Får barna velge aktiviteter selv?

Nei, å ha dem på noe de ikke vil føles ikke aktuelt, utover at jeg bestemte at de skulle gjennomføre svømmekurs til de kunne svømme. (ikke at de ikke ville da. Men litt motvilje mot å fullføre siste kurset)

Men p ikke la dem velge fritt handler vel for de fleste ikke om å tvinge noen på en aktivitet se ikke vil (utover å fullføre semesteret) men mer om de får velge fritt alt de vil?

Innenfor visse grenser, ja. Det skal fungere både økonomisk og logistikkmessig, og det blir ikke ubegrenset antall aktiviteter [emoji6] Men vi kommer nok til å forsøke å styre henne litt mot aktiviteter vi selv har interesse for. Både slalom og langrennski er selvfølge at hun skal lære seg, men trenger jo ikke være med på organisert trening.

Enn så lenge bestemmer vi, hun er tre år. Vi er på svømming en dag i uka. Til høsten vurderer vi barnedans.

Enig .veldig synd at dette hindrer mange barn i å spille i korps.

Det er mye mer i forball og håndball, utrn ar jeg hører mange si "nei. Ikke forball og håndball. For jeg orker ikke all den dugnaden"
Enig i at korps og dugnad er en (veldig utbredt) myte. De fleste jeg kjenner med barn i den alderen har erfart mer dugnad i andre aktiviteter. Dessuten er ikke korps bare 17. Mai. Det er konkurranser, julespilling og turer. Og for de som kaller det harry er det på grensen til mobbing syns jeg, håper ikke den meningen deles med barna. Jeg har selv spilt nå i 22 år. I korpsene er det ikke topplag og ingen som må sitte på benken. Alle er med, og alle er like viktige og nødvendige for at det skal klinge godt. Kan også nevne veldig sosialt og inkluderende miljø. Måtte bare fremsnakke korps litt [emoji4]

Enig i at korps og dugnad er en (veldig utbredt) myte. De fleste jeg kjenner med barn i den alderen har erfart mer dugnad i andre aktiviteter. Dessuten er ikke korps bare 17. Mai. Det er konkurranser, julespilling og turer. Og for de som kaller det harry er det på grensen til mobbing syns jeg, håper ikke den meningen deles med barna. Jeg har selv spilt nå i 22 år. I korpsene er det ikke topplag og ingen som må sitte på benken. Alle er med, og alle er like viktige og nødvendige for at det skal klinge godt. Kan også nevne veldig sosialt og inkluderende miljø. Måtte bare fremsnakke korps litt [emoji4]
Det kommer nok helt an på hvor man bor dette med dugnader på alle aktiviteter ;)

Mini kommer til å få velge selv. Det synes jeg er viktig, da jeg vokste opp med tvang.

Det kommer nok helt an på hvor man bor dette med dugnader på alle aktiviteter ;)
Ja, men jeg liker ikke at det hindrer foreldre (uavhengig hvor de bor) i å la barna lære seg noter og gleden av musikk [emoji4] Hvis det er det de har lyst til såklart

Både ja og nei.

Når de er små vet de jo ikke om alt som finnes så det er jo jeg som velger for de på en måte. Så tar jeg jo hensyn til om de liker det eller ikke. Jeg har sagt nei til enkelte ting med eldste enten mtp pris, kvalitet på tilbudet, om det er bra å drive med, reisevei, treningstider osv. Men ellers om alt sånt er greit så får de velge selv. Men jeg skal være ærlig på at jeg oppmuntrer mer til noen ting enn andre.

Nå er hun foreløpig bare tre måneder, men planen er at hun skule i hovedsak få bestemme selv.

Vi kommer til å introdusere henne for noen aktiviteter. Ihvertfall svømming (skal på babysvømming til uken), dans (jeg har selv danset og vært trener), fotball/håndball (samboeren er veldig engasjert) og musikkskole.

Selv om jeg vil hun skal bestemme selv har jeg et ønske om at hun ikke begynner med hest (dyrt, er selv allergisk, osv) og i korps (gikk selv i korps og syns det var kjipt å alltid gå glipp av 17.mai for det er eneste dagen i året vi har tradisjoner med familien, i tillegg til at det bråker fælt).

Mulig hun ikke kommer til å like noe av dette og finner på noe helt annet og det er greit og [emoji4]

Nå er han bare 3 år, så per nå er det ikke noe særlig som er aktuelt. Det er et sånt leik og dans tilbud, det prøvde han to ganger uten å like det, så det går vi ikke på.

Vi er veldig fotballinteresserte begge to, så vi håper at han kommer til å synes det er kjekt. Kommer iallfall til å være ivrige på at han begynner, det er en idrett som har gitt og gir oss utrolig mye glede, ønsker selvfølgelig at han skal oppleve det samme. Her er det tilbud fra året de begynner på skolen.

