Vi over 38 ❤️

Hei @Litjmora :Heartred Så lei meg for å lese om hvordan det gikk, men så godt du klarer se fremover igjen. Angående endometriose vil jeg bare dele litt av min historie. Vi startet med utredning for vår barnløshet for å finne årsaken til null positive tester i slutten av 2018, etter å ha prøvd i noen år selv (burde startet undersøkelser før). På de seks første innsettene ble jeg gravid tre ganger. Jeg ble faktisk gravid allerede første ivf-forsøk, men det endte i MA. Etter de seks forsøkene hadde vi flere nye forsøk uten resultat, alle på det jevne med tilsynelatende flotte blastoer. Dna-skade i sperm ble analysert, og det ble forsøkt med tese mer enn en gang, men ny analyse senere viste at sperm var helt fin, så da sluttet vi med tese. Mannen fikk også ab, og det kan være en årsak til til at sperm plutselig ble friskmeldt, eller bare normale variasjoner. Implantasjonsvindu er undersøkt og det er sjekket for nk-celler og infeksjon, sistnevnte har jeg hatt tre kraftige ab-kurer for. Det ble prøvd prednisilon og klexane, mm. Men, oppi alle disse forsøkene skjedde fortsatt ingenting. Så, ved en tilfeldighet ble det oppdaget endometriose i mars i år (bl.a. mye arrdannelser) ved første lap., det ble gjort MR-endometrioseprotokoll for å se om det var dyptliggende, det var det ikke. I mai i år opererte de og skar bort all synlig endometriose. Forsøket etter det (innsett nr. 12) fikk jeg plutselig en positiv test som steg i styrke, men det varte desverre ikke så lenge. Deretter på innsett nr. 13, ble jeg gravid og er nå i uke 12+2. Jeg har hatt 9 uttak og 13 innsett av 19 embryo. Jeg har nå blitt 38 år, og har på 5 vellykkede ul sett en levende baby i magen. Ved ul i forbindelse med nipt på sykehuset med undersøkelser av organer var alt perfekt, plutselig har vi gode odds!

Jeg kan ikke tro at sanering av endo ikke har noe å si for min del, det virker for tilfeldig. Jeg har også lest et sted at noen mener at flere ivf-forsøk kan forverre endo (har ikke kilder på det da), men for min del kan det jo uansett passe, mtp. at jeg fikk positive tester på 50 % av de seks første forsøkene, før det stoppet helt opp. Det stemmer sikkert at lap. kan gjøre ting verre, hvis de begynner å plukke på eggstokkene når man har lav amh (som meg), det gjorde sykehuset litt her dessverre, ved første lap. som var diagnostisk, og jeg trodde at antallet antrale follikler ble lavere, men jeg har fått ut like mange egg på det jevne, også etter lap. Vi er alle ulike, og med ulike forutsetninger, men jeg måtte bare dele dette med deg, nå når du er i gang med alle vurderinger om hva som skal sjekkes opp i nærmere. Jeg ville muligens forhørt meg med en annen klinikk om hvorvidt sanering kan hjelpe… Jeg merker at det er uenigheter her. For min det ble det til slutt gjort takket være en lege på Hausken, som mente det var verdt forsøket (jeg hadde lap. pga noe annet, og fikk sanering i kombinasjon med det). Ellers, ut fra det jeg vet er det Ullevåll som er ledende på endo i Norge.

Lykke, lykke til med alt. Jeg håper du får samlet krefter og får litt ro i førjulstiden. :Heartred
Tusen takk for at du deler :Heartred
I denne jungelen av forskjellige diagnoser og problemer er det godt å få et annet syn/erfaring på saken også.

Hei alle flotte damer.
Jeg har så mye jern i ilden om dagene at jeg rekker så vidt å komme innom her å lese, men har registrert både det ene og det andre. Så mange fine ting som skjer :Heartred

Laparoskopi i forbindelse med endometriose mente eksperten på C medical kunne ødelegge mer enn hjelpe. Fikk en god forklarong på det, så den lar vi ligge enn så lenge. Står jo uansett på venteliste i det offentlige.
Blodprøvene for utredning av habituell abort har jeg ennå ikke fått svar på. Vet ikke hvor lang tid det tar, men håper å høre noe i løpet av januar.
Hysteroskopi skal utføres i januar engang. Har ikke fått tildelt time ennå, men vet at legen som utfører det er der i januar og jeg ble lovet time i januar. (En liten fordel med å jobbe på sykehuset)
Enn så lenge sitter jeg å venter på at mensen skal komme for å vite at kroppen har hentet seg inn etter aborten.
Har fått en ny plan av Medicus etter jeg sendte en 3 siders lang forklaring og ønske om å få lang protokoll med diverse støttemedisiner fikk jeg det endelig som jeg ville. De har valgt litt andre medisiner enn hva jeg fikk på UNN, men jeg har i alle fall fått ønske mitt oppfylt på tross av at de i utgangspunktet ikke gir dette til pasientene sine. Sykepleieren som ringte meg og fortalte nyheten lurte på om hun kunne få hjelp til å skrive krav til høyere lønn for makan til forhandlinger hadde hun aldri sett :laughing002

