Vi over 38 ❤️

Kjære deg :) Du skriver så fint. Ja, litt vemodig og se alle boksene med klær i boden sortert etter størrelse. Lurer på om de kommer til å bli brukt igjen... Håper det. Ikke av barn med eget barn, det tror jeg ikke lengre på.

Jeg skjønner kjempegodt at du er skuffet. Inseminasjon kan funke fint :) How hard can it be, lizzom? Spermens eneste mål er jo å befrukte, og da er jo egget rett ved siden av.

Jeg er i kontakt med flere klinikker, må bare få journalen fra Hausken... Tenkte først å peile oss inn på sommerferien for å slippe å sykemelde meg igjen. Nå tenker jeg at det får bli når det blir. Hvis det blir. Så får jobb være jobb, dette er viktigere.

Det ble ikke fjellet på oss, sparer feriedager. På vei til jobb nå.

Håper for deg på fredag :Heartred
Tusen takk :Heartpink
Ja sædkvaliteten skal det ikke være noe i veien med, så det er forhåpentligvis ikke noe problem om det blir slik.:)

Blir spennende å se hvilke tilbakemeldinger du får. Og gi blanke i jobb og sykemelding, sett for all del deg selv først!:)
 
Hei alle fine damer her, På tide med ny oppdatering frå meg. Var i forrige veke hos kardiolog og gjorde både 24-timars EKG av hjertet og ultralyd av hjertet. Både gode og dårlege nyheiter. Dei gode nyheitene er at hjertet mitt har normalt god funksjon. Så det er jo veldig positivt!! Men legen oppdaga at eg har ein liten lekkasje i ein hjerteklaff, men som ikkje skapar problem for hjertet sin funksjon som sådan. Den kan vera medfødt, eller den kan ha oppstått i vaksen alder. Men den kan tydelegvis føra til ekstra hjerteslag, som jo er mitt problem - uten at han kunne fastslå at det er grunnen... Og den andre dårlege nyheita er at eg hadde endå fleire ekstra hjerteslag enn i St. Petersburg! :(Som er veldig rart med tanke på at eg var mykje mindre stressa her. Kardiologen ville gjerne få ned desse ekstraslaga før eit eventuelt innsett. Han dobla dosen av medisinar og bad meg koma tilbake for ny monitorering om ein månad. Hadde veldig blanda følelser etter dette! Men sjølvsagt jevnt over veldig gode nyheiter då med tanke på ny graviditet. Men ekkelt at eg fortsatt har så mange ekstra hjerteslag og at eg har ein lekkasje i ein hjerteklaff. Det ville gjerne kardiologen at eg skal overvåka årleg. Er samtidig takknemleg for at OLGA oppdaga dette, hadde nok ikkje blitt oppdaga viss ikkje...!! Tok også masse blodprøvar som kardiologen henviste meg til, alt frå stoffskifte til kolesterol til jern og D-vitamin og alle desse prøvane var fine.

For øvrig har eg også blitt innkalt til gastroskopi, men ikkje før i slutten av mars... Slitsomt med all denne ventinga. :dead: Men godt å få time i det offentlege i det heile tatt då sjølvsagt.

På lørdag hadde me ein fin Skype-samtale med legen vår hos OLGA. Ho har fått oversendt journalen min frå kardiologen og skal også dela med kardiologen der. Ho sa at tentativ tidslinje for innsett er midten av april. Iiiik!! Godt å få ein dato å forholda seg til. Men dette er med forbehold om at eg får grønt lys for innsett med tanke på hjerte og mage.

Så i mellomtida må eg jo gjera desse andre undersøkingane + at OLGA uansett alltid gjer ein såkalt «Training Cycle» før innsett. Det vil sei at dei gir pasienten samme behandling som ved innsett for å sjå korleis den enkelte pasient reagerer på dei ulike dosane, slik at dosane kan bli mest mogleg optimale når innsettet skal skje. Dei gjer kun fryseforsøk i styrt syklus, ettersom omtrent alle pasientar har lang reise til klinikken.

Det var veldig fint å snakka med legen vår, ho var også superglad for at me har fått eit embryo som både er topp kvalitet og har normalt antal kromosom. ❤️ No håpar me veldig på grønt lys frå OLGA til å kunna begynna med Training Cycle i neste veke.

