Vi i 20-åra som prøver!

Umm, siden du vet sånt, er det noe forskjell på pco og pcos? Har en venninne som sleit noe voldsomt, fikk beskjed om at hun ikke kunne bli gravid at all. Også skjedde det plutselig. Hun mente hun hadde pco, også spurte jeg om hun mente pcos, men det trodde hun ikke.

Ved PCO har du gjerne kun de ekstra små folliklene på eggstokkene som kan sees på innvendig gynekologisk undersøkelse, men normal syklus og eggløsning. Forskjellen fra "friske" er at du har mange egg i eggstokken som er bittesmå, og som aldri blir noe: "Hva er PCO?
Kvinner med PCO har mange små cyster (væskefylte blærer) like under overflaten på eggstokkene. De er vanligvis ikke større enn 8 millimeter og er eggposer (follikler) som er delvis modnet og derfor fylt med væske. De har ikke modnet normalt på grunn av hormonell ubalanse, og eggløsning finner derfor ikke sted."

Mens ved PCOS har man i tillegg en del andre symptomer: hårvekst, stoffskifte, manglende menstruasjon.. Med fler, men de er de mest normale og framtredende.

Ergo - PCO er når du kun har de umodne eggene i eggstokkene, mens ved PCOS er sykdommen mer utviklet mer flere negative symptomer.

Det er vel heller ingen definisjon på PCOS da den oppleves ulikt fra person til person. Enkelte har heller ikke disse umodne eggene, men det er mest normalt.

MEN selv med PCO/PCOS er det en stor andel som har regelmessig syklus, eggløsning og lite problemer med å bli gravide.

Hei! Har pcos jeg også. Kan jeg spørre hvordan hjelp du får? Så fint å høre at du har fått et barn, det gir meg håp!

Trist å høre om SA'en din.. Klem! :Heartred
Hei! Selvfølgelig kan du spørre. Da jeg ble gravid i 2010 fikk jeg hjelp av gynekolog. Ultralyd, blodprøve. Fikk da pergotime for å få eggløsning. Jeg ble gravid da på første forsøk.
Nå har jeg gått en runde på pergotime uten oppfølging og ble ikke gravid. Ble så henvist til gynekolog igjen og fikk da Letrozol og oppfølging. Jeg ble gravid da, men det endte i sa 6+0.
Nå har jeg endelig fått el igjen, så vi krysser fingrene for at det går denne gangen ❤️

Jeg fikk også beskjed om at vektnedgang skulle hjelpe meg. Men nå har jeg gått ned 47-50 kg og har like mange cyster på eggstokkene som før.

Krysser fingrene for deg! ❤️

Føler jeg her må avbekrefte en del ting angående PCOS:

Majoriteten med dette syndromet vil få barn uten problemer (og de fleste aner ikke at de har det heller). Det kan være vanskelig å bli gravid (og forbli gravid), men da er det fordi syndromet slår ut på syklusen. Og du har flere grader.

Kan ta eksempel i meg og stemoren min..

Stemoren min hadde null problemer med å bli gravid, hun har normale sykluser og "eneste" jeg tror hun sliter med som er relatert til PCOS er å gå ned i vekt. Hun er kraftig bygd, som er normalt. Én SA hadde hun (tror det var før uke 12), men dette er jo også ganske normalt uansett om man har sykdommer eller ei.

Så har du meg: ingen syklus, ingen eggløsning og derav ingen graviditet. Tidligere hatt menstruasjon rundt en gang i året, ergo syklus da på 300-400 dager. Dette kommer delvis av PCOS og i stor del av kraftig anovulasjon (mangel på eggløsning). Jeg går på metformin, sliter med å gå ned i vekt, trenger medisiner (nå IVF) for å forhåpentligvis bli gravid og har prøvd i mange måneder uten hell.

