Vogntråd

Vi kjøper sikkert trille til bilen når han er ferdig med bag-perioden☺️ Har sett litt på bugaboo ant og den blir jo en liten trillekoffert når su legger den sammen, skikkelig artig!! Har hatt bugaboo bee før og var kjempefornøyd med den. Vi håper at Ant passer i "frunken" på bilen vår (tesla model 3). :)

Jeg kjører Volvo v70 så jeg kan kjøpe et romskip til mini :laughing025

Skal se om jeg får pakket den ut ikveld. Er så spent på å se den! Men burde helst vente. Nå bestilte jeg nettopp vognpose dog så det blir liksom enda mer stas! De har forresten -30% på easygrow på babycare nå :love017
 
Den var overraskende lett å sette sammen :love017
 

Vedlegg

  • 20200502_141532.jpg
    20200502_141532.jpg
    31,3 KB · Visninger: 57
Har sett mye på emmaljunga edge duo, er det noen som har erfaring med den? :)
Vi har den til førstemann. En stor og stødig vogn med god plass til både barn og tykk vinterpose - både i bagdel og sportsdel. Med andre ord ei vogn som uten problemer kommer til å passe hele vognperioden. Vi har outdoor-understell og det har fungert fint både på sommer- og vinterføre.

Ulempene er vel at vogna kan oppleves litt tung. Jeg synes det har gått greit egentlig. På vinteren på umåket føre kan det så klart være slitsomt, men da tror jeg mange vogner sliter uansett. Jeg synes ikke den er vanskelig å styre, men den er jo litt stor så små butikker er ikke alltid gøy å gå i (da hjelper det at den har svingbare hjul man kan låse/låse opp). En annen ulempe er at den tar stor plass selv når den er lagt sammen. I tillegg synes jeg den er litt vanskelig å legge sammen pga størrelsen (sliter litt med å nå tak i festene som må av for å klappe understellet sammen), men man lærer seg fort noen triks etter hvert. Og har man stort bagasjerom i bilen går det bra, da slipper man å ta av hjul osv (som for øvrig er ganske enkelt å få til hvis man må ta de av).

Vi har vært veldig fornøyde med Edge duoen vår, og har fungert kjempefint for oss som i barnets første 1,5+ år ikke hadde bil. Har brukt den mye og ungen stortrives fortsatt i vogna (hun er 2 nå).

Hvis du lurer på noe spesifikt, så spør gjerne og jeg skal prøve så godt jeg kan å svare :)


Edit: burde vel legge til at vi skal ha ny og mindre vogn denne gangen. Ikke fordi Edge duo er en håpløs vogn, men som nevnt er den stor. Og med to barn og liten bil, orker jeg ikke styre med den store vogna. Kommer til å beholde den og bruke den i barnehagen (vår eldste bruker den jo fortsatt, og det er ei romslig og fin sovevogn).
 
Last edited:
Jeg så bugaboo ant i butikken i dag, sa til gubben at den der vogna må være til kortvokste og kortvokste barn, noe så smått har jeg aldri sett før :D :p Men sikkert veldig hendig, så ut som en dukkevogn!

Vi har nå prøvd tusen vogner, men kommer bestandig tilbake til Emmaljunga. Så da må det bare bli Emmaljunga!

Som ovenfor har vi vært innom Edge Duo, men etter å ha prøvd den i butikken og sett den ved siden av NXT90... Jeg har slått begge sammen i butikken, byttet, dyttet, klappet sammen, løftet på etc.. Det må bare bli en NXT90. Dessverre, for edge duo er drømmevogna mi utseendemessig! Men den blir bare for stor! Jeg er redd at jeg ikke kommer til å bruke den, og jeg vet det blir mye inn og ut pga 2-3 skogsturer med vofs i uka ++++. Det må jeg klare alene. Å løfte på edge duo var nesten umulig nå for meg, senere etter fødsel blir nok enda verre :p Så det blir nok en NXT90 på oss! Tror det blir uten sittedel først, så jeg får tenkt på om det blir ergonomisk eller flat sportsdel :)
 
Jeg så bugaboo ant i butikken i dag, sa til gubben at den der vogna må være til kortvokste og kortvokste barn, noe så smått har jeg aldri sett før :D :p Men sikkert veldig hendig, så ut som en dukkevogn!

Vi har nå prøvd tusen vogner, men kommer bestandig tilbake til Emmaljunga. Så da må det bare bli Emmaljunga!

