Velger dere 80 % eller 100 % permisjon?

Sniker litt fra januar...

Far kan ta sin permisjon når han vil og som han vil (innen barnet fyller 3 år) så lenge han søker utsettelse til NAV før fellesperioden går ut. Jeg anbefaler å søke i god tid, da Nav ikke er de raskeste alltid.

Min mann har hatt 5 uker pappaperm nå i sommer for vår sønn på 17 mnd. og skulle ha de siste 5 ukene til sommeren 2018, men pga en ny spire så må han gjøre ferdig sin perm før jeg går ut i ny perm i desember, så da søkte vi om det, og fikk det innvilget uten problemer.
Oi, ganske nøyaktig samme situasjon som oss da! Vi får se hvordan jobbsituasjonen til pappaen blir. Foreløpig er han konsulent innleid på kortvarig kontrakt og hvis den blir forlenget har han ikke mulighet til å ta ut mer før den nye babyen kommer. Men vi må huske på dette hvis han ikke får forlenget kontrakten og blir sittende uten jobb!
 
80 tror jeg for vet jo ikke om vi får Bhg plass. Men det blir hardt økonomisk.
 
Oi, ganske nøyaktig samme situasjon som oss da! Vi får se hvordan jobbsituasjonen til pappaen blir. Foreløpig er han konsulent innleid på kortvarig kontrakt og hvis den blir forlenget har han ikke mulighet til å ta ut mer før den nye babyen kommer. Men vi må huske på dette hvis han ikke får forlenget kontrakten og blir sittende uten jobb!

Ja det er nok lurt å huske på, hvis kontrakten går ut. Bare husk at han mister rettighetene til forrige barns permisjon når nytt barns permisjon er startet.
 
Har prøvd å sette meg inn i dette med permisjon og feriepenger, men blir ikke klokere.. Men mannen får ta sine 10 uker etter min tid. Jeg tar 100% for det lønner seg for meg. Jeg tar 4 uker ferie etter min permisjon. Men er det slik at mannens 10 uker må være koblet til min permisjon? Sånn at han må ta sin del rett etter min? Eller kan han ta den litt senere?
Blir vel sånn som tofus skriver lengre ned om at man da må søke om utsettelse. Har ikke tenkt tanken at det går an med ferie etter permisjon før fars permisjon. Det hørtes ikke dumt ut!
 
Vi valgte 80% med første fordi da gikk det akkurat opp, inkl ferie, til barnehagestart, og økonomisk klarte vi oss helt fint med 80% av lønnen. "Tapte"ca 20.000 på å velge 80% kontra 100%, men om vi måtte tatt ulønnet perm for å få det til å gå opp ville det ikke utgjort så stor forskjell for våres del.
Har ikke helt bestemt oss enda denne gangen, kan jo risikere at det blir en litt lang periode med ulønnet avhengig av når vi får barnehageplass.. Er ikke rullerende opptak her vi bor, så i verste fall kan det bli barnehage først fra august 2018.
Håper på plass fra mini er 1 år:)

Fikk et tips om at det kan være greit å sjekke ut litt i forhold til forsikringer og sånt på arbeidsplassen om man tar ut ulønnet permisjon. Er visst noen som får endringer i forsikringene (liv/uføre/sykdom) sine hos arbeidsgiver i forbindelse med ulønnet permisjon. Greit å vite på forhånd så man ikke får en overraskelse om noe skulle skje. Også er det jo en periode man må jobbe etter ulønnet perm før man har opptjent alle "goder" igjen ved sykdom o.l. Uten at jeg vet så mye om akkurat dette:p Tenker bare det er greit å sjekke ut litt. Kanskje få bistand fra lønnsavdelingen/HR på arbeidsplassen om man har mulighet til det. Både i forhold til økonomi, samt eventuelle andre endringer som kan oppstå.
Hvordan finner jeg ut om det er rullerende bhg-plass i kommunen der jeg bor? Skal det stå på nettsiden til kommunen eller må jeg inn på hver enkelt barnehage i område og se?
 
her tar vi 100 % og gjorde det med forrige også. Har hørt at det ofte lønner seg og heller ta 100% permisjon og heller ulønnet istedet for 80%
Ja, hvis man greier å spare da så man ikke er blakk i den ulønnede perioden?
 
Blir vel sånn som tofus skriver lengre ned om at man da må søke om utsettelse. Har ikke tenkt tanken at det går an med ferie etter permisjon før fars permisjon. Det hørtes ikke dumt ut!
Det hadde ikke jeg heller, før sjefen spurte om jeg skulle det! Fant ut at det var veldig lurt :D
 
Vi tar 100% med 5 ukers ferie for meg til sommern som kommer. Etter det tar jeg ulønnet permisjon/er arbeidsledig (litt avhengig av arbeidsforholdet mitt da, jeg pendler langt) og så tar far sine 10 uker så fort jeg får ny jobb i nærheten. Resterende tid da frem til barnehagestart tar far som ulønnet perm. :)
 
Hvordan finner jeg ut om det er rullerende bhg-plass i kommunen der jeg bor? Skal det stå på nettsiden til kommunen eller må jeg inn på hver enkelt barnehage i område og se?

