Vi hadde en samtale med Medicus i går. Kort oppsummert var konklusjonen deres at mine verdier var såpass gode at de kunne anbefale å forsøke med egne egg, samtidig må vi jo være forberedt på at det ikke nødvendigvis blir et positivt resultat og vi må regne med nokså mange innsett. Samt at risikoen for trisomier etc. jo er relativt stor etter fylte 44.
Så da blir det jo et valg om vi ønsker å gå igang med dette maratonet, eller om vi vil ta "snarveien" med ed som gir vesentlig bedre sjanser og mindre risiko for misdannelser. Og så er det tilleggsspørsmålet som legen stilte "hvorfor ønsker du et barn til etter fylte 44 når du allerede har fått to friske barn". Som jo er et berettiget spørsmål, selv om det er sårt.
Synes dette er fryktelig vanskelig. I tillegg kommer det at min svigerinne er gravid med nr. 3, hun er to år yngre enn meg og de har aldri hatt noe problem med å bli gravide. Vi var gravide på likt nå i sommer, hvor vi begge mistet. Hun har vært veldig vokal med hvor vanskelig det var for henne - og selv om jeg prøver så godt jeg kan å være raus og ikke undervurdere hennes sorg i det så er det likevel vanskelig å anerkjenne hvor vanskelig hun synes det er når hun da faktisk har blitt gravid på nytt to sykluser senere (uten hjelp) og nå er fem måneder på vei. Det eneste hun snakker om er hvor redd hun er for å miste (hun har kun hatt den ene SA´en), og hvor slitsom alt er med graviditet etc.. Det er krevende å være raus når jeg selv kanskje må godta at vi aldri får en til.
Jeg har jo to fine barn, og er uendelig takknemlig for dem. Jeg vet innerst inne at jeg er veldig heldig, og for dere som fortsatt forsøker på nr. 1 så forstår jeg at også mine utfordringer fremstår litt bagatellmessige <3