Ventedagboka - ventetida er over

Ja, jeg håper det. Min eneste personlige erfaring med smerter i korsrygg er SA, så derfor får jeg litt hetta. Spesielt i kombinasjon med at de fleste andre symptom ikke er der. Selv om jeg vet at det er helt vanlig med smerter i korsrygg. Men da hadde jeg små blødninger i nesten en uke i forkant, det har jeg ikke hatt nå.

Krysser fingrene for deg ❤️❤️

7+0

Litt lettere til sinns i dag, til tross for at natta har vært den verste hittil i denne graviditeten. Korsryggen var vond, og jeg fant ikke noen god stilling. Fortsatt ubehag i korsrygg, men ikke så ille som i går. Tenker at hvis det tar seg opp i løpet av dagen vurderer jeg å ringe lege i morgen. Ubehaget er lokalisert rett til høyre for midten, på en måte, så jeg tenker at det kan være bekkenlåsning.

Har ikke hatt blødninger, og ingen smerter i underlivet, så det må være gode tegn. Er stadig litt uggen etter frokost, og puppene er fortsatt litt ømme. De har ikke vært skikkelig ømme eller vonde til nå, og det varierer i løpet av dagen.

❤️ Runde 4+3 (tidligere SA)
❤️ Runde 5+0 ("kjemisk-grensa")
❤️ Runde 5+3 (tidligere SA)
❤️ Bestille tul
❤️ Gjennomføre tul 5+6
- Time hos jordmor 7+5
- TUL 8+1

7+0

Litt lettere til sinns i dag, til tross for at natta har vært den verste hittil i denne graviditeten. Korsryggen var vond, og jeg fant ikke noen god stilling. Fortsatt ubehag i korsrygg, men ikke så ille som i går. Tenker at hvis det tar seg opp i løpet av dagen vurderer jeg å ringe lege i morgen. Ubehaget er lokalisert rett til høyre for midten, på en måte, så jeg tenker at det kan være bekkenlåsning.

Har ikke hatt blødninger, og ingen smerter i underlivet, så det må være gode tegn. Er stadig litt uggen etter frokost, og puppene er fortsatt litt ømme. De har ikke vært skikkelig ømme eller vonde til nå, og det varierer i løpet av dagen.

❤️ Bestille tul
❤️ Gjennomføre tul 5+6
- Time hos jordmor 7+5
- TUL 8+1
I mitt første svangerskap hadde jeg veldig mye vondt i korsryggen tidlig i svangerskapet, ble gradert sykemeldt pga det. Og senere fikk jeg veldig vondt i bekkenet. Så forhåpentligvis er det helt det det samme hos deg også:happy: ❤️

I mitt første svangerskap hadde jeg veldig mye vondt i korsryggen tidlig i svangerskapet, ble gradert sykemeldt pga det. Og senere fikk jeg veldig vondt i bekkenet. Så forhåpentligvis er det helt det det samme hos deg også:happy: ❤️
Ja, jeg leser mye om bekkenleddsmerter, og jeg syns mye av det ligner. Gjorde vondt å gå opp de få trinnene opp til inngangsdøra, og da jeg sto i dusjen gjorde det mer vondt i rompa enn i ryggen, egentlig. Og jeg tror ikke det er SA når jeg har hatt varierende ubehag i snart tre dager uten blødning eller kramper. Smertene har tatt seg opp i løpet av formiddagen, tross lite aktivitet, så vurderer å ringe lege for å få en vurdering i morgen.

7+1

Faktisk uti den 8. uka! Det kjennes helt sykt.
Litt bekymret i morges fordi jeg følte meg helt fin. Ikke noe særlig symptomer, kanskje litt vondt i korsryggen.
Nå etter frokost er jeg litt uggen, puppene "klør" litt og korsryggen erter.
Hvis dette går bra, og dette er måten jeg er gravid på er det helt i orden!

