Hvordan ligger babyen i magen deres?

Hehe, er litt morsomt når man reiser seg opp av senga om morgenen og så renner det vann. Jeg trodde, som alle andre, at jeg hadde tissa på meg:D Vugger av gårde på do, og det fortsatte å renne. Ringte føden, og de ville at jeg skulle sjekke vannet og se om slimproppen hadde gått...tilbake til soverommet og inspektere gulvet, joda, der var det en slimpropp:joyful:
Ikke at jeg nå husker hvordan slimproppen faktisk så ut, så vil sikkert tro at jeg tisset på meg igjen hvis det starter med vannavgang.:p

Det ble litt antiklimaks med vann som går og ingen rier, og beskjed om å vente i 4 timer med å komme inn på sykehuset...:wideyed: Ble til å ringe foreldre og svigers og se film for å få tiden til å gå:D
Ja, skjønner godt at den ventebiten var litt nedtur da [emoji28] Men selve opplevelsen av at vannet går høres jo spennende ut! Så hadde vært morro å prøvd [emoji5] Mamma har en av tre fødsler bak seg som startet med vannavgang, så kan jo håpe det er litt arvelig og at jeg har et gen eller noe. [emoji1]
 
Hvis ikke ledende fosterdel (altså hode eller rumpe som ligger ned) har festet seg og vannet går er det en risiko for at navlesnoren er først ut/mot åpningen og det kan være farlig.
Men tror mange steder har gått bort ifra at man da skal legge seg ned og ringe ambulanse om vannet går i slikt tilfelle

Høres logisk ut. Og når ikke en gang riene hadde begynt så var det ingen grunn til å forte seg til sykehuset, selv om vannet hadde gått.
Blir spennende å se hva som skjer denne gangen:)
 
Nei, alt gikk jo bra, og det vet hva de driver med, så sikkert ikke farlig at vi ventet med å komme inn.
Oddsene får at det skjer en gang til for meg burde være 1/10*1/10*1/10, altså 1/1000, hvis jeg ikke husker helt feil fra statistikktimene:rolleyes: Det er altså ikke så sannsynlig:D
Men kan jo være at det faktisk er noe genetisk som gjør at vannet går hos deg, siden det har skjedd 2 av 2 ganger allerede, så kanskje du uansett har høyere sannsynlighet enn andre for at det skjer igjen? Umulig å vite selvfølgelig, men litt mer spennende å holde alle muligheter åpne [emoji1]
 
Ja, skjønner godt at den ventebiten var litt nedtur da [emoji28] Men selve opplevelsen av at vannet går høres jo spennende ut! Så hadde vært morro å prøvd [emoji5] Mamma har en av tre fødsler bak seg som startet med vannavgang, så kan jo håpe det er litt arvelig og at jeg har et gen eller noe. [emoji1]

Nå synes jeg mer at det ville vært veldig praktisk med vannavgang uten rier, for da rekker vi å få barnevakt og fikset ting før det setter igang.:D
Første gangen vi skulle på kontroll på Kalnes pga sammentrekninger var det litt stress med barnepass og sånn, siden det var sent på kvelden. Jeg håper virkelig ikke på styrtfødsel som ei venninne som fødte nr 3 i gangen hjemme om natta:nailbiting:

Hehe, får håpe at om vannet ditt går, at det gjør det hjemme og ikke på butikken eller noe. :D
 
Ikke økt risiko for at navlesnoren går rundt halsen (det kan skje med alle sånn som de turner i magen...) men for at navlesnoren går først ut åpningen. Det er absolutt ikke bra, da pleier de holde den inn mens man forter seg til keisersnitt
Åja sånn ja, skjønner! Har ikke visst så mye om dette, mest spekulasjoner ut fra det jordmor sa [emoji28] også var det vel noe man sa før, at man skulle legge seg flatt hvis vannet gikk uten festet hode, men har halvveis fått med meg at det ikke er en greie lenger [emoji846]
 
Men kan jo være at det faktisk er noe genetisk som gjør at vannet går hos deg, siden det har skjedd 2 av 2 ganger allerede, så kanskje du uansett har høyere sannsynlighet enn andre for at det skjer igjen? Umulig å vite selvfølgelig, men litt mer spennende å holde alle muligheter åpne [emoji1]

Ja det er sant.... jeg måtte google for å se om det finnes noe forskning på det, men fant ingenting. Bare vente å se da:)
 