Som ovenfor har vi vært innom Edge Duo, men etter å ha prøvd den i butikken og sett den ved siden av NXT90... Jeg har slått begge sammen i butikken, byttet, dyttet, klappet sammen, løftet på etc.. Det må bare bli en NXT90. Dessverre, for edge duo er drømmevogna mi utseendemessig! Men den blir bare for stor! Jeg er redd at jeg ikke kommer til å bruke den, og jeg vet det blir mye inn og ut pga 2-3 skogsturer med vofs i uka ++++. Det må jeg klare alene. Å løfte på edge duo var nesten umulig nå for meg, senere etter fødsel blir nok enda verre :p Så det blir nok en NXT90 på oss! Tror det blir uten sittedel først, så jeg får tenkt på om det blir ergonomisk eller flat sportsdel :)
Gøy å endelig lande på vogn!!

"Ant" vil jeg ha som trille i bilen med tiden:D Hadde bugaboo bee som trille sist (brukte på ferie og sånt da barnet var litt større) og var kjempefornøyd:)
 
Har sett mye på emmaljunga edge duo, er det noen som har erfaring med den? :)
Hadde Edge duo til forrige, i Starten. Veldig fornøyd med bagen. Sportsdelen likte jeg aldri. Han satt ikke bra i den og selene var grusomme. Ellers tok den mye plass i bil og var tung. God å trille. Syns ikke solskjermingen var optimal, topp med myggnetting integrert i kalesjen.
 
Som ovenfor har vi vært innom Edge Duo, men etter å ha prøvd den i butikken og sett den ved siden av NXT90... Jeg har slått begge sammen i butikken, byttet, dyttet, klappet sammen, løftet på etc.. Det må bare bli en NXT90. Dessverre, for edge duo er drømmevogna mi utseendemessig! Men den blir bare for stor! Jeg er redd at jeg ikke kommer til å bruke den, og jeg vet det blir mye inn og ut pga 2-3 skogsturer med vofs i uka ++++. Det må jeg klare alene. Å løfte på edge duo var nesten umulig nå for meg, senere etter fødsel blir nok enda verre :p Så det blir nok en NXT90 på oss! Tror det blir uten sittedel først, så jeg får tenkt på om det blir ergonomisk eller flat sportsdel :)

Er pga grunnene du nevner her at vi skal bytte ut Edge duo denne gangen. Høres kanskje litt paradoksalt ut å si at man er fornøyd med vognen og så ved første mulighet bytte den ut :rolleyes::p Men behovene våre har endret seg litt, og det eneste jeg egentlig har å si negativt om Edge duo er jo størrelsen. Blir nok NXT90 på oss også!
 
Er pga grunnene du nevner her at vi skal bytte ut Edge duo denne gangen. Høres kanskje litt paradoksalt ut å si at man er fornøyd med vognen og så ved første mulighet bytte den ut :rolleyes::p Men behovene våre har endret seg litt, og det eneste jeg egentlig har å si negativt om Edge duo er jo størrelsen. Blir nok NXT90 på oss også!

Nxt90 er betydelig mindre og lettere ihvertfall. Jeg ble overrasket. Nå er det jo mange mange år siden jeg hadde en edge duo men alikevel. Hurra for lettere vogner! Blei litt grinete når jeg ser at jeg må kjøpe regntrekk oppå og det koster nesten 600 kr men. Jeg kjøpte ikke sportsdel nå siden jeg valgte den hvite og er usikker på om jeg fortsatt vil ha den hvit når den tid kommer. Tenker på gjørmete små støvler osv. Så kanskje det følger med om man kjøper hele pakka. Stiv pris ihvertfall.
 
Vi har også kjøpt nxt90, men uten sportsdelen enn så lenge. For den trenger vi jo ikke nå uansett så den blir jo bare å ta opp plass vi ikke har :p Syntes den var veldig fin og god kjørekomfort på den, får plass i bilen vår og er ikke så skrekkelig tung heller.
 
Har sett mye på emmaljunga edge duo, er det noen som har erfaring med den? :)

Vi har Edge Duo og Scooter 4 nå, veldig fornøyd med begge to. Bor på landet, så trenger vogner som tåler ujevnt underlag og har god demping. Tidligere hadde vi to Babyjogger vogner, men byttet dem ut til fordel for Emmaljunga pga. de ikke egnet seg på landlig føre. Vi har brukt Edge Duo fra 0-1.5 år og så har vi brukt Scooter 4 fra 1.5 år til vognbehovet er over. Ja, de tar litt mer plass i bilen og i gangen, men for oss har trillekomfort vært viktigere. Bruker bæretøy hvis vi skal ha med den lille på butikken eller andre ærend der vi ikke gidder å drasse med oss Edge Duo vogna. Synes også Emmaljunga er overlegen på snøføre, klabbet seg bare på Babyjogger vognene. Scooter 4 er ikke noe problem å klappe sammen i bilen, tar faktisk ikke så stor plass. Den har også genial kalesje. Kalesja på Edge Duo er ikke like god, men med en solskjerm (f.eks. Tinkafu) gjør den jobben. Synes forøvrig det er viktig å kunne ha den lille vendt mot meg hvertfall det første året, det har Edge Duo mulighet til :)
 
