Inspirert av tråd om barn og joggebukser i barnehage... ansatte i barnehage med joggebukse?

Slask= lat, skitten og rotete

Snakk om hvor samfunnet får sine overfladiske tendenser fra, når så mange kan ilegge folk disse negative egenskapene basert på en joggebukse. Det er en skam! Signerer deg, hjelpes :p

Hmm... Lat er jeg til en viss grad, men ikke på jobb, da er jeg i jobb-modus. Skitten? Nope, jeg dusjer jevnlig. Kan være rotete hjemme, men igjen, ikke på jobb. Der går en ganske stor del av tiden min til å rydde! Enten på avdeling eller på kjøkkenet. ;)

Jaja, dem om det! Jeg jobber med barn som bryr seg katta om hva jeg går med, og jeg ser til at jeg fremdeles ser presentabel ut selv med joggebukse. Som sagt, det spiller en stor rolle hva man kombinerer joggebuksa med. Bruker kun de fineste på jobb, altså ikke den tykke mannemodellen eller de tynne med hull i. ;)

Du har denne f.eks :)
Vis vedlegget 184380
De fleste butikker selger bukser i stoff som er behagelige uten at det er en joggebukse :)
Okey det forklarer jo litt hvor forskjellig man definerer joggebukser og pene bukser da.
For det første så ville jeg sagt det var en joggebukse om jeg så noen på jobb gå i den, og for det andre syns jeg overhodet ikke den er noe penere enn en joggebukse av typen jeg la ut bilde av tidligere.

Jeg syns ikke den ser slaskete ut, men det kunne jeg ikke sagt om en vanlig joggebukse heller.

En av kollegaene mine gikk faktisk i en slik her om dagen, litt mer tettsittende i lårene, og hun sa det var hennes nye joggebukse :)

Hmm... Lat er jeg til en viss grad, men ikke på jobb, da er jeg i jobb-modus. Skitten? Nope, jeg dusjer jevnlig. Kan være rotete hjemme, men igjen, ikke på jobb. Der går en ganske stor del av tiden min til å rydde! Enten på avdeling eller på kjøkkenet. ;)

Jaja, dem om det! Jeg jobber med barn som bryr seg katta om hva jeg går med, og jeg ser til at jeg fremdeles ser presentabel ut selv med joggebukse. Som sagt, det spiller en stor rolle hva man kombinerer joggebuksa med. Bruker kun de fineste på jobb, altså ikke den tykke mannemodellen eller de tynne med hull i. ;)
Ja jeg er heller ikke verken lat, skitten eller rotete av meg, og når jeg kler på meg joggebukse på jobb er det ikke av latskap, men med intensjon ;) Jeg kan gjerne kombinere den med en matchende treningstopp/genser, føler jeg ser litt mer gjennomført ut da :p Komplementerer antrekket med høy hestehale (helst med matchende farge på hårstrikket) og lett sminke :p
For ikke å glemme joggeskoene! Men shit, de er bra slaskete altså, burde sikkert heller brukt skoletter :hilarious:

Vis vedlegget 184380
De fleste butikker selger bukser i stoff som er behagelige uten at det er en joggebukse :)
Den var uansett mye penere på henne enn den ville vært på meg, I've got a lot of junk in the trunk!
Da ville den sett ut som en litt for trang joggebukse på meg :p

Haha....er ikke rart det er så mye fokus på klær blant barn og unge idag. Når voksne folk har så sterke meninger om hva andre mennesker har på seg på jobb så skjønner en jo hvor disse holdningene kommer fra. Det kan være tusenvis av grunner til at folk velger de klærne de gjør, og så lenge folk er rene og har rene klær så ser jeg ikke problemer med det.

Okey det forklarer jo litt hvor forskjellig man definerer joggebukser og pene bukser da.
For det første så ville jeg sagt det var en joggebukse om jeg så noen på jobb gå i den, og for det andre syns jeg overhodet ikke den er noe penere enn en joggebukse av typen jeg la ut bilde av tidligere.

Jeg syns ikke den ser slaskete ut, men det kunne jeg ikke sagt om en vanlig joggebukse heller.