Denne graviditeten er som å snu danskebåten. Det tar tid. Man risikerer å gå på skjær. Men jeg kjenner at jeg har begynt å snu, sakte, sakte. Sannsynligheten for at det skal gå bra bare øker etterhvert som tiden går - forutsatt at det går bra nå, selvsagt!

7+1

Faktisk uti den 8. uka! Det kjennes helt sykt.
Litt bekymret i morges fordi jeg følte meg helt fin. Ikke noe særlig symptomer, kanskje litt vondt i korsryggen.
Nå etter frokost er jeg litt uggen, puppene "klør" litt og korsryggen erter.
Hvis dette går bra, og dette er måten jeg er gravid på er det helt i orden!

Denne graviditeten er som å snu danskebåten. Det tar tid. Man risikerer å gå på skjær. Men jeg kjenner at jeg har begynt å snu, sakte, sakte. Sannsynligheten for at det skal gå bra bare øker etterhvert som tiden går - forutsatt at det går bra nå, selvsagt!
Hver gang du oppdaterer dagboka blir jeg smånervøs for hva du kommer til å skrive, spesielt med tanke på de milepælene du har gått gjennom og bekymringene du har hatt, og blir så glad hver gang av å se hvor bra det går. :) du har kommet så langt nå at dette må jo bare gå bra hele veien. :)

Hver gang du oppdaterer dagboka blir jeg smånervøs for hva du kommer til å skrive, spesielt med tanke på de milepælene du har gått gjennom og bekymringene du har hatt, og blir så glad hver gang av å se hvor bra det går. :) du har kommet så langt nå at dette må jo bare gå bra hele veien. :)
Det føles helt surrealistisk at jeg faktisk er gravid, og at når kalenderen bikker over til 2021 sitter vi kanskje med en liten en. Jeg tror ikke helt på det, faktisk.

Og enn så lenge går det tilsynelatende bra, i alle fall fysisk!

7+2

Fortsatt tilsynelatende gravid!

Nå er det området rundt halebeinet som sutrer. Det går stort sett bra, så lenge jeg holder meg unna lengre trapper. Men jeg kjenner det omtrent hele tiden. Tenker det er greit, og at det sannsynligvis er hormonelt betinget. Det er i så fall bra. Men om dette fortsetter gruer jeg meg til jobb. Jeg jobber i et nytt betong-bygg og mellom kontorer og klasserom må jeg opp to etasjer. Vi har heis, men den blir bare brukt unntaksvis. Så jeg kan bruke den, men hvordan skal jeg forklare daglig heisbruk for kolleger? Alle disse utfordringene man skal gjennom. :P

7+2

Fortsatt tilsynelatende gravid!

Nå er det området rundt halebeinet som sutrer. Det går stort sett bra, så lenge jeg holder meg unna lengre trapper. Men jeg kjenner det omtrent hele tiden. Tenker det er greit, og at det sannsynligvis er hormonelt betinget. Det er i så fall bra. Men om dette fortsetter gruer jeg meg til jobb. Jeg jobber i et nytt betong-bygg og mellom kontorer og klasserom må jeg opp to etasjer. Vi har heis, men den blir bare brukt unntaksvis. Så jeg kan bruke den, men hvordan skal jeg forklare daglig heisbruk for kolleger? Alle disse utfordringene man skal gjennom. :p
Si at du har en skade i kneet etter trening. ;) man får ikke vondt i kneet av å være gravid. :P

7+5

Er etter alle solemerker fortsatt med i gamet! Ingen blod, ingen smerter. Kjenner at det skjer noe i livmora innimellom. Har ikke veldig mye symptomer egentlig, men er litt trøtt, litt kvalm, litt fysen. Tisser oftere enn før, våkner 1-2 ganger om natta. Det mest slitsomme er at jeg som oftest bruker 1-2 timer på å sovne igjen.