Hos oss står det på nettsiden til kommunen i alle fall:happy: også kjenner jeg leder i barnehagen, så spurte henne for sikkerhetsskyld. Det gjelder de kommunale barnehagene da, så kan jo eventuelt søke en privat, men det blir for lang avstand for våres del til at det er aktuelt med en privat.
 
Takker for alle svar på tråden, det hjelper! Er fortsatt forvirra, men om mulig en smule klokere - trooor jeg! ;)
Er litt vinglete på valg i utgangspunktet og det er noe med at dette er så endelig jeg kjenner jeg sliter med. Spesielt når det står at man ikke kan endre underveis, da blir jeg så redd for å velge feil.
Men forstår jeg det riktig at man kan forlenge permisjonen underveis om man ønsker, bare at det da blir ulønnet? F.eks. hvis vi velger 100 % - når 49 uker er gått, kan jeg da søke om å være lengre hjemme selv om jeg ikke ba om det i den opprinnelige søknaden? (Tenker om vi ikke får barnehageplass eller bare har lyst å være lengre hjemme).
... Og er det riktig at ferie i kombinasjon med permisjon er noe man må bestemme seg for på forhånd og ikke kan endre ønske om undeveis?

Og siste spørsmål - jeg har jo sagt i fra muntlig til sjefen at jeg er gravid og informert om forventet permisjonsstart... holder det som muntlig beskjed eller er det noe skriftlig her jeg må levere? Har ikke sett noe sted i alt jeg har lest at jeg må levere inn noe til arbeidsgiver, men at når søknad er levert til nav så går det automatikk i dette videre til arbeidsgiveren min? Er jeg helt på jordet da eller har jeg forstått det riktig?

Tror jeg må ta en samtale med noen på nav snart altså. Nesten for mye alt dette her :hilarious:
 
Skal du ha ferie etter perm trenger du ikke søke om det. Men far søker ev om fleksibelt uttak fra du er ferdig med ferien. Men om du skal ha ferien i perm perioden må du søke om fleksibelt uttak.

Ulønnet perm er en sak mellom deg og arbeidsgiver.

Far kan også søke om fleksibilitet utakt og få perm etter din ulønnede perm. Men må søke før fellesperioden går ut.

Når jeg søkte for 2 år siden, var det et skjema arbeidsgiver skulle fylle ut. Hadde ikke arbeidsgiver, så vet ikke hva som ev skulle fylles ut. Men om det fortsatt er det få den beskjed da. Ville spurt arbeidsgiver om det.
 
Last edited:
Ang om det er løpende opptak; her står det i vedtektene til bhg. Sjekk på kommunens eller bhg nettsider om det går an å laste de ned e.l :)
 
Fikk beskjed av min sjef at alt av søknader i forbindelse med foreldrepermisjon går via nav nå. Kun via arbeidsgiver om man skal søke om ulønnet perm i tillegg.
 
Takker for alle svar på tråden, det hjelper! Er fortsatt forvirra, men om mulig en smule klokere - trooor jeg! ;)
Er litt vinglete på valg i utgangspunktet og det er noe med at dette er så endelig jeg kjenner jeg sliter med. Spesielt når det står at man ikke kan endre underveis, da blir jeg så redd for å velge feil.
Men forstår jeg det riktig at man kan forlenge permisjonen underveis om man ønsker, bare at det da blir ulønnet? F.eks. hvis vi velger 100 % - når 49 uker er gått, kan jeg da søke om å være lengre hjemme selv om jeg ikke ba om det i den opprinnelige søknaden? (Tenker om vi ikke får barnehageplass eller bare har lyst å være lengre hjemme).
... Og er det riktig at ferie i kombinasjon med permisjon er noe man må bestemme seg for på forhånd og ikke kan endre ønske om undeveis?

Og siste spørsmål - jeg har jo sagt i fra muntlig til sjefen at jeg er gravid og informert om forventet permisjonsstart... holder det som muntlig beskjed eller er det noe skriftlig her jeg må levere? Har ikke sett noe sted i alt jeg har lest at jeg må levere inn noe til arbeidsgiver, men at når søknad er levert til nav så går det automatikk i dette videre til arbeidsgiveren min? Er jeg helt på jordet da eller har jeg forstått det riktig?

Tror jeg må ta en samtale med noen på nav snart altså. Nesten for mye alt dette her :hilarious:

Man kan endre underveis ;) men det krever nye søknader.

Ang arbeidsgiver ville jeg sørget for at arbeidsgiver får samme informasjon og hvertfall om du blir lønnet fra dem og ikke nav. I tillegg er det jo vesentlig for arbeidsgiver å vite når du kommer tilbake :) I min tariff har jeg rett pp permisjon eller redusert arbeidstid med små barn :)
 
Skal innrømme at jeg er nesten like forvirra nå som da jeg startet å lese tråden.
Jeg skjønner jo ingenting av det her. Så jeg tror rett å slett jeg må få en nav ansatt til å mate meg informasjon med t-skje. Hjelpes..
 
Back
Topp