En av kollegaene mine gikk faktisk i en slik her om dagen, litt mer tettsittende i lårene, og hun sa det var hennes nye joggebukse :)

Altså her i denne tråden så forklarer man joggebukse som noe man trener i, det er også slike bukser du la ut, denne trener man ikke i, har ingenting med å være sporty i det hele tatt ;)
Det er en bukse lagd av stoff, så du definerer joggebukser som bukser lagd av stoff?
Dette er ingen penbukse, om du tror jeg definerer dette som en penbukse tar du veldig feil. Du spurte om bukser som ikke var joggebukse lagd av stoff som var like behagelige som joggebukser. Du spurte ikke om hva jeg definerer som penbukse, to forskjellige ting.
Har aldri skrevet at de barnehageansatte skal bruke penbukser på jobb, har skrevet at man bør bruke penere bukser enn joggebukser ;)

Last edited:
Ja, man er forskjellige derfor er jeg veldig for kleskoder om man ikke har uniform og uniformsreglement om man har uniform.
Noen tar på joggebuksa på 17 mai å mener de er nå pyntet, mens andre har ett helt annet forhold til joggebuksa. Når jeg ser joggebukse i jobbsammenheng tenker jeg lat, uinteressert i jobben, ustelt og ja som flere over har skrevet slask.
Selv om det nødvendigvis ikke stemmer med slik personen er :)

Det handler ikke om en dømmende holdning, men om hva slags inntrykk man gir når man er på jobb. Er man på jobb skal man utvise profesjonelle holdninger, stolthet over yrke og ikke minst statusen til yrke.
En joggebukse utstråler ikke dette, heller det motsatte. Finnes masse behagelig bukser i tøy uten at man må bruke en joggebukse på jobb.
Bruk joggebukse så mye man vil hjemme, på butikken, i hagen da tenker jeg ikke noe over det, man må skille privat og jobb :)

Hva med Kari Traa da?
Som er sjef for et "joggebuksefirma".
Er ho lat, uinteressert i jobben, ustelt, slask og utstråler det motsatte av yrkesstolthet dersom ho går med eget design på jobb?

Hva med Kari Traa da?
Som er sjef for et "joggebuksefirma".
Er ho lat, uinteressert i jobben, ustelt, slask og utstråler det motsatte av yrkesstolthet dersom ho går med eget design på jobb?

Så de barnehageansatte skal promotere joggebuksa slik Kari Traa gjør? Kari Traa går i de klærne for å selge sitt merke, det er hennes jobb.
Litt av en sammenligning..
Og jeg har aldri skrevet at man ER lat og har ikke yrkesstolthet, jeg har skrevet at det er det joggebuksen formidler. Selv om det ikke stemmer med personen les hva jeg skriver før du kommenterer!
Kari Traa er også en joggebukse jeg ikke synes passer seg på jobb ja;)

Altså her i denne tråden så forklarer man joggebukse som noe man trener i, det er også slike bukser du la ut, denne trener man ikke i, har ingenting med å være sporty i det hele tatt ;)
Det er en bukse lagd av stoff, så du definerer joggebukser som bukser lagd av stoff?
Dette er ingen penbukse, om du tror jeg definerer dette som en penbukse tar du veldig feil. Du spurte om bukser som ikke var joggebukse lagd av stoff som var like behagelige som joggebukser. Du spurte ikke om hva jeg definerer som penbukse, to forskjellige ting.
Har aldri skrevet at de barnehageansatte skal bruke penbukser på jobb, har skrevet at man bør bruke penere bukser enn joggebukser ;)
For det første så har mange andre her definert joggebukser som noe man sløver i sofaen i (ikke jeg), og dette blir for meg mer forenelig med en sløvebukse. Jeg kunne nok ikke vist meg ute i en som denne, rett og slett fordi den ville kledd meg så dårlig. Men den er nok pen på andre.

For det andre, de aller fleste bukser er laget at stoff. Forskjellige typer stoff da vel og merke, men dongeri er også er stoff.