Jeg håper vi slipper unna langrenn og alpint. Alpint blir fort veldig dyrt, og langrenn tar utrolig mye tid dersom de fortsetter med det. Har flere langrennsfedre på jobb som har en 5-6 langhelger i året der de er i Tromsø, Oslo, Beitostølen osv. Da synes jeg det er kjekkere med en helg med fotballturnering :)

Håndball har jeg dårlig erfaring med selv, der var det altfor tidlig resultatfokus og topping av lag, i tillegg til mange treninger med lite fysisk aktivitet. Må prøve å bite skepsisen i meg hvis han vil prøve ut det.

Ønsker at han skal drive med noe som både er fysisk aktivitet og sosialt, men musikk feks kan også være kjekt. Nå bor vi på et lite sted, vi har ikke tilbud som svømming, ishockey og tennis, så en del utgår av den type årsaker.

Våre to skoleunger har fått velge helt selv.

Vi ønsket primært noe de kunne gå til selv (vi bor sentralt ift skole og haller) Det kan heller ikke bli for dyrt, inkludert aktiviteter som kjøring og utstyr man trenger. Tredjeklassingen har prøvd; kor og turn. Broren har prøvd Idrettskole ett år, før han begynte i speideren han og. Vi har kommet med mange forslag og sjekket opp hva som er i området vi bor, men lite som fenget. Egoistisk sett hadde jeg nok ønsket vi kunne velge utfra hva som er av dugnader. Ønsker ikke å måtte proppe dopapir på alle venner og kjente, eller selge masse annet "fjas" Så priser meg lykkelig at i speideren selger vi kun juletrær før jul og baker en kake til gudstjenesten før jul

Nå går begge to i speideren selv om de ikke kan gå dit selv og vi må kjøre de. Begge to har falt til ro her og funnet sin plass.

De har kun en aktivitet, altså en dag i uka. Synes det holder i massevis. Hvis de vil når de blir noe eldre kan de evt få gå på en ting til. Har ikke noe krav om at ene må være sport og trening.

Hvis man har strenge krav om at en aktivitet skal være bevege seg og treneaktivitet eller at de må sykle/ta seg dit selv får de ikke velge fritt. Ei heller om man nekter de korps fordi det er så mye dugnad....

Last edited:
Å sånn ja, her er det faktisk veldig mye dukgnad, det er lippemarked 2 ganger i året der alle må hjelpe til mez å sette frem, kjøre og rydde, de selger juletrør og nek før jul, konserter hvertfall 5-6 ganger i året, det selges lodd, det er tur 2 ganger i året og stevner (usikker på om det er det det heter[emoji23]) så her er det mye ihvertfall, har ei vennine som har en datter i korpset og hu misliker hele greia sterkt[emoji23]

:laughing025:laughing025:laughing025:laughing025

Ja, de får velge selv.
Om jeg skulle ha bestemt så skulle begge to drevet med hest og ridning også. Og de skulle ikke drevet med disk-golf. Det syntes jeg bare er er merkelig sport. Menmen, så lenge dem har det gøy og trives :)

Mine også får velge selv.. men det forutsetter jo at det er aktiviteter som er å oppdrives der vi bor.

Min eldste sønn kunne tenkt seg å kjøre motorcross på crossbane. Det nermeste er 2 timer unna med ferge. Da måtte jeg evt kjøre i 4 timer hver gang han skal på crosskjøring og det blir 400 kr pr tur- bare å kjøre, i tillegg kommer cross'n på minimum 15.000 kr. Utstyr, leie av bane, forsikringer osv. Dette skal da foregå etter skoletid og i helger. Logistikkmessig har ikke vi sjans til å få til det.. mtp på jobb, skole, lekser og andre barn som er på sine aktiviteter.

Kriterier her er at det må ligge i nærområdet

Nei. Er bare 2, så svømming er aktiviteten vi har valgt.

Mest fordi vi syns det er mest fornuftig av tilbudene de har til så små i kommunen.

Disk-golf? Aldri hørt om [emoji2]
Det driver teoretisk sett mine med også. De er innmeldt i alle fall. Ene og alene for at de skulle ha nok antall medlemmer til p start klubben da (under idrettslaget hvor mannen er leder av hovedstyre så han var involvert)

Praktisk sett så har de da prøvd. Vi har altså disk-golf bane her. Frisbee, som skal treffe i kurver. Med ulike typer disker da, litt sånn som ulike golfklubber, for lange kast, for "putt" etc

Det driver teoretisk sett mine med også. De er innmeldt i alle fall. Ene og alene for at de skulle ha nok antall medlemmer til p start klubben da (under idrettslaget hvor mannen er leder av hovedstyre så han var involvert)

Praktisk sett så har de da prøvd. Vi har altså disk-golf bane her. Frisbee, som skal treffe i kurver. Med ulike typer disker da, litt sånn som ulike golfklubber, for lange kast, for "putt" etc
Høres jo litt gøy ut egentlig!

Back
Topp