Vekt?

Viste + 7kg igjen ved kontroll i går. Ligger å vipper på + 6 -7kg

Raste ned 8 kg. La på meg 4 kg ila 12 timer med intravenøst på sykehuset.

Så hvis vi ser bort i fra de 8 ned og 4 opp i væskebalanse, så er det +3 kg fordelt på 1 kg per trimester.
Så om det er +3 eller +7 kg blir litt hvordan man velger å se på det.

Så ligger jeg nå i uke 30+4 på -1kg fra start vekten før jeg var gravid.

Nå er jeg vel oppe på 70 kg så opp 12-13 kg tror jeg det har blitt gitt.. høyt symfysemål og skal på velstestimering på mandag. Er i uke 34

Opp ca 21 kg nå. Samme vekt som ved termin til kommende storebror. Spent på hvor mye mer det blir, men føler meg fortsatt slank da :P

Opp ca 12 kg nå, 33+3. har gått ned en halvkilo siste uka pga forkjølelse og ingen smak, ikke like interessant å spise masse mat og godis da :hilarious:
Jeg gikk opp 4 kg med første, og 10 kg med nr 2 (hyperemesis alle 3 gangene), så føler jo jeg har lagt på meg kjempemye denne gangen :wacky: Håper jeg holder meg innenfor de 16 anbefalte kiloene, men det er ikke noe jeg stresser med, kroppen får gjøre som den vil :rolleyes:

Hadde store mål om å bare gå opp 4-6 kg, men det har vært mye vanskeligere å spise regelmessig og sundt enn jeg hadde trodd, har vært sukkeravhengi to ganger og en gammel spiseforstyrrelse har sneket seg tilbake. Har gått opp 16 kg siden startvekt og vekten går opp så utrolig fort nå jeg skjønner ingenting. Sukker abstinenser, trøtt, tungt å gå og magen kjennes ut som en sprekkeferdig vannmelon til tider. 6 ish uker igjen, håper bare jeg klarer å bevege meg under fødselen

35+4 i dag, og 6 kg opp.

Baby estimert til 3,2 kg i dag, så med alt det andre et jeg ikke så redd for vektoppgangen altså. Gikk vel opp 6 kg totalt forrige svangerskap, så det blir nok litt mer denne gangen.

Av alle ting i denne kroppsfikserte verden så skal det altså være en egen tråd som fokuserer på vekt når man går gravid også. Ikke for å være slem eller noe. Men så lenge alt er ok... er det da virkelig interessant for oss hvor mye andre legger på seg eller tar av seg??

Av alle ting i denne kroppsfikserte verden så skal det altså være en egen tråd som fokuserer på vekt når man går gravid også. Ikke for å være slem eller noe. Men så lenge alt er ok... er det da virkelig interessant for oss hvor mye andre legger på seg eller tar av seg??

Ja, det synes jeg. Jeg bryr meg ikke stort om hvor mye vekt andre har lagt på seg; det meste er normalt, men de fleste har behov for å snakke om de kroppslige endringene som skjer; og av og til er det fint å høre at andre legger på seg like mye som en selv, så man slipper føle at man er alene om det.
Ingen som tvinger noen til å dele noe de ikke vil, og det handler ikke om å verken slanke seg eller "passe vekten" som gravid. Men de fleste følger gjerne med på vekten som gravid, og det ER godt å ikke føle seg alene om å f.eks ha gått opp mer enn man hadde trodd man skulle. Eller om man bare ønsker å blåse det ut et sted.

Men, ingen som tvinger deg til å dele noe; så om du ikke har behov for å prate om temaet, så er det sikkert andre tråder som er mer interessante :)

Jeg er forøvrig på +13 eller så.
Håpte egentlig på 10kg, maks 12; pga startvekten. Men tror det er mye vannvekt. Heldigvis ikke lenge igjen, for jeg FØLER meg veldig tung og. (Igjen, vann. Spesielt vann i ledd og i beina, så å bevege seg er ikke kjempegøy).
Håper de raser av etter fødsel sånn at jeg endelig kan føle meg frisk og rask igjen, og ikke som en vandrende vannballong. :P