For det tredje så sier jeg ikke at dette skulle forestille penbukser, men penere bukser enn joggebukse. For å være helt klar, her var det jeg skrev til deg når du viste meg den buksen;
"Nå har du og flere andre snakket om disse pene stoffbuksene, kan du legge ved et bilde som eksempel? Jeg ser bare rett og slett ikke for meg hva dere snakker om"

Så jeg mente heller ikke penbukser i den forstand, vi har nok lik mening om akkurat det ihvertfall.

Ja jeg er heller ikke verken lat, skitten eller rotete av meg, og når jeg kler på meg joggebukse på jobb er det ikke av latskap, men med intensjon ;) Jeg kan gjerne kombinere den med en matchende treningstopp/genser, føler jeg ser litt mer gjennomført ut da :p Komplementerer antrekket med høy hestehale (helst med matchende farge på hårstrikket) og lett sminke :p
For ikke å glemme joggeskoene! Men shit, de er bra slaskete altså, burde sikkert heller brukt skoletter :hilarious:

Du ser sikkert ut som om du kommer rett fra rennesteinene likevel. :rolleyes:

Hehe, ja, du burde jo hatt noe med høy hæl! :P

Vis vedlegget 184380

Mulig vi har ulik smak og oppfatning om joggebukser og klær. Men dersom man har på sånne sko og en fin topp, så er jeg enig i at denne er langt fra en joggebukse, men likevel er den behagelig. Har ikke jobbet i bhg og barnet mitt har ikke starte ennå, men antar at folk flest ikke går med sånne sko. Hvis man derimot kombinerer buksa med joggesko og en helt ordinær genser, så synes jeg ikke den ser spesielt bra ut. Da tenker jeg at en gjennomført joggebukse stil ser bedre ut, men en matchende topp og joggesko. Og så kart et ellers velstelt ytre ;) Forutsetter da en ikke utvasket, ikke hullete og ren joggebukse

Vis vedlegget 184380
Må innrømme at jeg ikke syns slike bukser er spesielt pene. Foretrekker heller en ordentlig joggebukse:p

Heldigvis har vi alle forskjellig smak, så vi kan stort sett gå i det vi vil :D

Tren så mye du vil du, hva du gjør og hva du har på deg på fritiden er helt opp til deg :)
Forskjell på jobb og privat :)
Jobber også som danser jeg. Bruker treningsklær da. Om jeg løper, hopper, tar knebøy, spiller fotball, krabber og danser så jeg blir svett på jobb så tar jeg på meg treningstøy. Teknisk tøy funker ikke for meg

Last edited:
Vis vedlegget 184380
Den buksa der ser man tydelig ikke er for aktivitet - den er satt sammen med høyhelte sko. Den ser ut som en bukse som passer til selskap eller kontor. Enig med lillemy87 under her:
Mulig vi har ulik smak og oppfatning om joggebukser og klær. Men dersom man har på sånne sko og en fin topp, så er jeg enig i at denne er langt fra en joggebukse, men likevel er den behagelig. Har ikke jobbet i bhg og barnet mitt har ikke starte ennå, men antar at folk flest ikke går med sånne sko. Hvis man derimot kombinerer buksa med joggesko og en helt ordinær genser, så synes jeg ikke den ser spesielt bra ut. Da tenker jeg at en gjennomført joggebukse stil ser bedre ut, men en matchende topp og joggesko. Og så kart et ellers velstelt ytre ;) Forutsetter da en ikke utvasket, ikke hullete og ren joggebukse
Helt enig!

Den var uansett mye penere på henne enn den ville vært på meg, I've got a lot of junk in the trunk!
Da ville den sett ut som en litt for trang joggebukse på meg :p
Enig!
Har sett jenter som ikke er overvektige men ikke modelltynne, synes det ser ut som de går i pysjbukse.
Det kan være tusenvis av grunner til at folk velger de klærne de gjør, og så lenge folk er rene og har rene klær så ser jeg ikke problemer med det.
Ja det er mange grunner. Ikke alle type klær som passer til alle.

Nå går ikke datteren min (2år) i bhg, og ikke jobber jeg i en bhg heller... Men om jeg hadde jobbet i en bhg, så tipper jeg at jeg hadde brukt treningsbukse/tights eller turtøy og en helt vanlig genser/t-skjorte. Egentlig må man vel bevege seg en del i en slik jobb, så da er det innafor med "sånne" klær. Joggebukse inkludert. Hadde ikke forventet at noen skulle løpe etter 3-4 unger i denimbukse og bluse akkurat.

