Vi som temper

Oi- se der ja!! Når fikk du kryss, husker du?

Er helt sjukt sulten og godtesjuk og- det blir jeg alltid rundt el.
Jeg tror det var 4 dpo krysset kom (men da måtte jeg discarde tempen på 3 dpo for å få krysset). Men krysset kom og gikk hele tiden, siden jeg hadde så høy temp før el også, og etter el var tempen relativt lik som før el, så den var litt usikker frem til jeg testet positivt :hilarious:

Jeg tror det var 4 dpo krysset kom (men da måtte jeg discarde tempen på 3 dpo for å få krysset). Men krysset kom og gikk hele tiden, siden jeg hadde så høy temp før el også, og etter el var tempen relativt lik som før el, så den var litt usikker frem til jeg testet positivt :hilarious:
Ja, får se om jeg eventuelt setter innstilling på at den skal prioritere monitor og ikke temp denne runden.

Så moro at du henger deg på tempetoget! :happy: Det er veldig lærerikt og du blir kjent med din egen kropp på en helt annen måte!
Jeg har tempet siden 2020, og begynte med vaginaltemp. Gikk etter hvert over til oraltemping og trives veldig mye bedre med det. Fant ut at det ikke var noen vesentlig forskjell mellom grafene mine med de to forskjellig metodene. Det som er nøkkelpunktene for å få en korrekt temp er egentlig bare noen få ting. Det ene er at du må ha sovet minst tre timer sammenhengende før du tar tempen, og at du tar tempen til samme tid hver dag. Husk å ta tempen med en gang du våkner, og mens du fremdeles holder deg i ro. Jeg bruker bare FF (fertilityfriend) og er veldig fornøyd med den appen! Den har mange andre funksjoner som du ikke finner i andre lignende apper, og veldig enkel å lese. Har prøvd litt forskjellig, men ender alltid opp med FF igjen. :laughing002 Den gir deg også trekanter på grafen din om du tar tempen utfor din normale tempetid. Og det er veldig kjekt å ha den merket, i tilfelle den ikke passer inn i mønsteret. FF setter også en eggløsningdag for deg automatisk, utifra temp, fertil utflod og eggløsningstester. Rødt kryss om den er sikker på eggløsningsdagen, og striplet kryss om den er litt usikker men fremdeles mener du har hatt eggløsning. Super kjekt! :joyful:
Tusen takk for langt svar! :smiley-angelic003

Brukte du samme temperaturmåler når du byttet fra vaginalt til oralt? Jeg har kjøpt babyplan sin, og der står det at den er til oralt bruk, men mulig man kan bruke vaginalt istede hvis man ønsker? Jeg tror jeg vil like best å tempe oralt, men tilfelle jeg vil prøve å bytte. Venter på den i posten, blir spennende å begynne å tempe og å følge med :smiley-bounce022

Går jo kanskje an å legge inn målingene i flere apper så kan jeg sammenligne og se hvem jeg liker best:happy:

Jeg har vært fornøyd med gratisversjonen til fertility friend. Anbefaler virkelig å ta tempen vaginalt, man får mye finere kurve enn når man temper oralt :D
Okei, kan skjønne det. Får se hvordan det går og om jeg evt. Bytter til å tempe vaginalt. Brukte du samme type temperaturmåler når du tempet de forskjellige stedene? Lurer på om det stod at den jeg har bestilt fra babyplan er til oralt bruk :rolleyes:

Tusen takk for langt svar! :smiley-angelic003

Brukte du samme temperaturmåler når du byttet fra vaginalt til oralt? Jeg har kjøpt babyplan sin, og der står det at den er til oralt bruk, men mulig man kan bruke vaginalt istede hvis man ønsker? Jeg tror jeg vil like best å tempe oralt, men tilfelle jeg vil prøve å bytte. Venter på den i posten, blir spennende å begynne å tempe og å følge med :smiley-bounce022

Går jo kanskje an å legge inn målingene i flere apper så kan jeg sammenligne og se hvem jeg liker best:happy:
Absolutt! Jeg brukte babyplan sitt første året, både oralt og vaginalt. :happy119 Byttet etter hvert til beurer sitt med litt mykere tupp og bluetooth. Ble en tempenerd, og fikk skikkelig dilla! Var så gøy! :laughing002

Tenker det bare er en fordel å prøve litt forskjellig apper, og se hva man liker best. Alle er jo så forskjellig, og viktig å finne det man trives med selv. :flower

Okei, kan skjønne det. Får se hvordan det går og om jeg evt. Bytter til å tempe vaginalt. Brukte du samme type temperaturmåler når du tempet de forskjellige stedene? Lurer på om det stod at den jeg har bestilt fra babyplan er til oralt bruk :rolleyes:
Jeg brukte samme ja, men har ikke det fra babyplan. Vil tro det går bra!

