Så da får vi tro at hxn er på vei til å feste seg og blir liggende slik. ;)

Med forrige var jeg inne til sjekk for mulig seteleie uken før termin... det var rimelig stressende da det høres veldig skremmende ut å føde med seteleie... :eek:
Heldigvis ikke tilfellet da heller. ;)
 
JM så på kontroll i dag at hun kjente liten bevegelse på hodet i bekkenet. Så da får vi tro at hxn er på vei til å feste seg og blir liggende slik. ;)

Med forrige var jeg inne til sjekk for mulig seteleie uken før termin... det var rimelig stressende da det høres veldig skremmende ut å føde med seteleie... :eek:
Heldigvis ikke tilfellet da heller. ;)

Skjønner at det var en stressende situasjon å være i! Hvorfor mistenkte de/du seteleie? Godt å få bekreftet at hun har ligger med hodet ned nå kan jeg tenke meg :)
 
Ja, litt kjedelig å være på sykehus hvis fødselen ikke setter i gang.

Jepp, jeg skal tydeligvis være unik på alle måter:D Nå forventer jeg at fødselen starter med at vannet går, så kommer ikke til å skjønne noe hvis det begynner med rier. Da tror jeg sikkert bare at det er de vanlige sammentrekningene, og så blir det hjemmefødsel til slutt.:nailbiting::p



Ja, det var nok derfor jeg måtte være igjen på sykehuset. Rart at ikke sykehuset ville at jeg skulle dra inn med en gang for å få sjekket om hodet hadde festet seg....

Haha huff, vi får håpe du skjønner det når det er rier [emoji28] Jeg har litt lyst til å oppleve at fødselen starter med vannavgang jeg, virker så gøy [emoji23] Men oddsen er jo ikke så stor akkurat...

Ja, det var litt rart, jeg vet liksom ikke nok om det men er jo sikkerten grunn til det, de tar nok ingen sjanser ihvertfall [emoji5]
 
Jeg går inn i uke 35, og han ligger mest sannsynlig i seteleie. Kjenner kraftige spark ned i blæra, og er ganske sikker på at jeg kjenner hodet oppe i magen. Kjenner ingen bevegelse eller spark lengre oppe, akkurat som om det er helt tomt. Ringte jordmor i dag, og hun sa det var ganske sannsynlig at han lå i seteleie. Håper fortsatt han klarer å snu seg i tide, men er førstegangs, så regner med det begynner å bli for trangt der inne nå.

Når fikk du henvisning til sykehuset? Kjenner jeg stresser så fælt med dette nå :(

Sorry sent svar, men jeg er ikke veldig aktiv her inne. Fikk henvisning til sykehusets fødepoliklinikk av jordmor for vekstkontroll i uke 30+ grunnet vekstavvik og lite fostervann med første. På vekstkontroll så de at ungen lå i sete. Etter det har jeg vært på kontroll på fødepol. hver 14 dag for å sjekke leie. :)
 
Haha huff, vi får håpe du skjønner det når det er rier [emoji28] Jeg har litt lyst til å oppleve at fødselen starter med vannavgang jeg, virker så gøy [emoji23] Men oddsen er jo ikke så stor akkurat...

Ja, det var litt rart, jeg vet liksom ikke nok om det men er jo sikkerten grunn til det, de tar nok ingen sjanser ihvertfall [emoji5]

Hehe, er litt morsomt når man reiser seg opp av senga om morgenen og så renner det vann. Jeg trodde, som alle andre, at jeg hadde tissa på meg:D Vugger av gårde på do, og det fortsatte å renne. Ringte føden, og de ville at jeg skulle sjekke vannet og se om slimproppen hadde gått...tilbake til soverommet og inspektere gulvet, joda, der var det en slimpropp:joyful:
Ikke at jeg nå husker hvordan slimproppen faktisk så ut, så vil sikkert tro at jeg tisset på meg igjen hvis det starter med vannavgang.:p

Det ble litt antiklimaks med vann som går og ingen rier, og beskjed om å vente i 4 timer med å komme inn på sykehuset...:wideyed: Ble til å ringe foreldre og svigers og se film for å få tiden til å gå:D
 
Haha huff, vi får håpe du skjønner det når det er rier [emoji28] Jeg har litt lyst til å oppleve at fødselen starter med vannavgang jeg, virker så gøy [emoji23] Men oddsen er jo ikke så stor akkurat...

Ja, det var litt rart, jeg vet liksom ikke nok om det men er jo sikkerten grunn til det, de tar nok ingen sjanser ihvertfall [emoji5]

Nei, alt gikk jo bra, og det vet hva de driver med, så sikkert ikke farlig at vi ventet med å komme inn.
Oddsene får at det skjer en gang til for meg burde være 1/10*1/10*1/10, altså 1/1000, hvis jeg ikke husker helt feil fra statistikktimene:rolleyes: Det er altså ikke så sannsynlig:D
 
Det har jeg ikke tenkt over, det med at navlestrengen kan komme i veien.....virker ikke som at det var en problemstilling før jeg kom til sykehus ved de andre fødslene...Eller tenker jeg feil nå...? Hvis hodet ikke er festet, er det da risiko for at navlestrengen vil komme i veien? Jeg ser lissom for meg at babyen ligger så godt nede der, selv om hodet ikke har festet seg :)
Hvis ikke ledende fosterdel (altså hode eller rumpe som ligger ned) har festet seg og vannet går er det en risiko for at navlesnoren er først ut/mot åpningen og det kan være farlig.
Men tror mange steder har gått bort ifra at man da skal legge seg ned og ringe ambulanse om vannet går i slikt tilfelle
 
Det var jordmor som sa det til meg på forrige kontroll ihvertfall. Er vel kanskje ikke at den kan blokkere for fødsel eller noe, men det er vel bittelitt risiko for at navlestrengen da kommer rundt hodet/halsen når vannet går og det kan være litt skummelt. Mener å ha hørt at det også er grunnen til at man skal ligge flatt dersom vannet går og hodet ikke er festet. Kanskje derfor du måtte være på sykehuset til hodet festet seg også da [emoji5]
Ikke økt risiko for at navlesnoren går rundt halsen (det kan skje med alle sånn som de turner i magen...) men for at navlesnoren går først ut åpningen. Det er absolutt ikke bra, da pleier de holde den inn mens man forter seg til keisersnitt
 
Back
Topp