Får barna velge aktiviteter selv?

Disk-golf? Aldri hørt om [emoji2]
For meg ser det ut som billig freesbeer de forsøker å kaste i en kurv av kjetting. Men det er vist mer innviklet enn det. Og det nytter ikke med en freesbe kjøpt på Nille iallefall :p

Gøy for dem som liker slikt, jeg for min del kastet hele greia i skogen. :p
 
For meg ser det ut som billig freesbeer de forsøker å kaste i en kurv av kjetting. Men det er vist mer innviklet enn det. Og det nytter ikke med en freesbe kjøpt på Nille iallefall :p

Gøy for dem som liker slikt, jeg for min del kastet hele greia i skogen. :p

Det er litt dyrere frisbeer, visst. Og ulike typer med ulike egenskaper

Vi har 2 sett av tre ulike typer. Også noen små som brukes til å markere hvor din lå. De anser yngste som sine og kaster med dem :)
 
Det er litt dyrere frisbeer, visst. Og ulike typer med ulike egenskaper

Vi har 2 sett av tre ulike typer. Også noen små som brukes til å markere hvor din lå. De anser yngste som sine og kaster med dem :)
Ja det er noe slikt. Forskjellig vekt på de tror jeg. Vi har kjøpt en. Treneren har med resten. Jeg forstår ingenting så jeg har gitt opp ;) Totalt ukjent sport for meg.
 
Altså, de får vel egentlig velge selv, men her har vi sagt nei til de dyreste og minst familievennlige aktivitetene. Blant annet hockey.

Noen ting her jeg meldt de på, andre ting har de selv bedt om. Sønnen blir litt tvangsaktivisert da han helst vil sitte hjemme å spille dataspill i stedet. Men, regelen er at de skal ha det gøy! Og har de ikke det får de selvsagt slutte. Men ikke midt i sesongen dersom andre er avhengige av at de stiller. Da får de ta en for laget og holde ut sesongen!
 
Ja det er noe slikt. Forskjellig vekt på de tror jeg. Vi har kjøpt en. Treneren har med resten. Jeg forstår ingenting så jeg har gitt opp ;) Totalt ukjent sport for meg.
Ulik vekt ja.

Ungene mine er for små til å egentlig gå på det, de bsre driver med mannen for gøy. De er proforma-medlemmer, men altså når de først er det så kan de jo prøve.
 
Våre to skoleunger har fått velge helt selv.

Vi ønsket primært noe de kunne gå til selv (vi bor sentralt ift skole og haller) Det kan heller ikke bli for dyrt, inkludert aktiviteter som kjøring og utstyr man trenger. Tredjeklassingen har prøvd; kor og turn. Broren har prøvd Idrettskole ett år, før han begynte i speideren han og. Vi har kommet med mange forslag og sjekket opp hva som er i området vi bor, men lite som fenget. Egoistisk sett hadde jeg nok ønsket vi kunne velge utfra hva som er av dugnader. Ønsker ikke å måtte proppe dopapir på alle venner og kjente, eller selge masse annet "fjas" Så priser meg lykkelig at i speideren selger vi kun juletrær før jul og baker en kake til gudstjenesten før jul


Nå går begge to i speideren selv om de ikke kan gå dit selv og vi må kjøre de. Begge to har falt til ro her og funnet sin plass.

De har kun en aktivitet, altså en dag i uka. Synes det holder i massevis. Hvis de vil når de blir noe eldre kan de evt få gå på en ting til. Har ikke noe krav om at ene må være sport og trening.

Hvis man har strenge krav om at en aktivitet skal være bevege seg og treneaktivitet eller at de må sykle/ta seg dit selv får de ikke velge fritt. Ei heller om man nekter de korps fordi det er så mye dugnad....
Fir min tenker jeg det er å velge fritt selv om jeg sier det må være en fysisk aktivitet
 
Hvis man har strenge krav om at en aktivitet skal være bevege seg og treneaktivitet eller at de må sykle/ta seg dit selv får de ikke velge fritt.

Hvorfor må barna velge helt fritt? Det er mye barna ikke får velge fritt i oppveksten, foreldrene bestemmer jo mye.

Noen har feks begrensing på skjermtid, andre ikke. Noen spiser godteri kun lørdag, andre gjennom hele uka. Det samme blir det med fritidsaktiviteter, for man oppdrar barna etter ulike livsstil og levesett. Noen synes barna fint kan sitte foran iPad flere timer om dagen og at de kan ha gaming som eneste fritidsaktivitet (for det er livsstilen til foreldrene), andre tar med ungene ut i skog og mark på ski,sykkel,fottur og det er naturlig å drive med idrett (for foreldrene er fysisk aktive selv). Tenker at å sette krav til at fritiden skal inneholde fysisk aktivitet ikke er noe annerledes enn å sette krav til at det er skjerm max en time om dagen eller kun godteri på lørdager eller gå en kort skolevei istedenfor å betale for buss ol. Man oppdrar barna forskjellig ut i fra sine egne verdier og livsstil.
 
