Vi som bruker Pergo/Letrozol/Femar

Forresten så betyr PCO uten S'et at du har cyster på eggestokkene men ikke har syndromet, altså ikke polycystisk ovarie syndrom, men "kun" polycystiske ovarier.
For at man skal ha syndromet skal man ha 2 ut af 3 kriterier:
- polycystiske ovarier
- forhøyet nivå av testosteron og/eller øket hårvekst
- uregelmessige eller helt manglende menstruasjoner

Polycystiske ovarier er veldig vanlige hos unge kvinner (tenår og begynnelse av tenårene) og det samme er uregelmessige menstruasjoner. Så man kan risikere å overdiagnostisere PCOS med ovenstående kriterier. Men det er altså dem som brukes. Har man "kun" polycystiske ovarier kan det være en normal variant som forsvinner av seg selv, men det kan også skape problemer med fertiliteten.
Håper det kan oppklare litt [emoji4]

Ja, er slik jeg har forstått det. Derfor jeg stusser over formuleringen "svak form for PCO fordi du bare har cyster, og ikke tilleggsplagene". I mitt hode høres det ut som hun egentlig mener at jeg bare har PCO og ikke PCOS, men det betyr vel ikke automatisk at jeg har svak form for PCO. Svak form for PCO høres ut som få cyster, men hun understreker jo stadig vekk at jeg har mange. Vet ikke om jeg klarer å formulere meg tydelig, men spiller vel ikke så stor rolle :schocked028
Uansett, så sa gyn sist at jeg med så mange egg som hun ser på UL i begge eggstokkene mest sannsynlig aldri vil få noen normal syklus igjen. Jeg hadde en heelt normal syklus fra jeg fikk mensen som 12 år til jeg begynte på p-piller som 14-åring. Siden da har jeg gått på de samme p-pillene (i over 12 år), og ingen i familien har hatt problemer med dette, så jeg hadde ingen grunn til å tro at det skulle være noe galt med syklusen min :grumpy:

I dag tok jeg siste pille med Trisekvens, og håper mensen dukker opp om et par dager! Så er det bare å krysse alle fingre for at dobbel dose Letrozol endelig vil gi eggløsning :D
 
Ææ, legen sa tre uker nemlig, men da kan jeg begynne på piller før i virkeligheten, hihi! Det er jo ikke en dårlig nyhet[emoji16]
Puha, krysser fingra for at de kan få igang eggløsningene dine, innmari kjipt å prøve når det ikke er noe å prøve på hvis man kan si det sånn [emoji85]
Jeg hadde mensen rimelig regelmessig da jeg var yngre, det garanterer ikke eggløsning men likevel. Hadde lange cykluser men jeg hadde i alle fall en.
Begynte på minipiller i 2014 og nå vil ikke kroppen i gang. Så PCOS'en har blitt verre de siste åra [emoji85]

Akkurat den følelsen av å "prøve" når man ikke har noen grunn til å prøve er det verste ass... Sikkert ikke noe bedre å ha eggløsning hver måned og aldri få positiv test, men :sorry: Vi får trøste oss med at vi i det minste vet hva som er galt med oss :hilarious:

Hurra for at du får noen dager kortere ventetid :smiley-bounce012:gen014 Alle små gleder hjelper vel å holde motet oppe!
 
Ja, er slik jeg har forstått det. Derfor jeg stusser over formuleringen "svak form for PCO fordi du bare har cyster, og ikke tilleggsplagene". I mitt hode høres det ut som hun egentlig mener at jeg bare har PCO og ikke PCOS, men det betyr vel ikke automatisk at jeg har svak form for PCO. Svak form for PCO høres ut som få cyster, men hun understreker jo stadig vekk at jeg har mange. Vet ikke om jeg klarer å formulere meg tydelig, men spiller vel ikke så stor rolle :schocked028
Uansett, så sa gyn sist at jeg med så mange egg som hun ser på UL i begge eggstokkene mest sannsynlig aldri vil få noen normal syklus igjen. Jeg hadde en heelt normal syklus fra jeg fikk mensen som 12 år til jeg begynte på p-piller som 14-åring. Siden da har jeg gått på de samme p-pillene (i over 12 år), og ingen i familien har hatt problemer med dette, så jeg hadde ingen grunn til å tro at det skulle være noe galt med syklusen min :grumpy:

