Får barna velge aktiviteter selv?

Det er i allefall her bare en hel masse med dugnadsarbeid, eldstemann begynte i korps, han hadde ikke vært med i 1 uke engang før det var kakebaking på timeplanen. Så for min del som fotballtrener har jeg rett å slett ikke tid til kakebaking og lotterier flere ganger i mnd i + alle timene med dugnad jeg allerede har hver eneste uke.

Nå skal jeg heller ikke legge skjul på at jeg ikke er noen tilhenger av korpsmusikk.

Det er i allefall her bare en hel masse med dugnadsarbeid, eldstemann begynte i korps, han hadde ikke vært med i 1 uke engang før det var kakebaking på timeplanen. Så for min del som fotballtrener har jeg rett å slett ikke tid til kakebaking og lotterier flere ganger i mnd i + alle timene med dugnad jeg allerede har hver eneste uke.

Nå skal jeg heller ikke legge skjul på at jeg ikke er noen tilhenger av korpsmusikk.

Vel, her har eldstemann spilte i to år, og dugnaden så langt.... To papirsalg og litt lodd han solgte selv. (også har jeg valgt å bli med i styret, men det var jo ikke noe jeg måtte)

Fortballen derimot. Der har jeg levert flere kaker enn jeg kan telle. Solgt fisk minst en gang i året og har sluppet kioskvakt mot å levere kake siden mannen er/var trener. Han legger derved ned ganske mange timer dugnad i dette, og så er det annet salg i tillegg. Fotballen koster også mer i kontingent.

Han er ett år gammel.. så nei.
Og vi kommer til å melde han på allidrett til å starte med(nar han er gammel nok, samt introdusere han for musikkinstrumenter.
Deretter skal han få velge litt selv hva han vil..

Jo, de velger selv .

Veiledning i form av at vi hjelper dem å finne ut hvilke alternativer der er.

Og de velger hva, men ja, en sterk føring på at jeg ønsker de skal ha noe fysisk (her er jeg liberal i hva som regnes og godtar speider npr fotball utgår f eks) fordi de ellers sitter mye stille.

Skjønner, trodde dine var med i korps? Det er vel ikke så fysisk?

Hvordan fordommer tenker du da?
De fleste tror det er innmari mye mer dugnad i korps enn andre aktiviteter, men det altså ikke er reelt. Noen stedet er det sånn, men på snitt er det mye mindre dugnad enn folk tror på korps (og mer på f.wks forball enn korps)

De fleste tror det er innmari mye mer dugnad i korps enn andre aktiviteter, men det altså ikke er reelt. Noen stedet er det sånn, men på snitt er det mye mindre dugnad enn folk tror på korps (og mer på f.wks forball enn korps)

Å sånn ja, her er det faktisk veldig mye dukgnad, det er lippemarked 2 ganger i året der alle må hjelpe til mez å sette frem, kjøre og rydde, de selger juletrør og nek før jul, konserter hvertfall 5-6 ganger i året, det selges lodd, det er tur 2 ganger i året og stevner (usikker på om det er det det heter[emoji23]) så her er det mye ihvertfall, har ei vennine som har en datter i korpset og hu misliker hele greia sterkt[emoji23]

Å sånn ja, her er det faktisk veldig mye dukgnad, det er lippemarked 2 ganger i året der alle må hjelpe til mez å sette frem, kjøre og rydde, de selger juletrør og nek før jul, konserter hvertfall 5-6 ganger i året, det selges lodd, det er tur 2 ganger i året og stevner (usikker på om det er det det heter[emoji23]) så her er det mye ihvertfall, har ei vennine som har en datter i korpset og hu misliker hele greia sterkt[emoji23]
Da har dere mye ja. Men jeg vet om fotballag som har minst like mange timer, for å si det sånn .

Og korpset her er ikke unormalt. Og har altså under halvparten så mye dugnad som fotballen. Fotballen her har ikke mye engang. Håndballen har mer.

Likevel. Spørr du landets befolkning rangerer de fleste korps høyt/høyest på dugnad. Reelt er det ikke. Derav fordommer om korps og dugnad.