Denne ventinga er ganske uuthaldeleg. Er for øvrig også blitt litt svimmel av denne hjertemedisinen, som er kjipt. Men prøver som alltid å fokusera på ein dag og eit lite steg om gongen... :hungover: Men det er vanskeleg! No er me iallfall skikkeleg i gang med yoga igjen, det er fint. Og så håpar me veldig på gode nyheiter framover... :smiley-angelic001 Styrkeklemmar til alle!

Oj det var heftig oppdatering Smuta:Heartred:Heartred Både gode og litt mindre hyggelige nyheter på en gang. Er det lekkasjen i hjerte som skaper de ekstra hjerteslagene, eller kan det komme av noe helt annet?
Håper på at medisinene du er satt på gjør susen, og at du får grønt lys til å fortsette. Det er jo faktisk et perfekt embryo som venter på deg:wav
 
Lykke til denne runden, når startet du opp? ( ikke lest alle tråder så er litt ute), og hvor starter su opp? Ja, er kjempe dyrt. Måtte hente 12 fyremadel i går. Skal gå på de før mens, så starter jeg opp med Menopur 490 per dag, så det koster mye med lite egg produksjon.
Tusen takk, jeg startet stimulering med Gonal forrige lørdag, neste kontroll på fredag - på Hausken. Synes også 490 hørtes voldsomt ut, trodde det var en grense på 450? Fikk ihvertfall beskjed om det på Riksen sist, da gikk jeg på 450 i 2,5 uke. Kjipt at det blir så ekstra dyrt for oss med få egg... Skjønner ikke helt hvordan Fyremadel funker, men jeg skulle begynne med de på dag 6 etter sprøytestart.
 
Heiar masse på deg, Lura!! Eg var jo også veldig skuffa over responsen no sist og kun to modne egg ut, men tenk, me fekk faktisk ein blastocyst av topp kvalitet som i tillegg har normalt antal kromosom! ❤️ Så det er verkeleg sant det der med at kvalitet er viktigare enn kvantitet... Men samtidig må ein jo vera realistisk - dei som får fleire egg har som oftast også bedre sjansar. Vanskeleg balansegang det der... Når er neste kontroll? Heiar sånn på deg og dykk!! Synest me fortjener massevis av gode nyheiter i denne gruppa vår framover...!! Og kjenner meg sånn igjen i det du skriv om å ha nedpakka babyklede og barneklede liggande til eit framtidig søsken... :( Håpar me får bruk for alt snart! ❤️
Det er sånne resultater som hos deg jeg klamrer meg fast til! ❤️ Men så har det vært mange humper i veien for deg også! Litt av en reise dere skal gjennom for å komme i mål! Mener de fortsatt at det er en sammenheng mellom mage og hjerte? Det er jo veldig bra de oppdaget dette, men hvilke konsekvenser kunne det evt fått hvis ikke? Krysser alt for at dere er klare i april, det er jo faktisk ikke så lenge til! Og ja, vi trenger noen suksesshistorier nå!

Jeg har jo alltid hatt få eggposer, men nå spiller alder og kvaliteten litt større rolle enn da vi lykkes for tre år siden, så prøver å være realistisk også. Er klar for å stå på til vi evt får beskjed om vi ikke har noen sjanse, så håper vi ikke er der allerede... Neste kontroll er på fredag, evt uttak/inseminering blir mandag hvis alt ser bra ut. Tusen takk for støtten! ❤️:)
 
Tusen takk, jeg startet stimulering med Gonal forrige lørdag, neste kontroll på fredag - på Hausken. Synes også 490 hørtes voldsomt ut, trodde det var en grense på 450? Fikk ihvertfall beskjed om det på Riksen sist, da gikk jeg på 450 i 2,5 uke. Kjipt at det blir så ekstra dyrt for oss med få egg... Skjønner ikke helt hvordan Fyremadel funker, men jeg skulle begynne med de på dag 6 etter sprøytestart.
Jeg har også googlet at 450 er maks dose som gis, men jeg har alltid fått mer enn det. Jeg starter på fredag med fyremadel på dag 22, og må gå på det til mens. Så Menopur fra dag 2.
 
... men tenk, me fekk faktisk ein blastocyst av topp kvalitet som i tillegg har normalt antal kromosom! ❤️ Så det er verkeleg sant det der med at kvalitet er viktigare enn kvantitet... Men samtidig må ein jo vera realistisk - dei som får fleire egg har som oftast også bedre sjansar...

