Velger dere 80 % eller 100 % permisjon?

Sniker litt fra marsforumet :)

Vi tok 80% sist, og kommer nok til å gjøre det igjen, men det skyldes dels at vi har to gode inntekter i utgangspunktet og dels at sambo har en veldig ålreit arbeidsgiver som utbetaler 100% av fastlønnen hans mens han er i permisjon selv om jeg velger 80% (skyldes bonus han går glipp av mens han er i permisjon). Sist hadde han 14 uker og jeg tok resten av de 59 ukene, regner med at vi gjør det samme denne gangen.

Men det jeg er mer nysgjerrig på er hvordan dere som får desemberbarn tenker å gjøre det med tanke på barnepass frem til barnehagen starter i august 2018? Eller er det bare vi som er så uheldige å bo i hovedstadsområdet der det er utopisk å håpe på en plass utenom hovedopptaket?

Vi venter som sagt barn i mars 2017 og har mentalt innstilt oss på at vi nok begge kommer til å måtte jobbe 60% i noen måneder (3 dager i uken hver, moren min er supersnill og har sagt seg villig til å passe nurket en dag i uka) frem til sommerferien for å få det til å gå opp med tanke på barnehageoppstart i august 2018, men det er klart at det kommer til å merkes økonomisk...
Blir nok redusert jobbing og dagmamma/besteforeldre som stiller opp noen måneder!:) jeg jobber skift, så om jeg går ned i 60% så er d også kvelds-og helgearbeid, så i perioder vil d ikke være så mange og lange dager vi trenger hjelp!
 
Sniker litt fra marsforumet :)

Vi tok 80% sist, og kommer nok til å gjøre det igjen, men det skyldes dels at vi har to gode inntekter i utgangspunktet og dels at sambo har en veldig ålreit arbeidsgiver som utbetaler 100% av fastlønnen hans mens han er i permisjon selv om jeg velger 80% (skyldes bonus han går glipp av mens han er i permisjon). Sist hadde han 14 uker og jeg tok resten av de 59 ukene, regner med at vi gjør det samme denne gangen.

Men det jeg er mer nysgjerrig på er hvordan dere som får desemberbarn tenker å gjøre det med tanke på barnepass frem til barnehagen starter i august 2018? Eller er det bare vi som er så uheldige å bo i hovedstadsområdet der det er utopisk å håpe på en plass utenom hovedopptaket?

Vi venter som sagt barn i mars 2017 og har mentalt innstilt oss på at vi nok begge kommer til å måtte jobbe 60% i noen måneder (3 dager i uken hver, moren min er supersnill og har sagt seg villig til å passe nurket en dag i uka) frem til sommerferien for å få det til å gå opp med tanke på barnehageoppstart i august 2018, men det er klart at det kommer til å merkes økonomisk...

Før jeg leste alle svarene på tråden her var jeg veldig stresset med tanke på nettopp barnehageplass og om jeg måtte vite allerede nå hva vi skulle gjøre i tilfelle det ville påvirke søknaden. Det jeg tenker nå er at vi rett og slett må se an når vi får plass og eventuelt søke om forlenget permisjon ut i fra dette, så sånn sett stresser jeg ned og føler at vi faktisk har god tid til å finne ut av det. I vår kommune må man søke innen 1. mars om ungen skal begynne året 2016/2017. Personlig synes jeg det virker litt tidlig, men da går det vel an å takke ja til plassen og likevel ha ungen hjemme som jeg forstod på noen andre her. Hvis det er tilfelle kan det hende det blir aktuelt med redusert stilling og mulig dagmamma for avlasting. Eller behjelpelig mormor ;)
 
Men hvordan gjør dere det med søknaden da? Mtp at far skal ta sin perm på ubestemt periode, hvordan opplyser dere nav om det? Far skal vel sende egen søknad, sender han sin og så søker dere om utsettelse om du fremdeles er arbeidsledig når han skulle ta ut sin perm?


Så langt har vi ikke tenkt, altså hvordan vi fyller ut søknadene :) Tror ikke far trenger å søke nå? Han må vel bare søke før min perm går ut? Blei litt usikker nå...
 
Så langt har vi ikke tenkt, altså hvordan vi fyller ut søknadene :) Tror ikke far trenger å søke nå? Han må vel bare søke før min perm går ut? Blei litt usikker nå...
Hehe alt man skal lure på ;-) man finner som oftes ut av det underveis, så lenge man er i god tid ute før "søknadsfrister" :)
 
Så langt har vi ikke tenkt, altså hvordan vi fyller ut søknadene :) Tror ikke far trenger å søke nå? Han må vel bare søke før min perm går ut? Blei litt usikker nå...
Far må søke før din perm er ferdig. Bare husk de har litt behandlingstid. Her er det 1 mnd.
 
Fikk beskjed på kontroll i går om at man må vente til etter 27 fullgåtte uker før man får terminbekreftelse nå. De hadde visst endret det sa jm.

Tenkte bare det var greit å nevne det :)
 
Fikk beskjed på kontroll i går om at man må vente til etter 27 fullgåtte uker før man får terminbekreftelse nå. De hadde visst endret det sa jm.

Tenkte bare det var greit å nevne det :)
Er vel vanlig å få den på 28 ukers kontrollen ;-)
 
Er vel vanlig å få den på 28 ukers kontrollen ;-)
Mye mulig. Da jeg gikk med frøkna fikk jeg den da jeg var 26+1, da var grensa 26 fullgåtte uker, men ifølge jm nå så godtar ikke nav det før etter 27 uker nå.
 
Fikk beskjed på kontroll i går om at man må vente til etter 27 fullgåtte uker før man får terminbekreftelse nå. De hadde visst endret det sa jm.

Tenkte bare det var greit å nevne det :)
Trodde det var 26 jeg, men takk for info! Da er det jo flere uker igjen å finne ut av ting på. Håper bare ikke jeg forvirrer meg selv mer på den tiden, haha;)
 
Back
Topp