Velger dere 80 % eller 100 % permisjon?

Babypie

Forelsket i forumet
Desemberskatter 2016
Samboeren min og jeg har de siste dagene forsøkt å finne ut hva vi vil gjøre med tanke på permisjon. Økonomisk sett ser det ut til at det vil lønne seg å velge 100 %, men siden økonomi ikke er det eneste å ta i betraktning lurer jeg på hva dere andre velger og hvorfor? Jeg vil jo ha så lang tid som mulig med den lille :Heartpink Men blir så usikker hva som er best å velge :wideyed:

Noen som har noen tips fra tidligere svangerskap eller klare ideer om hvordan dere skal gjøre det nå?

(Tilleggsspørsmål; hvordan fordeler dere permisjonen mellom dere? Og noen som vet hvordan det er med ferie i permisjonstiden?)
 
Last edited:
Ikke helt avklart enda, men vi går ut i fra at vi må ha avkommet hjemme til hun er 1 1/2 år, pga barnehageopptak og alt d der. Jeg skal skrive bachelor neste høst, så uansett om vi tar 80% eller 100% må jeg ta ulønnet permisjon i tillegg. Ser for meg at jeg går tilbake i jobb i redusert stilling fra januar, og at vi en periode da bruker dagmamma/bestemor, før jeg går opp i 100% når samboer går ut i sin permisjon. Ser for meg at han får permisjon og ferie våren og sommeren, frem til barnehagestart. Jeg har ikke så lyst til å gå rett tilbake i 100% stilling, så synes d er greit om jeg kan jobbe redusert en liten stund der... Men tror vi skal prøve å få et møte med nav, så de kan fortelle oss nøyaktig hva som lønner seg økonomisk, og om vi ser på d hele som gjennomførbart!:)
 
Jeg kommer til å velge 100% denne gang. Jeg har valgt 80% med de tre andre fordi jeg vet at jeg ikke klarer å spare og spre pengene. :p
Men denne gang kommer jeg sannsynligvis til å være arbeidsledig når jeg går ut i permisjon (er leid inn på kortvarig kontrakt), så jeg har ingen jobb å komme tilbake til etter permisjonen. Skulle jeg være så heldig å få meg jobb med en gang permisjonen er over, skulle vi nok fått til det også. Pappaen kan ta ut sin del og kommunen her har løpende opptak til barnehage. Dessuten har jeg vært i permisjon/arbeidsledig mer eller mindre siden november/desember 2014, så jeg har fått min dose. :p
 
100 % velger vi. Jeg tar alle fellesukene, fordi det passer best i forhold til at mannen er leder i sin jobb. Ellers hadde vi nok fordelt 50/50
 
Blir 100% her. Blir nok til at jeg sier opp jobben min og prøver å finne en ny, og da er det lettest om jeg ikke er bundet til permisjonen. Hvis ikke blir det noe ulønnet permisjon. Vil uansett tjene på å ta 100%, økonomisk sett.

Håper på bhg-plass fra Januar 2018, siden det er løpende opptak, men selvfølgelig ingen garanti.
 
100% da vi vil tape så mye penger på mannens permisjonstid hvis vi tar 80%. Er løpende inntak på bhg her også, så skal gå greit :) Storebror starta i bhg når han var 10mnd, da far har utsatt permisjonen til i år, og det gikk veldig bra. Han elsker heldigvis bhg :) Håper det går like greit med denne spira :)
 
Har prøvd å sette meg inn i dette med permisjon og feriepenger, men blir ikke klokere.. Men mannen får ta sine 10 uker etter min tid. Jeg tar 100% for det lønner seg for meg. Jeg tar 4 uker ferie etter min permisjon. Men er det slik at mannens 10 uker må være koblet til min permisjon? Sånn at han må ta sin del rett etter min? Eller kan han ta den litt senere?
 
Sist tok jeg 100% etterfulgt av 10 perm ulønnet, så tok pappaen 14 uker. Regner med vi gjlr noe av det samme denne gangen om det ordner seg med barnehage :)
 
Obs: En viktig sak. Om du skla ha ulønnet perm etter din vanlige permisjon så MÅ man søke utsettelse av fars perm ellers kan han miste den. ( skjedde med min onkel og var ingen kjære mor da fra NAV)
 
Har prøvd å sette meg inn i dette med permisjon og feriepenger, men blir ikke klokere.. Men mannen får ta sine 10 uker etter min tid. Jeg tar 100% for det lønner seg for meg. Jeg tar 4 uker ferie etter min permisjon. Men er det slik at mannens 10 uker må være koblet til min permisjon? Sånn at han må ta sin del rett etter min? Eller kan han ta den litt senere?