Da har dere mye ja. Men jeg vet om fotballag som har minst like mange timer, for å si det sånn .

Og korpset her er ikke unormalt. Og har altså under halvparten så mye dugnad som fotballen. Fotballen her har ikke mye engang. Håndballen har mer.

Likevel. Spørr du landets befolkning rangerer de fleste korps høyt/høyest på dugnad. Reelt er det ikke. Derav fordommer om korps og dugnad.

Tror nok det kan henge sammen med at de fleste ikke liker korps, personlig liker jeg ikke musikken og det er kjent for å være litt harry[emoji23]

Vel, her har eldstemann spilte i to år, og dugnaden så langt.... To papirsalg og litt lodd han solgte selv. (også har jeg valgt å bli med i styret, men det var jo ikke noe jeg måtte)

Fortballen derimot. Der har jeg levert flere kaker enn jeg kan telle. Solgt fisk minst en gang i året og har sluppet kioskvakt mot å levere kake siden mannen er/var trener. Han legger derved ned ganske mange timer dugnad i dette, og så er det annet salg i tillegg. Fotballen koster også mer i kontingent.
Det vi hadde i korpset var loppemarked en gang i året og loddsalg+ litt annet salg i forbindelse med julegateåpning. Da spilte vi først, før vi selv solgte lodd. De store tok med seg et mindre barn, så alle var med.
På håndball/fotball, var det lodd/dopapir/annet vår og høst, kiosk vakt 2x i året og på håndballen 2x i sekreteriatet. Samt masse kakebaking :p mye mer der enn i korpset.

Det meste av dugnaden i korps, hvertfall alle de 3 jeg har spilt i har hvert gjort av et spillende korps. Altså betalt for å spille er sted.

Synd dette skal være grunner for å ikke la barna være med i korps.

Tror nok det kan henge sammen med at de fleste ikke liker korps, personlig liker jeg ikke musikken og det er kjent for å være litt harry[emoji23]
Det er mange som ikke liker det ja.

Samtidig er det veldig mange som synes 17. Mai hadde vært trist uten.

Og fra innsiden vil jeg bare si, det er inkluderende, lærerikt ,sosialt, og på ingen måte bare "de sære ungene" som spiller i korpset.

Som sakt her er det masse dugnad, dugnad i seg selv gjør meg ikke noe men når det er noe hele tiden så byr det meg i mot. Vi har dugnader Pga fotball også men der er det mer ungene også kan hjelpe til med. Kontigenten er nok dyrere i korpset her enn i fotball. Men igjen korps er ikke min greie og heldigvis ikke ungene sin heller så jeg klager ikke. Skal sies at eldstemann sluttet Pga at han er ett ørebarn altså ikke fordi at jeg ikke har noe til overs for korpsdugnader eller noe.

Det vi hadde i korpset var loppemarked en gang i året og loddsalg+ litt annet salg i forbindelse med julegateåpning. Da spilte vi først, før vi selv solgte lodd. De store tok med seg et mindre barn, så alle var med.
På håndball/fotball, var det lodd/dopapir/annet vår og høst, kiosk vakt 2x i året og på håndballen 2x i sekreteriatet. Samt masse kakebaking :p mye mer der enn i korpset.

Det meste av dugnaden i korps, hvertfall alle de 3 jeg har spilt i har hvert gjort av et spillende korps. Altså betalt for å spille er sted.

Synd dette skal være grunner for å ikke la barna være med i korps.
Enig .veldig synd at dette hindrer mange barn i å spille i korps.

Det er mye mer i forball og håndball, utrn ar jeg hører mange si "nei. Ikke forball og håndball. For jeg orker ikke all den dugnaden"

Javel.

Det er bare innmari mange fordommer mot korps og dugnad, de fleste steder er det ikke sånn.
Hadde det vært mer normale mengder hadde selvfølgelig korps også vært et alternativ.
Sykkelgruppa her er også ekstrem når det gjelder dugnad. Fotball er her den med minst, og det sier jo litt.

