Vi som prøver på vår første

Hei :) Jeg er forholdsvis ny her, og har dessuten nettopp skiftet navn fra mamma-drømmen til Tottet :)

Alder: 26

Mannen: 27

Bosted: Møre og Romsdal

Forholdet: kjærester på 8.året, samboere i 7 år.

Prevensjonsslutt: slutten av August 2016

Hvordan bestemte vi oss:
Jeg har ønsket meg barn siden jeg var veldig ung, men har ventet på at han også skulle bli klar. I fjor sommer diskuterte vi det, han ønsket å vente enda ett år før vi skulle starte mens jeg ville starte med en gang. Så vi inngikk en kompromiss om å starte i løpet av høsten, og heldigvis for det for vi er allerede 8mnd inn i prøvingen uten hell.

Hindere hittil:
Ustabil mens. Fra siste mens etter p-piller gikk det 50+dager før første mens (etter pillestopp altså). Ellers har det gått max 20dager over tiden, og en gang kom den dagen før forventet.

Hjelpemidler:
Har begynt å tempe denne pp, fortsatt litt ny på alt dette.
 
Har dere noen bekymring da, damer?

I det siste har jeg nok tenkt overdrevent mye på om jeg i det heletatt kan bli gravid.. føler det er så mye som ikke stemmer hos meg. Først hadde jeg veldig kort lf på ca 10 dager, får ikke positive eltester, så kom exuen og nå har jeg bare en eggleder og har nesten ikke elslim.
Tenker også på om det kan være jeg har tett eggleder på andre siden også, eller om jeg får exu på den siden i tillegg så har jeg brått ingen eggledere :s
 
Har dere noen bekymring da, damer?

I det siste har jeg nok tenkt overdrevent mye på om jeg i det heletatt kan bli gravid.. føler det er så mye som ikke stemmer hos meg. Først hadde jeg veldig kort lf på ca 10 dager, får ikke positive eltester, så kom exuen og nå har jeg bare en eggleder og har nesten ikke elslim.
Tenker også på om det kan være jeg har tett eggleder på andre siden også, eller om jeg får exu på den siden i tillegg så har jeg brått ingen eggledere :s

Huff, skjønner bekymringene, selv om det ikke er akkurat det jeg er redd for selv. Jeg er bekymra for at det bare aldri skal bli noe vellykka svangerskap, og at jeg kommer til å miste igjen.
Men det er vel veldig liten sannsynlighet i utgangspunktet for å få exu? Så da må det vel være enda mindre sjanser for at det skal skje to ganger?
Ikke at det kanskje er noen trøst, jeg tenker på alt mulig som kan gå galt neste gang, som egentlig skjer med færre en 1%. Men det er vel sånn at når man først har opplevd noe så uvanlig, så føles det som at alt kan skje.
Prøver å holde katastrofetankene unna så godt det lar seg gjøre.
Krysser fingrene for at det er en liten spire på helt rett plass hos deg nå likevel [emoji172][emoji271]
 
Huff, skjønner bekymringene, selv om det ikke er akkurat det jeg er redd for selv. Jeg er bekymra for at det bare aldri skal bli noe vellykka svangerskap, og at jeg kommer til å miste igjen.
Men det er vel veldig liten sannsynlighet i utgangspunktet for å få exu? Så da må det vel være enda mindre sjanser for at det skal skje to ganger?
Ikke at det kanskje er noen trøst, jeg tenker på alt mulig som kan gå galt neste gang, som egentlig skjer med færre en 1%. Men det er vel sånn at når man først har opplevd noe så uvanlig, så føles det som at alt kan skje.
Prøver å holde katastrofetankene unna så godt det lar seg gjøre.
Krysser fingrene for at det er en liten spire på helt rett plass hos deg nå likevel [emoji172][emoji271]
Problemet er at det er større sjanse for at det skjer fler ganger hos de som har opplevd det [emoji14] men tror den statestikken er for de som har igjen den samme egglederen som det skjedde i og evt har skada eggledere fra før.. men et det som er litt problemet, jeg veit ikke om det er hormonene som stoppa signalet om at flimmerhåra skulle frakte egget ned eller hva det var. Så bunner vel i at jeg er redd for at jeg ikke har så veldig bra hormon-system. Har bestemt at juni er mnd for å sjekke det privat om det ikke klaffer før [emoji14]

Skjønner redselen for å miste flere ganger, der er og statestikken lav for at det skjer flere ganger på rad da :)
Håper vi snart er preggis begge to :)
 
