Vektoppgang

Junibaby-19

Andre møte med forumet
Tuddulu! Er førstegangs og vet så lite om normal vektoppgang i svangerskapet. Har hatt fine måneder uten kvalme, så har spist som normalt. Er nå i uke 11 (10+3) og har gått opp litt i vekt. Startvekt 57kg og idag var jeg 60 kg. Normalt eller går jeg litt fort opp nå i starten?
 
Tuddulu! Er førstegangs og vet så lite om normal vektoppgang i svangerskapet. Har hatt fine måneder uten kvalme, så har spist som normalt. Er nå i uke 11 (10+3) og har gått opp litt i vekt. Startvekt 57kg og idag var jeg 60 kg. Normalt eller går jeg litt fort opp nå i starten?

Normalt! Like normalt å gå opp 1-5 kg som å gå ned 1-5 kg første trimester [emoji4] Det sier hvert fall appen og jordmor.
 
Normalt! Like normalt å gå opp 1-5 kg som å gå ned 1-5 kg første trimester [emoji4] Det sier hvert fall appen og jordmor.

Takk for raskt svar! Greit å vite det er innenfor, om ikke måtte jeg justere inntaket her. Hvilken app bruker du? Usikker om jeg finner info om slikt i min skjønner du. Bruker mest "preglife" appen!
 
Takk for raskt svar! Greit å vite det er innenfor, om ikke måtte jeg justere inntaket her. Hvilken app bruker du? Usikker om jeg finner info om slikt i min skjønner du. Bruker mest "preglife" appen!

Den jeg bruker og. Står på uke 12 og en gang tidligere om jeg ikke husker helt feil. Tror ikke 3 kg er noe å stresse over [emoji4]
 
Vektoppgangen din høres fin ut :)
Jeg er 9+1 og har gått ned bittelitt, pga kvalme og dårlig matlyst.
I begge tidligere svangerskap har jeg først gått ned 5 kg, deretter opp 15 kg.
 
Det virker som det er ganske normalt å gå både opp og ned noen kilo i begynnelsen. Jeg har variert mellom 58 og 60 disse ukene, men det virker ganske stabilt. Jeg føler jeg har gått opp masse, men tror det stort sett er luft og vann som plager meg. 9+5 i dag
 
Gått opp 1,5-2kg ca og er 10+2
 
Tørr ikke veie meg, føler meg "diger" - har spist hele tiden pga kvalme... Magen står rett ut, umulig å skjule, er nok mye luft og treghet i systemet som gjør det :( Så i dag skal jeg etter tips ut og kjøpe psyllumfrø for å få fart på systemet igjen. Håper det hjelper så jeg hvertfall kan føle meg litt "lettere" - og kanskje klare å skjule det for andre i noen uker til :rolleyes:
 
Tørr ikke veie meg, føler meg "diger" - har spist hele tiden pga kvalme... Magen står rett ut, umulig å skjule, er nok mye luft og treghet i systemet som gjør det :( Så i dag skal jeg etter tips ut og kjøpe psyllumfrø for å få fart på systemet igjen. Håper det hjelper så jeg hvertfall kan føle meg litt "lettere" - og kanskje klare å skjule det for andre i noen uker til :rolleyes:
Uff, det er fælt å føle seg sånn. Jeg også har vært mye oppblåst de siste ukene, så jeg skjønner hva du mener. Siden jeg har hatt en historie med spiseforstyrrelser (det kapittelet er heldigvis avsluttet for lengst), syntes jeg det er fælt å skulle veie meg sånn regelmessig. Men mannen min har hjulpet meg masse med å bare gjøre det likevel, og uansett være lykkelig for at vi er friske:) Det er jo det viktigste!
 
Jeg har gått rundt og følt meg bare tjukk rundt magen. I går prøvde jeg mammabukse og -genser og plutselig var jeg ikke tjukk, men gravid med kulemage :happy: Det er ett eller annet med måten klærne er sydd på, skal definitivt kjøpe gravideklær i dette svangerskapet!
 
Syns 3 kg høres helt fint ut jeg.
Jeg har gått ned 6 kg, men det blir nok nok av plusskilo om en liten stund..
 
3,5 kg her. Er i uke 16. Spydd daglig fra uke 7. Minus de siste ukene da jeg har tatt postafen. Da spyr jeg bare en gang i uka kanskje.
 
Har gått opp 3kg selv og er i uke 10! Føler selv det er litt mye for å være helt ærlig, selv om jeg skjønner at sånt er teit å tenke:dead:
Men man trenger jo ikke gå opp nå i begynnelsen og jeg er redd vektøkningen min betyr at det skal bli masse masse mer og at jeg blir en av dem som går opp over tretti kilo! :woot:
Men dette er sikkert helt vanlig krisemaksimering for gravide, haha ;)
 
Jeg har stresset litt med dette med vekt, men tror jeg senker skuldrene nå. Har loggført vekten min i preglife appen, og ser den varierer veldig nå første trimester... Så tror jeg fortsetter som før, så blir nok vektøkningen helt normal :)
 

Vedlegg

  • Screenshot_20181202-103121_Gallery.jpg
    Screenshot_20181202-103121_Gallery.jpg
    126,6 KB · Visninger: 27
Har gått opp 2 kg siste uka:hungover: Har blitt litt mye usunn mat i det siste. Håper å få komme inn i rutine igjen snart:) Hadde gått ned 5 kg før jeg ble gravid, og kjenner at jeg må jobbe med meg selv for å bli komfortabel med at vekta skal stige igjen.
 
Back
Topp