Vi som bruker Pergo/Letrozol/Femar

Hei!

Pga. sykdom har jeg ikke kunnet prøve på graviditet før nå i juni (enten første eller andre uken). Jeg sluttet på p-piller for 5 mnd siden og har ikke fått mensen etter det. Jeg har nå fått resept på provera og letrozol fordi jeg må prøve å bli gravid fort og da trenger jeg eggløsning (jeg har på en måte et prøvevindu pga. sykdom). Jeg greier ikke helt å forstå om jeg burde begynne på de nå, slik at jeg får en periode til å teste om det fungerer (før jeg kan bli gravid) og så på neste syklus etter det blir slik at det klaffer med når jeg får lov å prøve? Jeg kan først bli gravid etter en behandling i juni. Og er det noen som har tips til hvordan man kan bli gravid fort (kjerringråd, erfaringer etc.)?

Og hvordan regner jeg det ut? Si at jeg f. eks får lov å prøve fra 12.juni. Da ønsker jeg eggløsning litt etter det slik at jeg kan ha litt margin. Er det noen som skjønner når jeg må starte kuren? Dette er så nytt for meg. Vet ikke om det blir feil å regne ut 28 dager i første periode jeg ikke kan bli gravid, og så 14 dager ish i neste? Dvs. jeg burde begynne den 1. mai med første kur?

Siden jeg bør bli gravid fortest mulig etter 12. juni (cirka) er det noe jeg burde be fastlege om? Noe mer medisin eller spør om eventuell ivf behandling etter sommeren om jeg ikke har blitt det på egenhånd? Hva ville dere gjort?

Beklager at dette ble litt rotete..

Takk for svar!
 
Hei!

Pga. sykdom har jeg ikke kunnet prøve på graviditet før nå i juni (enten første eller andre uken). Jeg sluttet på p-piller for 5 mnd siden og har ikke fått mensen etter det. Jeg har nå fått resept på provera og letrozol fordi jeg må prøve å bli gravid fort og da trenger jeg eggløsning (jeg har på en måte et prøvevindu pga. sykdom). Jeg greier ikke helt å forstå om jeg burde begynne på de nå, slik at jeg får en periode til å teste om det fungerer (før jeg kan bli gravid) og så på neste syklus etter det blir slik at det klaffer med når jeg får lov å prøve? Jeg kan først bli gravid etter en behandling i juni. Og er det noen som har tips til hvordan man kan bli gravid fort (kjerringråd, erfaringer etc.)?

Og hvordan regner jeg det ut? Si at jeg f. eks får lov å prøve fra 12.juni. Da ønsker jeg eggløsning litt etter det slik at jeg kan ha litt margin. Er det noen som skjønner når jeg må starte kuren? Dette er så nytt for meg. Vet ikke om det blir feil å regne ut 28 dager i første periode jeg ikke kan bli gravid, og så 14 dager ish i neste? Dvs. jeg burde begynne den 1. mai med første kur?

Siden jeg bør bli gravid fortest mulig etter 12. juni (cirka) er det noe jeg burde be fastlege om? Noe mer medisin eller spør om eventuell ivf behandling etter sommeren om jeg ikke har blitt det på egenhånd? Hva ville dere gjort?

Beklager at dette ble litt rotete..

Takk for svar!
Det er ikke slik letrozol/Femar fungerer! Du kan ikke bare bestemme hverken når du får eggløsning eller å bli gravid. Du tar det fra dag 3/4 i syklusen og får eggløsning etter dette. Det er litt forskjellig fra kvinne til kvinne når det blir, og du må nok teste med el-tester. Hos meg er det dag 6 etter jeg slutter på Femar at jeg får eggløsning (som regel syklusdag 16). Men det kan være en annen dag for deg.
 
Hei på dere! Jeg har brukt Femar siden januar, siden mars og april Ovitrelle, og i april syklusen også Litinus (progesteron). Dessverre uten hell så langt. :/ Jeg har blitt fulgt opp, og de siste 2 gangene har jeg hatt to eggposer, men likevel ble jeg ikke gravid. Håper på en spire til neste gang, og i hvert fall til september, ellers blir det ivf i utlandet, og det hadde kostet mye!
 
Heisann. Jeg lurer på en ting; hvor lang syklus hadde dere i pausemåneden for dere som har hatt det? Er det vanlig å ha lik syklus som når du tar tablettene?
 
Heisann. Jeg lurer på en ting; hvor lang syklus hadde dere i pausemåneden for dere som har hatt det? Er det vanlig å ha lik syklus som når du tar tablettene?
Jeg hadde kortere syklus i pause mnd, snakk om ca 4 dager kortere. Men jeg har kort syklus ( ca 24 dager) uten stimulering.
 
Ang pausemåned - hvor mange PP’er på rad bruker dere Letrozol før pausemåned..?

er i 3 PP nå og ikke fått beskjed om noe pause
 
Dere som går på/har går på Letrozol : får dere flere kurer rett etter hverandre? Min gyn insisterer på at jeg skal ha en PP mellom hver kur. Nå skal jeg begynne på 3.kuren, og etter det var det ikke vits å prøve det mer sa hun...

Hva er deres erfaringer?
 
Dere som går på/har går på Letrozol : får dere flere kurer rett etter hverandre? Min gyn insisterer på at jeg skal ha en PP mellom hver kur. Nå skal jeg begynne på 3.kuren, og etter det var det ikke vits å prøve det mer sa hun...

Hva er deres erfaringer?

