Sørlandet sykehus, Kristiansand*

Hmm.. Kjedelig :/ Hadde vært så greit å slippe å tenke på det, når vi skal være såpass lenge.. Det første man gjør når man kommer hjem blir å vaske klær da :(

Anbefaler deg å ta med skift til babyen. Er ikke mye de har av klær der, mye som er slitt eller som ikke passer.
Trenger ikke så mye skift til babyen da de sover meste parten av tiden uansett mitt tips er å ta med pysj og body +strømper så kommer du lagt med de klærne :) og eventuelt tøfler til deg selv :)
 
Dessverre mange dårlige erfaringer her som førstegangsfødende i 2013. Noen av dem: En jordmor som ikke ga noe om helst trygghet under fødsel ved å ikke besvare spørsmål, en en ansatt på barsel som ble fornærma av kritikk etter en traumatisk fødsel. En lege som var uenig med en annen, og ga tydelig uttrykk for dette, i forhold til igangsettelse -etter at vannet var tatt! Masse knoting med å sette elektroder på hodet til baby samtidig som jeg hadde kraftige rier. En sykepleier som ga meg skyldfølelse, nærmest skjelte meg ut, fordi jeg ønska å slippe å sove på 4-mannsrom (pga en tungtveiende grunn jeg hadde oppgitt i brevet ..som de ikke hadde lest eller kjente til, enda jeg hadde vært der tidligere og snakka med dem). Det verste av alt var kanskje mangelen på faglig vurdering (dansk, vikarierende lege), da han hørte på en syk gravid som maste seg til å bli satt i gang ei uke FØR termin (!), når det jeg burde ha fått var noen å snakke med...
Noen ansatte som oppførte seg uprofesjonelt og ødela mye under en utrolig sårbar situasjon, altså, men også flere (spesielt de unge!) vanvittig flinke og omsorgsfulle ansatte!! All ære til disse som redda hele oppholdet (jeg var der lenge pga komplikasjoner)!
Er gravid igjen nå, og veldig usikker på om jeg skal velge et annet sykehus selvom det medfører mye lengre reisevei.
 
Last edited:
Dessverre mange dårlige erfaringer her som førstegangsfødende i 2013. Noen av dem: En jordmor som ikke ga noe om helst trygghet under fødsel ved å ikke besvare spørsmål, en en ansatt på barsel som ble fornærma av kritikk etter en traumatisk fødsel. En lege som var uenig med en annen, og ga tydelig uttrykk for dette, i forhold til igangsettelse -etter at vannet var tatt! Masse knoting med å sette elektroder på hodet til baby samtidig som jeg hadde kraftige rier. En sykepleier som ga meg skyldfølelse, nærmest skjelte meg ut, fordi jeg ønska å slippe å sove på 4-mannsrom (pga en tungtveiende grunn jeg hadde oppgitt i brevet ..som de ikke hadde lest eller kjente til, enda jeg hadde vært der tidligere og snakka med dem). Det verste av alt var kanskje mangelen på faglig vurdering (dansk, vikarierende lege), da han hørte på en syk gravid som maste seg til å bli satt i gang ei uke FØR termin (!), når det jeg burde ha fått var noen å snakke med...
Noen ansatte som oppførte seg uprofesjonelt og ødela mye under en utrolig sårbar situasjon, altså, men også flere (spesielt de unge!) vanvittig flinke og omsorgsfulle ansatte!! All ære til disse som redda hele oppholdet (jeg var der lenge pga komplikasjoner)!
Er gravid igjen nå, og veldig usikker på om jeg skal velge et annet sykehus selvom det medfører mye lengre reisevei.
Oi, det var ikke god lesning. Vet at de har fått mye kritikk, men tror mye har bedret seg de siste årene. Håper du får en bedre opplevelse nå dersom du velger å føde her. Jeg orker ikke helt tanken på å kjøre helt til Arendal under fødsel kjenner jeg. Men godt det var mange som var flinke også da. Jeg har kun positive opplevelser herfra.
 
Dessverre mange dårlige erfaringer her som førstegangsfødende i 2013. Noen av dem: En jordmor som ikke ga noe om helst trygghet under fødsel ved å ikke besvare spørsmål, en en ansatt på barsel som ble fornærma av kritikk etter en traumatisk fødsel. En lege som var uenig med en annen, og ga tydelig uttrykk for dette, i forhold til igangsettelse -etter at vannet var tatt! Masse knoting med å sette elektroder på hodet til baby samtidig som jeg hadde kraftige rier. En sykepleier som ga meg skyldfølelse, nærmest skjelte meg ut, fordi jeg ønska å slippe å sove på 4-mannsrom (pga en tungtveiende grunn jeg hadde oppgitt i brevet ..som de ikke hadde lest eller kjente til, enda jeg hadde vært der tidligere og snakka med dem). Det verste av alt var kanskje mangelen på faglig vurdering (dansk, vikarierende lege), da han hørte på en syk gravid som maste seg til å bli satt i gang ei uke FØR termin (!), når det jeg burde ha fått var noen å snakke med...
Noen ansatte som oppførte seg uprofesjonelt og ødela mye under en utrolig sårbar situasjon, altså, men også flere (spesielt de unge!) vanvittig flinke og omsorgsfulle ansatte!! All ære til disse som redda hele oppholdet (jeg var der lenge pga komplikasjoner)!
Er gravid igjen nå, og veldig usikker på om jeg skal velge et annet sykehus selvom det medfører mye lengre reisevei.