Husker ikke detaljene i din historie.
Så de har testet blastoen deres for kromosomavvik? PGD eller PGT-A, noe sånt sikkert?
Det savner jeg i Norge. Testing.
Man setter inn i blinde.

Enda man er veldig klar over at veldig mange morfologisk tilsynelatende normale embryoer i vår alder kommer til å ha kromosomavvik.

Så vi bruker både penger og verdifull tid (!) på noe som ikke er levedyktig.

Her har Norge faktisk mye å lære av de landene som tillater testing. Slik at man vet noe om kvalitet på eggene/embryoene. Fordi som du sier så går kvalitet fremfor kvantitet.
 
Husker ikke detaljene i din historie.
Så de har testet blastoen deres for kromosomavvik? PGD eller PGT-A, noe sånt sikkert?
Det savner jeg i Norge. Testing.
Man setter inn i blinde.

Enda man er veldig klar over at veldig mange morfologisk tilsynelatende normale embryoer i vår alder kommer til å ha kromosomavvik.

Så vi bruker både penger og verdifull tid (!) på noe som ikke er levedyktig.

Her har Norge faktisk mye å lære av de landene som tillater testing. Slik at man vet noe om kvalitet på eggene/embryoene. Fordi som du sier så går kvalitet fremfor kvantitet.
Ja, PGT-A! Ein viktig grunn til at me valgte OLGA Fertility Clinic i St. Petersburg. Men det er jo ikkje lov i Norge pga lovgivninga i bioteknologilova.

Her har eg for øvrig hatt sammenbrudd i kveld og har bestemt meg for å bestilla gastroskopi privat. Fekk godt, men strengt råd frå mamma og pappa. ❤️ Det er for lenge å venta på ei avklaring rundt vegen vidare, det er for tungt psykisk. Alt blir særleg usikkert pga påskeferien som risikerer å forsinka alt. Godt å ha bestemt det iallfall!
 
Jeg har også googlet at 450 er maks dose som gis, men jeg har alltid fått mer enn det. Jeg starter på fredag med fyremadel på dag 22, og må gå på det til mens. Så Menopur fra dag 2.
Må du på kontroll før du starter med Menopur? Var det sånn at du slutter med fyremadel når du får mensen og starter igjen på dag 5?
 
Ja, PGT-A! Ein viktig grunn til at me valgte OLGA Fertility Clinic i St. Petersburg. Men det er jo ikkje lov i Norge pga lovgivninga i bioteknologilova.

Her har eg for øvrig hatt sammenbrudd i kveld og har bestemt meg for å bestilla gastroskopi privat. Fekk godt, men strengt råd frå mamma og pappa. ❤️ Det er for lenge å venta på ei avklaring rundt vegen vidare, det er for tungt psykisk. Alt blir særleg usikkert pga påskeferien som risikerer å forsinka alt. Godt å ha bestemt det iallfall!

Et viktig og riktig valg Smuta. Ventetiden i det offentlige er lang, men når den i tillegg påvirker din reise til et barn så er det bare å peise på!
Masse lykke til :Heartred
 
Ikke meningen å forvirre.
Men det blir jo nettopp det: forvirrende.
Med så mye info der ute og oss ikke-fagfolk som prøver å finne ut i dette uendelige havet med informasjon.

Fant en kanal på YouTube.
Center for Human Reproduction i NYC, USA.
Dem har drevet med assistert befruktning i en mannsalder nå.
De sier og skriver ting som kanskje ikke følger med en del trender og aksepterte sannheter. Og jeg kunne kanskje si at de har en annerledes tilnærming spes til oss, eldre pasienter.

De sier blant annet at blastocyst kultur ikke alltid er å anbefale for vår gruppe. At 3-d transfer gir bedre sjanser for oss. De refererer til studier.

Også sier de at gentesting ikke alltid gir deg hele bildet pga metodens begrensninger (bl.a. ved mosaisisme) og embryoets iboende evne til å fikse en del feil ved at sunne celler deler seg bedre og fortere og til slutt dominerer. Tester en blasto dårligt og blir kastet, er det alltid en sjanse for at potensielt gode embryoer ikke får sjansen til å utvikle seg.

Mye nyttig informasjon hvis noen vil lære mer.

https://youtu.be/WqwdUk27ZMo

https://youtu.be/IgxIDka7lmc

Det er mange flere videoer der. Også publiserer dem mye på nettsiden til CHR.
 