Jeg kunne begynne rett på ny kur, selv om jeg i tillegg hadde en kjemisk den første måneden jeg testet letrozol.
 
Dere som går på/har går på Letrozol : får dere flere kurer rett etter hverandre? Min gyn insisterer på at jeg skal ha en PP mellom hver kur. Nå skal jeg begynne på 3.kuren, og etter det var det ikke vits å prøve det mer sa hun...

Hva er deres erfaringer?
Tok seks kurer på rappen. Fikk resept på tre nye kurer rett før jeg oppdaget at jeg var gravid.
 
Dere som går på/har går på Letrozol : får dere flere kurer rett etter hverandre? Min gyn insisterer på at jeg skal ha en PP mellom hver kur. Nå skal jeg begynne på 3.kuren, og etter det var det ikke vits å prøve det mer sa hun...

Hva er deres erfaringer?


Jeg går på letrozol, er i 2 pp nå i påvente av baby/mest sannsynlig TR.. jeg har 4 pp igjen og har da 6 pp totalt på resept, og disse pp er sammenhengende. Går til privat gyn som er spesialist innen svangerskap etc, og hun forklarte at letrozol kan man ikke gå på lenger enn 6 pp, etter det blir det henvisning til videre utredning..

Hvorfor har hun anbefalt pause i mellom?
 
Jeg går på letrozol, er i 2 pp nå i påvente av baby/mest sannsynlig TR.. jeg har 4 pp igjen og har da 6 pp totalt på resept, og disse pp er sammenhengende. Går til privat gyn som er spesialist innen svangerskap etc, og hun forklarte at letrozol kan man ikke gå på lenger enn 6 pp, etter det blir det henvisning til videre utredning..

Hvorfor har hun anbefalt pause i mellom?
Takk fir svar !
Jeg går også til privat gynekolog, og hun er veldig dyktig, var bare dette jeg stusset på siden jeg ser mange her inne går på det..
Hun er veldig forsiktig med alt egentlig, hun hadde ikke noe spesiell grunn... Er kanskje bare hennes måte å gjøre det på da.. :rolleyes:

Er din syklus like lang hver pp på Letrozol?
 
Jeg starter på 3 pp med letrozol nå, ikke hatt opphold i mellom. Skal ta kontakt med gyn hvis det ikke går denne syklusen heller.
 
Hei dere. Kan jeg spørre om det er noen av dere som går på dette for å få hjelp med lang og uregelmessig syklus? Gikk dere via fastlege eller privat, og hvor fort merket dere effekt på syklusen?
 
Jeg starter på 3 pp med letrozol nå, ikke hatt opphold i mellom. Skal ta kontakt med gyn hvis det ikke går denne syklusen heller.
Merker at det irriterer meg at jeg må ha en PP mellom hver runde :oops:
Vet du hva Gyn vil gjøre hvis det ikke går på denne syklusen?
Jeg har fått beskjed om at det er IVF neste ....
 
Jeg ble nettopp ferdig med første runde med enkel dose Letrozol grunnet PCO.
Har ikke hatt mens siden pilleslutt i starten av oktober, og husker ikke hvordan syklusen var før jeg begynte på prevansjon (gått på ppiller i 13 år).

Er nå veldig spent på om jeg får eggløsning, men kjenner i dag ingen symptomer på at noe er på vei (CD10).

Tester med både strips og Clearblue digital (første dag med CB), men er vant til å få falske sterke tester grunnet PCO, så vet ikke hvor mye jeg tør å stole på testene.

Skal til GU på tirsdag for å se på utviklingen.

Når begynte dere å kjenne symptomer på eggløsning?
 
Takk fir svar !
Jeg går også til privat gynekolog, og hun er veldig dyktig, var bare dette jeg stusset på siden jeg ser mange her inne går på det..
Hun er veldig forsiktig med alt egentlig, hun hadde ikke noe spesiell grunn... Er kanskje bare hennes måte å gjøre det på da.. :rolleyes:

Er din syklus like lang hver pp på Letrozol?

skjønner, de vurderer hvert tilfelle nøye så kan jo være at dette er riktig for deg? Evt kan du ta det opp med henne og høre om hvorfor hun gjør det slik?

syklusen min første pp var på 33, istede for alt mellom 40-50, nå er jeg på dag 32 og forventer mens i morgen:) så det virker som at den er mer stabil nå:)
 
Har brukt en enkel og to doble kurer med Letrozol. Blitt gravid på begge doble, men mistet i sa en gang og er usikker på om jeg mister denne gangen også. Har iallefall blitt gravid og det har jeg ikke blitt på naturligvis på mange år. Har også hatt 6 mislykkede IVF forsøk tidligere.
 
Merker at det irriterer meg at jeg må ha en PP mellom hver runde :oops:
Vet du hva Gyn vil gjøre hvis det ikke går på denne syklusen?
Jeg har fått beskjed om at det er IVF neste ....

Jeg har litt kort lutealfase, så jeg kommer til å spørre om å få prøve crinone før vi går mot mer drastiske tiltak.
 
Jeg er på CD 14 og var på UL i dag for å se utvikling. Kun en follikkel og den var bare på 10mm.
Riktignok har slimhinne vokst, så det ser jo ut som noe har virket, men relativt langt unna EL.

Fikk blinkende smil på CB Digital i dag, men det går jeg da ut i fra en min PCO som tuller det til.. :(

Ny sjekk på fredag men tipper dette ikke går veien.

Noen som har lignende erfaringer men likevel fått EL sent?
 
Back
Topp