Ja, det synes jeg. Jeg bryr meg ikke stort om hvor mye vekt andre har lagt på seg; det meste er normalt, men de fleste har behov for å snakke om de kroppslige endringene som skjer; og av og til er det fint å høre at andre legger på seg like mye som en selv, så man slipper føle at man er alene om det.
Ingen som tvinger noen til å dele noe de ikke vil, og det handler ikke om å verken slanke seg eller "passe vekten" som gravid. Men de fleste følger gjerne med på vekten som gravid, og det ER godt å ikke føle seg alene om å f.eks ha gått opp mer enn man hadde trodd man skulle. Eller om man bare ønsker å blåse det ut et sted.

Men, ingen som tvinger deg til å dele noe; så om du ikke har behov for å prate om temaet, så er det sikkert andre tråder som er mer interessante :)
Klar over at ingen tvinger meg. Men håper det er lov å si noe om hva en mener om et slik fokus (at det lages egen tråd om vekt i et gravidforum) i graviditeten. Jeg synes denne tråden er med på å fremme det usunne fokuset på kropp/vekt som er over alt i samfunnet om dagen. Og som du selv skriver at det er godt å høre noen som legger på seg like mye som en selv... Jeg håper det må være greit å være litt kritisk ang dette.

Er nå -5kg unna startvekta, enda ikke lagt på meg noe i dette svangerskapet, men det har gått litt opp og ned. Mistenker at det har med svangerskapsdiabetesen å gjøre :bored: Magen er i allefall diger uansett :joyful:

Klar over at ingen tvinger meg. Men håper det er lov å si noe om hva en mener om et slik fokus (at det lages egen tråd om vekt i et gravidforum) i graviditeten. Jeg synes denne tråden er med på å fremme det usunne fokuset på kropp/vekt som er over alt i samfunnet om dagen. Og som du selv skriver at det er godt å høre noen som legger på seg like mye som en selv... Jeg håper det må være greit å være litt kritisk ang dette.
Personlig kjenner jeg på et behov for å lufte tanker omkring vekt i graviditeten. Har så langt ikke vært en sjel som har vært dømmende eller skrytende såvidt jeg har sett, så synes det har vært veldig befriende at man kan snakke om vekt, på både godt og vondt. Er vel nokså forskjellig hva man trives med å snakke om, men personlig synes jeg ikke det skal være ting som er tabu å snakke om :joyful:

Nå har jeg passert 20kg pg er utrolig spent på hvordan man går det av seg i etterkant av fødsel. Har dog voldsomt mye væske i kroppen så regner med at mye forsvinner helt plutselig :happy: syns det er tungt, men nå er det altså ikke lenge til premien ligger i favnen vår :Heartred

Jeg kan skjønne hva du mener. Jeg mener det i utgangspunktet ikke skal være fokus på vekt/fasong/størrelse osv når man er gravid, men samtidig syns jeg denne tråden er litt fin å ha. Jeg syns ikke tråden er med på å fremme et usunt fokus, men heller viser de store variasjonene som er der ute. Det finnes ingen «fasit» på hvor mye man legger på seg som gravid. Alt fra at noen går ned i vekt i løpet av svangerskapet, til meg som har gått opp over 25kg. Jordmor har gitt meg litt «pes» for at jeg har lagt på meg så mye, for hu er veldig opphengt i de berømte 12kg. Jeg syns det er fint å kunne lese, og dele, at det ikke nødvendigvis gjelder for alle.

Kroppen gjennomgår sinnsyke forandringer i et svangerskap, noen blir store, noe blir mindre, og noen (kanskje mange?) syns det er vanskelig å takle alle forandringene. Da er det fint å kunne dele erfaringer, og se at man ikke er aleine :) Jeg syns nå det er fint, siden jeg tross alt har lagt på meg det dobbelte av det som er «anbefalt» :hilarious:

Jordmor har gitt meg litt «pes» for at jeg har lagt på meg så mye, for hu er veldig opphengt i de berømte 12kg. Jeg syns det er fint å kunne lese, og dele, at det ikke nødvendigvis gjelder for alle.