Problemet er at det er større sjanse for at det skjer fler ganger hos de som har opplevd det [emoji14] men tror den statestikken er for de som har igjen den samme egglederen som det skjedde i og evt har skada eggledere fra før.. men et det som er litt problemet, jeg veit ikke om det er hormonene som stoppa signalet om at flimmerhåra skulle frakte egget ned eller hva det var. Så bunner vel i at jeg er redd for at jeg ikke har så veldig bra hormon-system. Har bestemt at juni er mnd for å sjekke det privat om det ikke klaffer før [emoji14]

Skjønner redselen for å miste flere ganger, der er og statestikken lav for at det skjer flere ganger på rad da :)
Håper vi snart er preggis begge to :)

Åjaa, det visste jeg ikke. Det er vel egentlig fare for at jeg får morkakesvikt igjen, siden det har skjedd før. Men neste gang får jeg medisiner, så det er i det minste noe som kan forebygges sånn at det evt ikke blir alvorlig så tidlig i svangerskapet.

Men la oss kryssa fingra for at ingenting av detta gjentar seg. Uansett fint å kunne lufte bekymringene sine litt :) [emoji172]
 
Alder: 28

Mannen: 28

Bosted: Oslo

Forholdet: 6 år

Prevensjonsslutt: Slutta for lenge siden pga komplikasjoner med spiral ! Har vel egentlig ikke brukt så mye, men ikke aktivt prøvd heller.

Hvordan bestemte vi oss: Etter en SA i 2015 hvor svangerskapet kom brått på bestemte vi oss for at vi skulle vente litt på å begynne å prøve aktivt. I august 2016 begynte vi å prøve for fullt og ønsket om et barn er veldig sterkt for oss begge!

Hindere hittil: SA 2015 og SA julen 2016, MA mars 2017. Legene sier det mest sannsynlig er uflaks! Skal til utredning nå, men prøver samtidig :)

Hjelpemidler: Ovia-appen og god gammeldags tolkning av kroppens signaler!
 
Har dere noen bekymring da, damer?

I det siste har jeg nok tenkt overdrevent mye på om jeg i det heletatt kan bli gravid.. føler det er så mye som ikke stemmer hos meg. Først hadde jeg veldig kort lf på ca 10 dager, får ikke positive eltester, så kom exuen og nå har jeg bare en eggleder og har nesten ikke elslim.
Tenker også på om det kan være jeg har tett eggleder på andre siden også, eller om jeg får exu på den siden i tillegg så har jeg brått ingen eggledere :s
Tenker myye på det om jeg i det hele tatt kommer til å bli gravid ja:oops: Har jo aldri fått en positiv test før! Man blir litt sliten av dette prøvestyret :( Vil jo bare at det skal klaffe! Etter denne mnd er jeg også halvveis med pergoen, dvs kun tre mnd igjen! Og hva da? Må jeg igjennom IVF?? Hmmm.. Nei det er mye å tenke på ja!
 
Tenker også mye på om jeg noen gang kommer til å bli gravid [emoji17] synes hele denne greia er sår og vanskelig! Men har så stort ønske om å få barn, så det skal gå! [emoji4]
 
Alder: 27

Mannen: 28

Bosted: Oslo

Forholdet: Vi har vært sammen i 6 år, samboere i 4.

Prevensjonsslutt: Siste pille ble inntatt november 2016 etter 10(!!) år på. Kjente godt 10 års eggstokkdvale den første syklusen der for å si det mildt.

Hvordan bestemte vi oss: Jeg har alltid sett for meg 27 som en perfekt alder for å begynne babyproduksjon:p
Så da jeg begynte på et nytt femårig studie som 24-åring og visste jeg at jeg ønsket å få barn før de fem årene var omme. Typen var det litt verre med (er det ikke nesten alltid det...:rolleyes:) Jeg prøvde å ta opp temaet litt sånn tilfeldig for et par år siden, men da hadde han nok ikke ofret det en tanke og jeg ble veldig lei meg, men livet gikk videre. De siste årene har jeg vært veldig opptatt av å ha en plan for når vi skulle begynne med prøvingen, men det har vært litt vanskelig å få ham i prat om det. Jeg la en liten plan i kulissene (haha, såå utspekulert:angel4) og har kommet med små drypp litt etter litt for at det skulle være noe som lå litt lenger fremme i pannebrasken på ham, og jeg har vannet det lille frøet omhyggelig:flower Da bestevenninnen min ble gravid ifjor sommer ble det naturligvis mer prat om det, og da vi fikk oss hund ifjor tror jeg det sa pling i omsorgsgenet hans og vi ble enige om å starte prøving til høsten. Sluttet på p-piller før jul for å evt gå klar av uteblitt mens osv. Nå i februar kom han plutselig hjem en dag og spurte hvorfor vi ikke bare kunne begynne nå! Jeg ble såå glad! Så for at vi skal rekke å få første barn mens jeg ennå studerer må spira sitte innen 2017 er omme. Iik!

