Haukeland universitetssjukehus

Man får ha overnattende far hvis man får familierom, men ikke hvis man ligger på flermannsrom, da tror jeg det er begrenset til besøkstider med mindre det er mye ledig på rommet. Med sykehusskrekk øker nok sjansen for at du får familierom. Ville kanskje snakket med jordmor eller fastlege om henvisning til KK for en prat pga sykehusskrekken, så er både du og KK bedre forberedt på hva som skal skje.

Tusen takk for svar, håper veldig på familie rom da jeg ønsker å være på sykehuset hvertfall til ammingen er kommet greit igang(vist jeg får det til) og alt av prøver som trengs å taes er tatt. Vet med meg selv at jeg ikke kommer til å klarer å være der "alene" uten min samboer eller noe annen familie i nærheten [emoji33] håper hvertfall det lar seg ordne på ett vis
 
Har termin i slutten av sept/begynnelsen av okt og lurer på hvordan det er med tanke på å ha barnefar overnattende med oss på sykehuset. Jeg har enorm sykehusskrekk, og kommer nok neppe til å klare å være på sykehuset alene uten han om natten, da kommer jeg nok ikke til å få sove. På dagtid er det nok helt greit, men på natten er det krise. Er sjenerelt ikke glad i å sove alene om natten, å å dele rom med en fremmed vil heller ikke gjøre saken noe lettere. Vet dere noe om hvordan praksisen et på det med å la barnefar overnatte? Vist jeg selv får velge blir det her i Bergen jeg føder, kanskje dere vet noe om hvordan det er her. Noen som har fødet det nylig og har noen erfaringer å dele, som ikke er 2-3 år gamle
Vi fikk prioritert familierom når jeg var førstegangsfødende, og jeg sa veldig tydelig ifra til jordmødrene vi hadde under fødsel at jeg absolutt ikke ville være der uten barnefar. Så stå på ditt og det du føler du trenger, så får du nok familierom om det går [emoji4]
 
Har termin i slutten av sept/begynnelsen av okt og lurer på hvordan det er med tanke på å ha barnefar overnattende med oss på sykehuset. Jeg har enorm sykehusskrekk, og kommer nok neppe til å klare å være på sykehuset alene uten han om natten, da kommer jeg nok ikke til å få sove. På dagtid er det nok helt greit, men på natten er det krise. Er sjenerelt ikke glad i å sove alene om natten, å å dele rom med en fremmed vil heller ikke gjøre saken noe lettere. Vet dere noe om hvordan praksisen et på det med å la barnefar overnatte? Vist jeg selv får velge blir det her i Bergen jeg føder, kanskje dere vet noe om hvordan det er her. Noen som har fødet det nylig og har noen erfaringer å dele, som ikke er 2-3 år gamle

Jeg fødte i januar. Hadde de samme bekymringene som deg. Pga en del tidligere traumer klarer jeg ikke sove alene, må ha lys på, osv. Fikk fastlegen til å skrive et eget brev om bekymringene som jeg leverte da jeg kom på KK. Jordmødrene tok veldig hensyn og forsikret meg om at vi skulle få familierom (til tross for at det var ganske fullt der). No ble ikke fødselen som forventet og vi hadde fått familierom uansett, men jeg opplevde ihvertfall at de hørte på meg/oss. Ellers må jeg si at de aller fleste jordmødrene jeg hadde noe med var utrolig flinke og gjorde sitt ytterste for at oppholdet der skulle bli bra. Kan og anbefale å få time på ammepoliklinikk hvis du sliter med ammingen :)
 
Er veldig spent på hvordan det er på føden nå. Født 2 barn på kk og siste på Voss. Var veldig fornøyd med barseltiden på storken med nr 2 og på Voss med nr 3. Med nr 1 bodde jeg på rom med noen som ikke tok hensyn. Har et håp om å klare storken denne gangen. Men likte meg utrolig godt på Voss også. Men tørr trolig ikke kjøre dertil i desember på de veiene. Så heller mot kk igjen. Veldig spent.
 
Har akkurat hatt et lengre opphold på føde1/barsel/gyn. Hadde en kjempegod opplevelse, og følte meg veldig ivaretatt. Fikk familierom på barsel hele tiden mens jeg lå der. Superfornøyd [emoji173]️.
 
Likte meg svært lite på barsel, og det var som om det var en applaus når eg dro tidlig hjem pga mistrivsel og lite hjelp. Trur dei hadde det travelt på den tiden, å håper det er mindre travelt i oktober
 
hvordan er det der nå mon tro? jeg har termin neste uke, og har hørt at det er svææært lite familie rom tilgjengelig der nå :(
 
hvordan er det der nå mon tro? jeg har termin neste uke, og har hørt at det er svææært lite familie rom tilgjengelig der nå :(
 
oisann, gudene må vite hvorfor samme kommentar kom hundre ganger
 
hvordan er det der nå mon tro? jeg har termin neste uke, og har hørt at det er svææært lite familie rom tilgjengelig der nå :(
Tror den travleste tiden er om sommeren faktisk [emoji85] er vert fall det eg har høyrt :/ du får oppdatere her når du har fått baby om korleis du synst det var :)
 
Fødte på KK, Føde 1. 18.06.18
Det var veldig fullt på Barsel, men synes fortsatt at det var et greit opphold til tross for en heftig fødsel, og litt store plager i ettertid. Fikk ikke familierom.
Jeg møtte bare hyggelige jordmødre :)
 
Jeg forstår ikke helt informasjonen på nettsidene til Haukeland.. Må far reise hjem kort tid etter fødsel? Får han kun være på besøk i visittiden mellom 17.00 og 20.00 når mor er overført til barsel? Hvis man ikke får familierom, deler man da med andre som har født? Hvor mange?
 