Kan jeg spørre hva det er med sportsdelen til fox du ikke helt er fornøyd med?
Seint svar.. beklager!
Syns sportsdelen virker litt kort. Med vinterpose blir det litt trangt oppe under kalesjen. Også syns jeg den er litt «bratt» når den er på øverste sittestilling. Føler jentungen «henger» fast i selene. Hun får ikke hvilt beina, de bare henger ned. Hun er 18 mnd og ikke lang nok til å hvile beina på den svarte kanten. Er litt bedre når en ikke har noe i vognen som vognpose eller lammeskinn. Da kommer hun lengre bak på setet og henger ikke fullt så mye.
Hun hadde en periode hun ikke ville sove i den vognen. Ville sove i Emmaljungaen eller babyjoggeren, men nå velger hun gjerne foxen.
 
Vi har nå bestilt emmaljunga Edge duo, fant ut at det var den som traff mest på våre behov på landet. Gleder meg, og er så spent :nailbiting::happy:
 
- bagdelen skal kun brukes i 4-8 måneder, så hvor høy/lav den er eller stor/liten den er er ganske irrelevant når det kommer til å avgjøre vognvalget. Det viktigste er å være fornøyd med sittedelen - den kan brukes i årevis!
- vektbegrensning på sittedelen, noen sittedeler tåler kun 15 kg, andre går til 22kg.
- ergonomisk eller flat sittedel?
- hvor langt ut kan man dra kalesjen for solskjerming? Det finnes ekstra solskjerm man kan tre på, men det er en fordel med god solskjerm.
- vendbar sittedel?

tips til vogner å sjekke ut:
- Babyjogger city elite, trehjuling med største sittedelen og beste kalesjen av alle. Uslåelig trillekomfort og flat sportsdel. Minus er at sportsdelen kun kan være forovervendt. 22kg maxvekt
- Bugaboo buffalo/fox, firehjuling med ergonomisk sete og fantastisk kalesje. 17kg maxvekt.
- Britax smile, firehjuling med flatt sete og fantastisk kalesje, 22 kg maxvekt

Jeg har hørt om flere som har måttet byttet til sportsdelen tidlig pga ungen ikke lenger fikk plass i bagdelen. Da mest for høstbarn, fordi komboen liten vognbag og tjukk vognpose gjorde at det ble for trangt for ungen ganske tidlig. Sånn sett er jeg veldig glad jeg hadde stokkevogn til gutten min som ble født i august. Han fikk plass i vognbagen sammen med ullpose helt frem til mars. Tenker det er kjekt for en septemberbaby også, at de ikke må over i en sportsdel midt på kaldeste vinteren. Bedre å ligge i lun vognbag da, eller? :shy: Tenker bare på at det er vel ikke helt irrelevant med størrelsen på bagen? :)
 
Jeg har hørt om flere som har måttet byttet til sportsdelen tidlig pga ungen ikke lenger fikk plass i bagdelen. Da mest for høstbarn, fordi komboen liten vognbag og tjukk vognpose gjorde at det ble for trangt for ungen ganske tidlig. Sånn sett er jeg veldig glad jeg hadde stokkevogn til gutten min som ble født i august. Han fikk plass i vognbagen sammen med ullpose helt frem til mars. Tenker det er kjekt for en septemberbaby også, at de ikke må over i en sportsdel midt på kaldeste vinteren. Bedre å ligge i lun vognbag da, eller? :shy: Tenker bare på at det er vel ikke helt irrelevant med størrelsen på bagen? :)
De aller fleste bagdelene er tilnærmet like i innvendige mål. Emmaljunga sine klassiske bagdelerser for eksempel veldig stor og god ut, men innvendige mål er ca det samme som de andre populære vognene. Byttet selv til ergonomisk sportsdel når eldste var 4 måneder - fordi hun tok tak i sidene på bagdelen og hevet seg opp. Kjøpte derfor ny vogn med ergonomisk sportsdel fordi det ble for tidlig med flat.
Ellers er det oftest ikke nødvendig med vinterpose i bagdel, holder lenge med ei god dyne, saueskinn og påkledning.
En god vinterpose i dag gjør skal gjøre susen uten å måtte tenke på at det blir luftig/kaldt i en sportsdel.
Hovedpoenget mitt er uansett at det IKKE skal være bagdelen som bestemmer vogna du er fornøyd med, det er sportsdelen det er viktigst å være fornøyd med da det er den du skal bruke lengst.
 
Last edited:
Vi kjøper Emmaljunga NXT60 i helgen. (de har bag/sittedel som NXT90, men lettere understell) Håper vi blir fornøyde med den
 
Back
Topp