I dag hadde jeg samtale hos jordmor. Jeg har vært litt i tvil om jeg skal «legge ut» om mine psykiske utfordringer, men har konkludert med at det nok er for det beste, både for meg, spira og forholdet med mannen min. Vi har ikke slitt oss imellom altså, men det er godt å vite at sikkerhetsnettet er litt mer finmasket. Vi begynte også på helsekort for gravide, men venter litt med å søke fødeplass.

«Her planlegger vi bare for at det skal gå bra» sa jordmor, og det satser jeg på at jeg kan henge meg med på etterhvert. Skal tilbake om fem uker, eller før om jeg følte behov for det.

Nå spiser jeg lunsj på kafé. Så innmari deilig å føle på litt normalitet. Drikker kaffe til og med, det funker som latte.

❤️ Bestille tul
❤️ Gjennomføre tul 5+6
❤️ Time hos jordmor 7+5
- TUL 8+1

7+5

Er etter alle solemerker fortsatt med i gamet! Ingen blod, ingen smerter. Kjenner at det skjer noe i livmora innimellom. Har ikke veldig mye symptomer egentlig, men er litt trøtt, litt kvalm, litt fysen. Tisser oftere enn før, våkner 1-2 ganger om natta. Det mest slitsomme er at jeg som oftest bruker 1-2 timer på å sovne igjen.

I dag hadde jeg samtale hos jordmor. Jeg har vært litt i tvil om jeg skal «legge ut» om mine psykiske utfordringer, men har konkludert med at det nok er for det beste, både for meg, spira og forholdet med mannen min. Vi har ikke slitt oss imellom altså, men det er godt å vite at sikkerhetsnettet er litt mer finmasket. Vi begynte også på helsekort for gravide, men venter litt med å søke fødeplass.

«Her planlegger vi bare for at det skal gå bra» sa jordmor, og det satser jeg på at jeg kan henge meg med på etterhvert. Skal tilbake om fem uker, eller før om jeg følte behov for det.

Nå spiser jeg lunsj på kafé. Så innmari deilig å føle på litt normalitet. Drikker kaffe til og med, det funker som latte.

❤️ Bestille tul
❤️ Gjennomføre tul 5+6
❤️ Time hos jordmor 7+5
- TUL 8+1

Så bra da :) Lunsj ute er godt.

Tenkte jeg skulle tipse om å lese en kjedelig bok når du ikke får sove.
Jeg slet veldig med å sovne da jeg var gravid sist. Begynte å lese en kjedelig roman som gjorde meg mye fortere trøtt.
Leser vanligvis bare fantasi eller krim, så det var på ingen måte noe som holdt meg våken :hilarious: hehe

Så bra da :) Lunsj ute er godt.

Tenkte jeg skulle tipse om å lese en kjedelig bok når du ikke får sove.
Jeg slet veldig med å sovne da jeg var gravid sist. Begynte å lese en kjedelig roman som gjorde meg mye fortere trøtt.
Leser vanligvis bare fantasi eller krim, så det var på ingen måte noe som holdt meg våken :hilarious: hehe
Ja, jeg vurderer stadig lydbok. Er så himla nærsynt, så å lese bok er pes på kvelden og natta. Med briller på kan jeg ikke ligge på siden, og det er så slitsomt å holde boka over ansiktet. :rolleyes: Men til nå har jeg alltid sovnet, selv om det har tatt tid. Og jeg fungerer ok om dagen, merker kanskje at lunta er bittelitt kortere enn vanlig. Sykt god egenskap som spesialpedagog å være utålmodig og ikke orke gjentakelser. :hilarious:

Ja, jeg vurderer stadig lydbok. Er så himla nærsynt, så å lese bok er pes på kvelden og natta. Med briller på kan jeg ikke ligge på siden, og det er så slitsomt å holde boka over ansiktet. :rolleyes: Men til nå har jeg alltid sovnet, selv om det har tatt tid. Og jeg fungerer ok om dagen, merker kanskje at lunta er bittelitt kortere enn vanlig. Sykt god egenskap som spesialpedagog å være utålmodig og ikke orke gjentakelser. :hilarious:

Hehe. Ja, da er nok lydbok en veldig god ide.
Finne en stemme som er skikkelig terapeutisk dyp å høre på :)
Hehe. Du sier noe der :hilarious:

Gratulerer så mye med graviditeten! Leste gjennom dagboka di nå i pausen :D
Det du sier om symptomer og at du er bekymret fordi du "mister" noen symptomer, og får mer korsryggssmerter kan jo rett og slett være dine symptomer på graviditet i dette tilfelle? Alle graviditeter er jo forskjellige. Krysser fingrene for deg, det her må jo bare gå :)

Jeg slår også et slag for lydbok. Storytel er fantastisk <3

Gratulerer så mye med graviditeten! Leste gjennom dagboka di nå i pausen :D
Det du sier om symptomer og at du er bekymret fordi du "mister" noen symptomer, og får mer korsryggssmerter kan jo rett og slett være dine symptomer på graviditet i dette tilfelle? Alle graviditeter er jo forskjellige. Krysser fingrene for deg, det her må jo bare gå :)

Jeg slår også et slag for lydbok. Storytel er fantastisk <3
Ja, jeg prøver å slå meg til ro med at min graviditet er sånn. Og jeg er i så fall igrunn heldig! Dersom jeg kan går tilbake til å jobbe fullt og være i tilnærmet normal aktivitet så lenge som mulig er jo det bare bra!

Jeg sa opp Storytel-abonnementet mitt i går, faktisk. Jeg ble akkurat ferdig med alle Harry Potter-bøkene, trenger ikke Storytel mer da. :hilarious: Nå låner jeg lydbok på BookBites, som er tilknyttet lokalbiblioteket. Da er det gratis!

Ja, jeg prøver å slå meg til ro med at min graviditet er sånn. Og jeg er i så fall igrunn heldig! Dersom jeg kan går tilbake til å jobbe fullt og være i tilnærmet normal aktivitet så lenge som mulig er jo det bare bra!

Jeg sa opp Storytel-abonnementet mitt i går, faktisk. Jeg ble akkurat ferdig med alle Harry Potter-bøkene, trenger ikke Storytel mer da. :hilarious: Nå låner jeg lydbok på BookBites, som er tilknyttet lokalbiblioteket. Da er det gratis!
Så bra. Om du jobber (trenger jo ikke 100% om formen ikke tilsier det), så vil jo det også ta bort noen av tankene, slik at du får et annet fokus. Det tror jeg er sunt :)

Hehe, ja, men da har Storytel gjort jobben sin for deg :D Jøss, har det kommet? Er det godt utvalg da? Laster du ned en lydfil, eller hører du inne på appen?

Så bra. Om du jobber (trenger jo ikke 100% om formen ikke tilsier det), så vil jo det også ta bort noen av tankene, slik at du får et annet fokus. Det tror jeg er sunt :)

Hehe, ja, men da har Storytel gjort jobben sin for deg :D Jøss, har det kommet? Er det godt utvalg da? Laster du ned en lydfil, eller hører du inne på appen?
Ja, jeg liker å gå på jobb, for da må jeg fokusere på det som skjer der. I tillegg er det gode muligheter for tilpasning ved behov. Også jobber jeg i utganspunktet 80%, så da blir ukene litt kortere også, og gir enda mer rom for tilpasning mtp. Hvor lange dager jeg får.

Appen er helt ok. Savnet veldig muligheten for å spole tilbake til der jeg var da jeg valgte «sovemodus». Ellers funker det som biblioteket. Du «låner» lydfilen i appen i 28 dager, og da er den utlånt slik at ingen andre kan låne den mens du har den. Ligger en del e-bøker der også, som fungerer på samme måte. Har ikke utforsket utvalget noe større da.

Back
Topp