Vektoppgang

HanneBlomst

Flørter med forumet
Jeg merker jeg begynner å bli ganske bekymret over egen vektoppgang. Er allerede 8 kg opp på bare 22 uker. Tror jeg har en del vann i kroppen, men likevel ikke en god følelse. Spiser masse frukt og grønt og prøver å redusere på fet og sukkerholdig mat, men føler det er vanskelig å begrense meg om jeg er sulten. Hjelp! :arghh:
 
Huff, ikke noe god følelse det...
Jeg har nok gått opp en 5 kg (uke 24), men hadde vel litt ekstra polstring fra før, så skal helst vel ikke opp så kjempemye heller...
Forrige uke mista jeg det helt da hun inne på lab’en hos legen ville at jeg skulle gå på vekta! (Med masse mat innabords, full i klær etc) -jeg sa at jeg veier meg hjemme for å få et likt utgangspunkt! Hun ble dritsur, men det får hun bare være. Det er jo ikke bare bare for alle å hoppe på den vekta.
 
Huff, ikke noe god følelse det...
Jeg har nok gått opp en 5 kg (uke 24), men hadde vel litt ekstra polstring fra før, så skal helst vel ikke opp så kjempemye heller...
Forrige uke mista jeg det helt da hun inne på lab’en hos legen ville at jeg skulle gå på vekta! (Med masse mat innabords, full i klær etc) -jeg sa at jeg veier meg hjemme for å få et likt utgangspunkt! Hun ble dritsur, men det får hun bare være. Det er jo ikke bare bare for alle å hoppe på den vekta.
Hva? Dritsur for at du veier deg hjemme? Jeg gjør det samme, skriver bare opp vekta på helsekortet. Aldri vært et problem. Veier med alltid om morgenen uten klær.
 
Så dumt at denne vekta skal gi oss bekymringer.. Jeg har også gått opp en del, til tross for noe ekstra polstring fra før... Så lenge kostholdet er normalt tenker jeg vi får slappe av med at denne vektoppgangen er veldig individuell. De andre gangene har jeg alltid gått opp mest i starten (+en del vann de siste ukene) før det jevnet seg ut litt... Syns ikke 8 kg halvveis er så mye jeg. Tipper jeg er rundt der også... Lev sunt, lev godt og vær snill med deg selv. Da har babyen det best også! Sånn prøver jeg å tenke i alle fall, selv om det er vanskelig med veiinger og anbefalinger...
 
Uke 24, 9 kg opp!
Ca 10 kg totalt i hele forrige sv.skap til sammenligning.
Men altså, orker ikke bry meg.
 
Uke 23, 10 kg opp :hungover::goodnight
 
Hva? Dritsur for at du veier deg hjemme? Jeg gjør det samme, skriver bare opp vekta på helsekortet. Aldri vært et problem. Veier med alltid om morgenen uten klær.

jaaaa! Lagde en big deal ut av det! Håper jeg ikke treffer på henne neste gang. Skulle vel tro at de har forståelse for at det kan være krevende for noen. Ga seg ikke da.
 
jaaaa! Lagde en big deal ut av det! Håper jeg ikke treffer på henne neste gang. Skulle vel tro at de har forståelse for at det kan være krevende for noen. Ga seg ikke da.

Ja det er dårlig. Sikkert ikke alle som skjønner at mange syns det med vekt er vanskelig.
Alle jeg har møtt på nå har vært forsiktige med temaet, jordmor kommenteret ikke vekt i det hele tatt sist. Jeg veier jo alt for mye nå, men har heldigvid ikke noe særlig problemer med det eller vektoppgangen. IVF-hormoner det siste året og dårlig gravidform får mye av skylda. Må ta tak når formen kommer seg.
Men det er uansett ikke kult med negativt fokus og dårlige opplevelser rundt det.
 
Vekta mi viste 82,4 i dag:wideyed: det er over 1 kilo opp på under ei uke og 7,4 kilo opp siden jeg ble gravid...
Er 21+5 og satser på litt snillere tall til onsdag, da dette er dagen jeg legger vekt på hva vekta sier.
Nå er jeg 100% sykmeldt ut hele svangerskapet, så aktivitetsnivået er jo betraktelig lavere enn det har vært. Den eneste trøsten jeg finner er at babyen har det fint i magen og jeg gikk opp ca 30 kilo med førstemann og de gikk greit av igjen etter fødselen :)
 
Kom over dette på en artikkel på babyverden.... noe å tenke på det også. Mye som skjer inni der! :Heartbigred


(Basert på gjennomsnittlige tall)
SLIK FORDELER VEKTEN SEG:
Barnet: ca. 3,5 kilo
Fostervann: ca. 0,8 kilo
Bryster: ca. 0,4 kilo
Væske i vevet: ca. 1,2 kilo
Morkake: ca. 0,6 kilo
Livmor: ca. 1,0 kilo
Blodvolum: ca. 1,2 kilo
Fettreserver: ca. 3,5 kilo
TOTALT: ca. 12,2 kilo
 
Gikk på vekta selv denne uken (uke 22). Vet ikke hva jeg veide akkurat når jeg ble gravid, men er vel 7-8 kg opp. Ble paff. Men, jeg har vært og er veldig dårlig. Dermed beveger jeg meg veldig mye mindre enn normalt. Jeg spiser helt normalt og synes ikke det ser såååå ille ut. Jeg velger å ikke fokusere på det. Leve og spise normalt. Forhåpentligvis klarer jeg å være litt mer aktiv fremover. Yoga og rolige turer er fint :) la oss heller være stolte av den fantastisk kroppen som lager et lite menneske enn å fokusere på vektoppgang. Kropp er topp!
 