Enig .veldig synd at dette hindrer mange barn i å spille i korps.

Det er mye mer i forball og håndball, utrn ar jeg hører mange si "nei. Ikke forball og håndball. For jeg orker ikke all den dugnaden"
Ja, det er mye mer. Kan liksom ikke huske noe særlig dugnad i korpset, men med håndballen, særlig, var det noe hele tiden. Selv jeg husker det som mye og slitsomt :p og jeg gjorde jo ikke halvparten selv.

Men jeg tror faktisk det bare er en dårlig unnskyldning for mange jeg da, for korps er faktisk ikke bare 17.mai og marsjering, men det er det folk ser og hører. For det er tungt å gå å spille, det er litt mer begrenset for hva man kan spille, derfor låter det litt surt til tider, det ser kanskje litt rotete ut når dem marsjerer og oppleves kanskje som bråk for mange.

Menmen, jeg har spilt siden jeg var 6 år, så i over 20 år, fått venner for livet, noen av mine fineste og beste minner, mange reiser og opplevelser og jeg får spille mye fin musikk, som ikke bare er marsjer. Så får jeg og min familie bare være Harry, vi bor jo i Østfold også :p

Last edited:
Som sakt her er det masse dugnad, dugnad i seg selv gjør meg ikke noe men når det er noe hele tiden så byr det meg i mot. Vi har dugnader Pga fotball også men der er det mer ungene også kan hjelpe til med. Kontigenten er nok dyrere i korpset her enn i fotball. Men igjen korps er ikke min greie og heldigvis ikke ungene sin heller så jeg klager ikke. Skal sies at eldstemann sluttet Pga at han er ett ørebarn altså ikke fordi at jeg ikke har noe til overs for korpsdugnader eller noe.
Her derimot er det meste av dugnaden i korpset noe ungene gjør. Og i fotballen noe foreldrene gjør.

At min sønn mer eller mindre slutter i forball er slett ikke pga dugnaden (mannen og mellomste spiller uansett så dugnad har vi an mass) men fordi laget hans nedlegges. For få på trinnet som spiller til å stille lag. Og han er ikke noen fotballgutt. Til faren store sorg, kan man vel gjerne si.

Det gjør meg ikke noe å bake kaker da. Heldigvis. For jeg baker svært ofte. Skolen praktiserte "foreldre til barn med ammer baker allergi-kake" men den konsekvens at jeg som hadde en med allergi måtte bake hver gang mens de andre i klassen delte på de to. Vanlige kakene" som skulle bakes pr gang... Nå er ikke mon allergisk lenger, han vokste det av seg .men fortsatt skjer det vel ikke et arr på skolen uten at jeg leverer kake. På fotballen er det vel bare 3 av 4 ganger i snitt jeg leverer. Men da er altså mannen lagleder/trener/noe sånn i tillegg. Derfor slipper jeg kiosk siden noen tross alt må passe de andre barna våre. Så da baker jeg desto oftere.

Bhg slipper vi dugnad nå. Den forrige bhg vi hadde barn i hadde ikke dugnad. Det har denne. To ganger i året bruker man en lørdag der. Men det rakk vi bare en gang før det var årsmøte og mannen ble valgt inn i styret, og pga andre oppgaver styret har slipper han altså dugnad da.

Vi legger med mange timer i uka på ungenes aktiviteter. Og definitivt mest på fotballen.
Men det er ikke det som styrer aktiviteten her. Og mye av tiden er frivillig.

Ja, det er mye mer. Kan liksom ikke huske noe særlig dugnad i korpset, men med håndballen, særlig, var det noe hele tiden. Selv jeg husker det som mye og slitsomt :p og jeg gjorde jo ikke halvparten selv
Vi har ikke barn i håndballen, ikke lag for deres kjønn/trinn, så de har ikke fått muligheten. Men mannen er leder i idrettslagets styre så han får jo rapportene fra både håndball og forball. Og det er mye inntekt på dugnad på håndballen ja, mye aktivitet. Mer enn noe annet jeg vet om her i kommunen.

Back
Topp