Uff, ikke greit å lese dette :( Jeg fødte selv på SSHF Flekkefjord i 2016, men litt skeptisk til å gjøre igjen da de ikke har nyfødtintensiv. Vakumfødsel pga dårlig hjertelyd etter planlagt igangsetting. Var til vurdering første døgn for videresending til Kristiansand, men vi fikk bli der. Har hørt mye «ikke pent» om Kristiansand, så det var derfor jeg valgte Flekkefjord for var omtrent det samme da vi bor midt mellom. Nå er jeg jammen meg virkelig usikker på hva jeg skal gjøre om jeg skal føde en gang i framtiden igjen! Synes det var fint i Flekkefjord at fødsel/barsel er samme sted, og at man treffe de samme menneskene, men selv i lille Flekkefjord var det hele 3 jordmødre og 1 jordmorstudent, samt lege, barnepleier og anestesilege under aktiv fødsel som varte 5 timer. Trodde nok det ville vært mer personlig.
 
Noen som har hatt KS her og hvordan var det? Fikk du enerom etterpå?
Født vanlig i 2014 og hadde en super opplevelse. Enerom og veldig flink personell.
 
Født her to ganger. Positive opplevelser begge ganger. Kun første gangen jeg måtte ligge på barsel FØR fødsel pga mistanke om SF, og det var veldig lite kjekt å ligge der med stor mage blant alle som hadde født. Det har de heldigvis gått bort fra, vet jeg.
 
Født to ganger! Den første fødselen gikk greit, men fikk en jordmor som ikke hørte på meg slik at jeg fikk drypp med en epidural som ikke funket. Det ble en skrekkopplevelse pga smertene, men følte at babyen ble godt passet på med elektrode på hodet og leger som fulgte med. Barseloppholdet var veldig bra.

Jeg skrev fødebrev nå til gang nr.2 og jeg ble utrolig godt ivaretatt! Vi fikk en fantastisk jordmor som veiledet oss og var så trygg og god !
Hun var også på barsel dagen etter og tok godt vare på oss der også. Kjempe fornøyd ! [emoji4]
 
Født to ganger! Den første fødselen gikk greit, men fikk en jordmor som ikke hørte på meg slik at jeg fikk drypp med en epidural som ikke funket. Det ble en skrekkopplevelse pga smertene, men følte at babyen ble godt passet på med elektrode på hodet og leger som fulgte med. Barseloppholdet var veldig bra.

Jeg skrev fødebrev nå til gang nr.2 og jeg ble utrolig godt ivaretatt! Vi fikk en fantastisk jordmor som veiledet oss og var så trygg og god !
Hun var også på barsel dagen etter og tok godt vare på oss der også. Kjempe fornøyd ! [emoji4]
Så godt å høre. Skal føde her neste uke, og har til nå utelukkende god erfaring-syns de strekker seg langt for at jeg skal føle meg trygg og ivaretatt. Håper barsel blir likedan.
 
Så godt å høre. Skal føde her neste uke, og har til nå utelukkende god erfaring-syns de strekker seg langt for at jeg skal føle meg trygg og ivaretatt. Håper barsel blir likedan.

Jeg vil gjerne høre hvordan du syns det var å føde her :) Skal føde i Krsand om ca 6 uker og er spent på hvordan det er.. Har hørt negative ting, så håper det har blitt bedre :)
 
Jeg vil gjerne høre hvordan du syns det var å føde her :) Skal føde i Krsand om ca 6 uker og er spent på hvordan det er.. Har hørt negative ting, så håper det har blitt bedre :)
Jeg har bare gode erfaringer. Omsorgsfulle og lydhøre folk over hele linja :) det har nok blitt bedre, er vel noen år siden de hadde dårligere rykte-tror helst det var barsel. Var veldog fornøyd der og.
 
Jeg har bare gode erfaringer. Omsorgsfulle og lydhøre folk over hele linja :) det har nok blitt bedre, er vel noen år siden de hadde dårligere rykte-tror helst det var barsel. Var veldog fornøyd der og.