Jobber som ped.leder i bhg og bruker klær som tåler å få flekker på seg og er gode å bevege seg i... Opp og ned fra gulvet flere ganger om dagen, lek i sandkasse og skogen... Klærne jeg bruker på jobb er reine, hele og ser grei ut...

Ønsker ikke slite ut finklærne mine på jobb, da klærene stortsett må vaskes hverdag etter jobb;)

Oioioi, blir jo helt matt (og en smule provosert) av å lese denne tråden...

Jeg elsker joggebukser, og går gjerne med det døgnet rundt når jeg er hjemme. Da snakker vi både om standard grå, "haremsbuksene" til Cubus og trenings/dansebukser. Kan ikke fordra bukser jeg ikke kan bevege meg skikkelig i, og mener nesten at om en bukse skal være "godkjent" bør jeg kunne klare spagaten i den:-P På jobb, er lærer på ungdomsskole , går jeg stort sett i Bikbok sine superflex tettsittende jeans, da jeg vil kle meg "anstendig" og av og til er litt for bevist hva elevene tenker. Hadde jeg derimot jobbet i barnehage hadde jeg nok kjørt på med joggebukser! Bedre med joggebukser enn å stadig måtte dra opp jeansen eller dra ned singletten hver gang jeg bøyer meg (og ja, bruker nesten bare singletter, men med brede stropper) :-P

Så til poenget, de ansatte i barnehagen kan gå med (nesten) hva de vil for min del, der viktige er at de kan ta vare på barna :-) Jenta mi sin favorittvoksen i barnehagen går stadig i praktiske og behagelige klær, gjerne joggeklær, men det bryr ikke hun seg om, så hvorfor skulle jeg som foreldre mene noe annet?

Oioioi, blir jo helt matt (og en smule provosert) av å lese denne tråden...

Jeg elsker joggebukser, og går gjerne med det døgnet rundt når jeg er hjemme. Da snakker vi både om standard grå, "haremsbuksene" til Cubus og trenings/dansebukser. Kan ikke fordra bukser jeg ikke kan bevege meg skikkelig i, og mener nesten at om en bukse skal være "godkjent" bør jeg kunne klare spagaten i den:-P På jobb, er lærer på ungdomsskole , går jeg stort sett i Bikbok sine superflex tettsittende jeans, da jeg vil kle meg "anstendig" og av og til er litt for bevist hva elevene tenker. Hadde jeg derimot jobbet i barnehage hadde jeg nok kjørt på med joggebukser! Bedre med joggebukser enn å stadig måtte dra opp jeansen eller dra ned singletten hver gang jeg bøyer meg (og ja, bruker nesten bare singletter, men med brede stropper) :-P

Så til poenget, de ansatte i barnehagen kan gå med (nesten) hva de vil for min del, der viktige er at de kan ta vare på barna :-) Jenta mi sin favorittvoksen i barnehagen går stadig i praktiske og behagelige klær, gjerne joggeklær, men det bryr ikke hun seg om, så hvorfor skulle jeg som foreldre mene noe annet?

Hvorfor er det viktigere for en lærer å kle seg "anstendig"???
Det er jo litt det som er holdningen i samfunnet..at vi i barnehage bare passer barna.. Ikke ansett som et yrke å være stolt over.

Jeg skjønner ikke hvordan alle har fått for seg at jeg som laget innlegget mente man skulle gå i trange Jeans og topper jeg da... Jeg mener at turklær er helt innafor i en barnehage! Jeg har masse turklær som jeg bruker og synes dette er mye mer passende OG komfortabelt enn joggebukse.

Hvorfor er det viktigere for en lærer å kle seg "anstendig"???
Det er jo litt det som er holdningen i samfunnet..at vi i barnehage bare passer barna.. Ikke ansett som et yrke å være stolt over.

