Vektoppgang

Åh, du er ikke alene... Jeg har gått opp 11kg til nå... Veide 63,5 før jeg ble gravid, og nå veier jeg 74,5...var superkvalm i starten av graviditeten, spiste veldig mye for å holde kvalmen i sjakk, i tillegg til at jeg ikke klarte å gjøre noe særlig annet enn å ligge på sofaen :( så det ble en pangstart med vektoppgang... Vekta stiger jo fortsatt, men ikke like raskt....og nå som magen tar mer plass, blir det mindre plass til mat kjenner jeg, så forhåpentligvis vil vekta stabliere seg enda mer... Må jo også innrømme at jeg har et enormt søtsug... Prøver i det lengste å begrense det, men det er vanskelig til tider... Blir ikke så mye fysisk aktivitet nå heller, da jeg er ekstemt plaget med bekkenløsning....håper det jeg legger på meg går tapt i ammeperioden :)

Jeg får daglig spørsmål om jeg venter tvillinger fordi magen er blitt så stor - har gått opp 8 kg og er i uke 23 nå. Men jeg vet fra forrige svangerskap at jeg fikk stooor mage tidlig, og baby var bare 2500 gram ved fødsel, så tror jeg bare har lett for å legge på meg som gravid. Jordmor har ikke sagt noe om vekta, og sist forsvant alt de første månedene etter fødsel så jeg tenker ikke noe særlig på det. Selv om de tvillingkommentarene ikke er noe gøy å få da :dead:
Enig, får mye kommentarer om magen. Ikke noe jeg setter pris på i det hele tatt! Er under 160cm, så er ikke så mye annet sted babyen kan være enn på utsiden, så er nok derfor jeg får så veldig stor mage (fikk det sist også, selv om den poppet ut mye tidligere denne gangen enn sist).

Her har jeg også gått opp en god del mer enn sist.. Hva spiser dere som prøver å være litt strenge? Vil jo legge på meg slik baby for det den trenger, men nå blir det litt for mye av det gode... Noen som har tips og råd til god, næringsrik og sunn mat?? :D

Legen sa det ofte går i rykk og napp, at til neste kontroll kan det være det nesten ikke er vektøkning. Men kjenner jeg stresser likevel. Formen er så elendig, så klarer ikke bevege meg noe særlig heller..
Det viktigste er å fylle opp med frukt og grønt. Det er veldig mye god næring i det, og mye volum per kalori, så da er det lettere å spise seg god og mett uten å nødvendigvis legge på seg for mye fett. Ikke at vi skal være nazi på det, men tenker det er fint å fokusere på det som er sunt og godt for både oss og baby, og som metter oss sultne gravide damer :p

Så bare pass på at alle måltider du spiser har en god porsjon grønt og frukt, så skal det nok være godt nok :)

Har selv gått opp 10-12 kg fra uke 4 (da jeg fant ut jeg var gravid) men orker ikke tenke så mye på de. Føler jeg egentlig bare legger på meg mer om jeg stresser mye med hvor mye jeg legger på meg. Spiser selv mye frukt og grønt og lite snop og sukker. Men har gått opp 2str i klær og bh str. Ved forje graviditet så la jeg på meg ca 15 kg og hadde 2-3 av de ijenn bare et par dager etter fødselen. Så denne gang vil jeg heller legge på meg litt for mye en for lite.. Er greit og ha noe ijenn til ammeperioden.

Jeg har ikke lagt på meg noe ennå og er 21+4 uker i dag har bare komt meg opp på startvekten igjen.. Gikk ned ca. 3,5kg og var lenge fast der, men nå har det begynt å snu og er oppe på 77,5. Var 77,7kg før jeg ble gravid magen har heldigvis begynt å vise litt da, og han beveger seg masse hver dag, så satser på alt er som det skal

Jeg var på grensen til hypermesis (om jeg ikke faktisk hadde det, kom meg aldri til legen for å skjekke da jeg var så kvalm) og gikk ned 10 kg fram til uke 17, da slapp kvalmen. Gikk fra 94 til 84 kg, har lagt på meg 3 kg etter det og er nå 87 kg. Er i uke 23 nå.
Livredd for å legge på meg for mye da jeg er redd fødselsvekta til mini skal bli for høy.

Enig, får mye kommentarer om magen. Ikke noe jeg setter pris på i det hele tatt! Er under 160cm, så er ikke så mye annet sted babyen kan være enn på utsiden, så er nok derfor jeg får så veldig stor mage (fikk det sist også, selv om den poppet ut mye tidligere denne gangen enn sist).

Samme her, er liten og kort i ryggen i tillegg så tror det er derfor magen kommer så fort :)

Veke 24 +4, og har gått opp 8,5 kg. Det er litt meir enn sist, men det stresser meg ikkje. Eg har gått opp totalt 14-15 kg før, og det har vore borte ei veke etter fødsel.

Veke 24 +4, og har gått opp 8,5 kg. Det er litt meir enn sist, men det stresser meg ikkje. Eg har gått opp totalt 14-15 kg før, og det har vore borte ei veke etter fødsel.
Samme her. 7,5 opp, og er 25+2 nå. Samme tid sist gang var jeg ikke gått opp mer enn 3-4 kg. Men stresser heller ikke mtp vekt. Gikk opp 13 kg totalt sist, og gikk ned 10 på ei uke og resterende 3 de neste 2-3 ukene. Kanskje blir det slik nå også, kanskje ikke. Hvem veit! Tenker mer på at jeg ikke er så aktiv som jeg burde, og at det ikke er bra mtp rygg og en sterk kropp mtp på en god fødsel osv. Så må ta meg sammen på den fronten, men det er altså ikke vekta som er faktor her.

Hoho, i går var jeg verdens sløveste på jordmortime! Hadde glemt urinprøve, helsekort og å veie meg! :hilarious::facepalm:
Ingen problem, «vekta står vel der den» sa hun. Men så satte vi opp vekta fra fredag på en kopi hun hadde av helsekortet. Hun syns det var litt artig at jeg hadde med desimalene på vekta, og syns heller ikke økningen var noe stor. 5 kg opp mellom 11 og 25 uker. Hadde jo gått opp 7 kg før det da.. ca 12 tilsammen nå.

Heldig med jordmor skjønner jeg, glad for det!

Jeg har gått opp 4 kg til nå, 23+0. Stresser litt med det kjenner jeg, da overvektige ikke skal opp mer enn 5-9 kg, og sist smalt det på 7,5 kg sist mnd pga mye vann. Det blir jo også veldig tungt når jeg er ting fra før.

Spiste litt potetgull i går, veide EN kg mer i dag enn i går! :hilarious::hilarious:
(mulig litt treg mage bidro, men reagerer så fort på salt nå, binder masse vann!)

Opp 7,5 kg er i uke 23.
de siste 3 kg kom nesten på samme uke! Måler også kroppen i cm for å ha kontroll på hvor vekta ligger. Alt er nesten utelukkende på mage og bryst. Ser ut som ei skikkelig kule nå :hilarious:

Opp 6,7kg, 24+1.
2,7kg kom på 3 uker.... måtte denne vektøkningen ikke gå like fort de kommende ukene :nailbiting:

Back
Topp