Så flott :HeartredTakk for svar :)
 
Jeg fødte her i 2013.
Kom inn med lite aktivitet, samt svangerskapsdiabetes. Ble satt i gang dagen etterpå. Selve fødselen var super, om enn utrolig hektisk, 2,5t aktiv fødsel. Fentanyl var supert!

Men, barsel var så som så. Ble lagt på dobbeltrom med ei som hadde tatt keisersnitt og ikke kunne språket. Hun grein hele natten, og klarte ikke reise seg for å ta opp baby som gråt.. Min baby lå på nyfødtintensiven, så følte meg passe sårbar.

Dagen etterpå fikk jeg babyen inn. Ble ikke vist noenting, måtte finne ut av alt selv, amming, skift, vask ++ Syns det var litt drøyt når jeg var førstegangs og bare 19 år. Skrev meg ut dagen etterpå der igjen, og de virket bare lettet.

Håper virkelig på å kunne føde i Flekkefjord neste gang.
 
2018 fødsel, veldig fornøyd. Godt ivaretatt. Ble satt i gang, og måtte være flere døgn ekstra pga infeksjon, men det gikk fint å være på barsel noen dager ekstra med så gode folk rundt seg. Hadde gruet meg litt mtp kommentarer fra andre folk som har født i kr.sand, men det hadde jeg ikke trengt å gjøre. :) ps:: de har ikke ett eneste plagg til babyen her! Ta det med selv. De har ellers alt av binn og truser og sånne blå kjoler til mor. God middag var det og :) ingen grunn til å Grue seg i hvertfall. :)
 
Nå har jeg født her 3 ganger, den siste i august og det ble en helt fantastisk opplevelse!!

Jeg ble indusert pga høyt blodtrykk 5 dager før termin, kom inn på kontroll kl 10 en lørdag, og det ble etter litt om og men besluttet induksjon. Så jeg lå derfor på obs-post fra jeg fikk piller kl 12 til jeg ble flytter på føden rundt kl 21:30 samme kveld. Der ble jeg på ettermiddagsvakt samme dag fulgt av en helt nydelig jordmor fra Danmark som virkelig tok seg tid til meg. Er i en litt vanskelig situasjon der jeg og mannen/bf er i ferd med å gå fra hverandre, og selv om han også fulgte meg opp, så var jeg en del alene og hun var som en engel. Vi hadde flere veldig gode samtaler og hun var der 100 % for meg!

Da jeg ble flyttet til føden var det hun som fulgte meg, og selv om jeg ikke har et eneste vondt ord å si om de som «tok over», er jeg lei hun ikke fikk være der hele veien med meg. Men de som tok over var virkelig fine de også, selv om bekjentskapet ble kort (fødte kun 15-20 min etter at jeg satt min fot inne på fødestua, kl 22 på kvelden). Min engel fra obs ble hentet inn for å hilse på oss før hun gikk hjem for natta. Jeg har ikke fått gjort det enda, men skal sende henne en real takk/oppmerksomhet.

Nå ble ikke jeg liggende stort lenge, dro hjem etter 14 timer, etter legevisitt/lunsj dagen etter fødsel, men har utelukkende bare godt å si om både lege(r) og helsepersonell som vi var i kontakt med på barsel også. Alt rundt en i utgpkt litt vond og sår situasjon ble en drøm!
 
Fødte her i juli. Veldig fornøyd med fødselen og jordmor der. Barsel har jeg ikke mye å skryte av. Jeg ble lagt inn på ett rom og glemt der. (Høysesong for fødsler og mye å gjøre)
Jeg fikk ingen informasjon om hvor og når alt var, som f.eks middag. Etter hvert spurte en jordmor om hun skulle finne noe mat til meg. Jeg takket ja, og 3 timer senere kom hun med den..... Det samme med smertestillende, bare at de har jeg enda ikke fått...

Jeg kunne selvfølgelig ringt på den og maset på dem, men jeg var ikke i form og orket rett å slett ikke å «være til bry» ..
 
Har hatt 2 fødsler her tidligere, en i 2000 og en i 2005 og skal føde der igjen nå i mai 2019. Kan ikke huske at jeg var annet enn fornøyd. Greit med info ang å ha med klær til babyen for det trengte man ikke de to første gangene
 
Jeg fødte på Kristiansand i september 2015. En veldig todelt opplevelse. Og hvis man er lettskremt så ville jeg ikke lest dette.

Ble satt i gang syv dager før termin pga SF. Tiden på føden har jeg bare gode minner fra på tross av mange timer med rier, så og si null fremgang og til slutt akutt keisersnitt. De første timene av aktiv fødsel hadde jeg en jordmor som het Elisabeth, helt fantastisk. Og en jordmorstudent som var enda mer fantstisk! Fikk epidural som funket veldig bra og lystgassen ble min nye bestevenn. Hadde også en jordmor som ikke lyttet til meg og som tygget tyggis hele tiden (dårlig kombinasjon når man har utviklet super smelling powers). Hun var flink, men jeg følte ikke vi var en god match og hennes sosiale antenner virket noe dårlig justerte til tider. Når det ble besluttet at det ble keisersnitt så følte jeg meg veldig godt ivaretatt og trygg helt til jeg lå til overvåkning.

