NyPrøver, sender deg en styrkeklem herifra
Hei alle dere tøffe, gode damer! Jeg har ikke gitt lyd fra meg i tråden siden rett etter operasjonen. Har kikket innom dere og ser at dere har hatt deres å stri med. At det skal være så vanskelig.. Før jeg startet med IVF ante jeg ingenting om at det å få positiv graviditetstest bare var en liten bit av å prøve få barn...Trodde kjemiske graviditeter og spontanaborter ikke var så utbredt. Men jammen rammet det meg og.
Nå sitter jeg her, krokbøyd i en stol, godt støttet opp av puter, idag er det ca 5 uker etter operasjonen. Det har vært utrolig mye tøffere enn jeg ble forespeila, og hva jeg hadde sett for meg etter å ha lest om andres erfaringer med å fjerne muskelknuter. Jeg har ikke klart å jobbe på fem uker da jeg ikke klarer å sitte oppreist i normal stilling mer enn et par minutter av gangen, og jobben min primært handler om å sitte i en stol og snakke med folk.. Ikke klarer jeg å lene meg framover uten å få sterkt ubehag. Ikke klarer jeg å hoste eller le uten å få sterkt ubehag. Heldigvis kan jeg nå nyse uten å få smerter, så det var jo en milepæl. Jeg har hatt veldig ubehagelig trykk på urinblæra, og hatt skrekkscenarioer i hodet om at livmora har vokst fast i urinblæra mi. Dette er kanskje en medisinsk umulighet basert på menneskelig anatomi og hva som foregikk inni kroppen min under operasjonen, men jeg forestiller meg iallefall at det er noe alvorlig galt som har skjedd. Ikke spør meg hvorfor jeg ikke har tatt kontakt med lege ennå for å forhøre meg om noe kan være galt. Jeg må jo ta kontakt med lege snart dersom dette fortsetter..
Og så var det sårene da, som forsåvidt har grodd helt fint, men siden jeg hadde en blødning under operasjonen ble det operert inn et dren, og dette arret sitter øverst på dåsa og jeg klarer ikke engang se på det. Det har jo grodd greit nå, men jeg må ha bandasje på det hele tiden for å slippe se på det. Når jeg skal skifte bandasje får jeg blodtrykksfall og vagger fra side til side. Jeg har vel konkludert med at jeg er en sart sjel som aldri hadde fungert i noe sykepleier eller legeyrke. Å oppdage denne sarte siden av meg selv var mildt sagt overraskende. Jeg som trodde jeg var ganske tøff. Jeg, 40 år gamle dama, takler ikke å se på mine egne operasjonssår og gråter over at jeg ikke kan lene meg fremover over baderomsvasken så jeg ser tydelig hvor jeg legger mascaraen. Imens ser jeg 20-år gamle jentunger få fjernet opptil 70 myomer (!) og få dager etterpå står de på tredemølla og trener. Jeg trodde jeg var i grei fysisk form, jeg. Kanskje det er alderen som gjør at dette her tar så lang tid. Men jeg tror det primært handler om det mentale, at jeg føler meg redd, alene og motløs, og at stresset setter seg i kroppen og forsinker tilfriskningsprosessen.
Bicepsene har så godt som forsvunnet, etter 5 uker uten trening. Kan ikke løfte noe særlig uten å få vondt i mageregionen. Laget pepperkaker i helga som var, men klarte ikke bruke krefter på å kjevle ut deigen. Så 40-årige meg måtte ha hjelp av pappa til å kjevle ut (ja, jeg er fortsatt hjemme hos foreldrene mine). Jeg lurer veldig på hvordan jeg skal tørre å prøve bli gravid til sensommeren, da jeg ikke kan føde vaginalt pga. livmora som er svekket etter muskelknutene som er operert vekk. Planlagt keisersnitt, med enda større sår enn det jeg har nå, og min manglende evne til å takle at kroppen ikke fungerer som vanlig, er ingen god kombinasjon når man har en nyfødt å ta vare på. Håper bare jeg klarer å komme til hektene igjen om et par-tre uker, og at det verste ubehaget reduseres, sakte men sikkert.
Beklager ordflommen, måtte bare skrive litt av meg. Dette er vel en liten pris å betale i det lange løp, men det er tungt når kroppen er ute av drift. Har man ikke helse, har man ikke så mye, føler jeg. Alt jeg vil nå er å føle meg sterk og frisk igjen. Tanken på barn er ganske langt unna...men håper motet til å fortsette på denne prosessen, vekkes til live igjen utover vinteren og våren.
Imellomtiden ønsker jeg dere alle en fredelig adventstid og julefeiring. Dere er tapre, og erfaringene dere har delt har trøstet og inspirert meg masse denne høsten. Håper så INDERLIG at 2021 blir et godt år for oss alle, og at vi får de barna som er så veldig ønsket
JA, før jeg glemmer det: det er en youtube-kanal jeg har lyst til å dele med dere, som er utrolig informativ for oss som står i prosessen med iVF/eggdonasjon. Her er det fagfolk som deler kunnskap og svarer på spørsmål (spørsmålene som besvares kommer mot slutten av videoene):
Se og lær:
https://www.youtube.com/c/MyIVFanswers/videos