Vekt?

Hu har ikke sagt noe direkte (annet enn en liten «leksjon» i de 12 kg og bmi), men hver gang jeg har gått på vekta har det vært mye «Hvordan spiser du? Og hvor MYE spiser du?» «Husk å begrense sukkeret da, ikke godis eller brus» «Husk at det er viktig med et sunt og variert kosthold». Det er ikke så kult å få slike kommentarer nesten hver gang man står på vekta.. Men jeg gikk opp like mye med første, og raste ned 14kg bare ved fødsel. Jeg har sykt mye vann i kroppen :p Så jeg tenker ikke noe på det, men tenker at det for andre kan være veldig sårt.

Det er bra at du greier ta det sånn.. men f.eks, damen som kommer etter deg, kan jo være mer sensitiv for det.. :/ Jordmor har bare spurt meg om jeg HAR spist den morran (fordi det slo ut på noe i urinen, som typisk nok skjer om man ikke har spist..).
Erfaren jordmor, da - hadde henne med første ungen i 2009, under fødsel i 2017 og som jm denne gang.. også tror jeg hun har type 4 barn selv - og barnebarn, så jeg tror hun er ganske... Ja. Eh.. individuell vurdering og litt mindre.. "følg skjemaet - og kun det". Om du skjønner.
 
Gud bedre :/ Skjønner at det muligens er vel ment, men ærlig talt (tenker jeg).

Ikke rart man kan bli stresset over vektoppgang (som forøvrig er HELT NORMALT i store variasjoner når man lager et nytt lite menneske). Er ikke slik det burde være.

Min JM spør om jeg har veid meg når vi starter å se på helsekortet, jeg oppgir vekten - så går vi videre til praktisk sjekk av blodtrykk, symfyse og hjertelyd før man snakket om alt mulig annet. Er liksom ikke noe mer med det :)

Antar det hadde vært annet om symfysemål plutselig hadde avvik e.l, men har aldri fått en kommentar på det annet enn at hun synes jeg det fin ut som gravid :) Føler meg veldig heldig med min forståelsesfulle, rolige og utrolig snille jordmor :D

Ja, det er nok bare vel ment, men det er litt slitsomt å måtte «forsvare» kostholdet og vekta. Det er hvertfall slik jeg har følt det til tider. Heldigvis har jordmor vært fantastisk på alle mulige andre områder, så jeg har ikke tenkt så mye over det :)
 
Det er bra at du greier ta det sånn.. men f.eks, damen som kommer etter deg, kan jo være mer sensitiv for det.. :/ Jordmor har bare spurt meg om jeg HAR spist den morran (fordi det slo ut på noe i urinen, som typisk nok skjer om man ikke har spist..).
Erfaren jordmor, da - hadde henne med første ungen i 2009, under fødsel i 2017 og som jm denne gang.. også tror jeg hun har type 4 barn selv - og barnebarn, så jeg tror hun er ganske... Ja. Eh.. individuell vurdering og litt mindre.. "følg skjemaet - og kun det". Om du skjønner.

Ja, jeg har tenkt det jeg og. Jeg tar meg ikke nær av kommentarer på vekt/utseendet osv som gravid, men det kan være at nestemann gjør det. Det er nok velment, men det burde holde å forklare én gang liksom :hilarious:
 
Ja, jeg har tenkt det jeg og. Jeg tar meg ikke nær av kommentarer på vekt/utseendet osv som gravid, men det kan være at nestemann gjør det. Det er nok velment, men det burde holde å forklare én gang liksom :hilarious:

Burde være nok, ja! EN samtale om kosthold, holder i massevis. Og kanskje en generell samtale. Ikke en "du spiser ikke bra nok, du blir feit"-samtale. Dårlig gjort det.. :/
Rett og slett, jeg synes det er dårlig gjort å hakke på kosthold hver gang du trår på vekta. Det er ni måneder..! Du kan ta det igjen etterpå...
 
På 32 ukers kontroll hadde jeg gått opp 11,8 kg og dette var en fin og normal vektoppgang sa jordmor. Jeg gikk opp de fleste kiloene i 2. trimesteret og nå har det heldigvis roet seg kraftig ned, forhåpentligvis til termin:rolleyes:Håper på å ikke gå opp for mye ekstra, utenom det som er nødvendig. Helst kanskje holde meg under 15 kg vektoppgang, men har ikke så stort fokus på dette som faktisk er ganske stort for meg ettersom jeg har historie med spiseforstyrrelse. Men jeg velger å stole på at jordmor sier at dette er normalt. Ingen av ringene passer lenger, så mistenker at det er mye vann i kroppen min også..
 