Hvorfor må barna velge helt fritt? Det er mye barna ikke får velge fritt i oppveksten, foreldrene bestemmer jo mye.

Noen har feks begrensing på skjermtid, andre ikke. Noen spiser godteri kun lørdag, andre gjennom hele uka. Det samme blir det med fritidsaktiviteter, for man oppdrar barna etter ulike livsstil og levesett. Noen synes barna fint kan sitte foran iPad flere timer om dagen og at de kan ha gaming som eneste fritidsaktivitet (for det er livsstilen til foreldrene), andre tar med ungene ut i skog og mark på ski,sykkel,fottur og det er naturlig å drive med idrett (for foreldrene er fysisk aktive selv). Tenker at å sette krav til at fritiden skal inneholde fysisk aktivitet ikke er noe annerledes enn å sette krav til at det er skjerm max en time om dagen eller kun godteri på lørdager eller gå en kort skolevei istedenfor å betale for buss ol. Man oppdrar barna forskjellig ut i fra sine egne verdier og livsstil.

Tenker det er stor forskjell på restriksjoner i forhomd til skjermtid og barnas fritidsaktiviteter. Er ikke helt enig i at man skal legge slike føringer etter hvordan familie man er, det vil jo egentlig si at om lille Ole vil gå på dans så kan det bli vanskelig ettersom pappan er lideskapelig opptatt av fotball og vil helst at Ole skal bli den neste Messi[emoji23]

Vi er en aktiv familie der det trenes, vi driver også med hest, som er veldig fysisk. Vil ikke lede mine barn den veien alikevel, vil de gå på kunstskole eller sang skal de da få lov til det, de må jo finne seg selv, ikke følge familien.
 
Tenker det er stor forskjell på restriksjoner i forhomd til skjermtid og barnas fritidsaktiviteter. Er ikke helt enig i at man skal legge slike føringer etter hvordan familie man er, det vil jo egentlig si at om lille Ole vil gå på dans så kan det bli vanskelig ettersom pappan er lideskapelig opptatt av fotball og vil helst at Ole skal bli den neste Messi[emoji23]

Vi er en aktiv familie der det trenes, vi driver også med hest, som er veldig fysisk. Vil ikke lede mine barn den veien alikevel, vil de gå på kunstskole eller sang skal de da få lov til det, de må jo finne seg selv, ikke følge familien.
Helt enig, jeg har møtt altfor mange som har blitt presset til aktiviteter de selv ikke ønsket, men foreldrene ønsket det. Her er ikke vi voksne spesielt opptatt av dyr, mens begge ungene virkelig elsker hester så da får de holde på med det.
 
De to eldste får i stor grad velge selv (minste er for liten). Men vi har sagt at de bare kan være med på to aktiviteter hver. Og så er det viktig at de ihvertfall er med på en aktivitet som er fysisk. Samtidig må det være en aktivitet i "nærområdet". Kjører ikke i 2t for at de skal være med på en aktivitet. I tillegg har kostnader en liten betydning. Ene her ville begynne på motocross, men det er en sport som koster mer enn ønskelig for våres del.
 
Tenker det er stor forskjell på restriksjoner i forhomd til skjermtid og barnas fritidsaktiviteter. Er ikke helt enig i at man skal legge slike føringer etter hvordan familie man er, det vil jo egentlig si at om lille Ole vil gå på dans så kan det bli vanskelig ettersom pappan er lideskapelig opptatt av fotball og vil helst at Ole skal bli den neste Messi[emoji23]

Vi er en aktiv familie der det trenes, vi driver også med hest, som er veldig fysisk. Vil ikke lede mine barn den veien alikevel, vil de gå på kunstskole eller sang skal de da få lov til det, de må jo finne seg selv, ikke følge familien.

Joda enig i at de må få ha sine interesser. Kanskje dårlig forklart.

Men man styrer ting litt ut i fra hva man mener er bra for barna. Har man barn som trenger fysisk aktivitet og ikke beveger seg på eget initiativ, så er det ikke noe galt i å sette krav om det. Eller at om de velger sjakk som fritidsaktivitet så må de være i aktivitet (ikke organisert) i tillegg. Og da er det kanskje mer lystbetont med en sport å drive med sammen med andre.
 
Vi har sagt nei til fritidsaktiviteter mens de er i barnehage alder. Eldste skulle få lov til å begynne med noe når han begynte på skolen, men så raskt at det i begynnelsen var nok nye inntrykk med skole og SFO. Han har heller ikke spurt om å få starte med noe, selv om vi har snakket om forskjellige typer aktiviteter. Foreløpig er han kjempe fornøyd med å gå på SFO, hvor de har flere aktiviteter og han får være sosial med venner. Han er ellers flink til å aktivisere seg selv, og jeg kommer ikke til å presse han til å ha noen fritidsaktivitet. Han skal få lov å bestemme selv, men jeg synes også det er viktig at barns fritid ikke er for organisert :)
 
De har fått velge selv blant aktivitetene som finnes i nærmiljøet.
 
Back
Topp