Last edited:
https://youtube.com/c/CenterforHumanReproduction

Her er lenke til kanalen demers.
Dem beskriver seg selv som siste-utvei-klinikk og at de tar de vanskeligste case'ne.
Nå er det kanskje en del markedsføring i det.
Men verdt å sjekke ut ihvertfall.

Jeg skjønner jo at for absolutt de fleste, meg selv inkludert, det er uaktuelt å reise på behandling til NYC. Men litt mer forståelse skader jo aldri.
 
Må du på kontroll før du starter med Menopur? Var det sånn at du slutter med fyremadel når du får mensen og starter igjen på dag 5?
Jeg skal ikke på kontroll før dag 10 på Menopur. Ja, starter på fyremadel igjen på dag 5. og slutter med den når mens kommer. Aldri prøvd det før, så håper det blir bedre resultat.
 
Ikke meningen å forvirre.
Men det blir jo nettopp det: forvirrende.
Med så mye info der ute og oss ikke-fagfolk som prøver å finne ut i dette uendelige havet med informasjon.

Fant en kanal på YouTube.
Center for Human Reproduction i NYC, USA.
Dem har drevet med assistert befruktning i en mannsalder nå.
De sier og skriver ting som kanskje ikke følger med en del trender og aksepterte sannheter. Og jeg kunne kanskje si at de har en annerledes tilnærming spes til oss, eldre pasienter.

De sier blant annet at blastocyst kultur ikke alltid er å anbefale for vår gruppe. At 3-d transfer gir bedre sjanser for oss. De refererer til studier.

Også sier de at gentesting ikke alltid gir deg hele bildet pga metodens begrensninger (bl.a. ved mosaisisme) og embryoets iboende evne til å fikse en del feil ved at sunne celler deler seg bedre og fortere og til slutt dominerer. Tester en blasto dårligt og blir kastet, er det alltid en sjanse for at potensielt gode embryoer ikke får sjansen til å utvikle seg.

Mye nyttig informasjon hvis noen vil lære mer.

https://youtu.be/WqwdUk27ZMo

https://youtu.be/IgxIDka7lmc

Det er mange flere videoer der. Også publiserer dem mye på nettsiden til CHR.
Det vil jo alltid vera ulike meiningar i fagmiljøet, men på min klinikk som også er veldig anerkjent internasjonalt, er det ved innsett av ein blastocyst av topp kvalitet som også er PGT-A-testa like stor sjanse for graviditet per innsett som ved eggdonasjon - 50%! Uavhengig av alder på kvinna. Den statistikken er jo særdeles bra!! :flower
 
Det vil jo alltid vera ulike meiningar i fagmiljøet, men på min klinikk som også er veldig anerkjent internasjonalt, er det ved innsett av ein blastocyst av topp kvalitet som også er PGT-A-testa like stor sjanse for graviditet per innsett som ved eggdonasjon - 50%! Uavhengig av alder på kvinna. Den statistikken er jo særdeles bra!! :flower

Det er jo en helt fantastisk statistikk! :hello2 Jeg har lest en del av innleggene dine her inne og det er så spennende å følge reisen din. Det ser ut som dere har hatt en lang reise med mange nedturer, så dette må bare gå bra til slutt! :Heartred

Jeg blir helt nedslått av å lese om statistikker for oss over 40 år så jeg har bestemt meg for å holde meg laaangt unna det i tiden før jeg skal i gang mitt første IVF-forsøk om ett par måneder ;) Siden min utfordring er at jeg er enslig så har jeg ett håp om at statistikken kanskje er litt bedre for meg, men jeg har skjønt at i min alder så er eggene uansett av en så dårlig kvalitet at det kan bli vanskelig selv om verdiene ellers er gode for alderen... Det blir veldig spennende å se resultatet etter første forsøk!
 