Hindere hittil: Litt ustabile sykluser etter pilleslutt.

Hjelpemidler: Temper med Fertility Friend.
 
Alder: 29år
Mannen: 34år
Bosted: Romsdal

Forholdet:
Vært sammen siden mai 2009, forlovet 11.01.2011, giftet oss 30.06.2012 og har et barn født 12.10.2012.

Prevensjonsslutt:
Tok ut hormonspiral i februar.

Hvordan bestemte vi oss:
Har hatt lyst på flere barn siden gutten ble født, men jeg var fremdeles student og ingen av oss hadde fast jobb. Nå er jeg ferdig på skole og har fast jobb og ønsket har bare blitt større og større. I tillegg vil gutten vår bli storebror og "maser" på meg om jeg har baby i magen [emoji4]

Hindere hittil:
Har bare kommet til pp3, pp1 tok vi som det gikk, i pp2 hadde min mann problemer med et rift på manndommen sin som gjorde at det ble vanskelig å legge inn aksjer. Nå i pp3 er vi i el uka og humper som bare det [emoji23]

Hjelpemidler:
Ingenting i pp1 i pp2, i pp3 ble det grapefruktjuice i 5 dager før jeg glemte den når jeg reiste bort for helgen [emoji85]
Går det ikke i denne pp'en så blir det temping neste.
 
Tenker også mye på om jeg noen gang kommer til å bli gravid [emoji17] synes hele denne greia er sår og vanskelig! Men har så stort ønske om å få barn, så det skal gå! [emoji4]
Det skal bli barn på oss :)
 
Åjaa, det visste jeg ikke. Det er vel egentlig fare for at jeg får morkakesvikt igjen, siden det har skjedd før. Men neste gang får jeg medisiner, så det er i det minste noe som kan forebygges sånn at det evt ikke blir alvorlig så tidlig i svangerskapet.

Men la oss kryssa fingra for at ingenting av detta gjentar seg. Uansett fint å kunne lufte bekymringene sine litt :) [emoji172]
Ja.. veit du hva grunnen for svikten var da?
Søstern opplevde den samme og mista brått alt fostervannet i uke21/22, og men hun hadde mest trolig en infeksjon i blodet via loppebitt..
Krysser fingra for at det var engangstilfelle :)
 
Sant, det føles så umulig og vanskelig alt... skjønner hvorfor mødre nå kaller det et mirakel [emoji14]
Ja du sier noe! [emoji28] Og selv om jeg unner alle venninnene mine mange babyer, synes jeg det er ganske urettferdig at noen omtrent bare trenger å se på en penis også blir de gravide, mens det er noen av oss som sliter rumpa av oss!! [emoji23] men ja, jeg trøster meg med at det blir min/vår tur en vakker dag også! [emoji1][emoji1]
 
Alder: 33

Mannen: 33

Bosted: Rogaland

Forholdet: Sammen siden mars 2013, samboere siden april 2013 [emoji12]

Prevensjonsslutt: Ingen prevensjon brukt etter at vi ble samboere.

Hvordan bestemte vi oss: Hadde første praten allerede da vi ble samboere. Vi har kjent hverandre i 15+ år, og begge ønsket sterkt en familie sammen. Prøvde ikke "aktivt" før 2014, med måling av syklus, eggløsning etc. Samboer jobbet offshore rotasjon til og med sommer 2014, og var da i rotasjon 4/4. Derav var det vanskelig å treffe el hver syklus.
Jeg sluttet med el testing etter en stund, da syklus er stabil og jeg selv kjenner når eggløsning skjer.

Hindere hittil: Kun ett hinder foreløpig, og det er at jeg bare ikke blir gravid! Alle prøver av meg og mannen er tatt og alt ser fint ut. Lapraskopi utført pga mistanke om endometriose, avkreftet. Eggledere fine. Bakovervendt livmor, men skulle ikke ha betydning for evt befruktning/ graviditet.