Jeg forstår ikke helt informasjonen på nettsidene til Haukeland.. Må far reise hjem kort tid etter fødsel? Får han kun være på besøk i visittiden mellom 17.00 og 20.00 når mor er overført til barsel? Hvis man ikke får familierom, deler man da med andre som har født? Hvor mange?

Hei!

Ja, far må reise hjem når man flyttes fra fødeavdeling til barselsavdeling. Med mindre man er heldig og får familierom, noe det ikke finnes mange av - dessverre. Far kan være tilstede i avdelingen, og i foajeområdet utenom visittiden, men det er ikke lagt opp til at far skal besøke inne på rommet annet enn i visittiden. Dersom mor er i fin form etter fødselen, kan man være på gangen, på oppholdsrommet eller nede i foajeen sammen. Dette er gjort for å skåne andre barselskvinner. Jeg mener å huske at man er opptil fire barselskvinner på samme rom, dersom man ikke får familierom - men det finnes også noen dobbeltrom.
 
Hei!

Ja, far må reise hjem når man flyttes fra fødeavdeling til barselsavdeling. Med mindre man er heldig og får familierom, noe det ikke finnes mange av - dessverre. Far kan være tilstede i avdelingen, og i foajeområdet utenom visittiden, men det er ikke lagt opp til at far skal besøke inne på rommet annet enn i visittiden. Dersom mor er i fin form etter fødselen, kan man være på gangen, på oppholdsrommet eller nede i foajeen sammen. Dette er gjort for å skåne andre barselskvinner. Jeg mener å huske at man er opptil fire barselskvinner på samme rom, dersom man ikke får familierom - men det finnes også noen dobbeltrom.
Takk for informativt svar. Nå framstår Stord som mer og mer aktuelt for oss, til tross for en noe lengre reisevei.
 
Takk for informativt svar. Nå framstår Stord som mer og mer aktuelt for oss, til tross for en noe lengre reisevei.

Jeg vurderer også å dra til Stord (er selv født der og min familie bor i nærheten). Som førstegangsfødende er det for meg utrolig viktig å kunne få ha min kjære der i barseltiden.
 
Jeg forstår ikke helt informasjonen på nettsidene til Haukeland.. Må far reise hjem kort tid etter fødsel? Får han kun være på besøk i visittiden mellom 17.00 og 20.00 når mor er overført til barsel? Hvis man ikke får familierom, deler man da med andre som har født? Hvor mange?

I utgangspunktet må han det ja. Jeg har født der to ganger, og begge ganger bedt om familierom fordi vi visste baby og jeg måtte bli liggende et par dager i etterkant. Fikk det ikke noen av gangene :( MEN; første gang var det så fullt, at vi fikk en fødestue som ikke var i bruk, så da fikk vi natten og litt av morgenen sammen før baby og jeg ble flyttet opp til barsel. Andre gangen (i fjor sommer) ble vi overført til Barsel 2 i første etasje, og her var det myyeee rausere med besøkende. Vi lå alene første natten, så da fikk pappaen bli, og så lenge vi på rommet (to mannsrom) ble enige, kunne pappaen komme og gå som han ville. Helt gull! :) Opplevde også at de ansatte bøyde seg bakover for å sørge for at vi alle hadde det bra, så har ingenting negativt å si om KK i det hele tatt. Fødte natt til fredag og lå helt til mandag ettermiddag, og har ikke et vondt ord å si om en av de som jobbet der!
 
Er det ikke sånn på Stord? Før var det vert fall opp til 6mans rom på Stord
Etter det jeg har lest, scorer Stord som best i landet på involvering av far. I 2016 fikk 72 prosent av de fødende familierom. Til sammenligning fikk kun 36 prosent familierom på Haukeland i 2016. Stord har 100 prosent score på tilrettelegging for involvering av far, mens for Haukeland er andelen 59 prosent.

I tillegg scorer Stord jevnt over bedre enn Haukeland på omtrent alt hva barselomsorg angår i folkehelseinstituttets statistikk fra 2017 (tall fra 2016).

https://www.nrk.no/sorlandet/foreldre-settes-pa-gangen-etter-fodselen-1.13891604

https://www.fhi.no/publ/2017/bruker...g-barselomsorgen-i-2016-nasjonale-resultater/
 
Back
Topp