Virkelig o.o?
Jeg er på overvekt-grensen, og har bikket mine 12. Jordmor har ikke sagt et døyva ord om det. Faktisk, så sier hun heller at jeg er vakker, selv om jeg ikke nødvendigvis føler meg spesielt vakker som gravid (.. men det er ikke vekten. Bare.. formen. Når man er slapp og hoven liksom).

Å være opphengt i ETT tall.. burde egentlig ingen jordmødre være O o

Virkelig o.o?
Jeg er på overvekt-grensen, og har bikket mine 12. Jordmor har ikke sagt et døyva ord om det. Faktisk, så sier hun heller at jeg er vakker, selv om jeg ikke nødvendigvis føler meg spesielt vakker som gravid (.. men det er ikke vekten. Bare.. formen. Når man er slapp og hoven liksom).

Å være opphengt i ETT tall.. burde egentlig ingen jordmødre være O o

Hu har ikke sagt noe direkte (annet enn en liten «leksjon» i de 12 kg og bmi), men hver gang jeg har gått på vekta har det vært mye «Hvordan spiser du? Og hvor MYE spiser du?» «Husk å begrense sukkeret da, ikke godis eller brus» «Husk at det er viktig med et sunt og variert kosthold». Det er ikke så kult å få slike kommentarer nesten hver gang man står på vekta.. Men jeg gikk opp like mye med første, og raste ned 14kg bare ved fødsel. Jeg har sykt mye vann i kroppen :p Så jeg tenker ikke noe på det, men tenker at det for andre kan være veldig sårt.

Hu har ikke sagt noe direkte (annet enn en liten «leksjon» i de 12 kg og bmi), men hver gang jeg har gått på vekta har det vært mye «Hvordan spiser du? Og hvor MYE spiser du?» «Husk å begrense sukkeret da, ikke godis eller brus» «Husk at det er viktig med et sunt og variert kosthold». Det er ikke så kult å få slike kommentarer nesten hver gang man står på vekta.. Men jeg gikk opp like mye med første, og raste ned 14kg bare ved fødsel. Jeg har sykt mye vann i kroppen :p Så jeg tenker ikke noe på det, men tenker at det for andre kan være veldig sårt.

Gud bedre :/ Skjønner at det muligens er vel ment, men ærlig talt (tenker jeg).

Ikke rart man kan bli stresset over vektoppgang (som forøvrig er HELT NORMALT i store variasjoner når man lager et nytt lite menneske). Er ikke slik det burde være.

Min JM spør om jeg har veid meg når vi starter å se på helsekortet, jeg oppgir vekten - så går vi videre til praktisk sjekk av blodtrykk, symfyse og hjertelyd før man snakket om alt mulig annet. Er liksom ikke noe mer med det :)

Antar det hadde vært annet om symfysemål plutselig hadde avvik e.l, men har aldri fått en kommentar på det annet enn at hun synes jeg det fin ut som gravid :) Føler meg veldig heldig med min forståelsesfulle, rolige og utrolig snille jordmor :D

Gud bedre :/ Skjønner at det muligens er vel ment, men ærlig talt (tenker jeg).

Ikke rart man kan bli stresset over vektoppgang (som forøvrig er HELT NORMALT i store variasjoner når man lager et nytt lite menneske). Er ikke slik det burde være.

Min JM spør om jeg har veid meg når vi starter å se på helsekortet, jeg oppgir vekten - så går vi videre til praktisk sjekk av blodtrykk, symfyse og hjertelyd før man snakket om alt mulig annet. Er liksom ikke noe mer med det :)

Antar det hadde vært annet om symfysemål plutselig hadde avvik e.l, men har aldri fått en kommentar på det annet enn at hun synes jeg det fin ut som gravid :) Føler meg veldig heldig med min forståelsesfulle, rolige og utrolig snille jordmor :D

Ps: var forøvrig på bmi 26 ved starten av graviditeten, og har nå gått opp 12 kg. 5 uker igjen til termin. Stresser ikke med vekta i det hele tatt. Det viktigste er at baby har det bra og er frisk. Vekt får jeg heller deale med etter fødselen :p

Back
Topp