Så det jeg vil frem til er at PCOS er ingenting å grave seg ned for om du har regelmessig eggløsning :) Da har du like store sjanser som alle uten PCOS har. Ja, sjansen for SA er litt større, men ikke betydelig.

Og kjemisk suger, det kan jeg skrive under på.

God klem

Takk for svar :happy: Ja, det var ikke meningen å høres ut som jeg krisemaksimerer, jeg prøver bare å være innstilt på at det kan bli utfordrende. Jeg kjenner personlig 2 med PCOS. Den ene ble gravid etter 1,5 år med prøving, 1 SA og ingen hjelp. Hun andre fikk to jenter etter 6 år med prøving og 8 SA'er. Så jeg vet det er veldig individuelt.

Jeg fant ut at jeg hadde PCOS da jeg hadde helt fraværende el og TR etter lang tid. Heldigvis responderer jeg så bra på Metformin at jeg har fått sykluser på 35-40 dager. Etter ul kunne gyno fortelle meg at det kunne komme til å bli vanskelig, da eggstokkene mine er særlig berørt av syndromet.

Og anovulasjon er vell på grunn av PCOS'en, slik jeg forstår det.

Senere forskningsartikler siterer alt fra 5-8 ganger så stor sannsynlighet for å spontanabortere under første trimester, sammenlignet med ikke-PCOS'ere.

Jeg har ikke el av meg selv, sliter med hårvekst (og det var grusomt i tenårene), kviser, må kjempe veldig med kiloene, hormonelle svingninger som påvirker humøret mitt og min insulinsensitivitet, og det å oppleve SA har lenge vært en stor frykt for meg, - så jo, jeg skjønner at det sikkert ikke er sånn du mener det, men det er grunn til å grave seg ned etter å få en sånn diagnose - i hvert fall var det helt nødvendig for meg, for å kunne innfatte meg med situasjonen jeg står i og gå videre. Det var kjempetungt og personlig.

Jeg har sett deg litt rundt her på forumet, og om jeg husker riktig har du hatt en særlig tøff vei å gå i prøveperioden. Håper du vil lykkes snart! :Heartpink

Hei! Selvfølgelig kan du spørre. Da jeg ble gravid i 2010 fikk jeg hjelp av gynekolog. Ultralyd, blodprøve. Fikk da pergotime for å få eggløsning. Jeg ble gravid da på første forsøk.
Nå har jeg gått en runde på pergotime uten oppfølging og ble ikke gravid. Ble så henvist til gynekolog igjen og fikk da Letrozol og oppfølging. Jeg ble gravid da, men det endte i sa 6+0.
Nå har jeg endelig fått el igjen, så vi krysser fingrene for at det går denne gangen ❤️

Jeg fikk også beskjed om at vektnedgang skulle hjelpe meg. Men nå har jeg gått ned 47-50 kg og har like mange cyster på eggstokkene som før.

Krysser fingrene for deg! ❤️

Åh, så bra du får god hjelp og oppfølging, det er helt uvurderlig. :Heartred

Hvordan reagerer du på pergo og Letrozol? Jeg reagerer helt utrolig mye på hormonell prevensjon (gråter konstant, ekstreme humørsvingninger) så jeg har alltid sett for meg at det kan ta på psykisk (på mer enn en måte) å gå på slike preparat?

Wow! Killer vektnedgang, bøyer meg i støvet!! Gikk ned ca 20 kg selv for noen år siden, men det ble litt vell lite. Har nå gradvis gått litt opp igjen men denne gangen med en god del mer muskler ;)

Takk for det! Samme til deg!

Åh, så bra du får god hjelp og oppfølging, det er helt uvurderlig. :Heartred

Hvordan reagerer du på pergo og Letrozol? Jeg reagerer helt utrolig mye på hormonell prevensjon (gråter konstant, ekstreme humørsvingninger) så jeg har alltid sett for meg at det kan ta på psykisk (på mer enn en måte) å gå på slike preparat?