Ønsker dere alle en fantastisk juletid :Heartred
Godt at du står på krava, håper det er dette som skal til! Ønsker deg også en god førjulstid! ❤️

Hei alle flotte damer.
Jeg har så mye jern i ilden om dagene at jeg rekker så vidt å komme innom her å lese, men har registrert både det ene og det andre. Så mange fine ting som skjer :Heartred

Laparoskopi i forbindelse med endometriose mente eksperten på C medical kunne ødelegge mer enn hjelpe. Fikk en god forklarong på det, så den lar vi ligge enn så lenge. Står jo uansett på venteliste i det offentlige.
Blodprøvene for utredning av habituell abort har jeg ennå ikke fått svar på. Vet ikke hvor lang tid det tar, men håper å høre noe i løpet av januar.
Hysteroskopi skal utføres i januar engang. Har ikke fått tildelt time ennå, men vet at legen som utfører det er der i januar og jeg ble lovet time i januar. (En liten fordel med å jobbe på sykehuset)
Enn så lenge sitter jeg å venter på at mensen skal komme for å vite at kroppen har hentet seg inn etter aborten.
Har fått en ny plan av Medicus etter jeg sendte en 3 siders lang forklaring og ønske om å få lang protokoll med diverse støttemedisiner fikk jeg det endelig som jeg ville. De har valgt litt andre medisiner enn hva jeg fikk på UNN, men jeg har i alle fall fått ønske mitt oppfylt på tross av at de i utgangspunktet ikke gir dette til pasientene sine. Sykepleieren som ringte meg og fortalte nyheten lurte på om hun kunne få hjelp til å skrive krav til høyere lønn for makan til forhandlinger hadde hun aldri sett :laughing002

Ønsker dere alle en fantastisk juletid :Heartred

Så bra!! Har aldri vært i tvil om at du er en dame som står på krava :joyful:

Da har jeg fått mensen. Fader det kjennes litt urettferdig, men jeg tror jeg på en måte har skjønt det de siste dagene.

Nei, så urettferdig og dritt ❤ Er du sikker på at det ikke bare er en blødning? Er testene svakere?

Ganske sikker. Det begynte med brune slimklumper, og nå er det mye blod. Har hatt så vondt siste uken, og når jeg tenker meg om tror jeg det var slik det kjentes ut når jeg begynte å blø i uke 8, ved det aller første forsøket mitt.
Har ikke testet siden jeg har vært hjemme med korona. Skal egentlig ta blodprøve i morgen, men nå har jeg ikke like lyst:eek: men skal gjøre det altså.

Ganske sikker. Det begynte med brune slimklumper, og nå er det mye blod. Har hatt så vondt siste uken, og når jeg tenker meg om tror jeg det var slik det kjentes ut når jeg begynte å blø i uke 8, ved det aller første forsøket mitt.
Har ikke testet siden jeg har vært hjemme med korona. Skal egentlig ta blodprøve i morgen, men nå har jeg ikke like lyst:eek: men skal gjøre det altså.
Skjønner at du forbereder deg på det verste. Håper uansett på gode nyheter for deg på blodprøve i morgen ❤

Ånei, så utrolig dritt! :( Så lei meg på dine vegne. Håper du likevel kan få positive nyheter i morgen… God klem til deg :Heartpink

Venter på mensen. Har prøvd å unngå sex rundt det jeg tror var el, men aner ikke når el var på tross av å teste ivrig etter den. Kanskje muligens 7 dpo i dag. Har testet ut aborten og har hatt negativ test.
Skyggestrek eller babysterk? Vet ikke om jeg skal grine av frykt eller glede :oops: eller bare være irritert over skyggestrek.....
20211220_132419.jpg 20211220_132336.jpg Negative Image_20211220134842498.jpg Negative Image_20211220134657533.jpg Snapchat-1551201992.jpg

Last edited:
Jeg syntes du skal gråte av glede, men at frykten også er der skjønner jeg veldig godt:love7Betyr det i tilfelle at du ble gravid av deg selv?

Venter på mensen. Har prøvd å unngå sex rundt det jeg tror var el, men aner ikke når el var på tross av å teste ivrig etter den. Kanskje muligens 7 dpo i dag. Har testet ut aborten og har hatt negativ test.
Skyggestrek eller babysterk? Vet ikke om jeg skal grine av frykt eller glede :oops: eller bare være irritert over skyggestrek.....
Vis vedlegget 373649 Vis vedlegget 373650 Vis vedlegget 373651 Vis vedlegget 373652 Vis vedlegget 373653

Det er ikke en skyggestrek! Iallfall ikke om jeg tolker det rett... Oi! Jeg syns iallfall ikke du skal grine fordi du er lei deg! Dette er jo veldig spennende!! Så her ville jeg heller gledet meg i spenningen!! :) :) :) Du må selvsagt oppdatere!

Jeg syntes du skal gråte av glede, men at frykten også er der skjønner jeg veldig godt:love7Betyr det i tilfelle at du ble gravid av deg selv?
Ja har i så fall blitt spontant gravid. Har opplevd det 2 ganger etter jeg fikk min sønn, men disse endte i MA. Så tørr uansett ikke tørre tro på at det skal gå bra om jeg er gravid.

Back
Topp