Velger dere 80 % eller 100 % permisjon?

Jeg anbefaler å søke opp NAV foreldrepenger på Facebook, her svarer de på alt man lurer på som har med foreldrepenger å gjøre. Veldig kjekk side :)
 
Man kan endre underveis ;) men det krever nye søknader.

Ang arbeidsgiver ville jeg sørget for at arbeidsgiver får samme informasjon og hvertfall om du blir lønnet fra dem og ikke nav. I tillegg er det jo vesentlig for arbeidsgiver å vite når du kommer tilbake :) I min tariff har jeg rett pp permisjon eller redusert arbeidstid med små barn :)


Føler meg litt dum nå, :) men, hva mener du med din tariff? Rett til permisjln og redusert arb.tid med små barn? :)
 
Men er det ikke slik at ved 100% så har man totalt 59 uker? I dette så inkluderes 3 uker før termin, og pappa sine 10 uker?
 
Føler meg litt dum nå, :) men, hva mener du med din tariff? Rett til permisjln og redusert arb.tid med små barn? :)

Alle foreldre med barn under 10 år har rett til redusert arbeidstid uavhengig av tariff :)
 
Men er det ikke slik at ved 100% så har man totalt 59 uker? I dette så inkluderes 3 uker før termin, og pappa sine 10 uker?
59 uker er ved 80% utbetalt. 100% utbetalt er 49 uker totalt :)
 
100% her :) men skal studere litt mer etterpå så kommer til å ha baby hjemme til den er 1,5 år :)
 
Alle foreldre med barn under 10 år har rett til redusert arbeidstid uavhengig av tariff :)

Okei :) så selv om du jobber f.eks 100% før du går ut i perm, så når du da kommer tilbake kan du kutte ned til f.eks 50%? Eller starte litt senere eller slutte litt tidligere på arbeidsdagen?
 
Okei :) men i de totale ukene inkluderer 3 uker før termin? Og 10 uker til pappan? :)

De er inkludert ja, og man mister de dagene før termin om man føder for tidlig. Med mindre man er innlagt mener jeg.

Okei :) så selv om du jobber f.eks 100% før du går ut i perm, så når du da kommer tilbake kan du kutte ned til f.eks 50%? Eller starte litt senere eller slutte litt tidligere på arbeidsdagen?

Det stemmer, men lønna blir selvfølgelig kuttet den og, men med mindre det er til vesentlig ulempe for bedriften så kan man jobbe slik man ønsker omtrent :)

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78158
 
Et obs til dere som tar KS. Far kan overta mors barselperm. Dvs de 6 første ukene etter fødsel. Om mor er sykemeldt. Gjelder sikkert generelt om mor blir sm.
 
Mister de tre ukene uansett om du føder før termin, innlagt eller ei. Men hvis baby er innlagt på intensiv etter fødsel, så pausen permisjonen mens babyen er der.

Ja, selvfølgelig om barnet er innlagt. Ble litt feil formulert av meg :)
 
Skal innrømme at jeg er nesten like forvirra nå som da jeg startet å lese tråden.
Jeg skjønner jo ingenting av det her. Så jeg tror rett å slett jeg må få en nav ansatt til å mate meg informasjon med t-skje. Hjelpes..
Jeg skjønner deg godt! Håper likevel at alt dette bare virker mer forvirrende enn det faktisk er og at det snart går opp et lys for meg :hilarious:
 
Vi tar 100% med 5 ukers ferie for meg til sommern som kommer. Etter det tar jeg ulønnet permisjon/er arbeidsledig (litt avhengig av arbeidsforholdet mitt da, jeg pendler langt) og så tar far sine 10 uker så fort jeg får ny jobb i nærheten. Resterende tid da frem til barnehagestart tar far som ulønnet perm. :)
Men hvordan gjør dere det med søknaden da? Mtp at far skal ta sin perm på ubestemt periode, hvordan opplyser dere nav om det? Far skal vel sende egen søknad, sender han sin og så søker dere om utsettelse om du fremdeles er arbeidsledig når han skulle ta ut sin perm?
 
Om man tar ferie rett etter permisjon, må man da søke om utsettelse av farspermisjon?
Det vet jeg ikke, men etter alt jeg har lest i den tråden her forstår jeg det slik at man må søke om utsettelse ja :) Men jeg skal snakke med jordmor om alt slikt, og evt ta et møte med nav tenkte jeg.
 
Sniker litt fra marsforumet :)

Vi tok 80% sist, og kommer nok til å gjøre det igjen, men det skyldes dels at vi har to gode inntekter i utgangspunktet og dels at sambo har en veldig ålreit arbeidsgiver som utbetaler 100% av fastlønnen hans mens han er i permisjon selv om jeg velger 80% (skyldes bonus han går glipp av mens han er i permisjon). Sist hadde han 14 uker og jeg tok resten av de 59 ukene, regner med at vi gjør det samme denne gangen.

Men det jeg er mer nysgjerrig på er hvordan dere som får desemberbarn tenker å gjøre det med tanke på barnepass frem til barnehagen starter i august 2018? Eller er det bare vi som er så uheldige å bo i hovedstadsområdet der det er utopisk å håpe på en plass utenom hovedopptaket?

Vi venter som sagt barn i mars 2017 og har mentalt innstilt oss på at vi nok begge kommer til å måtte jobbe 60% i noen måneder (3 dager i uken hver, moren min er supersnill og har sagt seg villig til å passe nurket en dag i uka) frem til sommerferien for å få det til å gå opp med tanke på barnehageoppstart i august 2018, men det er klart at det kommer til å merkes økonomisk...
 
Back
Topp