Jeg har gått opp 8-9kg (uke 21) men var også 7kg tyngre enn normalt i utgangspunktet, så jeg står hardt på bremsen her for å prøve å «ta igjen» meg selv fra forrige svangerskap. Da la jeg på meg totalt nesten 30kg, så jeg tenker at jeg ikke bør opp mer enn 20ish denne gangen, så har jeg samme utgangspunkt for nedgang etter fødsel som sist... Jeg spiser ikke mye, men beveger meg veldig lite. Nå kartlegger jeg hva jeg spiser, og har funnet noen åpenbare syndere i eget kosthold, så jeg har tro på at om jeg er bevisst så går det an å holde litt tilbake. Dessuten har jeg fått skikkelig halsbrann, så nå blir det slutt på kveldsmat og sjokolade.
 
Ca. 9kg nå, er i uke 20 (med første) :oops: Føler selv at det er alt for mye, da min mor bare gikk opp ca.10kg totalt ved sine svangerskap, vi er samme size. Veide ikke så mye før jeg blei gravid og så er jeg ganske lav.. Vet ikke om det har noe å si men..
 
Åh, herlig å høre at jeg ikke er alene <3 Det er vel ganske normalt at aktivitetsnivået er veldig mye lavere nå enn før svangerskapet, så mye av skylden ligger der for min del. Men så skal det sies at jeg forrige svangerskap bevegde meg om mulig enda mindre enn denne gangen, og da hadde jeg ikke gått opp mer enn kanskje 6 kg fram til uke 24. Totalt gikk jeg opp 20 kg, altså mye mer not slutten enn på begynnelsen. Det er altså derfor jeg er bekymret, for jeg orker ikke tanken på å gå opp enda mer enn 20 kg - det var så grusomt tungt å drasse på :wacky:

I tillegg er jeg faktisk bekymret for jordmors reaksjon. Jeg har hørt historier om fat shaming på svangerskapskontroll, og det er ikke noe psyken min trenger akkurat nå.
 
Åh, herlig å høre at jeg ikke er alene <3 Det er vel ganske normalt at aktivitetsnivået er veldig mye lavere nå enn før svangerskapet, så mye av skylden ligger der for min del. Men så skal det sies at jeg forrige svangerskap bevegde meg om mulig enda mindre enn denne gangen, og da hadde jeg ikke gått opp mer enn kanskje 6 kg fram til uke 24. Totalt gikk jeg opp 20 kg, altså mye mer not slutten enn på begynnelsen. Det er altså derfor jeg er bekymret, for jeg orker ikke tanken på å gå opp enda mer enn 20 kg - det var så grusomt tungt å drasse på :wacky:

I tillegg er jeg faktisk bekymret for jordmors reaksjon. Jeg har hørt historier om fat shaming på svangerskapskontroll, og det er ikke noe psyken min trenger akkurat nå.

Skulle du være så uheldig (tror ikke det er et vanlig problem! Jeg la som sagt på meg 30kg uten at noen løfta et øyebryn) så skal du se henne rett inn i øynene og svare rolig "Jeg er gravid, hva er din unnskyldning?", så kan du regne med at det blir helt stille :hilarious:
 
Jeg stresser selv mye med vekta. Gikk opp 25kg på et år for et par år siden før jeg ble gravid, og rett før jeg ble gravid hadde jeg klart å gå ned nesten 6-7kg. Tok det opp med jordmor at vektoppgang under svangerskap beskymrer meg siden jeg er stor fra før av og ville gjerne ha ekstra oppfølging og støtte. Har ikke fått noen oppfølging, da hun fokuserer mest på å snakke om barneoppdragelse (siden uke 7). Denne forumtråden hjalp mye! Godt å høre at jeg ikke er alene om å tenke på dette :Heartblue
 
Jeg får daglig spørsmål om jeg venter tvillinger fordi magen er blitt så stor - har gått opp 8 kg og er i uke 23 nå. Men jeg vet fra forrige svangerskap at jeg fikk stooor mage tidlig, og baby var bare 2500 gram ved fødsel, så tror jeg bare har lett for å legge på meg som gravid. Jordmor har ikke sagt noe om vekta, og sist forsvant alt de første månedene etter fødsel så jeg tenker ikke noe særlig på det. Selv om de tvillingkommentarene ikke er noe gøy å få da :dead:
 
Gått opp ca 10 kg til nå, er 25 uker imorgen. Fått høre jeg ser stor ut, men hadde noen kg for mye før graviditet.. Men har fått mage ganske fort de 2 andre gangene jeg har vært gravid også. Med første la jeg på meg 25 kg, med nr 2 gikk jeg opp 15 kg. Får se hva jeg ender på denne gangen:hilarious: Vi er alle forskjellige, og alle gravidmager er like flotte :Heartred
 
Her har jeg også gått opp en god del mer enn sist.. Hva spiser dere som prøver å være litt strenge? Vil jo legge på meg slik baby for det den trenger, men nå blir det litt for mye av det gode... Noen som har tips og råd til god, næringsrik og sunn mat?? :D

Legen sa det ofte går i rykk og napp, at til neste kontroll kan det være det nesten ikke er vektøkning. Men kjenner jeg stresser likevel. Formen er så elendig, så klarer ikke bevege meg noe særlig heller..
 
Back
Topp