@LilleVimsen kjenner det hjelper VELDIG å vite at du sleit med å få krysset og! Nå har hvertfall temp steget, selv med to paracet (droppa ibux) i går kveld. Prøvde å discarde temper her og der og, men ingenting hjalp, hehe.
D0FEA2C9-E1CE-4C18-B354-41AED8122F28.jpeg

Hva tenker dere? Fikk pos eltest i går kveld, men den var enda sterkere idag tidlig. Når tror dere eggløsning faktisk skjer? Fikk lagt inn aksjer igår, men reiser på jentetur etter jobb idag, så får ikke til mer denne pp. Redd det ikke er nok og at egget ikke slipper nå heller :dead:Tempen var lav igår, men har steget igjen idag.

Vedlegg

• A8A864EA-1AC5-4696-9929-7C92C2C5CA1B.jpeg
    A8A864EA-1AC5-4696-9929-7C92C2C5CA1B.jpeg
    845,8 KB · Visninger: 51
Hva tenker dere? Fikk pos eltest i går kveld, men den var enda sterkere idag tidlig. Når tror dere eggløsning faktisk skjer? Fikk lagt inn aksjer igår, men reiser på jentetur etter jobb idag, så får ikke til mer denne pp. Redd det ikke er nok og at egget ikke slipper nå heller :dead:Tempen var lav igår, men har steget igjen idag.
Går dessverre ikke å se noe på tempen enda, du må nesten se noen dager etter evt el, om du har fått et skifte :)

Krysser fingrene for at EL er i dag. :thumleft

@LilleVimsen kjenner det hjelper VELDIG å vite at du sleit med å få krysset og! Nå har hvertfall temp steget, selv med to paracet (droppa ibux) i går kveld. Prøvde å discarde temper her og der og, men ingenting hjalp, hehe. Vis vedlegget 399117
Det hjelper ikke å discarde tempen på cd 8? Jeg ville gjort det uansett tror jeg, for det er jo feber:p Evt både cd 8 og 13 (også kan du undiscarde cd 13 senere). Kanskje du får krysset i morgen da :)

Går dessverre ikke å se noe på tempen enda, du må nesten se noen dager etter evt el, om du har fått et skifte :)
Jeg skjønner. Blir jo helt sprø av dette opplegget- og jeg som trodde jeg var en lugn type :hilarious: Men jeg er helt ny på temping, så lurer på om det er vanlig at tempen stiger samme dag som el inntreffer eller i etterkant av at egget har sluppet?

Jeg skjønner. Blir jo helt sprø av dette opplegget- og jeg som trodde jeg var en lugn type :hilarious: Men jeg er helt ny på temping, så lurer på om det er vanlig at tempen stiger samme dag som el inntreffer eller i etterkant av at egget har sluppet?
Tempen stiger etter at egget har sluppet. Det krateret som blir etter egget heter corpus luteum, og det er der kroppen skiller ut progesteron, og det er progesteronet som hever tempen. Hvis egget fester seg sender det signaler til kroppen om å ikke «iverksette» mensen. Hvis egget ikke befruktes/går til grunne tørker corpus luteum inn, og kroppen går inn i ny syklus.

Tempen stiger etter at egget har sluppet. Det krateret som blir etter egget heter corpus luteum, og det er der kroppen skiller ut progesteron, og det er progesteronet som hever tempen. Hvis egget fester seg sender det signaler til kroppen om å ikke «iverksette» mensen. Hvis egget ikke befruktes/går til grunne tørker corpus luteum inn, og kroppen går inn i ny syklus.
Takk for svar! Får bare vente i spenning på tempen imorra da :happy:

Back
Topp