Hjelpemidler: IVF - første forsøk januar 2017, gravid. Mistet dessverre. Er nå i gang med forsøk nr.2
 
Alder: 23 år

Mannen: 26 år

Bosted: Øverst i Nordland

Forholdet: Sammen 4,5 år, forlovet 1 år av disse

Prevensjonsslutt: Husker egentlig ikke, det er i alle fall noen år siden

Hvordan bestemte vi oss: Jeg har vært klar for å få siden jeg var rundt 18 år, men har alltid villet ha en utdannelse og fast jobb før vi begynte. Når alt dette var i boks har jeg ventet på at samboer skulle bli klar. Like før jul i fjor kjøpte vi oss hus og natt til 1.januar ble vi endelig enige om at vi skulle starte å prøve :)

Hindere hittil: Har tidligere vært plaget med PCO, men hadde per august 2016 ingen cyster på eggstokkene. Vet ikke hvor mye det påvirker min fertilitet den dag i dag. Eller ble det en uventet prøve pause nå pga en operasjon.

Hjelpemidler: Temper og El-tester. Bruker også Ovia appen:)
 
Tenker myye på det om jeg i det hele tatt kommer til å bli gravid ja:oops: Har jo aldri fått en positiv test før! Man blir litt sliten av dette prøvestyret :( Vil jo bare at det skal klaffe! Etter denne mnd er jeg også halvveis med pergoen, dvs kun tre mnd igjen! Og hva da? Må jeg igjennom IVF?? Hmmm.. Nei det er mye å tenke på ja!
Har du hatt noe hell med pergo da? Jeg har veldig bra effekt av den, men ikke gravid forde :( søkt ivf vi nå. Heller aldri positiv test :(
 
Har du hatt noe hell med pergo da? Jeg har veldig bra effekt av den, men ikke gravid forde :( søkt ivf vi nå. Heller aldri positiv test :(
Jeg fikk pergo grunnet litt lange sykluser og for å booste el etter lang tid som prøver. Jeg har fått el på pergo på cd 16 alle 3 pp, inkludert pausemnd. På ul så han også at livmorslimhinnen var tykkere og finere på pergo. Er nå 5 dpo i den 3. pp, så vet ikke om det er klaff nå enda.
Er det jeg er redd for at selv om syklusen nå er som ei klokke og jeg har kraftige eggløsninger, at jeg ikke blir gravid. Og etter de neste 3 pp er det ikke mange alternativene igjen.:( Får bare satse på at det vil klaffe på et eller annet vis en eller annen gang;)

Hva er grunnen til at du har fått henvisning til IVF så raskt etter å ha startet med pergo? Jeg skal gå på det i 6 mnd. Har da pause mellom hver kur.
 
Alder: 29 år

Mannen: Har ikke mann. Men er gift med en kvinne. Hun er også 29:p

Bosted: Nordland

Forholdet: Vært sammen i mange år. Gift i 2.

Prevensjonsslutt: Har ikke gått på p-piller siden jeg var sammen med en mann. Sluttet vel i 2009.

Hvordan bestemte vi oss: Jeg har definitivt vært mest gira av oss. Hadde en seriøs samtale i etterkant av bryllupet, men hun følte seg ikke klar enda.. hun har ikke lyst å gå gravid (enda) så valget falt på meg. Etter en lang betenkeligstid ble hun klar (vi nermere oss jo 30) og skal starte prøvingen i juni.

Hindere hittil: det største hindreret er jo at ingen av oss har mannlige svømmere som skal til :hilarious: Heldigvis er det mange danske menn som er så snill og vil donere. Så nå har vi reservert sæd fra en flott donor som ligger hos sædbanken i København å venter.

Hjelpemidler: Tester etter eggløsning. Drikker rooibos-te. Tar vitaminer og folat.
 
Alder: 29 år

Mannen: Har ikke mann. Men er gift med en kvinne. Hun er også 29:p

Bosted: Nordland

Forholdet: Vært sammen i mange år. Gift i 2.

Prevensjonsslutt: Har ikke gått på p-piller siden jeg var sammen med en mann. Sluttet vel i 2009.

Hvordan bestemte vi oss: Jeg har definitivt vært mest gira av oss. Hadde en seriøs samtale i etterkant av bryllupet, men hun følte seg ikke klar enda.. hun har ikke lyst å gå gravid (enda) så valget falt på meg. Etter en lang betenkeligstid ble hun klar (vi nermere oss jo 30) og skal starte prøvingen i juni.

Hindere hittil: det største hindreret er jo at ingen av oss har mannlige svømmere som skal til :hilarious: Heldigvis er det mange danske menn som er så snill og vil donere. Så nå har vi reservert sæd fra en flott donor som ligger hos sædbanken i København å venter.

Hjelpemidler: Tester etter eggløsning. Drikker rooibos-te. Tar vitaminer og folat.
You go! [emoji1] Håper det klaffer med en gang for dere, med tanke på at dere trenger donor [emoji6] Masse lykke til! [emoji123][emoji2]
 
Back
Topp