Nå synes jeg mer at det ville vært veldig praktisk med vannavgang uten rier, for da rekker vi å få barnevakt og fikset ting før det setter igang.:D
Første gangen vi skulle på kontroll på Kalnes pga sammentrekninger var det litt stress med barnepass og sånn, siden det var sent på kvelden. Jeg håper virkelig ikke på styrtfødsel som ei venninne som fødte nr 3 i gangen hjemme om natta:nailbiting:

Hehe, får håpe at om vannet ditt går, at det gjør det hjemme og ikke på butikken eller noe. :D

Ja, ser absolutt det med det praktiske også, hadde ikke gjort noe her heller det, med ett barn på skole som slutter på sfo 1.9 og en i bhg [emoji28] Har heldigvis 2 besteforeldre som jobber 10 min unna og en oldeforelder som bor 10 min unna, så satser på det løser seg. Mest praktisk om fødsel starter på morgenen egentlig sånn sett [emoji5]

Shit, må ha vært skremmende å plutselig føde hjemme da, føler det er en viss risiko for det her også [emoji28] Fikk grei forvarsel med nr 2 med svake, ikke-vonde rier (kynnere?) en god stund før det kom i gang, så så lenge jeg ikke venter til smerten blir for ille så tror jeg det skal gå bra. Evig optimist [emoji23]
 
Ja det er sant.... jeg måtte google for å se om det finnes noe forskning på det, men fant ingenting. Bare vente å se da:)
Da vet man sikkert ikke så mye om det tipper jeg, siden du ikke fant noe. Får bare vente å se ja [emoji5] Ikke lenge til vi får alle svar ang oss selv ihvertfall [emoji1]
 
Skjønner at det var en stressende situasjon å være i! Hvorfor mistenkte de/du seteleie? Godt å få bekreftet at hun har ligger med hodet ned nå kan jeg tenke meg :)

Det var vel bare at JM ikke helt kunne kjenne hvordan hun lå i magen og ville ta en ekstra kontroll.
På Kalnes gjør de ikke noe med seteleie... andre steder får man tilbud om keisersnitt.
 
Uke 36 i dag, og legen klarer fortsatt ikke kjenne om han ligger i sete- eller hodeleie. Skal til jordmor på fredag, og blir henvist til UL hvis de er usikker da også. Kjedelige greier altså!!! Men de klarer ikke kjenne hodet der nede. Flere som kanskje har opplevd at det er vanskelig å finne hodet? Jeg synes jeg kjenner det oppe ved magen, men legen var usikker på om det var baken eller hodet..
 
Når er det normalt at hodet fester seg? Er 36+2, og han har ligget med hodet ned siden uke 32, iallefall. Hva skjer hvis han ikke fester seg før fødsel? Jeg er førstegangsfødende.
 
35+6, varierer med hodeleie og på tvers. Håper han snart fester seg ned.
 
Her er det fortsatt hodeleie, men ikke festet. Håper hodet blir festet i løpet av de neste ukene!
 
Når er det normalt at hodet fester seg? Er 36+2, og han har ligget med hodet ned siden uke 32, iallefall. Hva skjer hvis han ikke fester seg før fødsel? Jeg er førstegangsfødende.
Varierer veldig når de fester seg. Kan skje med førstegangs også at de ikke fester seg før fødselen er igang, men kan også skje imorgen...
 
Ja, ser absolutt det med det praktiske også, hadde ikke gjort noe her heller det, med ett barn på skole som slutter på sfo 1.9 og en i bhg [emoji28] Har heldigvis 2 besteforeldre som jobber 10 min unna og en oldeforelder som bor 10 min unna, så satser på det løser seg. Mest praktisk om fødsel starter på morgenen egentlig sånn sett [emoji5]

Shit, må ha vært skremmende å plutselig føde hjemme da, føler det er en viss risiko for det her også [emoji28] Fikk grei forvarsel med nr 2 med svake, ikke-vonde rier (kynnere?) en god stund før det kom i gang, så så lenge jeg ikke venter til smerten blir for ille så tror jeg det skal gå bra. Evig optimist [emoji23]

Det ordner seg alltid, og høres ut som dere har en god løsning med både besteforeldre og oldeforeldre i nærheten!
Med andre husker jeg at jeg lagde en liste over hvem av vennene som kunne steppe inn som barnevakt når. Vi hadde ikke familie i nærheten, men gikk bra da og.