Jeg skjønner ikke hvordan alle har fått for seg at jeg som laget innlegget mente man skulle gå i trange Jeans og topper jeg da... Jeg mener at turklær er helt innafor i en barnehage! Jeg har masse turklær som jeg bruker og synes dette er mye mer passende OG komfortabelt enn joggebukse.
Mente ingenting med at dere ikke er stolte over yrket deres om dere bruker joggeklær, yrkesstolthet for meg henger ikke sammen med hva jeg foretrekker å ha på meg;-) Jeg formulerte meg kanskje litt feil i forhold til hva jeg mener, og overdriver kanskje litt fordi noen av holdningene mot joggebukse provoserte meg litt :-P Grunnen til at jeg ikke vil gå mye med joggebukser på jobb er rett og slett fordi jeg, dessverre, er litt for opptatt av hva elevene mener om meg :-/ En blir litt var hva en har på seg når en aldri vet hva de tisker og hvisker om. Savner sånn sett barneskolen hvor jeg følte meg mye mer fri til å kle meg som jeg "ville" (f.eks. brukte jeg stort sett en svart dansebukse når jeg hadde mensen, det var rett og slett mer behagelig).

For meg virker joggeklær som et veldig praktisk alternativ i barnehage. Jeg vet ikke helt hva dere legge i turbukser, men for meg er det stive Bergansbukser, med lite stretch, som passer til å gå ute med, men som er alt for varmt og stivt inne;-) Har flere venninner som er barnehagelærere, de elsker jobben sin, men kler seg gjerne i joggebukse/tights/ullklær når de er med barna. Det er forskjell på hva som er "anstendig" med små barn, og med hormonfulle gutter i 13-15 års alderen, kunne fint brukt tights på småskolen, men ikke ungdomsskolen for eksempel, men det er min mening:-)

Mente ingenting med at dere ikke er stolte over yrket deres om dere bruker joggeklær, yrkesstolthet for meg henger ikke sammen med hva jeg foretrekker å ha på meg;-) Jeg formulerte meg kanskje litt feil i forhold til hva jeg mener, og overdriver kanskje litt fordi noen av holdningene mot joggebukse provoserte meg litt :p Grunnen til at jeg ikke vil gå mye med joggebukser på jobb er rett og slett fordi jeg, dessverre, er litt for opptatt av hva elevene mener om meg :-/ En blir litt var hva en har på seg når en aldri vet hva de tisker og hvisker om. Savner sånn sett barneskolen hvor jeg følte meg mye mer fri til å kle meg som jeg "ville" (f.eks. brukte jeg stort sett en svart dansebukse når jeg hadde mensen, det var rett og slett mer behagelig).

For meg virker joggeklær som et veldig praktisk alternativ i barnehage. Jeg vet ikke helt hva dere legge i turbukser, men for meg er det stive Bergansbukser, med lite stretch, som passer til å gå ute med, men som er alt for varmt og stivt inne;-) Har flere venninner som er barnehagelærere, de elsker jobben sin, men kler seg gjerne i joggebukse/tights/ullklær når de er med barna. Det er forskjell på hva som er "anstendig" med små barn, og med hormonfulle gutter i 13-15 års alderen, kunne fint brukt tights på småskolen, men ikke ungdomsskolen for eksempel, men det er min mening:)

Nei jeg tok ikke innlegget ditt som negativt altså? var bare det at du trakk fram at du så behovet for å kle den anstendig, og jeg mener det er like viktig som barnehagelærer ;) Jeg mener jeg fremstår mer ordentlig når jeg har på meg skikkelig klær enn ei joggebukse ;) ikke for barna men for foreldrene ;) Jeg føler meg mer respektert i rollen min hvis jeg fremstiller meg selv på en ok måte også klesmessig.

Det er klart turklærne ikke kan være stive bergansbukser til å bruke ute ;) Men både stormberg, bergans og norrøna har gode og slitesterke bukser som er gode og myke å bevege seg i i barnehage! ;)

Jeg går ofte i helt vanlig trange bukser også jeg da, uten at det hindrer meg i å bevege meg med barna :P Jeg sitter stort sett alltid på gulvet, danser, leker med barna +++ aldri opplevd det som noe hinder (såååå trange bukser at det hindrer bevegelsesfriheten kan jeg såklart ikke bruke i barnehage)

Back
Topp