Wow! Killer vektnedgang, bøyer meg i støvet!! Gikk ned ca 20 kg selv for noen år siden, men det ble litt vell lite. Har nå gradvis gått litt opp igjen men denne gangen med en god del mer muskler ;)

Takk for det! Samme til deg!

Tja. Si det. Jeg tror ikke jeg har reagert noe spesielt på de preparatene. Ikke noe som plaget meg særlig, siden jeg ikke husker det en gang :p
For meg er testingen etter el mye tøffere psykisk.
Man er jo veldig forskjellige sånn.

Tusen takk! Og du og! Fantastisk godt gjort og så bra at det har blitt muskler!

Takk for svar :happy: Ja, det var ikke meningen å høres ut som jeg krisemaksimerer, jeg prøver bare å være innstilt på at det kan bli utfordrende. Jeg kjenner personlig 2 med PCOS. Den ene ble gravid etter 1,5 år med prøving, 1 SA og ingen hjelp. Hun andre fikk to jenter etter 6 år med prøving og 8 SA'er. Så jeg vet det er veldig individuelt.

Jeg fant ut at jeg hadde PCOS da jeg hadde helt fraværende el og TR etter lang tid. Heldigvis responderer jeg så bra på Metformin at jeg har fått sykluser på 35-40 dager. Etter ul kunne gyno fortelle meg at det kunne komme til å bli vanskelig, da eggstokkene mine er særlig berørt av syndromet.

Og anovulasjon er vell på grunn av PCOS'en, slik jeg forstår det.

Senere forskningsartikler siterer alt fra 5-8 ganger så stor sannsynlighet for å spontanabortere under første trimester, sammenlignet med ikke-PCOS'ere.

Jeg har ikke el av meg selv, sliter med hårvekst (og det var grusomt i tenårene), kviser, må kjempe veldig med kiloene, hormonelle svingninger som påvirker humøret mitt og min insulinsensitivitet, og det å oppleve SA har lenge vært en stor frykt for meg, - så jo, jeg skjønner at det sikkert ikke er sånn du mener det, men det er grunn til å grave seg ned etter å få en sånn diagnose - i hvert fall var det helt nødvendig for meg, for å kunne innfatte meg med situasjonen jeg står i og gå videre. Det var kjempetungt og personlig.

Jeg har sett deg litt rundt her på forumet, og om jeg husker riktig har du hatt en særlig tøff vei å gå i prøveperioden. Håper du vil lykkes snart! :Heartpink

Jeg skjønner veldig godt hvorfor du heller forbereder deg på lang prøving, for psykens skyld. Og det er helt normalt, men jeg tenker at siden du reagerer såpass fint og raskt på metformin har du stor sjanse til å klare dette vil jeg tro :)

Symptommessig høres du litt ut som meg egentlig, så føler veldig med deg der. PCOS er en fæl ting når den slår ut sterkt, heldigvis gjør den ikke det for mange. Men det hjelper jo ikke oss..

Har dere planer om å prøvd annet enn metformin? Du har jo klart å bli gravid, men det er vel kanskje noe med kvalitet som gir deg kjemisk? Verdt å høre med gynekologen om å få femar som en liten dytt på veien.

Ja, vi har vært i dette gamet en stund nå. Og det har ikke vært like enkelt hele tiden. Og ja, jeg slet etter beskjeden om PCOS selv om det var hundre prosent forventet.