Advarer nå før neste avsnitt. For MEG var tiden på barsel grusom. Og det var en skremmende opplevelse. Men, samtidig er det min erfaring fra sykehuset i Kristiansand.

Tiden på barsel har gitt meg angst for å få flere barn, selv om vi nå prøver på nummer to. Sure ansatte med altfor liten tid, svært liten veiledning mtp amming.

Ett par netter etter operasjonen våknet jeg med masse feber. Ringte på bjella og fikk febernedsettende og beskjed om det bare var amminga som kom i gang, og som derfor gjorde meg så varm. Jeg hadde sterke smerter i magen, og var veldig dårlig. Dagen for hjemreise kom, og stiftene etter keisersnittet ble fjernet. Alt så fint ut, men jeg var fremdeles dårlig. Mens jeg ventet på at papirene skulle gjøres ferdig lå jeg og slappet av på senga da jeg kjente at kluten de hadde lagt over operasjonssåret som beskyttelse mot buksa ble helt våt. Kort fortalt så var det gått betennelse i såret, og når stiftene ble fjernet fikk denne mulighet til å komme ut (hvilket jeg antar er bra selv om jeg ble skikkelig redd). Først da målte de CRP (på tross av to dager med høy feber etter et stort inngrep) og da var den nærmere 400. Ble satt på en antibiotikakur som ikke virket (piller) før de bestemte seg for å gå over til intravenøs behandling. I løpet av de 15 dagene jeg lå der så fikk jeg rent sengetøy to dager før hjemreise, og jeg måtte begynne å grine før jeg fikk det. Det gamle sengetøyet hadde blodflekker og var ekkelt ettersom jeg hadde ligget med høy feber og svettet i flere dager. Hadde følelsen av at jeg var til bry og det var svært vanskelig å få til amming inne på rommet ettersom de eneste stolene som var der var gamle kontorstoler. Ingen som viste meg at jeg kunne ligge å amme.

Jeg føler meg helt trygg på å føde på sykehuset i Kristiansand, men jeg får angstanfall av å tenke på å måtte ligge på barsel der igjen. Vurderer å føde i Flekkefjord eller Arendal ved en eventuell ny graviditet, og jeg kommer til å være svært tydelig på hvordan min forrige opplevelse var og at jeg er veldig veldig redd for å gå gjennom noe lignende igjen.

Tror mye av problemene er at de var underbemannet. Det var mange fødende.

Var innlagt i 19 dager totalt og måtte følges opp på gynekologisk poliklinikk etter utskrivelse, og videre av min fastlege. Ble «friskmeldt» i desember samme år.
 
Jeg har født der to ganger, en i 2011 og ei i 2015. Alt i alt positive opplevelser begge gangene :) Første gangen kom jeg inn fordi jeg var på overtid og ble sendt rett fra overtidskontroll hos jordmor og opp til sykehuset. Hun (jordmoren) fant ikke hjerterytmen med en gang og når hun først fant den, syns hun den var så svak og ble derfor bekymret. Jeg ble jo selvfølgelig livredd! Da vi kom opp på sykehuset, virket alt normalt igjen og de på sykehuset mente jeg bare kunne reise hjem igjen. Jeg satt ned foten og så at jeg reiser ikke hjem før jeg blir satt igang. Jeg var allerede 8 dager på overtid og aktet ikke å gå 3 dager til å bekymre meg etter den støkken jeg fikk. De mente jo da at man ikke skulle bli satt igang før man var 11 dager over termin. Men de hørte på meg og hadde forståelse for at jeg var bekymret, så det endte med at jeg ble satt igang. På morgenen dagen etterpå, var sønnen min ute :happy: Vi ble godt ivaretatt begge gangene, både på føden og på barsel :)
 
Født der to ganger, å skal nå for tredje gang. Hadde det ikke vært for at det er dit jeg blir sendt pga enkelte ting i graviditeten og rundt fødsel, så hadde jeg aller helst droppet hele føden og barsel på dette sykehuset.. Maken til samlebånd følelse, null respekt eller omsorgsfølelse for oss+mange som virker å hate jobben sin, skal du lete lenge etter .. Jeg lå dagen etter fødsel å ble tømt, da jeg ikke klarte å tisse selv, da klarte de to ansatte som gjorde det å krangle over meg. Aldri følt meg så ille tilpass! Elendig sykehus...
 
Back
Topp