I dag tok jeg siste pille med Trisekvens, og håper mensen dukker opp om et par dager! Så er det bare å krysse alle fingre for at dobbel dose Letrozol endelig vil gi eggløsning :D

Jeg er helt enig, det er en veldig merkelig måte å formulere det på, og det gir ingen mening [emoji85] Det er så irriterende med sånt, når legene får sagt tingene på måter som blir helt merkelige og forvirrende

Ohh, krysser fingre for deg! Er det siste pille på brettet du har tatt eller har du fremdeles de røde igjen? Sorry jeg graver så mye [emoji23]
 
Akkurat den følelsen av å "prøve" når man ikke har noen grunn til å prøve er det verste ass... Sikkert ikke noe bedre å ha eggløsning hver måned og aldri få positiv test, men :sorry: Vi får trøste oss med at vi i det minste vet hva som er galt med oss :hilarious:

Hurra for at du får noen dager kortere ventetid :smiley-bounce012:gen014 Alle små gleder hjelper vel å holde motet oppe!

Ja ikke sant! Tror kanskje ikke det er så mye bedre nei, men føles litt sånn norn ganger..

Vil helst begynne i dag, men blir for dumt hvis mannen ikke kan nå hjem med sitt bidrag [emoji23] Det hadde vært skikkelig teit [emoji14][emoji85]
 
Hei dere!

Jeg er ny i denne gruppa :) Jeg sluttet på ppiller (etter 15 års bruk! Begynte som 15 åring) i fjor sommer. Har hatt 5 menstruasjoner siden (sykluser på opp mot 100 dager) + 1 menstruasjon etter bruk av Provera forrige måned. Gynekolog har undersøkt og mener jeg ikke har PCO og at syklusen min mest sannsynlig er så ustabil på grunn av langvarig p-pillebruk.
Har nå fått utskrevet Letrozol/Femar som jeg skal begynne på om litt over en uke. Da jeg brukte Provera fikk jeg beskjed om at jeg skulle ta tablettene i 14 dager for så å forvente en blødning etter 3-5 dager. Jeg fikk faktisk en blødning på tablettdag 9. Andre som har erfaring med dette? :)

Gynekologen min sa jeg skulle begynne på Provera dersom mensen ikke kommer på syklusdag 30. Har tatt eggløsningstest de siste dagene uten positivt resultat. Er nå på syklusdag 20. Pleier å få ømme pupper rundt eggløsning noe jeg har ingen antydning til nå. Tenker jeg tester for eggløsning de neste ti dagene og dersom den ikke er kommet så tar jeg en ny runde med Pergo for så å begynne på Letrozol/Femar. Veldig spent og kan ikke vente!!
 
Jeg er helt enig, det er en veldig merkelig måte å formulere det på, og det gir ingen mening [emoji85] Det er så irriterende med sånt, når legene får sagt tingene på måter som blir helt merkelige og forvirrende

Ohh, krysser fingre for deg! Er det siste pille på brettet du har tatt eller har du fremdeles de røde igjen? Sorry jeg graver så mye [emoji23]

Siste hvite pille, mente jeg visst :p Fikk beskjed av gyn om at det ikke var noe vits å ta de røde pillene - at de bare fungerer som sukkerpiller.
 
Hei. Er det noen her som har vært vært igjennom laparoskopi ift utredning i prøvetiden?? Vi har vært prøvere en stund uten hell. Vært til flere undersøkelser uten å finne årsak til hvorfor vi ikke blir gravide. Er nå henvist til operasjon.
 
Hei. Er det noen her som har vært vært igjennom laparoskopi ift utredning i prøvetiden?? Vi har vært prøvere en stund uten hell. Vært til flere undersøkelser uten å finne årsak til hvorfor vi ikke blir gravide. Er nå henvist til operasjon.

Samme her, er også henvist til operasjon. Håper jeg får komme inn snart!
 
Samme her, er også henvist til operasjon. Håper jeg får komme inn snart!
Jeg hadde operasjonen idag. Veldig deilig å ha det unnagjort! I mitt tilfelle var det ikke så positivt utfall for fikk bekreftet at begge mine eggledere var ødelagt av tidligere infeksjon. Så da blir det forhåpentligvis IVF på meg denne høsten! Alt skal være normalt slik at jeg burde få til det!
 