Jeg er 27 år og prøver på barn nr 2. Jenta vår blir snart ett år. Vi er i pp1. Jeg hadde el 19.01. og forventer ikm rundt den 03.02. Grugleder meg til å begynne å teste.. Har så lyst til at det skal klaffe...helst igår. Hehe :-) Lykke til alle sammen :-)

Jeg er 22 år, har en datter som blir 4 år i april så var bare 18 år når hun kom til verden [emoji4] jeg er gift med pappaen hennes å det har jeg vært i ca 1,5 år [emoji4] vi prøver nå på nr to, så sitter bare p venter på at ny syklus skal starte, er forsinka, men blendahvit test, så da håper jeg mensen kommer så vi kan starte på nytt [emoji39]

Da var endelig tr ferdig :P Skal reise bort i begynnelsen av februar og har lyst til å nyte et par glass vin på turen, så jeg tror vi unngår eggeløsninga denne gangen. Og så blir det en pp til, og så blir det nok pause igjen på den neste sånn at vi ikke får i desember. Glad vi ikke har det travelt enda :playful: Hvordan går det med alle?

Da var endelig tr ferdig :P Skal reise bort i begynnelsen av februar og har lyst til å nyte et par glass vin på turen, så jeg tror vi unngår eggeløsninga denne gangen. Og så blir det en pp til, og så blir det nok pause igjen på den neste sånn at vi ikke får i desember. Glad vi ikke har det travelt enda :playful: Hvordan går det med alle?

Åh, deilig å reis bort litt da :)
Nei her jakter jeg enda på eggløsning! CD 19 idag, begynner å bli små lei ^^ nå har snuppa også feber og er skikkelig snørrete, men håper vi klarer å legge inn aksjer i kveld :p monitoren min viser høy (dag 6 med høy nå) og el testen har litt sterkere strek :)
Går det ikke denne pp, blir det pause for å unngå NOV og des :)

Jeg er 22 år, har en datter som blir 4 år i april så var bare 18 år når hun kom til verden [emoji4] jeg er gift med pappaen hennes å det har jeg vært i ca 1,5 år [emoji4] vi prøver nå på nr to, så sitter bare p venter på at ny syklus skal starte, er forsinka, men blendahvit test, så da håper jeg mensen kommer så vi kan starte på nytt [emoji39]

Like gamle vi da :) Litt "rart" da jeg aldri kunne ha sett for meg verken å være gift eller mor til en på min lillesøsters alder. Hun er 4 og blir oftere antatt for å være min enn min fars :P

Heihei! Vi er et par på 24 og 25 år ! Skal gifte oss neste år og prøver på vårt førster barn sammen! Dette er 3 pp med en kjemisk forrige måned:( <3

Har intense kramper i magen nå mest på høyre Side, så tenker det er el idag! Så vi har lagt inn aksjer både søndag og idag !

Heihei! Vi er et par på 24 og 25 år ! Skal gifte oss neste år og prøver på vårt førster barn sammen! Dette er 3 pp med en kjemisk forrige måned:( <3

Har intense kramper i magen nå mest på høyre Side, så tenker det er el idag! Så vi har lagt inn aksjer både søndag og idag !
Masse lykke til :D spennende tid!

Like gamle vi da :) Litt "rart" da jeg aldri kunne ha sett for meg verken å være gift eller mor til en på min lillesøsters alder. Hun er 4 og blir oftere antatt for å være min enn min fars :P

Hehe, ja [emoji39] hadde jo ikke trodd dette selv [emoji85] men kunne heller aldri sett for meg livet uten dem [emoji173]️

Hei :) Lurer meg inn her hvis det er greit [emoji4] Jeg kan jo fortelle litt om meg selv! Er 23 år. Giftet meg for snart 3år siden med mitt livs store kjærlighet! Haha klisjé [emoji85] uansett.. sammen har vi to nydelige barn, en gutt på 3år og en gutt på straks 1år. Vi prøver nå på tredjemann. Hadde SA i oktober så dette er pp1 etter det. Er 2 dpo idag! Klarer nesten ikke å vente med å begynne testing! Er så spent og håper så inderlig at det klaffer denne pp [emoji4]

Nå synes jeg det var ekstra morro å se så mange på min egen alder her [emoji3]
Vi har begge familier som mener man skal vente og vente og vente(helst til begge bestemødrene til eventuelle barn blir femti (ni år til) før man prøver på unger [emoji14]

Back
Topp