Klar over at ingen tvinger meg. Men håper det er lov å si noe om hva en mener om et slik fokus (at det lages egen tråd om vekt i et gravidforum) i graviditeten. Jeg synes denne tråden er med på å fremme det usunne fokuset på kropp/vekt som er over alt i samfunnet om dagen. Og som du selv skriver at det er godt å høre noen som legger på seg like mye som en selv... Jeg håper det må være greit å være litt kritisk ang dette.
Jeg kan skjønne hva du mener, jeg var litt redd for at denne tråden skulle bidra med et usunt fokus jeg også. Så jeg ventet lenge med å gå inn og se, for jeg har alltid syntes det var så teit å fokusere på vektoppgang og hvordan kroppen endrer seg, spesielt i et svangerskap. Men så opplevde jeg at andre påpekte hvor stor jeg hadde blitt, hvor stor magen var, jeg begynte å bli deprimert av at jeg fikk høre fra andre at jeg var så stor. Glukose-testen viste at jeg er i faresonen for å få svangerskapsdiabetes og symfysemålene var også litt over «normalen». Jeg følte meg bare tjukk og ekkel. Så gikk jeg inn hit og så at det var jo mange andre som også hadde lagt på seg like mye som meg, og da følte jeg meg mindre alene. Som andre poengterer her er det mange som har behov for å lufte tanker og følelser rundt dette. Det hjelper ikke å legge lokk på alle disse følelsene, det hjelper å løfte det opp og snakke om det. Vise at det finnes andre normaler enn den på papiret. Har hjulpet meg ihvertfall :happy:
 
35+1 idag. Forrige veiing var i uke 29+2 og veide da 78,4. Idag sto vekta på 79,4kg, så opp 1 kg. Startvekt var 75 kg, opp 4,4 kg. 2liter med fostervann, bebis på 2,8 kg og vann i kroppen. Helt greit, siden jeg er litt "fluffy" ifra før:joyful:
 
Uke 37+6 om noen timer og gått opp 15,5 kg så langt… Sist gang jeg veide meg var uke 33 og da var jeg kommen til 13,3 kg vektoppgang siden startvekt. Trøster meg med at vekta bare har økt med 2,2 kg på hele 4 uker. Har i tillegg fått mye mer vann i kroppen de siste ukene, så har et håp om at vekta tar et godt stup nedover etter baby er ute :hilarious:
 
40+4, tror jeg er +17kg nå -_-
 
40+0 og +14.5 kg. Merker jeg har fått mer vann i kroppen nå de siste dagene, håper vekta holder seg stabilt her frem til fødsel :angelic:
 
Har bare gått ned litt etter fødsel, så er enda på +11,5 kg fra før svangerskap. Jaja, går seg vel til. :)
 
Tar jo ørten måneder hele prosessen, så gi det tid :)

Ja, stresser ikke enda. Nå først vannet begynner forsvinne fra kroppen, hadde økt mengde de to første dagene etter fødsel. :)
 
5 dager etter fødsel var alle 9kg som jeg gikk opp i svangerskapet borte :hilarious: Hadde aldri trodd at det skulle gå så fort
 
Gikk opp 6 kg i graviditeten og de er borte. Ligger nå på 3 kg mindre enn da jeg ble gravid:) Gått ned 9 kg:)
 
Var på 14+ da jeg fødte, er nede på 5+ nå og veldig fornøyd med det :)
 
5 dager etter fødsel var alle 9kg som jeg gikk opp i svangerskapet borte :hilarious: Hadde aldri trodd at det skulle gå så fort
Gikk opp 6 kg i graviditeten og de er borte. Ligger nå på 3 kg mindre enn da jeg ble gravid:) Gått ned 9 kg:)

*Skuler olmt på*

Haha. Neida! Men dere har vært heldige som har gått ned såpass ! Nå har jeg ikke veid meg i dag, men.. jeg gikk jo også opp ganske så mye i svangerskapet (+17 tror jeg). Hadde gått ned nesten 6kg "med en gang", resten får bare ta den tiden det trenger. :)
Regner med en god del går av seg selv, men de siste 5, kanskje, vil være litt tregere.
 
*Skuler olmt på*

Haha. Neida! Men dere har vært heldige som har gått ned såpass ! Nå har jeg ikke veid meg i dag, men.. jeg gikk jo også opp ganske så mye i svangerskapet (+17 tror jeg). Hadde gått ned nesten 6kg "med en gang", resten får bare ta den tiden det trenger. :)
Regner med en god del går av seg selv, men de siste 5, kanskje, vil være litt tregere.

Kan trøste deg med at det tok måneder sist, og flere kg kom snikende tilbake :hilarious: Var på vekten i går og har nå gått ned 13 kg på 15 dager :hilarious: Er nå 4kg lettere enn før jeg ble gravid. Men så har jeg fortsatt mye å gå på :hilarious:
 
Dobbelt post
 
Back
Topp