Enig i at det er mest praktisk om fødsel starter på morgenen. Kjekt å ha fått sovet en hel natt og:p
Det gikk tydeligvis så raskt for venninna mi at jeg vil tro at det var verst for mannen som måtte ta emot babyen:eek: Ambulansen rakk ikke frem, og enten så var alle ute på oppdrag eller så gikk det på utrolig kort tid, for normal utrykningstid her er nok under 15 min. :eek: Jordmoren på telefon trodde ikke på at babyen snart kom: Hun ville at venninnen min skulle skifte stilling fra å stå på knærne til å ligge ( for at ikke tyngdekraften skulle få fart på fødselen), og når hun ikke klarte det så var jordmoren veldig overrasket over det. Så kom hun seg ned på ryggen og der kom babyen:D Så gikk nok raskt!

Ja, det er akkurat det.... tenk hvis det begynner med ganske så svake rier, og så setter det i gang med en eneste gang, og så kommer babyen rett etter det. :eek: Får man bare litt tid på seg, så skal man alltids rekke å komme seg til sykehuset. Men jeg er redd for at jeg ikke kommer til å dra inn før det er litt for sent. Som det er nå så kan sammentrekningene mine komme med ca 4 minutters mellomrom, men vi drar jo ikke på sykehuset pga det, fordi det har jo gått over hver gang:wacky:
 
Det var vel bare at JM ikke helt kunne kjenne hvordan hun lå i magen og ville ta en ekstra kontroll.
På Kalnes gjør de ikke noe med seteleie... andre steder får man tilbud om keisersnitt.

Får man ikke tilbud om keisersnitt ved seteleie på Kalnes?! :eek: Jeg trodde det var vanlig praksis jeg...:rolleyes:
 
Når er det normalt at hodet fester seg? Er 36+2, og han har ligget med hodet ned siden uke 32, iallefall. Hva skjer hvis han ikke fester seg før fødsel? Jeg er førstegangsfødende.

De pleier å si at det er vanligere at hodet fester seg før fødsel for førstegangsfødende enn ved senere svangerskap.
Som vanlig så er det motsatt med meg. Min første hadde ikke hodet festet seg når vannet gikk i uke 38. Det tok 20 timer etter det før hodet festet seg, men det var ikke noe problem.
Vi måtte inn på kontroll 4 timer etter vannet gikk, og var på sykehuset til hodet hadde festet seg. Etter det fikk vi dra hjem og så komme tilbake neste dag.
Jeg vil tro at alt går helt fint selv om hodet ikke har festet seg når fødselen begynner.

Med nr 2 så hadde hodet festet seg når fødselen begynte i uke 37, og denne gangen hadde hodet festet seg når jeg var på kontroll i går 35+5.:)

Spør gjerne jordmor neste gang du er på kontroll om du føler deg litt nervøs:)
 
Uke 36 i dag, og legen klarer fortsatt ikke kjenne om han ligger i sete- eller hodeleie. Skal til jordmor på fredag, og blir henvist til UL hvis de er usikker da også. Kjedelige greier altså!!! Men de klarer ikke kjenne hodet der nede. Flere som kanskje har opplevd at det er vanskelig å finne hodet? Jeg synes jeg kjenner det oppe ved magen, men legen var usikker på om det var baken eller hodet..

Så bra at du skal tilbake på kontroll på fredag, og ev UL hvis det trengs :)
Min har ligget med hodet ned i en del uker, men jeg har selv trodd at hun har snudd seg flere ganger pga at jeg kjenner spark og dult litt her og der. Nå har hodet festet seg, men jeg skjønner fortsatt ikke hva som er hva av disse sparkene og dultene.
Min lå tydeligvis med rompa på venstre side når jeg var på kontroll for noen uker siden, vet ikke hvordan hun ligger nå med baken.

jeg har hørt om andre hvor det har vært usikkert hvordan babyen ligger, så det er sikkert ikke så enkelt alle gangene for legene og jordmødrene å kjenne fra utsiden. Det kan fortsatt være sånn at han ligger med hodet ned, det vil UL vise :)
Og det er fortsatt tid for ham å snu seg, så dette går helt sikkert bra :)
 
Da vet man sikkert ikke så mye om det tipper jeg, siden du ikke fant noe. Får bare vente å se ja [emoji5] Ikke lenge til vi får alle svar ang oss selv ihvertfall [emoji1]

Ja, ikke sant, snart er fasit her! :)
Sikkert mye man kan forske på når det kommer til graviditet, og sikkert vanskelig å få noen klare svar og:D
 
Back
Topp