Sniker litt fra januar...

Far kan ta sin permisjon når han vil og som han vil (innen barnet fyller 3 år) så lenge han søker utsettelse til NAV før fellesperioden går ut. Jeg anbefaler å søke i god tid, da Nav ikke er de raskeste alltid.

Min mann har hatt 5 uker pappaperm nå i sommer for vår sønn på 17 mnd. og skulle ha de siste 5 ukene til sommeren 2018, men pga en ny spire så må han gjøre ferdig sin perm før jeg går ut i ny perm i desember, så da søkte vi om det, og fikk det innvilget uten problemer.
 
80% lønn :) siste bebisen, så vil være hjemme så lenge jeg kan :) så tar jeg alt utenom det samboeren må ta. Og så tar jeg ut 5 uker ferie, så da får vi 5 uker sammen og han 5 uker alene med snuppa :)
 
Mannen er arbeidsledig å vi vet ikke hvor lenge han vil være det. Så jeg tar hele fellesperioden. Å det blir 100% pga vi ikke har så mye penger nå :) så da blir det slik.
 
100% denne gangen og satser på barnehage start august 2017 (neste år altså)

Så skal jeg ha fri (permisjon) en dag i uka ut desember og sambo ha sin perm med en dag i uka så lenge d går (så bare 3 dager i bhg i begynnelsen)
 
her tar vi 100 % og gjorde det med forrige også. Har hørt at det ofte lønner seg og heller ta 100% permisjon og heller ulønnet istedet for 80%
 
Vi valgte 80% med første fordi da gikk det akkurat opp, inkl ferie, til barnehagestart, og økonomisk klarte vi oss helt fint med 80% av lønnen. "Tapte"ca 20.000 på å velge 80% kontra 100%, men om vi måtte tatt ulønnet perm for å få det til å gå opp ville det ikke utgjort så stor forskjell for våres del.
Har ikke helt bestemt oss enda denne gangen, kan jo risikere at det blir en litt lang periode med ulønnet avhengig av når vi får barnehageplass.. Er ikke rullerende opptak her vi bor, så i verste fall kan det bli barnehage først fra august 2018.
Håper på plass fra mini er 1 år:)

Fikk et tips om at det kan være greit å sjekke ut litt i forhold til forsikringer og sånt på arbeidsplassen om man tar ut ulønnet permisjon. Er visst noen som får endringer i forsikringene (liv/uføre/sykdom) sine hos arbeidsgiver i forbindelse med ulønnet permisjon. Greit å vite på forhånd så man ikke får en overraskelse om noe skulle skje. Også er det jo en periode man må jobbe etter ulønnet perm før man har opptjent alle "goder" igjen ved sykdom o.l. Uten at jeg vet så mye om akkurat dette:p Tenker bare det er greit å sjekke ut litt. Kanskje få bistand fra lønnsavdelingen/HR på arbeidsplassen om man har mulighet til det. Både i forhold til økonomi, samt eventuelle andre endringer som kan oppstå.
 
Her kommer jeg til å ta ut 80% :) Ja man kan tjene noe på å ta ut 100%, men det er mye tyngre å legge av penger til ulønnet permisjon enn å tape de pengene for vår del.

Kalkulatoren over tar ikke høyde for om man får lønn fra arbeidsgiver eller ikke. For de som har lønn utover 6 g vil det ikke stemme om de får utbetaling fra arbeidsgiver istedenfor nav.

Her tar jeg hele fellesperioden da vi ønsker det :) Har man ferie i permisjonen blir permisjonen utvidet tilsvarende, men alt dette må man gi beskjed om til både nav og arbeidsgiver! :)
 
Obs: En viktig sak. Om du skla ha ulønnet perm etter din vanlige permisjon så MÅ man søke utsettelse av fars perm ellers kan han miste den. ( skjedde med min onkel og var ingen kjære mor da fra NAV)
Vet du om det gjelder om mor er arbeidsledig etter endt permisjon også?
 
Back
Topp