Jeg er på forsøk 3 med letrozol! Fikk ikke el. av 1 tablett, og ikke av to heller ifølge blodprøvene jeg tok. Fikk skikkelig mensen da den kom da, aldri hatt sånn før, og legen min mente det betydde at det hadde funket? Nå er jeg akkurat ferdig med tre tabletter daglig fra dag 3-7... håper at det skal gå nå!! Hvis ikke tre tabletter hjelper, ja da blir jeg trist!
 
Jeg hadde operasjonen idag. Veldig deilig å ha det unnagjort! I mitt tilfelle var det ikke så positivt utfall for fikk bekreftet at begge mine eggledere var ødelagt av tidligere infeksjon. Så da blir det forhåpentligvis IVF på meg denne høsten! Alt skal være normalt slik at jeg burde få til det!

Så bra du er ferdig, men veldig leit at de fant det de fant[emoji173]️ Lykke til med IVF! Hadde du forresten mye smerter?
 
Så bra du er ferdig, men veldig leit at de fant det de fant[emoji173]️ Lykke til med IVF! Hadde du forresten mye smerter?
Takk! :Heartred Har smertestillende som jeg har tatt gjennom hele døgnet. Er litt vondt, men mest støl så litt vanskelig å komme seg opp og ned av senga/sofaen ;P og gass de har tatt i som skal ut så er veldig fin og oppblåst tar nok noen dager til det er bedre. Ingenting å grue seg for hvertfall! :)
 
Jeg er jo på min første prøverunde med klomifen(pergo) nå, dag tre på kur og det går helt uten bivirkninger så langt. Er så spent på el, ser for meg at den kan bli mere smertefull [emoji85]
Kan el komme tidligere enn normalt (som er cd 11-12) på klomifen? Noen som har prøvd?
Jeg skal ta ovitrelle sprøyte når eltesten er positiv. Må huske å bestille den på mandag [emoji28]
 
Jeg er på dag 3 med tabletten letrozol idag og nå for noen timer siden har jeg kjent litt typiske eggløsningssmerter ved høyre eggstokk.. Er det vanlig med denne kuren? [emoji85][emoji85]
 
Jeg er på dag 3 med tabletten letrozol idag og nå for noen timer siden har jeg kjent litt typiske eggløsningssmerter ved høyre eggstokk.. Er det vanlig med denne kuren? [emoji85][emoji85]

Jeg tok siste dose Letrozol i dag og synes også jeg har kjent at det skjer noe i eggstokkene - i hvert fall mer enn forrige gang da jeg tok enkel dose (dobbel dose nå), men kan vel fort være innbilning :smiley-ashamed004 UL på torsdag for å sjekke om det har funket :smiley-angelic001 Hva med deg?
 
Trippeldose med Letrozol og sex med mannen en gang, ble til dette 3+6:
Vis vedlegget 269497
Litt i sjokk men så glad for det endelig ser ut til å bli spire som sitter [emoji173]️
Gratulerer sååå mye[emoji4] Har selv tatt letrozol dobbel dose denne syklusen. Men fikk bare tid til sex 2 dager før positiv el-test. Kan jeg spørre hvilken dag i syklusen dere hadde sex?
 
Gratulerer sååå mye[emoji4] Har selv tatt letrozol dobbel dose denne syklusen. Men fikk bare tid til sex 2 dager før positiv el-test. Kan jeg spørre hvilken dag i syklusen dere hadde sex?

Tusen takk [emoji173]️ denne gangen hadde vi sex på CD 14, 17 kveld og 19 kveld. :) Hadde positiv EL test CD 17 (første dag med max på monitoren). CD 18 var strimlene negative. Så hadde nok EL på CD 18, i alle fall det jeg har gått ut i fra. 6+1 i dag, så håper jeg får TUL snart å ser at det er liv inni der [emoji173]️
 
Jeg tok siste dose Letrozol i dag og synes også jeg har kjent at det skjer noe i eggstokkene - i hvert fall mer enn forrige gang da jeg tok enkel dose (dobbel dose nå), men kan vel fort være innbilning :smiley-ashamed004 UL på torsdag for å sjekke om det har funket :smiley-angelic001 Hva med deg?
Okei :) jeg tar bare enkel siden jeg har el av meg selv til vanlig :) jeg skal på ultralyd på cd 21 som er 3/9 :)
 
Back
Topp