Ååååå nå må jeg bare klage litt.... 1 uke siden blodprøvene ble tatt og venter ennå på svar. Fikk en sms i går fra Medicus om at svarene hadde begynt å komme inn, men alle var ikke der, så de ville vente å ringe meg til alle svar hadde kommet. Men jeg klarer jo ikke å konsentrere meg :wtf: Er jo meningen jeg skal sitte å studere, men har altså ikke fått med meg noe på 4 timer :banghead:
Er så lei av å vente på ALT!
Ellers håper jeg dere andre har en fantastisk fin dag med positive tanker og mange fine mennesker rundt dere :Heartred
 
Ååååå nå må jeg bare klage litt.... 1 uke siden blodprøvene ble tatt og venter ennå på svar. Fikk en sms i går fra Medicus om at svarene hadde begynt å komme inn, men alle var ikke der, så de ville vente å ringe meg til alle svar hadde kommet. Men jeg klarer jo ikke å konsentrere meg :wtf: Er jo meningen jeg skal sitte å studere, men har altså ikke fått med meg noe på 4 timer :banghead:
Er så lei av å vente på ALT!
Ellers håper jeg dere andre har en fantastisk fin dag med positive tanker og mange fine mennesker rundt dere :Heartred
Som eg kjenner meg igjen...!! Venting på ALT! Og for min del no også venting på andre typar medisinske undersøkingar... :banghead: No er iallfall gastroskopi bestilt til neste veke! Og det kjennest bra. Sjølv om eg kvir meg til sjølve inngrepet. Håpar du får svar på blodprøvane snart. Er det via Fürst? I tilfelle kan du sjekka ut pasientportalen deira, men AMH-verdien kjem typisk ikkje opp der... Lykke til! ❤️
 
Som eg kjenner meg igjen...!! Venting på ALT! Og for min del no også venting på andre typar medisinske undersøkingar... :banghead: No er iallfall gastroskopi bestilt til neste veke! Og det kjennest bra. Sjølv om eg kvir meg til sjølve inngrepet. Håpar du får svar på blodprøvane snart. Er det via Fürst? I tilfelle kan du sjekka ut pasientportalen deira, men AMH-verdien kjem typisk ikkje opp der... Lykke til! ❤️
Tok prøvene på sykehus så de ligger ikke inne på Fürst :wtf: Var nettopp inn å sjekka...
Jeg skal også til gastroskopi, men venter på innkalling fra det offentlige.
Kan jo ta sin tid, hadde time, men ungen ble syk og mannen på sjøen så måtte ringe å be om utsettelse. Vet ikke om du har tatt gastroskopi før, men det er ikke så ille. Tok det for ca 15 år siden og husker jeg brakk meg litt i begynnelsen og på slutten. Ellers gikk det fint og ganske fort.
Det verste for meg er at man må faste på forhånd. Jeg er alltid skrubbsulten når jeg våkner på morgen og om timen da er etter lunsj så blir jeg så utrolig grinete og sur :oops:
 
Lenge siden jeg har oppdatert her nå, hatt forsøk som endte negativt. Har igrunn bestemt oss for å stoppe nå, men finner ikke helt roen med det. Skal ha en siste samtale med Spiren over helga for å høre om de har noen god plan for oss eller om vi blir anbefalt å stoppe.
 
Ja Trondheim ble første valg siden jeg er trønder, men bosatt i vakre nordnorge. Så da har vi gratis overnatting hos familien i alle fall.
Spiren har jo den aldersgrensa på 39 for 3 pakk. Snakket med legen på tlf der og det var ikke en fast regel sa hun, men det skulle gode labsvar til for å få 3 pakk.
Medicus derimot sa at bare fordi man har fyllt 40 så vil det ikke si at man plutselig ble mindre fertil over natta. Så da ble det Medicus.
De virker også mer positiv og mer strukturert der synes jeg etter å ha sjekket ut begge klinikkene.
De er sikkert flink på Spiren altså, men fikk et bedre inntrykk av Medicus.
Danmark har jeg også tenkt på med tanke på å ha muligheten til assisted hatching, men så var det disse spesielle tider da som setter en demper på det.
Uansett, blodprøvene er tatt, og håper på et svar i løpet av neste uke fra Medicus. Siden mannen jobber på sjøen så blir det automatisk mange pauser for oss, men håper på å få til et forsøk i slutten av april
Hei, jeg skal i telefonsamtale med Spiren over helga. Betaler du noe for tlf samtale med lege?
 
Hei, jeg skal i telefonsamtale med Spiren over helga. Betaler du noe for tlf samtale med lege?
Ja egentlig er det 450 kroner tror jeg, men jeg måtte ikke betale noe fordi sykepleier der ikke klarte å svare på spørsmålene mine på mail. Dette med aldersgrense på 39 år var noe nytt, så jeg hadde visst spørsmål de ikke hadde tatt stilling til tidligere. Så legen ringte meg slik at det ikke skulle bli noe misforståelser.
 
Back
Topp